Το πλωτό πολιτιστικό κέντρο HULDA επιστρέφει στην Ελλάδα!
Το 2ο Φεστιβάλ Hulda θα επισκεφθεί 8 προορισμούς σε όλη τη Μεσόγειο, με πρώτο σταθμό την
Αμφιλοχία.
15-20 Αυγούστου 2012, Λιμάνι Αμφιλοχίας κ΄ Πινακοθήκη Μάργαρη
Με την υποστήριξη του Δήμου Αμφιλοχίας
Το Φεστιβάλ HULDA έχει σαν στόχο τη διασύνδεση
επιστήμης, τέχνης και καθημερινότητας. Κέντρο του και γοητευτικό σκηνικό του
είναι το πλοίο M/S Hulda, μια δικάταρτη
σκούνα που κατασκευάστηκε ως εμπορικό φορτηγό πλοίο το 1905 στο ναυπηγείο Sjφtorp στη Σουηδία, ενώ πριν από λίγα χρόνια μετατράπηκε σε πλωτό πολιτιστικό
κέντρο και ξεκίνησε το ταξίδι του στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο.....
Το 1ο Φεστιβάλ HULDA ταξίδεψε σε 10 πόλεις στη διαδρομή
από τη Στοκχόλμη στην Κωνσταντινούπολη –με προτελευταίο σταθμό της διαδρομής
την Θεσσαλονίκη, από τον Μάρτιο του 2009 ως τον Δεκέμβριο του 2010. Σε λίγες
ημέρες, το Φεστιβάλ επανέρχεται στη χώρα μας, αυτή τη φορά στην όμορφη πόλη του
Αμβρακικού κόλπου, Αμφιλοχία, απ’ όπου μάλιστα ξεκινά το ταξίδι του προς 8
προορισμούς σε όλη τη Μεσόγειο.
Το Φεστιβάλ HULDA διοργανώνεται από το
Ίδρυμα İlhan Koman για τον Πολιτισμό & την Τέχνη (Κωνσταντινούπολη) και το Komans Konstförening (Στοκχόλμη), με
τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης. Στην Ελλάδα το Φεστιβάλ
πραματοποιείται σε συνεργασία με την ArtBOX.gr (Θεσσαλονίκη) και το Ίδρυμα Μάργαρη (Αμφιλοχία-Θεσσαλονίκη), με την
υποστήριξη του Δήμου Αμφιλοχίας.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ τρεις δημιουργοί – η εικαστικός Ράνια
Εμμανουηλίδου, ο designer Απόστολος Ρίζος
και ο εικαστικός Aziz Tavil, καθώς και ο
φιλόσοφος και ποητής Oruç Aruoba, θα
πραγματοποιήσουν εργαστήρια για το κοινό. Στόχος των εργαστηρίων ειναι η
παρατήρηση του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος της πόλης της Αμφιλοχίας, η
συλλογή ερεθισμάτων, υλικών, εικόνων και ήχων, που θα αποτελέσουν την πρώτη ύλη
για τη δημιουργία εικαστικών έργων.
Επιπλέον, θα γίνουν συζητήσεις με στόχο τη
διερεύνηση του τι περιμένουν οι κάτοικοι μιας πόλης της περιφέρειας από τους
πολιτιστικούς φορείς και τις εκδηλώσεις που διοργανώνουν. Σε μια εποχή συνεχών
αλλαγών και εξελίξεων, το project προτρέπει τους
συμμετέχοντες να επαναπροσδιορίσουν την ταυτότητα του περιβάλλοντός τους και να
αξιοποιήσουν την προσωπική τους εμπειρία για την ανάδειξη των ιδιαίτερων
χαρακτηριστικών της περιοχής τους, όχι μονο ως φυσικού, αλλά και ως βιωματικού
χώρου, δημιουργώντας νέες δυναμικές.
Τα εργαστήρια αποτελούν το δεύτερο μέρος του project 'epoc' που υλοποίησε
το Ίδρυμα Μάργαρη στην Αμφιλοχία στις αρχές Ιουλίου.
Επιπλέον, επάνω στο Hulda θα φιλοξενείται
έκθεση έργων του İlhan Koman και των
συμμετεχόντων καλλιτεχνών, Ράνιας Εμμανουηλίδου, Απόστολου Ρίζου και Aziz Tavil.
Το Φεστιβάλ HULDA
Πηγή έμπνευσης του Φεστιβάλ HULDA είναι η δουλειά του
τουρκοσουηδού καλλιτέχνη İlhan Koman. Το Φεστιβάλ
φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως πλατφόρμα για δημιουργικό διάλογο μεταξύ
καλλιτεχνών και κοινού από διαφορετικές χώρες και χώρους, με στόχο την
εκδημοκράτιση της πρόσβασης στον πολιτισμό και την ελευθερία της έκφρασης.
Εξερεύνηση και συναναστροφή, αλληλεπίδραση και δημιουργικότητα βρίσκονται στο
κέντρο της αποστολής του φεστιβάλ: καλλιτέχνες και δημιουργοί διαφορετικών
χωρών, παραδόσεων και μορφών τέχνης σχεδιάζουν και υλοποιούν εργαστήρια για
τους κατοίκους του κάθε προορισμού, με αφορμή το ταξίδι του Hulda, την περιοχή
την οποία επισκέπτονται και την εμπειρία τους.
Το 2ο Φεστιβάλ HULDA θα
πραγματοποιηθεί σε οκτώ περιοχές της Μεσογείου: την Ελλάδα, τη Γαλλία, τη
Μαγιόρκα-Μενόρκα, τη Μάλτα, τη Σαρδηνία, τη Σικελία, την Ισπανία και την
Τουρκία.
-----
Πληροφορίες:
Εγκαίνια: 15 Αυγούστου, 20.00
Διάρκεια: 16-20 Αυγούστου
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: 18.00-22.00 (M/S Hulda, Λιμάνι
Αμφιλοχίας)
Ώρες εργαστηρίων: 19.00-22.00 (Πινακοθήκη Μάργαρη)
Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες
πληροφορίες:
ArtBOX.gr, Λυδία
Χατζηιακώβου, info@artbox.gr, τηλ. 2310 22
4626
Ο İlhan Koman και
το M/S Hulda
İlhan Koman (Εντίρνε 1921-Στοκχόλμη 1986)
“Tέχνη είναι η ανθρώπινη περιπέτεια
προς το άγνωστο.”
Η φράση αυτή του İlhan Koman συνοψίζει τη
ζωή και τη φιλοσοφία του. Το υπεράνω συνόρων όραμά του διεύρυνε τη ζωή και τη
δουλειά του πέρα από μία χώρα και έναν πολιτισμό, σε μια ποικιλία υλικών και
μεθοδολογιών. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της
Κωνσταντινούπολης (1940-47), ο İlhan Koman ταξίδεψε στο
Παρίσι με κρατική υποτροφία, όπου εργάστηκε στην Ακαδημία Julian και στη Σχολή του Λούβρου (Ecole du Louvre). Το 1955
εντάχθηκε στην ομάδα "Groupe Espace 1951" του Andre Bloc και ίδρυσε,
μαζί με άλλους καλλιτέχνες, το τουρκικό "Groupe Espace." Το 1958
μετακόμισε στη Στοκχόλμη, όπου έγινε Καθηγητής στην κρατική Σχολή Καλών, Εφαρμοσμένων
Τεχνών και Design (Konstfackskolan - Swedish School of Arts, Crafts and Design). Το 1965
αγόρασε το M/S Hulda, όπου έζησε από
το 1965 ως το θάνατό του το 1986.
Έργα του Koman ανήκουν σε συλλογές μουσείων σε όλο τον κόσμο, όπως τα: Museum of Modern Art (MoMA, Νέα Υόρκη), Moderna Museet (Στοκχόλμη), Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris (Παρίσι), Palais des Beaux-Arts de Bruxelles (BOZAR, Βρυξέλλες), Seattle Art Museum (Σιάτλ), Museo J. Battle (Μοντεβιδέο), National Museum for Painting and Sculpture και santralistanbul
(Κωνσταντινούπολη).
Στην ύστερη περίοδο της
δουλειάς του, σχεδίασε κυρίως έργα μνημειακών διαστάσεων, από τα οποία ορισμένα
υλοποιήθηκαν στη Σουηδία και άλλα στην Τουρκία.
M/S Hulda
Το M/S Hulda έχει ανακηρυχθεί ιστορικό μνημείο της Σουηδίας. Πρόκειται για σκούνα με δύο
κατάρτια που κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Sjötorp στη Σουηδία το
1905 ως εμπορικό, φορτηγό πλοίο της Βαλτικής. Το 1965 αγοράστηκε από τον
καλλιτέχνη İlhan Koman, που έζησε σε
αυτό για πάνω από δύο δεκαετίες, ως το θάνατό του το 1986. Από τότε και μέχρι
το πρώτο Φεστιβάλ HULDA, το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο
στο Βασιλικό Λιμάνι Drottningholm στη Στοκχόλμη. Για τους
σκοπούς του φεστιβάλ, επισκευάστηκε με βάση τα αρχικά σχέδια και παρόλο που
διαρκώς συντηρείται για τις ανάγκες του προγράμματος, τα αρχικά του στοιχεία
παραμένουν αναλλοίωτα.
Συμμετέχοντες
καλλιτέχνες
Απόστολος Ρίζος (designer)
Ο Απόστολος Ρίζος δραστηριοποιείται εδώ και 20 χρόνια στο χώρο του design, της
τυπογραφίας και της οπτικής επικοινωνίας. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της altervision α.ε., του
Ινστιτούτου Τυπογραφίας και Οπτικής Επικοινωνίας και της ανεξάρτητης
δισκογραφικής εταιρείς Poeta Negra, που το
2003-2004 ανακηρύχθηκε δισκογραφική εταιρεία της χρονιάς στο Quartz-Paris. Έκανε τη
διδακτορική του έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Reading και πήρε μέρος σε
παγκόσμια συνέδρια ως ομιλητής και διοργανωτής. Έχει συνεργαστεί με
διακρατικούς και πολιτιστικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού για τη
διοργάνωση εκπαιδευτικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως: COIL (Μεγάλη
Βρετανία), Pansonik (Φινλανδία), Biospere (Νορβηγία),
Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αθήνας, Notting Hill Mediterranean Cultural Festival (Μεγάλη
Βρετανία), “Ρωσική Πρωτοπορία – Πειράματα στην Κινούμενη Εικόνα” - έκθεση για
το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη, κ.ά. Έχει επίσης
συνεργαστεί ως σύμβουλος οπτικής επικοινωνίας με διακεκριμένες εταιρείες,
οργανισμούς και πολιτιστικούς φορείς, μεταξύ των οποίων οι: Μέγαρο Μουσικής
Θεσσαλονίκης, Εθνική Ταυτότητα Κρασιού (New Wines of Greece), Λευκός Πύργος
Θεσσαλονίκης (Μουσείο Πόλης), Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Design Θεσσαλονίκης, Ιnternational Olympic Truce Center, ANT1 Channel, Alpha Channel, Vivartia, Εμπορική
Τράπεζα, 3Ε (ΑΥΡΑ), KERASMA - Greek Mediterranean Gastronomy, ΤΕRRA, KRAFT, Kατσέλης, Nutriart. Έργα του
ανήκουν στη Συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Αμβούργου.
Ράνια Εμμανουηλίδου
(εικαστικός)
Η Ράνια Εμμανουηλίδου είναι εικαστικός με σπουδές στο Τμήμα Εικαστικών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Έχει παρουσιάσει τη
δουλειά της σε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Μακεδονικό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, γκαλερί Ζήνα Αθανασιαδου, Public Room, Ίδρυμα Μάργαρη)
και σε διοργανώσεις όπως η 1η Biennale Θεσσαλονίκης, η Biennale Νέων της
Ευρώπης & της Μαύρης Θάλασσας, η Αrt Athina, η έκθεση «Στην Εξοχή» -
Σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες της Συλλογής Μπέλτσιου κ.α. Έχει διοργανώσει
ομαδικές εκθέσεις σε συνεργασία με φορείς όπως το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης, η Συλλογή Μπέλτσιου, το Ίδρυμα Μάργαρη κ.ά. Ασχολείται παράλληλα με την
εκπαίδευση και εχει συγκροτήσει ομάδα νέων δημιουργών που δραστηριοποιείται στο
χώρο της τέχνης, του design και της αρχιτεκτονικής.
Aziz Tavil (εικαστικός)
Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κωνσταντινούπολης. Στα έργα του
χρησιμοποιεί μέταλλο, ξύλο και πηλό, τα οποία επεξεργάζεται χρησιμοποιώντας
παραδοσιακές τεχνικές. Πρόσφατες σειρές έργων του είναι η «Tree Biographies»,
που περιλαμβάνει εγκαταστάσεις σε δέντρα, καθώς και η «Creative Forks»,
εμπνευσμένη από την ιστορία ενός απλού αντικειμένου, του πηρουνιού, που
γεννήθηκε κατά τη Βυζαντινή περίοδο εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στους καλούς
τρόπους του τραπεζιού, αλλά υιοθετήθηκε με καθυστέρηση από τον Δυτικό κόσμο
λόγω της πολιτικής αντιπαράθεσης με την Ανατολή.
Oruç Aruoba (φιλόσοφος, ποιητής)
Έχει διδάξει στα
Πανεπιστήμια Hacettepe (Άγκυρα), Tübingen (Στουτγκάρδη) και Victoria-Wellington (Νέα Ζηλανδία).
Έχει συνεργαστεί με πολλούς εκδοτικούς οίκους και έχει εισάγει στην Τουρκία τη
σκέψη μεγάλων φιλοσόφων, όπως οι Hume, Kant, Wittgenstein, Nietzsche, von Hentig, Celan, Rilke και Basho, έργα των
οποίων έχει μεταφράσει στα τουρκικά, ενώ έχει παραδώσει σχετικές ομιλίες και
σεμινάρια. Ο ίδιος γράφει φιλοσοφική ποίηση βασισμένη σε αφορισμούς και έχει
εκδώσει βιβλία και άρθρα που έγιναν πολύ γρήγορα “cult”, χάρη στο ιδιαίτερο στιλ
γραφής του. Το 1983 παραιτήθηκε από την Aκαδημία, αμέσως μετά την εγκαθίδρυση
του Συμβουλίου Ανώτατης Εκπαίδευσης της Τουρκίας.
Διοργάνωση
İlhan Koman
Foundation for Culture and the Arts (Κωνσταντινούπολη)
www.koman.org
Komans
Konstförening (Στοκχόλμη)
www.koman.org
ArtBOX.gr|Creative Arts Management
(Θεσσαλονίκη)
Συνεργαζόμενοι
Φορείς
|
Χρηματοδότηση
|
Η μετριοφροσύνη του "designer Απόστολου Ρίζου" τσακίζει κόκκαλα. Ειδικά η τελευταία φράση "Έργα του ανήκουν στη Συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Αμβούργου" είναι ανακριβής και παραπλανητική. Να σας υπενθυμίσω, αγαπητέ, ότι ΤΟ έργο που βρίσκεται στο Μουσείο του Αμβούργου είναι συλλογικό, πόνημα της altervision, στην οποία κάποτε ανήκατε. Κρίμα να την ψωνίσετε έτσι...
ΑπάντησηΔιαγραφή