Την Τρίτη 28 Μαΐου 2024, στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Αγρινίου πραγματοποιήθηκε η μηνιαία Γενική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, με θέμα το Ιερό Μυστήριο του Ευχελαίου.....
Πρώτος εισηγητής ήταν ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η ποιμαντική διάσταση του Ευχελαίου».
Ο Εισηγητής, αφού
αναφέρθηκε στην εξέλιξη της Ακολουθίας του Ιερού Ευχελαίου και στη σύνδεσή του
με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, τόνισε ότι το Ευχέλαιο δεν είναι ιδιωτική
τελετή, αλλά μυστήριο που δείχνει την αγάπη και τη φροντίδα της Εκκλησίας για
τους ασθενείς. Για να ξαναβρεί το Ευχέλαιο το εκκλησιολογικό του περιεχόμενο
χρειάζεται να συνδεθεί με τη Μετάνοια, την Εξομολόγηση και τη μετοχή στη Θεία
Ευχαριστία. Να επανασυνδεθεί το Ευχέλαιο με τον εκκλησιασμό. Ασθενείς υπάρχουν πάντοτε σε κάθε
εκκλησιαστική κοινότητα.
Ο π. Βασίλειος αναφέρθηκε σε πρακτικά θέματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια τέλεση του Μυστηρίου και ιδιαίτερα στα σπίτια των πιστών, τονίζοντας την ανάγκη κατάλληλης προετοιμασία και εξέτασης των προϋποθέσεων τέλεσης του Ευχελαίου.
Επίσης παρουσίασε την
επίδραση της Αγίας Γραφής στην ιερά ακολουθία. Με την ακολουθία του Ευχελαίου φανερώνεται ένας τρόπος αναγνώσεως και
κατανοήσεως της Αγίας Γραφής. Η σημερινή ακολουθία έχει διδακτικό και
παιδαγωγικό χαρακτήρα. Τα αποστολικά και τα ευαγγελικά αναγνώσματα περιέχουν
πλούσιο υλικό για διδασκαλία. Τα αναγνώσματα, οι ευχές και το έλαιο που
ευλογείται και αγιάζεται, συνοψίζουν τη βιβλικοπατερική θεολογία για την
αμαρτία, τη μετάνοια, τον πόνο και την ασθένεια και δημιουργούν τις θεολογικές
αφετηρίες για διδαχή. Η διδαχή και ο λόγος αποτελούν την ασφαλέστερη οδό για
την πνευματική θεραπεία των Χριστιανών.
Ολοκληρώνοντας, τόνισε ότι σε όλα τα μυστήρια-τελετές ενεργεί η άκτιστη χάρη Χάρη του Θεού. Και όλα τα μυστήρια έχουν συνεργιακό χαρακτήρα και προϋποθέτουν την ελεύθερη βούληση και την μετάνοια. Κατά το νηπιοβαπτισμό δίδεται ως δώρο η χάρη και θεραπεύεται η φύση, με την οποία κληρονομείται η φθορά και ο θάνατος. Στο Ευχέλαιο, όμως, η μετάνοια θεωρείται σύμφωνα με τις πηγές απαραίτητη προϋπόθεση. Στην ασθένεια και τη θλίψη ο Χριστιανός δεν βλέπει μόνο την εγκατάλειψη του Θεού, αλλά και τη σωτήρια επίσκεψή Του. Η ασθένεια και ο πόνος γίνονται μέσα, προκειμένου να θεραπευθεί η ψυχή. Με το Ευχέλαιο ο ασθενής δέχεται τη χάρη του Θεού. Διαπιστώνει την αγάπη των οικείων και συγγενών και ωφελείται από την προσευχή ολόκληρης της εκκλησιαστικής κοινότητας.
Δεύτερος εισηγητής ήταν ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Πατσιαλός, Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Νεαπόλεως Αγρινίου και Διευθυντής του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεως, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Οι κατ’ οίκον Ιερές Ακολουθίες και η ποιμαντική αξιοποίησή τους».
Ο π. Δημήτριος ανέφερε, ότι η Εκκλησία μας σαρκώνεται και ζει μέσα στον κόσμο, όπως και ο Κύριός μας προσλαμβάνει τον κόσμο και τον αγιάζει. Ο Κύριός μας άρχισε τη δημόσια δράση Του από έναν οίκο στην Κανά της Γαλιλαίας, ευλογώντας με την παρουσία Του τον «εκείσαι γάμον» και την ολοκλήρωσε σε ένα υπερώο οίκου με την παράδοση των φρικτών Μυστηρίων, λίγο πριν την Σταυρική Του θυσία.
Το ίδιο συνεχίζει και η αγία μας Εκκλησία μαζί με το λειτουργικό της έργο στο χώρο του Ναού. Εξέρχεται στους οίκους, στο χώρο εργασίας των ανθρώπων, σε νοσοκομεία, ιδρύματα, σχολεία, καταστήματα και παντού, προσφέροντας σε όλους όσους το ζητούν, την ευλογία και την ποιμαντική της στήριξη.
Οι κατ’ οίκον ιερές ακολουθίες περιέχονται στο Μέγα και στο Μικρό Ευχολόγιο και είναι οι ιερές ακολουθίες και οι ευχές πού δημιουργήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων για να καλύψουν τις πνευματικές ανάγκες των πιστών στη ζωή και στα έργα τους.
Το Ιερό Ευχέλαιο, οι ακολουθίες του Μικρού Αγιασμού, της Ιεράς Εξομολογήσεως, της μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας, η ακολουθία εις Ψυχοραγούντα, η Ιερά Παράκληση, οι ευχές των ασθενούντων και οι ακολουθίες εις λεχώ, οι ευχές των εξορκισμών και οι υπόλοιπες μεμονωμένες ευχές του Ευχολογίου προσφέρονται ως μεγάλη δυνατότητα ποιμαντικής προσέγγισης και πνευματικής ωφέλειας των «κοπιώντων καί πεφορτισμένων» συνανθρώπων μας.
Καταλήγοντας τόνισε ότι ο Κληρικός, ως λειτουργός των Μυστηρίων του Θεού, καλείται στην ποιμαντική του διακονία να αξιοποιήσει με εκκλησιαστικό ήθος, ποιμαντικά και αγιαστικά τις κατ’ οίκον Ιερές Ακολουθίες για να καλλιεργήσει στους πιστούς την «πείνα» και τη «δίψα» για τον Τριαδικό Θεό και τα μεγαλεία Του.
Ακολούθησε διάλογος μεταξύ των ιερέων, τον οποίο συντόνισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ Δαμασκηνός, που επεκτάθηκε σε διάφορα θέματα και κατά τον οποίο οι εισηγητές και ο Σεβασμιώτατος έδωσαν τις κατάλληλες απαντήσεις.
Κατακλείοντας την Ιερατική Σύναξη ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τους δύο εισηγητές και ιδιαίτερα τον π. Βασίλειο Καλλιακμάνη, που κατάγεται από την Ιερά Μητρόπολή μας και διαπρέπει στον Θεολογικό Ακαδημαϊκό και Εκκλησιαστικό χώρο και ενημέρωσε τους Ιερείς για τρέχοντα ποιμαντικά και διοικητικά θέματα της Ιεράς Μητροπόλεως και για τις επερχόμενες πανηγύρεις και εορτές.
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες στον ακόλουθο σύνδεσμο https://photos.app.goo.gl/2qRsn9AGjV4Z7nq39
Εκ
του Γραφείου Τύπου
και Επικοινωνίας
της
Ιεράς Μητροπόλεως
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο