ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ
Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός
τ. Διευθυντής Δ.Ε. Αιτωλ/νίας
Μετά από διάφορες παλινδρομήσεις, κατατέθηκε και άρχισε να συζητείται στη Βουλή με τη μορφή του κατεπείγοντος Σχέδιο Νόμου που περιλαμβάνει 4 τροπολογίες που αφορούν θέματα της εκπαίδευσης.
Θέλοντας να συμβάλλουμε στην όλη συζήτηση που έστω και την τελευταία στιγμή γίνεται, επισημαίνουμε κάποιες προβληματικές ρυθμίσεις που περιλαμβάνει η τροπολογία που αφορά την επιλογή των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Παρατηρούμε λοιπόν πρώτα απ’ όλα ότι απουσιάζουν ρυθμίσεις που αφορούν την επιλογή των Σχολικών Συμβούλων, διατηρούνται δηλαδή γι αυτούς οι ρυθμίσεις του Ν. 3848/2010 και η θητεία τους παρατείνεται. Ποιοι είναι άραγε, οι λόγοι του διαχωρισμού αυτών των στελεχών. Θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στις διαδικασίες επιλογής των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και των Διευθυντών Εκπαίδευσης ή θα αποκλειστούν;......
Με την πρώτη ανάγνωση είναι εύκολο να καταλάβει ο καθένας το παιχνίδι που θα παιχτεί. Στόχος αυτής της τροπολογίας είναι ο έλεγχος της διοίκησης της εκπαίδευσης με τον εξοστρακισμό του υπηρετούντος διοικητικού στελεχιακού δυναμικού και ιδιαίτερα των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Πράγματι, με τις ρυθμίσεις της τροπολογίας:
α)Περιορίζονται δραστικά η μοριοδότηση της επιστημονικής και παιδαγωγικής κατάρτισης καθώς και της διδακτικής και κυρίως διοικητικής εμπειρίας, απαξιώνοντας την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
β)Με το πρόσχημα της «αμαρτωλής» συνέντευξης, επιλέγεται η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας του Συλλόγου Διδασκόντων για τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων και η μυστική ψηφοφορία των εκλεγέντων Διευθυντών Σχολικών Μονάδων για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης. Τέτοια διαδικασία και μάλιστα ψηφοφορία χωρίς αιτιολόγηση, δε συναντούμε σε κανένα σύγχρονο και αναπτυγμένο εκπαιδευτικό σύστημα, πράγμα που διαπιστώνεται από την ίδια την απάντηση των συντακτών της τροπολογίας στην ερώτηση 2.2. της Έκθεσης ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων, που συνοδεύει την τροπολογία, όπου δεν αναφέρεται κανένα παράδειγμα αντιμετώπισης του ίδιου ή παρόμοιου προβλήματος σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του ΟΟΣΑ. Αξίζει να σημειώσουμε εδώ, ότι, σύμφωνα με την ίδια την τροπολογία, για την κρίση και την επιλογή υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων και Ε.Κ. και υπευθύνων τομέων Ε.Κ. και Προϊσταμένων ολιγοθεσίων νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, ο Σύλλογος των Διδασκόντων προβαίνει σε μυστική ψηφοφορία και συντάσσει αιτιολογημένη απόφαση επιλογής.
Η παραπάνω διαδικασία φοβούμαστε ότι θα εισάγει δυστυχώς, τον κομματισμό στα σχολεία και την εκπαίδευση, θα οδηγήσει σε ομαδοποιήσεις, θα ενθαρρύνει πελατειακές σχέσεις, θα πυροδοτεί συνεχείς συγκρούσεις και θα επιτρέψει κάθε είδους συναλλαγές, με αποτέλεσμα τη διατάραξη του κλίματος και την υποβάθμιση της δημόσιας Σχολικής Μονάδας και της Εκπαίδευσης. Αποτελεί επίφαση δημοκρατικής λειτουργίας, αφού στο επίπεδο της Σχολικής Μονάδας είναι γνωστό ότι και σήμερα, με τις ισχύουσες διατάξεις κυρίαρχο όργανο διοίκησης είναι και παραμένει ο Σύλλογος των Διδασκόντων (βλέπε άρθρα 28, παρ. 2γ και 37-39 του Καθηκοντολογίου), ενώ στο επίπεδο της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης η διαδικασία της μυστικής και άνευ αιτιολόγησης ψηφοφορίας δεν πρόκειται να ενισχύσει τη συλλογικότητα αλλά αντίθετα τους διαχωρισμούς σε υποστηρικτές και αντιπάλους του εκάστοτε Διευθυντή Εκπαίδευσης.
γ)Περιορίζονται οι δηλώσεις προτίμησης Σχολικών Μονάδων με αποτέλεσμα να μείνουν Σχολικές Μονάδες χωρίς Διευθυντές κυρίως στην επαρχία ή σε νησιωτικές περιοχές τη στιγμή που σε κάποιες άλλες Σχολικές Μονάδες 2, 3 ή περισσότεροι ικανοί εκπαιδευτικοί θα αποκλείονται και θα παραμένουν απλοί διδάσκοντες. Κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και με τον αποκλεισμό υποψηφίων Διευθυντών Εκπαίδευσης με αυξημένα προσόντα με αποτέλεσμα να μην πετύχουμε τις καλύτερες δυνατές επιλογές.
δ)Είναι βέβαιο ότι θα αδικηθούν, χωρίς καμία άλλη εξήγηση, αξιόλογοι, ικανοί και προσοντούχοι υποψήφιοι Διευθυντές Εκπαίδευσης, αφού στις υπό ψήφιση διατάξεις δεν αναφέρεται καν, πώς εκτιμώνται μέσω της ψηφοφορίας το κριτήριο της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο και το κριτήριο της προσωπικότητας, καθώς και τα άλλα στοιχεία που πρέπει οι ψηφοφόροι να λάβουν υπόψη (πράγματα που προβλέπονται στην περίπτωση των Διευθυντών Σχολικής Μονάδας, αν και είναι υπό συζήτηση πώς ο κάθε ψηφοφόρος υποχρεώνεται να τα λάβει υπόψη, όταν μάλιστα, όπως αναφέρουμε παραπάνω, ψηφίζει χωρίς αιτιολόγηση της ψήφου). Εξάλλου, είναι αμφίβολο αν οι νεοεκλεγέντες Διευθυντές Σχολικών Μονάδων θα γνωρίζουν όλους τους υποψήφιους Διευθυντές Εκπαίδευσης και μάλιστα αυτούς που θα προέρχονται από άλλες Διευθύνσεις, με αποτέλεσμα να κυριαρχήσουν άλλα κριτήρια για την ψήφο τους (κομματικά, παραταξιακά, ανάλογα της ειδικότητάς τους κλπ.).
ε)Με την αντικατάσταση των άρθρων 20 και 21 του ν. 3848/2010, προβλέπεται ότι σε περίπτωση κενούμενης και κενής θέσης Διευθυντή Εκπαίδευσης και Διευθυντή Σχολικής Μονάδας η επιλογή γίνεται με επανάληψη της διαδικασίας. Με άλλα λόγια, κάθε φορά που κάποια θέση θα χηρεύει, θα επαναλαμβάνεται η όλη διαδικασία και θα πρέπει να ενημερώνονται γι αυτό όλοι οι εκπαιδευτικοί της χώρας ή της περιφερειακής ενότητας που καλύπτουν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Τότε, ποιος ο ρόλος των πινάκων και της κύρωσής τους από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης; Αλλά και παραπέρα, τί σημαίνει ότι «μέχρις ότου ολοκληρωθεί η επανάληψη της διαδικασίας οι κενές ή κενούμενες θέσεις πληρώνονται με απόφαση του οικείου» Συμβουλίου, όταν γνωρίζουμε ότι υπάρχουν οι ορισμένοι μετά από γνώμη των ΑΠΥΣΠΕ-ΑΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ αναπληρωτές Διευθυντές Εκπαίδευσης και αναπληρωτές Διευθυντές Σχολικών Μονάδων; Πραγματικά απίστευτη διαδικασία !
στ)Με την αντικατάσταση του άρθρου 24 του ν. 3848/2010, προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη υποβολής υποψηφιοτήτων ή μη ικανοποίησης των απαιτούμενων κριτηρίων υποψηφιότητας σε κάποια Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή Σχολική Μονάδα, η επιλογή Διευθυντή πραγματοποιείται με απόφαση του αντίστοιχου ΚΥΣΠΕ ή ΚΥΣΔΕ ή του οικείου ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ. Η διαδικασία, τα κριτήρια και κάθε λεπτομέρεια για την επιλογή αυτή των στελεχών εκπαίδευσης από τα παραπάνω Συμβούλια καθορίζονται με απόφαση του ΥΠΟΠΑΙΘ, ενώ κατά τον καθορισμό των κριτηρίων λαμβάνονται υπόψη τα προβλεπόμενα κριτήρια στα άρθρα 12 και 14. Αφού λοιπόν, στην περίπτωση αυτή η θέση παραμένει κενή και λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια του νόμου, ποιος ο λόγος να μην πληρωθεί με την επανάληψη της διαδικασίας πλήρωσης κενούμενης και κενής θέσης που προβλέπεται ήδη, όπως αναφέραμε παραπάνω; Ποιος ο λόγος αλλαγής της διαδικασίας;
Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι δεν υπήρξε ο απαραίτητος και προβλεπόμενος διάλογος με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων, αφού, όπως αναφέρεται στην Έκθεση ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων της τροπολογίας «Στη διάρκεια του προηγούμενου διμήνου ανταλλάχτηκαν απόψεις με μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η διαβούλευση έλαβε μια άτυπη μορφή λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χρόνου …» προτείνουμε την απόσυρση της σχετικής τροπολογίας, την παράταση της θητείας όλων των στελεχών της εκπαίδευσης και την έναρξη διαλόγου με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων με στόχο τη θέσπιση ενός κοινά αποδεκτού αξιοκρατικού συστήματος επιλογής στελεχών της Εκπαίδευσης που θα ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες και τις απαιτήσεις της κάθε θέσης στελέχους, θα έχει διάρκεια, θα ξεκαθαρίζει τους κανόνες του παιχνιδιού, λαμβάνοντας υπόψη τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες όλων των μελών της Εκπαιδευτικής Κοινότητας και ιδιαίτερα των Συλλόγων Διδασκόντων και των στελεχών της Εκπαίδευσης.
Ας γίνει πράξη η προγραμματική δήλωση στις 8/2/2015 του Πρωθυπουργού: «Τίποτα στο χώρο της Παιδείας δεν πρόκειται να γίνει με αιφνιδιασμούς και εκπλήξεις, αλλά με διάλογο και με συναινέσεις.»
Επιτέλους, δεν μπορεί κάθε φορά πριν από τις επιλογές των Στελεχών της Εκπαίδευσης να αλλάζουν τα κριτήρια και οι διαδικασίες. Έγινε το 1985, το1990, το 1995, το 2002, το 2004, το 2006, το 2010 και σήμερα. Νισάφι πια.
ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ
Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός
τ. Διευθυντής Δ.Ε. Αιτωλ/νίας
Κύριε
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τα χρόνια που είχατε τη διεύθυνση της δευτεροβάθμιας, πως ενεργούσατε;
Εμείς το γνωρίζουμε και δεν το ξεχνούμε.