Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον «βλέπει» ο Γ. Πλακιωτάκης, καθώς η αμερικανική ONEX «χτυπάει» Αλεξανδρούπολη και Καβάλα ενώ ο όμιλος Γκριμάλντι έχει στο στόχαστρο Ηγουμενίτσα και Πάτρα.
Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να αυξάνεται συνεχώς και να εμπλουτίζεται με ισχυρούς διεκδικητές μπήκε στην τελική ευθεία η αξιοποίηση των λιμένων της χώρας, με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα να ανοίγουν την αυλαία.
Η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να τρέξει άμεσα την διαδικασία, με το ΤΑΙΠΕΔ να βρίσκεται στην τελική φάση προκήρυξης των διαγωνισμών και τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, να σημειώνει χθες, με αφορμή την παρουσίαση του νομοσχεδίου για τη νησιωτική πολιτική, πως «το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο παρά την πανδημία που έχει πλήξει και τη χώρα μας», τονίζοντας παράλληλα πως «τα περιφερειακά λιμάνια μας έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν παγκόσμιους λιμενικούς παρόχους και λόγω της γεωστρατηγικής τους θέσης».
Το επενδυτικό ενδιαφέρον, ανάλογα τον λιμένα, προέρχεται από την Αμερική, την Ιταλία, το Αζερμπαϊτζάν, την Κίνα, την Ιαπωνία και το Ισραήλ με ισχυρά επενδυτικά σχήματα να «χτυπούν» τα ελληνικά λιμάνια.
Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να επισκεφτεί την επόμενη εβδομάδα κλιμάκιο του υπουργείου με επικεφαλής τον κ. Πλακιωτάκη, τα πράγματα είναι πλέον ξεκάθαρα. Υπάρχει έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον μέσω της ONEX, το οποίο επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ο Αμερικανός πρεσβευτής, Τζέφρεϊ Πάιατ, αναφέροντας σε πρόσφατη συνέντευξη του (στην «Καθημερινή») ότι, «η DFC έχει προτεραιότητα σε ολόκληρο το πλέγμα έργων γύρω από την Αλεξανδρούπολη, την ιδιωτικοποίηση λιμένων, το FSRU, τον υπόγειο αποθηκευτικό χώρο της Καβάλας, την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας. Όλα αυτά αποτελούν μέρος αυτού του κόμβου εφοδιασμού και μεταφοράς γύρω από την Αλεξανδρούπολη. Είναι ευπρόσδεκτη είδηση ότι το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι η ιδιωτικοποίηση της Αλεξανδρούπολης θα προχωρήσει με το λιμάνι της Καβάλας και ότι αυτή θα είναι μία από τις προτεραιότητες».
Οι παράλληλοι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, όπως έχει ήδη αναφέρει το Business Daily σε προηγούμενο δημοσίευμα, έχουν επιλεγεί καθώς τα δύο λιμάνια βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση αλλά έχουν και βαρύνουσα σημασία για ενεργειακούς όσο και για στρατιωτικούς λόγους, ειδικά μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.
Η παράλληλη διαδικασία αυξάνει το ενδιαφέρον και δίνει ισχυρότερο κίνητρο στους επενδυτές καθώς η Αλεξανδρούπολη, προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα, θαλάσσια, οδικά, σιδηροδρομικά και εναέρια, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό και το σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).
Παράλληλα, το λιμάνι της Αλξεανδρούπολης βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Ωστόσο, ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο λιμάνι φαίνεται να έχουν επενδυτές από την Ιαπωνία, το Ισραήλ αλλά και την Κίνα, που ενδιαφέρεται για τη δημιουργία logistics centers στην Βόρειο Ελλάδα.
Για τα δύο προαναφερόμενα λιμάνια η αξιοποίηση θα γίνει με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού στο πρότυπο των ΟΛΠ και ΟΛΘ και οι διαγωνισμοί ενδέχεται να προβλέπουν, σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, και μια σειρά υποχρεωτικών επενδύσεων, ώστε να εξασφαλίζεται και η επιπλέον δημιουργία αξίας στην περιοχή των λιμένων από τους νέους μετόχους.
Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να αυξάνεται συνεχώς και να εμπλουτίζεται με ισχυρούς διεκδικητές μπήκε στην τελική ευθεία η αξιοποίηση των λιμένων της χώρας, με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα να ανοίγουν την αυλαία.
Η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να τρέξει άμεσα την διαδικασία, με το ΤΑΙΠΕΔ να βρίσκεται στην τελική φάση προκήρυξης των διαγωνισμών και τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, να σημειώνει χθες, με αφορμή την παρουσίαση του νομοσχεδίου για τη νησιωτική πολιτική, πως «το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο παρά την πανδημία που έχει πλήξει και τη χώρα μας», τονίζοντας παράλληλα πως «τα περιφερειακά λιμάνια μας έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν παγκόσμιους λιμενικούς παρόχους και λόγω της γεωστρατηγικής τους θέσης».
Το επενδυτικό ενδιαφέρον, ανάλογα τον λιμένα, προέρχεται από την Αμερική, την Ιταλία, το Αζερμπαϊτζάν, την Κίνα, την Ιαπωνία και το Ισραήλ με ισχυρά επενδυτικά σχήματα να «χτυπούν» τα ελληνικά λιμάνια.
Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να επισκεφτεί την επόμενη εβδομάδα κλιμάκιο του υπουργείου με επικεφαλής τον κ. Πλακιωτάκη, τα πράγματα είναι πλέον ξεκάθαρα. Υπάρχει έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον μέσω της ONEX, το οποίο επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ο Αμερικανός πρεσβευτής, Τζέφρεϊ Πάιατ, αναφέροντας σε πρόσφατη συνέντευξη του (στην «Καθημερινή») ότι, «η DFC έχει προτεραιότητα σε ολόκληρο το πλέγμα έργων γύρω από την Αλεξανδρούπολη, την ιδιωτικοποίηση λιμένων, το FSRU, τον υπόγειο αποθηκευτικό χώρο της Καβάλας, την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας. Όλα αυτά αποτελούν μέρος αυτού του κόμβου εφοδιασμού και μεταφοράς γύρω από την Αλεξανδρούπολη. Είναι ευπρόσδεκτη είδηση ότι το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι η ιδιωτικοποίηση της Αλεξανδρούπολης θα προχωρήσει με το λιμάνι της Καβάλας και ότι αυτή θα είναι μία από τις προτεραιότητες».
Οι παράλληλοι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, όπως έχει ήδη αναφέρει το Business Daily σε προηγούμενο δημοσίευμα, έχουν επιλεγεί καθώς τα δύο λιμάνια βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση αλλά έχουν και βαρύνουσα σημασία για ενεργειακούς όσο και για στρατιωτικούς λόγους, ειδικά μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.
Η παράλληλη διαδικασία αυξάνει το ενδιαφέρον και δίνει ισχυρότερο κίνητρο στους επενδυτές καθώς η Αλεξανδρούπολη, προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα, θαλάσσια, οδικά, σιδηροδρομικά και εναέρια, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό και το σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).
Παράλληλα, το λιμάνι της Αλξεανδρούπολης βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Ωστόσο, ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο λιμάνι φαίνεται να έχουν επενδυτές από την Ιαπωνία, το Ισραήλ αλλά και την Κίνα, που ενδιαφέρεται για τη δημιουργία logistics centers στην Βόρειο Ελλάδα.
Για τα δύο προαναφερόμενα λιμάνια η αξιοποίηση θα γίνει με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού στο πρότυπο των ΟΛΠ και ΟΛΘ και οι διαγωνισμοί ενδέχεται να προβλέπουν, σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, και μια σειρά υποχρεωτικών επενδύσεων, ώστε να εξασφαλίζεται και η επιπλέον δημιουργία αξίας στην περιοχή των λιμένων από τους νέους μετόχους.
Ηγουμενίτσα - Πάτρα στο στόχαστρο του ομίλου Γκριμάλντι
Αντίστοιχα, συνδυασμένο ενδιαφέρον όχι για ένα αλλά για τρία λιμάνια έχει και ο όμιλος Γκριμάλντι (Minoan Lines) ο οποίος διεκδικεί με αξιώσεις το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μαζί με το λιμάνι της Πάτρας, το οποίο, εκτός του ότι γειτνιάζει με το πρώτο και έχει οδική διασύνδεση, μπορεί, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ιταλικού ομίλου να λειτουργήσει συμπληρωματικά με την Ηγουμενίτσα.
Την ίδια ώρα το ενδιαφέρον του Γκριμάλντι εκτείνεται και στην Κρήτη καθώς έχει εκφράσει σοβαρό ενδιαφέρον και για τον λιμένα Ηρακλείου. Όπως είχε δηλώσει ο ισχυρός άντρας του ομίλου, Εμανουέλ Γκριμάλντι, τον περασμένο Οκτώβριο ο ίδιος ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη logistics στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου. Το Ηράκλειο, εξάλλου είναι η έδρα των Μινωικών Γραμμών και από εκεί η εταιρεία διακινεί πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες και εκατοντάδες χιλιάδες φορτηγά.
«Σφήνα» στην Πάτρα, όμως, έρχεται το Αζέρικο ενδιαφέρον, καθώς ο πρεσβευτής του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα, Ανάρ Χουσεΐνοφ, επισκέφθηκε χθες το διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ), Παναγιώτη Τσώνη, τον οποίο προσκάλεσε να επισκεφθεί επίσημα το Αζερμπαϊτζάν και να έχει συζητήσεις με κυβερνητικούς εκπροσώπους φορέων της χώρας του, προκειμένου να διερευνηθούν τα μεταξύ τους πεδία συνεργασίας.
Τέλος, στα λιμάνια που αναμένεται να προχωρήσει άμεσα η αξιοποίηση συγκαταλέγεται και αυτό του Βόλου, ενώ ακολουθούν τα λιμάνια Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας και Κέρκυρας.
Την ίδια ώρα το ενδιαφέρον του Γκριμάλντι εκτείνεται και στην Κρήτη καθώς έχει εκφράσει σοβαρό ενδιαφέρον και για τον λιμένα Ηρακλείου. Όπως είχε δηλώσει ο ισχυρός άντρας του ομίλου, Εμανουέλ Γκριμάλντι, τον περασμένο Οκτώβριο ο ίδιος ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη logistics στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου. Το Ηράκλειο, εξάλλου είναι η έδρα των Μινωικών Γραμμών και από εκεί η εταιρεία διακινεί πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες και εκατοντάδες χιλιάδες φορτηγά.
«Σφήνα» στην Πάτρα, όμως, έρχεται το Αζέρικο ενδιαφέρον, καθώς ο πρεσβευτής του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα, Ανάρ Χουσεΐνοφ, επισκέφθηκε χθες το διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ), Παναγιώτη Τσώνη, τον οποίο προσκάλεσε να επισκεφθεί επίσημα το Αζερμπαϊτζάν και να έχει συζητήσεις με κυβερνητικούς εκπροσώπους φορέων της χώρας του, προκειμένου να διερευνηθούν τα μεταξύ τους πεδία συνεργασίας.
Τέλος, στα λιμάνια που αναμένεται να προχωρήσει άμεσα η αξιοποίηση συγκαταλέγεται και αυτό του Βόλου, ενώ ακολουθούν τα λιμάνια Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας και Κέρκυρας.
πηγή: businessdaily.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο