Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

Ομιλία Δημήτρη Στρατούλη, για την κυβερνητική τροπολογία που καταργεί τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας των ναυτικών.


 

«Η κυβέρνηση προσφέρει ως δώρο στους εφοπλιστές την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων των ναυτικών»
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είδα προσεκτικά την τροπολογία που κατέθεσε ο κύριος Χατζηδάκης με τον Υπουργό Ναυτιλίας κύριο Βαρβιτσιώτη με αριθμό 1449/60, που αφορά τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας των ναυτικών της ακτοπλοΐας. ......


Είναι μια παντελώς άσχετη τροπολογία σε σχέση με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Είναι μια τροπολογία που κατατέθηκε την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχει γίνει επεξεργασία της στην αρμόδια διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή. Τυπικά απαράδεκτη, αλλά και ουσιαστικά με αυτή την τροπολογία καταργείται η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στην ακτοπλοΐα.
Ψάχνοντας να δω ποιον ακριβώς νόμο τροποποιεί αυτή η τροπολογία έφτασα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, στον αναγκαστικό ν. 3276/1944 που ρύθμιζε τα περί συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών και θέσπιζε τη δυνατότητα κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας. Δηλαδή, τροποποιεί και χειροτερεύει ακόμα και νόμο της κατοχικής κυβέρνησης της χώρας. Αν είναι δυνατόν!
Κατά τη γνώμη μας, αυτή η τροπολογία πρέπει να αποσυρθεί το ταχύτερο δυνατό. Είναι ένα προκλητικό μεγάλο δώρο στους εφοπλιστές και οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη φτωχοποίηση των ναυτικών, οι οποίοι έχουν υποστεί όλες αυτές τις μνημονιακές πολιτικές μείωσης των μισθών τους όλο αυτό το διάστημα.
Γιατί το λέω αυτό, κυρίες και κύριοι Βουλευτές; Το πρώτο που αναφέρει αυτή η τροπολογία είναι ότι η συλλογική σύμβαση εργασίας για ναυτικούς ακτοπλοΐας, δηλαδή η ισχύουσα κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, δεσμεύει μόνο τους πλοιοκτήτες και ναυτικούς που είναι μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων, δηλαδή τους ναυτικούς που είναι μέλη της συνδικαλιστικής ομοσπονδίας ή τους πλοιοκτήτες και εφοπλιστές που είναι μέλη της αντίστοιχης εργοδοτικής εφοπλιστικής ή πλοιοκτητικής οργάνωσης.
Έτσι καταργείται ουσιαστικά η αρχή της επεκτασιμότητας που είναι βασική αρχή των συλλογικών συμβάσεων. Είναι η αρχή που λέει ότι όταν το πιο αντιπροσωπευτικό συνδικάτο του κλάδου, το μεγαλύτερο σε μέλη, υπογράφει συλλογική σύμβαση εργασίας με την πιο αντιπροσωπευτική εργοδοτική ένωση του κλάδου, δηλαδή με αυτή την ένωση που έχει τους περισσότερους εργοδότες, τότε η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας επεκτείνεται σε όλους τους συμβαλλόμενους. Αυτή η βασική αρχή που είναι η ψυχή, ο πυρήνας της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, καταργείται.
Τι σημαίνει αυτό; Ξέρετε τι σημαίνει αυτό, κυρίες και κύριοι Βουλευτές. Σημαίνει ότι αν ένας πλοιοκτήτης ή πολλοί πλοιοκτήτες αποχωρήσουν από την ένωσή τους αύριο που θα περάσει στο ΦΕΚ αυτή η τροπολογία σαν νομική ρύθμιση του κράτους, η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας δεν τους δεσμεύει γιατί δεν είναι μέλη της συμβαλλόμενης οργάνωσης των εργοδοτών.
Αυτό ξέρετε τι σημαίνει; Ας λάβουμε υπ’ όψιν μόνο τον ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των πλοιοκτητών αλλά και την καπιταλιστική μορφή που έχει η οικονομία μας. Σημαίνει ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες μπορούν να φύγουν με βάση αυτή τη διάταξη από τις ενώσεις τους για να μην εφαρμόζουν την κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας. Αυτό δημιουργεί και αθέμιτο ανταγωνισμό με όποιους μπαίνουν στην ένωσή τους και την εφαρμόζουν, με όποιους φεύγουν και δεν την εφαρμόζουν. Συνθήκες ζούγκλας! Το κύριο δεν είναι αυτό, αλλά οι μισθοί των εργαζομένων, των ναυτικών, που κυριολεκτικά σφαγιάζονται.
Δεύτερον, θεσπίζει τη δυνατότητα οι επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας να περιέχουν όρους διαφορετικούς από τους αντίστοιχους της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας. Δηλαδή, μπορούν, κύριε Υπουργέ Ναυτιλίας και κύριε Υπουργέ Ανάπτυξης, οι επιχειρησιακές συμβάσεις να περιέχουν και όρους χειρότερους από την κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας; Μπορούν να έχουν ακόμα όρους χειρότερους και από την εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας, δηλαδή τα μειωμένα 586 ευρώ μικτά μηνιαία; Ούτε καν αυτό δεν λέτε ούτε για την εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας.
Κάτι ειπώθηκε ότι μπορεί να αλλάξει η τροπολογία αυτή και να μπει ως όριο το ελάχιστο πλαφόν που βάζει μια διεθνής σύμβαση εργασίας για τους ναυτικούς, που όμως είναι πολύ χαμηλό όριο και κυρίως στοχεύει να προστατεύσει ναυτικούς από τρίτες χώρες. Δεν είναι κάτι που μπορεί να έχει ισχύ στη χώρα μας.
Και να σας πω και κάτι, κυρίες και κύριοι βουλευτές; Ξέρετε τι έχει προηγηθεί από αυτήν τη ρύθμιση; Δηλαδή, ότι μπορεί η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση να έχει χειρότερους όρους από την ισχύουσα κλαδική συλλογική σύμβαση; Προηγήθηκε νομοθετική αλλαγή πριν από δύο μήνες με το ν. 4254/2014, η οποία αλλαγή έδωσε τη δυνατότητα στη ναυτιλία –και συγκεκριμένα στην ακτοπλοΐα- και στις διεθνείς γραμμές αντί της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας που υπέγραφαν μέχρι τότε, να υπογράφονται επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας από ένα σωματείο, που θα συγκροτείται για κάθε μία ξεχωριστά ναυτιλιακή εταιρεία. Καταλαβαίνετε τι θα είναι αυτό το σωματείο. Συνήθως οι πλοιοκτήτες θα παίρνουν την πρωτοβουλία να το συγκροτήσουν, για να μπορούν να το ελέγχουν, να το πιέζουν, με το πιστόλι της απόλυσης στον κρόταφο και να το αναγκάζουν να υπογράφει συμφωνίες σε βάρος των ναυτικών.
Έδωσαν τη δυνατότητα, λοιπόν, με την πίεση των εργοδοτών –γιατί είναι εκεί στην ίδια επιχείρηση το μικρό συνδικάτο χωρίς δύναμη- να μπορούν να υπογράφουν αυτά τα επιχειρησιακά σωματεία χειρότερες, με χαμηλότερους μισθούς και χειρότερες συνθήκες εργασίας, επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις. Για ποιο λόγο; Για να έρθει σήμερα με τη νέα τροπολογία και να πει: «Α, αν υπογράφηκε για τη συγκεκριμένη ναυτιλιακή επιχείρηση χειρότερη επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας, αυτή θα ισχύει και όχι η άλλη, η κλαδική, εάν μάλιστα η τελευταία τυγχάνει να είναι ευνοϊκότερη για τους ναυτικούς».
Κι έρχεται βεβαίως η κυβέρνηση με το τρίτο σημείο της τροπολογίας και το λέει πολύ ευθαρσώς: Σε περίπτωση συρροής μιας επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας με μια κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στο χώρο της ναυτιλίας, της ακτοπλοΐας συγκεκριμένα, θα ισχύει πάντα –ό,τι και να λένε οι όροι της- η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας που, όπως είπα πριν, κατά τεκμήριο θα είναι χειρότερη από την άλλη. Πολύ μεγάλο δώρο. Προκλητικό δώρο στους εφοπλιστές. Θανάσιμο πλήγμα στο συνδικαλιστικό δικαίωμα των εργαζομένων στη ναυτιλία και κυρίως στην ακτοπλοΐα και στο δικαίωμά τους για συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Είναι συνέχεια του πλοίου ασφαλείας, που θεσπίστηκε πριν από λίγο καιρό, να δρομολογείται υποχρεωτικά σε περίπτωση απεργιακών κινητοποιήσεων και με αυτόν τον τρόπο να συρρικνώνεται το απεργιακό δικαίωμα των ναυτικών. Είναι συνέχεια της πολιτικής επιστράτευσης –άρθηκε βέβαια πριν από λίγο καιρό- που είχε γίνει από την κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια σε βάρος των απεργούντων ναυτικών, για να καταστείλει την απεργία τους.
Καταργείτε στην ουσία το δικαίωμα του συνδικαλισμού στην ακτοπλοΐα. Και το κάνει αυτό η Κυβέρνηση –και τελειώνω, κύριε Πρόεδρε- και ο Υπουργός Ναυτιλίας για να δώσει ένα τέτοιο προκλητικό δώρο στους εφοπλιστές, τη στιγμή που δεν έχει κάνει τίποτα μα τίποτα ο Υπουργός Ναυτιλίας για να πληρώσουν οι πλοιοκτήτες κι εφοπλιστικές εταιρείες τα δεδουλευμένα σε χιλιάδες ναυτικούς που σε πολλές περιπτώσεις πλοιοκτητών φτάνουν ακόμα και τους έντεκα μήνες.
Δεν έκανε τίποτα μα τίποτα ο Υπουργός Ναυτιλίας, την ίδια στιγμή που καταθέτει αυτήν την τροπολογία, για τα 110 εκατομμύρια ευρώ που χρωστάνε οι πλοιοκτήτες και οι εφοπλιστές στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, στο ΝΑΤ, στο ταμείο των ναυτικών. Και δεν έκανε τίποτα μα τίποτα ούτε ο Υπουργός ούτε η Κυβέρνηση ώστε να εισπραχθούν αυτά τα 400 εκατομμύρια ευρώ που λένε ότι θα είναι εθελοντική έκτακτη παροχή των εφοπλιστών στο δημόσιο. Αυτή η τροπολογία είναι απαράδεκτη, αντεργατική, αντιδημοκρατική και αντισυνταγματική. Πάρτε την πίσω το γρηγορότερο δυνατόν!


1 σχόλιο:

  1. γιατι τους φορολογει ? παντα βρίσκονται στο απυρόβλητο .αυτη ειναι η κυβερνηση !! την στιγμη που χιλιάδες ελληνες λιμοκτονούν , και βγαζει τα σπιτια των ελληνων στο σφυρι .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο