Αρπάζουν χρήματα και χωρίς στοιχεία μηνύματα ή e-mail. Χακάρουν κάρτες όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, στην οποία «πάνω από 30 περιπτώσεις στην περιοχή του Αγρινίου», λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης.
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Με μια ανάρτησή του στο facebook ο Αγρινιώτης πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) Γιώργος Λεχουρίτης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για σωρεία από απάτες σε ηλεκτρονικές κάρτες πολιτών, ακόμη και μισθοδοτικές!
Έγραψε χαρακτηριστικά: «Προσοχή κλέβουν λεφτά από τις κάρτες μισθοδοσίας, τις χρεωστικές πιστωτικές, προθεσμιακές, χωρίς να έχεις δώσει στοιχεία ή ανοίξεις κάποιο μήνυμα ή email! Συχνά με συναλλαγές από Αμερική, Ευρώπη, Ασία, Αφρική. Τίποτα δεν είναι σίγουρο, οι χάκερ έσπασαν τους κωδικούς των τραπεζών πιθανώς. Η ηλεκτρονική απάτη πάει σύννεφο».
Ούτως ή άλλως, η αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες ή μέσω web-banking, έχει προκαλέσει τη μαζική εισβολή των χάκερ στα ηλεκτρονικά συστήματα, με αποτέλεσμα να χρεώνουν τους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών. Κυκλώματα υποκλέπτουν δεδομένα των χρηστών από το διαδίκτυο και προχωρούν σε χρεώσεις, μέσω εικονικών αγορών.
Τα ποσά αρχικά, είναι μικρά, για να μην κινήσουν υποψίες, αλλά στη συνέχεια αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Το μήνυμα που λαμβάνει ο κάτοχος της κάρτας είναι ότι έγινε χρέωση για μία αγορά, από ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο είχε πραγματοποιήσει πρόσφατα μια συναλλαγή, την οποία όμως, δεν έχει κάνει ποτέ!
Δηλαδή αγοράζει από το Χ διαδικτυακό κατάστημα ένα προϊόν ή και υπηρεσία (πρόγραμμα υπολογιστή, παιχνίδια κ.λπ.) πληρώνει κανονικά και παραλαμβάνει το προϊόν. Ο κάτοχος της κάρτας, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να αντιληφθεί έγκαιρα τις ύποπτες συναλλαγές, να ενημερώσει άμεσα την τράπεζά του και να αμφισβητήσει τις ύποπτες συναλλαγές.
«Πάνω από 30 στην περιοχή»!
Σύμφωνα με τον κ. Λεχουρίτη, οι υποκλοπές που έχουν γίνει μόνο στην ευρύτερη περιοχή του Αγρινίου το τελευταίο διάστημα είναι πάνω από 30 και συνήθως αφορούν πιστωτικές που έχουν κάποιο όριο συναλλαγών. Ακόμη και ο ίδιος έχει δει την πιστωτική του να έχει χρέωση από κατάστημα στην Αμερική για κινητό τηλέφωνο, παρότι δεν έχει πάει ποτέ και δεν έχει δώσει ποτέ τα στοιχεία του.
«Δεν χρειάζεται να έχεις δώσει τα στοιχεία σου ή να έχεις ανταλλάξει mail, προφανώς υπάρχει θέμα με τα δεδομένα. Ούτε περιορίζεται το ζήτημα σε κάποιο είδος κάρτας, ακόμη και περιπτώσεις χτυπημάτων σε μισθοδοσίες έχουμε. Οι απάτες αυτές καταλήγουν να στερούν την ιδιωτικότητα από τους λογαριασμούς των πολιτών», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.
Χακάρουν κάρτες - Πάνω από 30 περιπτώσεις στην περιοχή του Αγρινίου
«Ως ΙΝΚΑ τονίζουμε ότι αν δεν διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων δεν μπορούμε να μιλάμε για ηλεκτρονικοποίηση των συστημάτων και η διασπορά των δεδομένων των πολιτών στις διάφορες πλατφόρμες.
Οι καταναλωτές πρέπει να ελέγχουν συχνά τις κάρτες τους για τις κινήσεις, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, να μην αφήνουν μεγάλα διαστήματα μεταξύ συναλλαγών. Και να προσέχουν ιδιαίτερα τις πιστωτικές τους, όπου δεν είναι ένας λογαριασμός, αλλά οι κωδικοί σπάνε πιο εύκολα. Στη συνέχεια πρέπει άμεσα να καταγγέλλουν την απάτη στην τράπεζά τους και να κάνουν τάχιστα Αίτηση Αμφισβήτησης. Και να καταγγέλλουν τα φαινόμενα αυτά στο ΙΝΚΑ, ασφαλώς», τονίζει ο κ. Λεχουρίτης.
Οι συμβουλές του Συνηγόρου του Καταναλωτή
Πάντα κακόβουλοι απατεώνες θα επιδιώξουν να κλέψουν δεδομένα, να κρυπτογραφήσουν αρχεία, ζητώντας μετά λύτρα για να τα «ξεκλειδώσουν», να αποσπάσουν οικονομικά στοιχεία, να «εξορύξουν» κρυφά κρυπτονομίσματα κ.α., κάτι που θα το κάνουν αυτό μέσω δοκιμασμένων μεθόδων, οι οποίες συχνά βασίζονται στην παραβίαση, στην κλοπή ή στην απόκτηση των κωδικών πρόσβασης ή στην εκμετάλλευση ευπαθειών λογισμικού.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές τους και να τηρεί τους ακόλουθους 10 κανόνες:
-Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.
-Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του.
-Να αναζητούν, ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης. Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών.
-Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο ”διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης” – browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.
-Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.
-Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν στον ιστότοπό τους σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και ότι τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.
-Να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.
-Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.
-Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).
-Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.
Ο Γιώργος Λεχουρίτης
Γιάννης Συμψηρής – Εφημερίδα “Συνείδηση”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο