Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

Η εξέδρα αγιασμού της παλαιάς μεταενετικής Βόνιτσας. Κοντράδα του Αρδίκα. Εκκλησία Αγίου Σπυρίδωνα.

ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ


Ντίνος Στυλιανός

Η εξέδρα αγιασμού της παλαιάς μεταενετικής Βόνιτσας.
Κοντράδα του Αρδίκα. 
Εκκλησία Αγίου Σπυρίδωνα.


Από τα μισά του 19ου αιώνα , μέχρι και το 1910, οι δύο μεγαλύτερες κοντράδες (τύπος συνοικίας) της μεταενετικής Βόνιτσας, συγκρούονταν καθημερινά, με παραγωγή ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.......

Η Κοντράδα του Αρδίκα με ναό τον Αγιο Σπυρίδωνα, έναντι της κοντράδας της Ρεστέλας με ναό τον Αγιο Νικόλαο. Μια διαμάχη ετών για το ποια από τις δύο εκκλησίες θα κηρυχτεί μητροπολιτικός ναός. Μια μοναδική διένεξη που δεν έφερε καταστροφές , παρά μόνο παρήγαγε ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ. Δημιούργησε δύο εκκλησίες που κάποια στιγμή πρέπει να ανακηρυχτούν σε μουσεία.

Αμέτρητα έργα τέχνης, σημαντικά δημιουργήματα, οι καλλίτεροι κάθε τέχνης έχουν εγκατασταθεί στις δύο αντίπαλες συνοικίες.

Μέσα στα πολλά αριστουργήματα και η εξέδρα αγιασμού που σχεδιάστηκε (με ιδέες από την Πίζα της Ιταλίας) από τον Λευκάδιο αγιογράφο Γαζή και υλοποιήθηκε από ένα Γερμανό αρχιτέκτονα. Η εξέδρα του αγιασμού εκτός από την αρχιτεκτονική και εργονομική δομή της, διακρίνονταν για τον χρωματισμό της. Είχε όλα τα χρώματα του ευκαλύπτου.

Με την πάροδο των ετών και από απροσεξία στην χρήση (κάθε φορά για να ενωθούν τα μέρη χρησιμοποιούνταν μεγάλες ξυλόπρογκες) το αριστούργημα καταστράφηκε. Η εναπόθεση των μερών του σε υγρό μέρος, επιτάχυνε την σήψη πολλών μερών.

Στην προηγούμενη δεκαετία, η σκέψη του Θοδωράκη Πανταζόπουλου , του Πανοσιολογιότατου Αρχιμανδρίτη Γεώργιου Δέλλα, και μελών της Αμφικτιονίας, καθώς και η θέληση του Ιερέα Δημητρίου Χέλμη, απέδωσαν με την ανακατασκευή της εξέδρας αγιασμού, ως ήταν με την πρώτη κατασκευή της.

Η Αμφικτιονία Ακαρνάνων ανέλαβε τον συντονισμό της ανακατασκευής. Από μέλη της Αμφικτιονίας υπήρχε η προσφορά εργασίας, γνώσεων και χρημάτων. Κύριοι όμως χρηματοδότες οι Θεόδωρος Πανταζόπουλος και ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Δέλλας. Πολλά γλυπτά μέρη κατασκευάστηκαν στα Ιωάννινα, ενώ η συναρμολόγηση έγινε σε τοπικό ξυλουργείο. Η μόνη διαφορά, με την αρχική κατασκευή, ήταν στον περιορισμό των χρωμάτων που είχε παλαιά το αριστούργημα. Από την μεγάλη γκάμα των χρωμάτων του ευκαλύπτου, χρησιμοποιήθηκαν με απόλυτη επιτυχία μόνο πέντε χρωματισμοί, μέσω πολλαπλών στρωμάτων χρώματος.

Σήμερα και κάθε τέτοια μέρα κοσμεί στον εσωτερικό χώρο της εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνα, θυμίζοντας ότι η Βόνιτσα, η πόλη των 18 εθνοτήτων , παρήγαγε ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.

ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο