Τρίτη 10 Μαΐου 2022

Διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας: Μετ’ εμποδίων… Οι γνωστές παθογένειες εμφανίστηκαν ξανά


Μετ’ εμποδίων… η διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας σύμφωνα με την εφημερίδα “Συνείδηση”, η οποία αναφέρεται και στους λόγους. Οι γνωστές παθογένειες (δίκτυα κοινής ωφελείας, αρχαιολογία, καθυστερήσεις στην έγκριση των μελετών) εμφανίστηκαν ξανά.....

Αναλυτικά το δημοσίευμα της “Συνείδησης”:

Μετ’ εμποδίων προχωρά το μεγαλύτερο οδικό έργο του ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας. Η λεγόμενη διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας, που αφορά τα οδικά τμήματα Άκτιο-Άγιος Νικόλαος και Βόνιτσα – Λευκάδα, συμβασιοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2020 και σήμερα ενάμιση περίπου χρόνο μετά έχει απορροφήσει 6 από τα 24 εκατ. ευρώ της σύμβασης.

Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση έχουν εμφανιστεί οι γνωστές παθογένειες που προκαλούν καθυστερήσεις στην εξέλιξη ενός οδικού έργου.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για καθυστερήσεις που αφορούν στην έγκριση των μελετών, στην ολοκλήρωση της μετατόπισης των δικτύων κοινής ωφελείας, καθώς και στην αποδέσμευση περιοχών από την αρχαιολογία.

Πρόβλημα και με την παράδοση υλικών από το εξωτερικό

Τα προβλήματα αυτά εντοπίζονται κυρίως σε σημεία του οδικού έργου, όπου η χάραξη του δρόμου συμπορεύεται με την κατασκευή νέου αγωγού ύδρευσης για την πόλη της Λευκάδας.

Επιπλέον καταγράφονται προβλήματα και με την παράδοση υλικών (σωλήνες) από εξωτερικό, καθώς στο συγκεκριμένο κλάδο παραγωγής πρώτων υλών, έχει δημιουργηθεί αναταραχή τόσο όσον αφορά στη διαθεσιμότητα, όσο και στην αστάθεια των τιμών.

Έτσι το Υπουργείο Υποδομών μετά από αυτοψία της επιβλέπουσας υπηρεσίες έδωσε παράταση σε τμηματικές προθεσμίες του έργου, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις ενέκρινε πρόσθετες εργασίες πρόληψης κινδύνων, αφού κατά τη διάρκεια των πρόδρομων εργασιών εκδηλώθηκαν φαινόμενα καταπτώσεων.

Επιπλέον από τις μελέτες εφαρμογής του έργου έχουν προκύψει κάποιες σημαντικές τεχνικές ιδιαιτερότητες – δυσκολίες.

Και αυτό γιατί για παράδειγμα ένα τμήμα του έργου, ακολουθεί την υφιστάμενη παραθαλάσσια χάραξη του δρόμου Βόνιτσας – Λευκάδας και αποτελεί τη μοναδική οδική πρόσβαση προς και από το νησί της Λευκάδας, μάλιστα σε κάποια σημεία δεν υπάρχουν παράπλευροι δρόμοι, ούτε εναλλακτικές διαδρομές, για τη μετάβαση των χρηστών της οδού από και προς Λευκάδα κατά τη φάση της κατασκευής, ενώ το περιορισμένο εύρος του δρόμου, χωρίς δυνατότητα διαπλάτυνσης λόγω άμεσης γειτνίασης µε τη θάλασσα, δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες στην ανάπτυξη μετώπου εργασίας, µε παράλληλη κυκλοφορία οχημάτων.

Παρά τα προβλήματα που υπάρχουν η εκτίμηση είναι ότι ο ένας κλάδος του έργου, ο δρόμος Άκτιο-Άγιος Νικόλαος θα είναι έτοιμος και θα δοθεί στην κυκλοφορία πριν στο τέλος του 2022 – αρχές 2023. Ενώ η καταληκτική ημερομηνία για το σύνολο του έργου παραμένει το τέλος του 2023, με το τέλος δηλαδή της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ.

«Στοίχημα» το έργο να μην γίνει γέφυρα για το επόμενο ΕΣΠΑ

Είναι βέβαια σύνηθες σε τέτοιου τύπου έργα η εκτέλεση και επακόλουθα οι πληρωμές να προχωρούν γρηγορότερο ρυθμό στο τέλος τους (σ.σ. όταν πέφτει η άσφαλτος), όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση οι ρυθμοί του έργου, που ανέλαβε η “Άκτωρ” με έκπτωση 51%, προβληματίζουν αρκετά.

Με τέτοιους ρυθμούς γίνεται σαφές ότι σε λίγο ο χρόνος θα αρχίζει να πιέζει για την ολοκλήρωση του έργου. Αν το αυτό γίνει «γέφυρα» στο νέο ΕΣΠΑ, τότε από μόνο του έχει το μέγεθος να δεσμεύσει σε μεγάλο βαθμό και το νέο ΕΣΠΑ…

Και να διογκώσει το πρόβλημα των περιορισμένων πόρων, καθώς είναι γνωστό ότι στην επόμενη περίοδο του ΕΣΠΑ οι διαθέσιμοι για οδικά έργα είναι αρκετά περιορισμένοι. Ταμείο Ανάκαμψης δεν έχουν κριθεί επιλέξιμα τέτοιου τύπου μεγάλα έργα.

Το συγκεκριμένο πάντως έργο είναι βέβαιο ότι «στοιχειώνει» ακόμη το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ένταξή του το 2017 αποτέλεσε την αφορμή για εντονότατη κριτική στον τότε Περιφερειάρχη από το δήμαρχο Αγρινίου Γιώργο Παπαναστασίου λέγοντας ότι η ένταξη του συγκεκριμένου έργου, που ουσιαστικά εξυπηρετεί κυρίως τη Λευκάδα, στερεί πόρους από άλλες ανάγκες της Αιτωλοακαρνανίας στα οδικά έργα.

Μάλιστα πρόσφατα στο Περιφερειακό Συμβούλιο η κριτική αυτή μάλλον δικαιώθηκε, όταν ο Γιάννης Λύτρας αποκάλυψε ότι η συνεννόηση που υπήρχε εκείνη την εποχή με το Υπουργείο Υποδομών αθετήθηκε από τον τότε υπουργό Χρήστο Σπίρτζη.

«Είχαμε τη δέσμευση πως αν πάρουμε στο ΕΣΠΑ το δικό μας το συγκεκριμένο έργο, το Υπουργείο Υποδομών θα έπαιρνε στο τομεακό του πρόγραμμα το δρόμο «Πλατυγιάλι – Αστακός» και «Άγιος Δημήτριος – Ιόνια οδός». Εμείς κάναμε το καθήκον μας ο υπουργός όχι…» είχε πει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Λύτρας.

Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα “Συνείδηση”





sinidisi.

1 σχόλιο:

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο