Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

Αγρίνιο: Στο «κόκκινο» οι απάτες!


Οι απάτες όλου του 2019 στο α΄εξάμηνο του 2020
 Τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. που δημοσιεύει σήμερα η «Σ» – Ποιες οι συνηθέστερες μορφές εξαπάτησης, τι πρέπει να προσέχουν κυρίως οι ηλικιωμένοι...


Σημαντική αύξηση καταγράφουν το πρώτο εξάμηνο του 2020 τα περιστατικά εξαπάτησης πολιτών καθώς και οι απόπειρες συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019, σε περιοχές ευθύνης της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ακαρνανίας και ιδιαίτερα στο Αγρίνιο. 
Ενδεικτικά και με βάση τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάζει σήμερα η «Σ» το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους έχουν καταγγελθεί 16 περιπτώσεις εξαπάτησης πολιτών όσες όλο το 2019. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές η αύξηση των κρουσμάτων αιτιολογείται με αφορμή την καραντίνα καθώς αρκετοί πολίτες που δεν είχαν την εξοικείωση να πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές μέσω του διαδικτύου (χρήση κυρίως web banking και διαδικτυακών αγορών) και αναγκάστηκαν να το κάνουν λόγω των περιοριστικών μέτρων, έπεσαν στα «δίχτυα» των «αετονύχηδων» του διαδικτύου.

Εξάλλου πρόσφατα καταγράφηκαν περιπτώσεις εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου, στο Αγρίνιο γεγονός που εντείνει την ανησυχία, μιας και οι δράστες στις περιπτώσεις αυτές δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν από τις διωκτικές Αρχές. Την ίδια στιγμή συνεχίζονται οι τηλεφωνικές απάτες με πρόσχημα την εμπλοκή συγγενικού προσώπου σε τροχαίο ατύχημα, περιπτώσεις κατά τις οποίες εξαπατώνται κυρίως ηλικιωμένα άτομα.

Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται τα επίσημα στοιχεία για τετελεσμένες περιπτώσεις απάτης και απόπειρες καθώς και ο αριθμός των συλλήψεων.

Σε ότι αφορά τις εξιχνιάσεις, το 2019 εξιχνιάστηκαν συνολικά επτά υποθέσεις, ενώ από 1η Ιανουαρίου μέχρι και 31 Ιουνίου του 2020 μόλις δύο.

Ποιες είναι όμως οι συνηθέστερες μορφές απάτης;

Τα περισσότερα περιστατικά σχετίζονται με τη μέθοδο προσέγγισης εκ μέρους συγγενικού προσώπου (κυρίως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων).

Οι δράστες επιλέγουν κυρίως ηλικιωμένους ανθρώπους, για τους οποίους πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών ή των εγγονιών τους.

Τους προσεγγίζουν «δήθεν» ως απεσταλμένοι των συγγενών τους και με το πρόσχημα άμεσης και επείγουσας ανάγκης χρημάτων, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η προσέγγιση, συνήθως, γίνεται κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες ή εμπορικά καταστήματα κ.λπ.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιούν οι δράστες για να πείσουν τους ηλικιωμένους να τους δώσουν τα χρήματα για λογαριασμό των οικείων τους, είναι ο αιφνιδιασμός και η παρουσίαση μιας δήθεν οικονομικής ανάγκης που πρέπει να ικανοποιηθεί χωρίς αναβολή. Με τον τρόπο αυτό, αλλά και με την αναφορά σε συγγενικά πρόσωπα με ιδιαίτερη οικειότητα, επιδιώκουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και να μην αφήσουν περιθώρια δεύτερης σκέψης. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι δράστες για να ισχυροποιήσουν τα επιχειρήματά τους, προσποιούνται πως τηλεφωνούν στα οικεία πρόσωπα για να επιβεβαιώσουν την οικονομική ανάγκη, πλην όμως οι ηλικιωμένοι μέσα στην αναστάτωση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι συνομιλούν με συνεργούς των δραστών και όχι με τους συγγενείς τους.

Απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος

Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις, προσποιούμενοι άλλοτε τους νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε τους δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι, στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο τους) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.

Προκειμένου να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτούν την καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων ποικίλλει, προσαρμοζόμενα σε κάθε υπόθεση ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων.

Για να γίνουν πιο πειστικοί, έτεροι συνεργάτες μιλούν στην τηλεφωνική επικοινωνία, αναλόγως του φύλου του συγγενικού τους προσώπου, προσποιούμενοι, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.

Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας.

Απάτη με τη μέθοδο της απασχόλησης σε ΑΤΜ (συνήθως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων)

Οι δράστες προσεγγίζουν ένα άτομο τη στιγμή που πραγματοποιεί συναλλαγή σε ΑΤΜ και χωρίς να γίνουν αντιληπτοί υποκλέπτουν οπτικά το «ΡΙΝ» κατά την πληκτρολόγησή του, ενώ στη συνέχεια περιμένουν να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Τη στιγμή της εξόδου της κάρτας από το ΑΤΜ ένας από τους δράστες ρίχνει στα πόδια του συναλλασσόμενου ένα χαρτονόμισμα και τον προτρέπει να το πάρει με το πρόσχημα ότι του έπεσε από τη τσέπη.

Οι δράστες εκμεταλλεύονται το χρονικό διάστημα που ο συναλλασσόμενος απασχολείται με το πεσμένο χαρτονόμισμα και αφαιρούν την κάρτα του από το στόμιο εξόδου του ΑΤΜ, τοποθετώντας στη θέση της μία άλλη.

Μετά την αποχώρηση του συναλλασσόμενου, που δεν έχει αντιληφθεί τη αλλαγή της κάρτας, οι δράστες αφαιρούν το υπόλοιπο του λογαριασμού.

Σύμφωνα με τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Ελλάδας, οι πολίτες και κυρίως οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και αν κάτι τους φαίνεται ύποπτο να τηλεφωνούν άμεσα στο 100. Μάλιστα παροτρύνουν τους νέους που είναι πιο εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο να πραγματοποιούν αυτοί ηλεκτρονικές συναλλαγές σε ηλικιωμένους συγγενείς τους που δεν έχουν την απαραίτητη γνώση χρήσης του διαδικτύου.

Νίκος Αγγελόπουλος – Εφημερίδα «Συνείδηση»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο