του Νώντα Νικάκη
Αγαπητοί συγχωριανοί Τρυφιάτες, Βονιτσάνοι και συμπατριώτες Ξηρομερίτες,
Πολλές φορές μου ζητήσατε το τροπάριο "Σήμερον κρεμάται επί ξύλου" με τη φωνή του πατέρα μου ιερέα, ο οποίος ήταν γνωστός με το όνομα ΠΑΠΑ-ΝΙΚΑΚΗΣ και το οποίο όταν το άκουγες σε έπιανε ρίγος και έντονη συγκίνηση....
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟΝ....
Ήταν καλλίφωνος, προικισμένος με ωραία και μελωδική φωνή και σοβαρό Εκκλησιαστικό ψαλτικό ύφος και πάντα έψαλε με σεβασμό προς την παράδοση με ιεροπρέπεια και κατάνυξη.
Πραγματικά από μικρό παιδί πάντα περίμενα με αγωνία την μεγάλη Πέμπτη τον Παπα-Νικάκη να ερμηνεύει το συγκεκριμένο τροπάριο το οποίο αποτελεί και την κορυφή της ακολουθίας των 12 ευαγγελίων και πληρεί όλη την πνευματική ατμόσφαιρα και κορυφώνει τα φρικτά πάθη του κυρίου και αισθανόμουν κατάνυξη, δέος και συγκίνηση..............
Στην Κατούνα το 1963 που τιμήθηκε ο ιερέας Παπα-Νικάκης για την εθνική προσφορά του στην εθνική αντίσταση
Παπα-Γιώργης Νάκος 1888-1973 Εφημέριος Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΚΑΤΟΥΝΑΣ και Παπα-Δημήτρης Νικάκης 1908-1990 Εφημέριος Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΡΥΦΟΥ
ΟΙ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΕΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΠΙΣΤΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Οι ιερείς εκείνης της περιόδου, όλοι ανεξαιρέτως προέρχονταν από το ψαλτήρι και είχαν μεγαλώσει μέσα στην εκκλησία και συνάρπαζαν τους πιστούς με την μελωδική και έντονη φωνή τους και ευφραινόταν οι καρδιές των πιστών και χωρις μικροφωνικές συσκευές που αλλοιώνουν τις φωνές αλλά υπήρχαν μόνο εντοιχισμένες στάμνες που ενίσχυαν τη φωνή.
Στην λατρευτική και λειτουργική τους ζωή ήταν προσηλωμένοι στο τυπικό της εκκλησίας και τηρούσαν αυστηρά την παράδοση.
Επί τη ευκαιρία θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ και σε άλλους παπάδες μερακλήδες και καλλίφωνους και άριστους λειτουργούς Ξηρομερίτες όπως ο Παπα-Λαπατάς από τον Αετό, ο Παπα-Νάκος από την Κατουνα και ο Λεβέντης Παπα-Βλαχομήτρος από τις Φυτείες και ο Παπα-Μπώκος απο το Μοναστηράκι.
Ετυχε να ακούσω και τον Παπα-Νάκο και τον Παπα-Μπώκο και θυμάμαι πάρα πολύ καλά ότι μετά τα άγια στο δεύτερο μέρος της θείας λειτουργίας αρχίζοντας από το ΑΓΓΕΛΟΝ ΕΙΡΗΝΗΣ χρησιμοποιούσαν την μουσική κλίμακα ΜΙΝΌΡΕ που σημαίνει μουσικό ύφος θλιμμένο.
Τέλος και σήμερα έχω ξεχωρίσει κάποιους ιερείς με αυτά τα χαρακτηριστικά που προϋπήρξαν ψάλτες και ειναι καλλίφωνοι και άριστοι και στο ιεροτελεστικό τμήμα της λατρείας όπως π.χ.: ο Παπα-Μανιαβός απο τον Αετό, ο Παπα-Βασίλης Ζάρος στο Θύρρειο και ο παπα-Θόδωρος Κτίστης στην Τρύφου.
ΟΤΑΝ ΤΙΜΗΘΗΚΕ Ο ΠΑΠΑ-ΝΙΚΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΥΝΑ ΤΟ 1963
Συνοδεύω το δημοσίευμα με δυο ιστορικες φωτογραφίες στην Κατούνα το 1963 που τιμήθηκε ο πατέρας μου, ο ιερέας Παπα-Νικάκης για την εθνική προσφορά του στην εθνική αντίσταση.
Το μετάλλιο απονέμεται από τον Στρατηγό Μπούρο απο την Σταμνά Μεσολογγίου Διοικητή της 8ης Μεραρχίας Ιωαννίνων.
Τέλος προτίμησα να αναρτήσω την συγκεκριμένη φωτογραφία με την παράκληση να αναγνωρίσουμε το μικρό κοριτσάκι τότε 10 χρονών και σήμερα 66 ετών περίπου.
Στην Κατούνα το 1963 που τιμήθηκε ο ιερέας Παπα-Νικάκης για την εθνική προσφορά του στην εθνική αντίσταση
Παπα-Γιώργης Νάκος 1888-1973 Εφημέριος Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΚΑΤΟΥΝΑΣ και Παπα-Δημήτρης Νικάκης 1908-1990 Εφημέριος Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΡΥΦΟΥ
ΟΙ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΕΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΠΙΣΤΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Οι ιερείς εκείνης της περιόδου, όλοι ανεξαιρέτως προέρχονταν από το ψαλτήρι και είχαν μεγαλώσει μέσα στην εκκλησία και συνάρπαζαν τους πιστούς με την μελωδική και έντονη φωνή τους και ευφραινόταν οι καρδιές των πιστών και χωρις μικροφωνικές συσκευές που αλλοιώνουν τις φωνές αλλά υπήρχαν μόνο εντοιχισμένες στάμνες που ενίσχυαν τη φωνή.
Στην λατρευτική και λειτουργική τους ζωή ήταν προσηλωμένοι στο τυπικό της εκκλησίας και τηρούσαν αυστηρά την παράδοση.
Επί τη ευκαιρία θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ και σε άλλους παπάδες μερακλήδες και καλλίφωνους και άριστους λειτουργούς Ξηρομερίτες όπως ο Παπα-Λαπατάς από τον Αετό, ο Παπα-Νάκος από την Κατουνα και ο Λεβέντης Παπα-Βλαχομήτρος από τις Φυτείες και ο Παπα-Μπώκος απο το Μοναστηράκι.
Ετυχε να ακούσω και τον Παπα-Νάκο και τον Παπα-Μπώκο και θυμάμαι πάρα πολύ καλά ότι μετά τα άγια στο δεύτερο μέρος της θείας λειτουργίας αρχίζοντας από το ΑΓΓΕΛΟΝ ΕΙΡΗΝΗΣ χρησιμοποιούσαν την μουσική κλίμακα ΜΙΝΌΡΕ που σημαίνει μουσικό ύφος θλιμμένο.
Τέλος και σήμερα έχω ξεχωρίσει κάποιους ιερείς με αυτά τα χαρακτηριστικά που προϋπήρξαν ψάλτες και ειναι καλλίφωνοι και άριστοι και στο ιεροτελεστικό τμήμα της λατρείας όπως π.χ.: ο Παπα-Μανιαβός απο τον Αετό, ο Παπα-Βασίλης Ζάρος στο Θύρρειο και ο παπα-Θόδωρος Κτίστης στην Τρύφου.
ΟΤΑΝ ΤΙΜΗΘΗΚΕ Ο ΠΑΠΑ-ΝΙΚΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΥΝΑ ΤΟ 1963
Συνοδεύω το δημοσίευμα με δυο ιστορικες φωτογραφίες στην Κατούνα το 1963 που τιμήθηκε ο πατέρας μου, ο ιερέας Παπα-Νικάκης για την εθνική προσφορά του στην εθνική αντίσταση.
Το μετάλλιο απονέμεται από τον Στρατηγό Μπούρο απο την Σταμνά Μεσολογγίου Διοικητή της 8ης Μεραρχίας Ιωαννίνων.
Τέλος προτίμησα να αναρτήσω την συγκεκριμένη φωτογραφία με την παράκληση να αναγνωρίσουμε το μικρό κοριτσάκι τότε 10 χρονών και σήμερα 66 ετών περίπου.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ
ΝΩΝΤΑΣ ΝΙΚΑΚΗΣ
Περασμένα μεγαλεία διηγώντας τα να κλαις!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Νικακη είστε ο μόνος που μνημονεύει κάθε χρόνο αυτούς τους παλιούς ιερείς, σας ευχαριστώ, για τον παππού μου!!!!! Γεώργιος Νακος
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Νικακη είστε ο μόνος που μνημονεύει αυτούς τους παλιούς καληφωνους ιερείς, κάθε χρόνο αυτές τις ημέρες. Σας ευχαριστώ πολύ για την αναφορά σας στον Παππαγιωργη Νακο!!!! Γεώργιος Νακος
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια Πολλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε υγεία!!!
Συγχαρητήρια, Νώντα!
Πολύ συγκινητικό και συνάμα συγκλονιστικό!
υπάρχει φωτογραφία να δούμε πώς ήταν οι εντοιχισμένες στάμνες,
ΑπάντησηΔιαγραφήπου ενισχούσαν τον ήχο της φωνής ?