Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

ARTηρια Λευκάδας: κινηματογραφικo αφιερωμα στον Ισπανo σκηνοθετη Λουι Μπουνιουελ

23 - 26 Σεπτεμβριου 2013  
Λουις Μπουνιουέλ, Ισπανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και συγγραφέας,είναι ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του σουρεαλισμού στον κινηματογράφο. Στην διάρκεια των σπουδών του στη Μαδρίτη, γνώρισε το ζωγράφο Σαλβαντόρ Νταλί, τον ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και άλλους καλλιτέχνες, που έστρεψαν το ενδιαφέρον του, στην ποίηση και στον κινηματογράφο.Τρεις είναι οι βασικοί θεματικοί άξονες που διατρέχουν σχεδόν το σύνολο του έργου του:..................



α) Μία έντονη και ειρωνική κριτική της αστικής τάξης, του καθωσπρεπισμού και της υποκρισίας της,
β) ένας επίσης έντονος αντικληρικαλισμός, μια απέχθεια δηλαδή προς τους ιερείς και την οργανωμένη Εκκλησία και
γ) μια εμμονή με τον έρωτα και τον θάνατο. Ένας ακατάσχετος και γοητευτικά συγκαλυμμένος ερωτισμός ξεπηδάει σχεδόν απ'όλες τις ταινίες του, μαζί με μία προσκόλληση στο γεγονός του θανάτου.
      "Σχεδόν όλες μου οι ταινίες θίγουν αυτό το θέμα, τη στέρηση: αστοί που δεν μπορούν να βγούν από ένα δωμάτιο, άνθρωποι που θέλουν να δειπνήσουν και τους εμποδίζουν, ένας τύπος που προσπαθεί να σκοτώσει και δεν μπορεί, οι εραστές που δεν μπορούν να αγκαλιαστούν.η στέρηση είναι η απόσταση ανάμεσα στον πόθο και την πραγματικότητα" (Μπουνιουέλ).

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου - Το ημερολόγιο μιας καμαριέρας (1963) 
      Το ημερολόγιο μιας καμαριέρας είναι η πρώτη γαλλική ταινία του Μπουνιουέλ. Ο Μπουνιουέλ διασκεύασε το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μιρμπό, αλλάζοντάς το αρκετά. Η σημαντικότερη μετατροπή ήταν πως μετέφερε τη δράση, από τα τέλη του 19ου αιώνα στα 1930, στην εποχή της ανόδου των ακροδεξιών δυνάμεων στη Γαλλία. Πολιτικός στόχος του ήταν το ξεκαθάρισμα των λογαριασμών του με τους σοβινιστές και αντιδραστικούς δεξιούς. Ο Μπουνιουέλ περιγράφει την επαρχιώτικη αστική οικογένεια ως ένα κατάλοιπο της τάξης πραγμάτων των παλαιών γαιοκτημόνων, ένα συνονθύλευμα καθολικών, παρακμασμένων και γελοίων ανθρώπων. Η τοιχογραφία του Μπουνιουέλ περιλαμβάνει τόσο τα αφεντικά όσο και το υπηρετικό προσωπικό, όλους βυθισμένους στις ίδιες αντιδραστικές, δεξιές ιδέες. Πρόκειται για ένα μικρόκοσμο μαλθακών, παρακμιακών και συντηρητικών ατόμων. Ο σκηνοθέτης ασχολείται, για άλλη μια φορά, με την απατηλή αρμονία της αστικής τάξης διαμέσου της προβληματικής αστικής οικογένειας. Σκιαγραφεί λεπτομερώς, από κοινωνική και πολιτική άποψη, τα πρόσωπα, ασχολούμενος επίσης με την ερωτική ζωή τους. Η προσέγγιση του Μπουνιουέλ θέτει, άρα, θέματα σεξουαλικής πολιτικής. Είναι, λοιπόν, μια ταινία κοινωνικοπολιτικής σκέψης, η οποία καταπιάνεται κυρίως με την ιδιωτική ζωή των αντιδραστικών. (σχολια: αντιπερα οχθη).

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου - "Η ωραία της ημέρας" (1967) 
       Μια ταινία για τη γυναικεία επιθυμία και τον ερωτισμό της αστικής τάξης, στην οποία δεν υπάρχει ούτε ένα πλάνο γυμνού, η διαστροφή και ο φετιχισμός χαρακτηρίζουν τη σεξουαλικότητα των αστών, και υπονομεύουν την απόλαυση της γενετήσιας πράξης που οδηγεί στην ενηλικίωση και την ανεξαρτησία από την καταπίεση των κοινωνικών ορμών της καθημερινότητας. Παρ' όλα αυτά ο Μπουνιουέλ σαρκάζει παρά καταγγέλλει, αποδεχόμενος και ταυτιζόμενος εν μέρει με αυτόν τον κόσμο των φετίχ και του ερεθισμού από μεμονωμένες αισθήσεις, όπως π.χ. την ακοή. Πάντα συνεπής στην παράδοση του σουρεαλισμού, ειρωνεύεται την ιδέα της ελευθερίας του ανθρώπου, και εξετάζει κατά πόσο ασυνείδητες και κοινωνικά επίκτητες συμπεριφορές του επιτρέπουν να δρα ανεξάρτητα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο παιχνιδιάρικου κυνισμού, είναι λογικό η ταινία αυτή να γίνεται πιο δημοφιλής στα τέλη του 60, στα ανερχόμενα τότε κινήματα που μεταξύ άλλων ασκούσαν σκληρή κριτική στην παρηκμασμένη αστική ηθική. Η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του σκηνοθέτη με την Κατρίν Ντενέβ στον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας νεαρής αστής, που το πρωί είναι πιστή και σεμνή σύζυγος και το βράδυ πόρνη σε οίκο ανοχής,(σχολια: Παναγιωτης Κραβαρης)

Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου - "Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας" (1972) 
       "Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας" είναι η εξιστόρηση τεσσάρων γευμάτων της παρέας που αναβάλλονται, υπονομεύονται από το τυχαίο, το θάνατο, το παράλογο, ακυρώνονται, βρίσκονται καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας σε μια παρατεταμένη εκκρεμότητα - θα έλεγε κανείς ότι ελλοχεύει ένας πειθαναγκασμός ψυχαναλυτικού τύπου..Ο Μπουνιουέλ δανείζεται και χρησιμοποιεί με έξοχο τρόπο, ένα από τα πιο ισχυρά όπλα των αστών: την ειρωνεία, διακινδυνεύοντας (και κερδίζοντας) ανά πάσα στιγμή μια ισορροπία ανάμεσα στον νατουραλισμό, το γελοίο και το παράλογο ..Έξω από την Ιστορία, και για τον Μπουνιουέλ ακόμη παραπέρα: στη μέση του πουθενά. Οι πιο αινιγματικές στιγμές της ταινίας είναι εκείνες όπου η παρέα των αστών εμφανίζεται να προχωρά σ' έναν έρημο δρόμο, "έξω" από την αφήγηση και τις αστικές συμβάσεις. "H διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας'' πήρε Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. (σχολια: film forum)

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου - "Το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου" (1977) 
Πλημμυρισμένο από ερωτισμό φέρνει στην επιφάνεια την εμμονή του σκηνοθέτη με τη σκοτεινή πλευρά του πόθου. Η ταινία αποπειράται να εκφράσει τις αντιφάσεις του χαρακτήρα του ανθρώπου και της ζωής, άλλοτε αποτυπώνοντας την πραγματικότητα και άλλοτε υπερβαίνοντάς την. Οι επιρροές του και οι αισθητικές του καταβολές από τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ, το γοτθικό μυθιστόρημα, τον έρωτα, την πολιτική, τον αθεϊσμό, τον αναρχισμό και κυρίως τη χιουμοριστική του διάθεση συνθέτουν ένα έργο πολύπλευρο και ανεξάντλητο. Με ανατρεπτική διάθεση ο Μπουνιουέλ χρησιμοποιεί δύο διαφορετικές ηθοποιούς στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Κοντσίτα.
 (σχολια: Νικος Κουλαυτακης

έναρξη προβολών:20.30
είσοδος ελεύθερη
www.artiria.gr
τηλ: 26450.22820

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο