Τρίτη 6 Ιουλίου 2010

Δίκτυο για τη Δημόσια Συγκοινωνία «ΕΠΙΒΑΤΗΣ»: Μπορείτε να φανταστείτε την Ελλάδα χωρίς σιδηρόδρομο;

Ολοκληρώνοντας το έγκλημα απαξίωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση με τους τότε αρμόδιους υπουργούς Χατζηδάκη και προπαντός Στυλιανίδη, η σημερινή κυβέρνηση μέσω του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων Δ. Ρέππα, ετοιμάζεται να ακρωτηριάσει το μεγαλύτερο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και να αφήσει την Ελλάδα πρακτικά μονάχα με τον σιδηροδρομικό άξονα Κιάτο - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Σύνορα, συν κάτι από Προαστιακό Αθήνας (το τμήμα Κιάτο - Πάτρα, προς δόξαν των εργοταξίων της Ολυμπίας Οδού που με βάση τον Νόμο για τις Παραχωρήσεις των Αυτοκινητοδρόμων, εκτοπίζουν την ΕΡΓΟΣΕ και εγκαθίστανται αυτά στην απαλλοτριωμένη ζώνη της, αλλα και λόγω των παράλογων αξιώσεων για εκτεταμένες υπογειοποιήσεις ή και πλήρη αλλαγή χάραξης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, από πλευράς κάποιων παροδίων της νέας γραμμής στα παράλια της Αχαΐας, είναι ζήτημα αν θα εχει αποπερατωθεί ως το 2020)..
Η υπόλοιπη χώρα, προς δόξαν της αποκέντρωσης και της περιφερειακής «πράσινης» (υπ-)ανάπτυξης, δεν χρειάζεται την πολυτέλεια «σιδηρόδρομος» κατά την πολιτική ηγεσία της χώρας μας, μέλους της ΕΕ κατά τα άλλα.
Ας δούμε όμως εν τάχει τι συμβαίνει στις άλλες χώρες της ΕΕ σ’αυτόν τον τομέα:
- η μέση πληρότητα των αμαξοστοιχιών στην Γερμανία δεν ξεπερνάει το 30%, και μόνο στα δρομολόγια των υπερταχειών ICE βρίσκεται λίγο πάνω από το 50%. Εδώ ο κ. Ρέππας μας είπε ότι δρομολόγια με πληρότητες κάτω του 50% θα καταργηθούν (Σ.Σ. και σ’ αυτό όμως είπε ψέματα, όπως θα δούμε, αφού καταργούν και δρομολόγια με πληρότητες 60-80%). Με την ίδια λογική, το 80% των σιδηροδρομικών γραμμών και δρομολογίων στην Γερμανία και άλλες χώρες της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης πρέπει να καταργηθεί.
- εάν η Ελλάδα ήθελε να έχει την ίδια αναλογία πληθυσμού με σιδηροδρομική κάλυψη που έχουν οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης, θα έπρεπε να έχει 5.000 χλμ. σιδηροδρόμων. Όμως αυτή την στιγμή έχει μόλις 2.500 χλμ. και η κυβέρνηση με το Σχέδιο Ανασυγκρότησης (διάβαζε Αφανισμού) των ελληνικών σιδηροδρόμων, που προωθεί, θέλει να αφήσει ανοιχτά μόλις 800 χλμ.
- σε όλη την πολιτισμένη Δυτική Ευρώπη που θέλουμε να ανήκουμε, το ποσοστό των εσόδων των σιδηροδρομικών εταιρειών λειτουργίας που προέρχεται από επιδοτήσεις του Κεντρικού Κράτους ή και της Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης φτάνει και ξεπερνάει αρκετές φορές το 60% του συνόλου των εσόδων. Εδώ η ελληνική Πολιτεία αρνείται επί σειράν ετών να επιδοτήσει τις κοινωνικές παρεχόμενες σιδηροδρομικές υπηρεσίες (άγονες γραμμές, φθηνό εισιτήριο, εκπτώσεις για λόγους κοινωνικής μεταφοράς, κάλυψη των οικονομιών που προσφέρει ο σιδηρόδρομος στην εθνική οικονομία λόγω μικρότερου εξωτερικού κόστους μεταφοράς δηλ. λιγότερων ατυχημάτων, μικρότερων περιβαλλοντικών επιπτώσεων κλπ).
Αντίθετα, όλα αυτά τα χρόνια, ανάγκαζε τον ΟΣΕ να δανείζεται με υψηλότατα επιτόκια, τόσο για την κάλυψη των ανωτέρω, όσο και για την κάλυψη των δαπανών συντήρησης και εκσυγχρονισμού της υποδομής του, σε αντίθεση με ότι έκανε για τα άλλα μεταφορικά μέσα, που και επιδοτήσεις αγόνων γραμμών τους δίνει και τις δαπάνες της υποδομής τους καλύπτει, χωρίς την αναλογη επιβάρυνση του προυπολογισμού των αντίστοιχων εταιρειών παροχής συγκοινωνιακών υπηρεσιών (αεροπορικών, οδικών, ακτοπλοικών). Και όλα αυτά, μολονότι η Οικονομική Συμφωνία Κράτους - ΟΣΕ προβλέπει ρητά την κρατική χρηματοδότηση αυτών των δαπανών και οι Κοινοτικές Οδηγίες προβλέπουν την επιδότηση «αγόνων γραμμών», εθνικής και κοινωνικής περιφερειακής σημασίας, ως Υπηρεσίες Γενικότερου Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ).

Γιατί λοιπόν τα αποκρύπτει όλα αυτά ο Υπουργός ; Γιατί, συνεχίζοντας την πολιτική των προκατόχων του, παραπλανά την κοινή γνώμη (και το ΔΝΤ;) λέγοντας ότι ο ΟΣΕ είναι η προβληματικότερη ΔΕΚΟ στην Ευρώπη, με συσσωρευμένο έλλειμα 10 δις; Όταν γνωρίζει πολύ καλά ότι το 85% αυτού του ελλείματος οφείλεται σ’αυτόν τον αδιέξοδο δανεισμό (αντί της οφειλόμενης κρατικής οικονομικής συνδρομής) και στα υψηλότατα τοκοχρεωλύσια που γεννάει; Αλλά και όταν γνωρίζει ότι και μέγα μέρος του υπολοίπου χρέους, οφείλεται στην εσκεμμένη κακοδιοίκηση και κακοδιαχείριση που άσκησαν όλα αυτά τα χρόνια οι κυβερνήσεις που πέρασαν, σε αγαστή συνεργασία με μερίδα συνδικαλιστών, κομματικών εγκαθέτων και οργανωμένων συντεχνιών, που ασέλγησαν από κοινού στον ελληνικό σιδηρόδρομο ; Ποιος ευθύνεται για μίζες, σκάνδαλα, μη έγκαιρη αποπεράτωση των έργων εκσυγχρονισμού, υπέρογκο μοναδιαίο λειτουργικό κόστος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βάλτωμα των οργανωτικών και αναδιαρθρωτικών αλλαγών που είχε ανάγκη ο Ομιλος ΟΣΕ για να ανασάνει λειτουργικά και οικονομικά; Ποιος ευθύνεται που τελειωμό δεν έχουν τα κρίσιμα έργα εκσυγχρονισμού στην περιοχή Αθηνών ή η χρονίζουσα μη αποπεράτωση της ηλεκτροκίνησης, η μετατροπή του δικτύου σε ξέφραγο αμπέλι κλεφτών του υλικού της ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης (με συνέπεια να μην μπορούν να λειτουργήσουν), βανδάλων που ασχημονούν με ψευτογκράφιτι (και όχι μόνο) πάνω στις επιβατάμαξες και αυτοκινητάμαξες που είναι πανάκριβη περιουσία του ελληνικού λαού, λαθρεπιβατών που ταξιδεύουν τζάμπα στον Προαστιακό και όχι μόνο κ.ο.κ.
Προβληματικός λοιπόν είναι ο ΟΣΕ κύριε Υπουργέ, γιατί εσείς, η ελληνική Πολιτεία, είστε διαχρονικά ανάξιοι να προστατέψετε την περιουσία του ελληνικού λαού και να εγγυηθείτε την λειτουργία μιάς υγιούς και ανταγωνιστικής σιδηροδρομικής μεταφορικής επιχείρησης, που να παρέχει υψηλές μεταφορικές υπηρεσίες σε ολόκληρη την χώρα, από την Καλαμάτα μέχρι τον Εβρο. Εκεί που ο Χαρίλαος Τρικούπης και η Οθωμανική Αυτοκρατορία, ανέπτυξαν πριν 120 χρόνια με ανεπαρκέστατα μέσα ένα ευρύτατο για την εποχή τους σιδηροδρομικό δίκτυο, που εσείς οι σύγχρονοι έλληνες πολιτικοί, σταθήκατε ανάξιοι να επεκτείνετε, αλλά και να εκσυγχρονίσετε έστω, όπως αποδεικνύεται από τα πενιχρά μέχρι σήμερα αποτελέσματα μετά από 20 χρόνια έργων εκσυγχρονισμού. Στο ίδιο διάστημα οι Ισπανοί και οι Τούρκοι ολοκληρωσαν νέες γραμμές υψηλών ταχυτήτων, για να μην αναφερθούμε σε άλλες χώρες.
Σε κάθε περίπτωση το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ καταγγέλει την επιχειρούμενη πολιτική ακρωτηριασμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και υποβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών του και δηλώνει ότι είναι στο πλευρό των ελλήνων πολιτών και των τοπικών κοινωνιών της Περιφέρειας, που ζητούν σύγχρονες και χρηστικές σιδηροδρομικές και λοιπές συγκοινωνιακές υπηρεσίες, όπως απολαμβάνουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι.
Εάν τελικά η κυβέρνηση προβεί σε κατάργηση μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου, και μάλιστα εκείνου που πρόσφατα ανακαινίστηκε με κοινοτικά κονδύλια, θα καταγγείλουμε το γεγονός στα αρμόδια όργανα της ΕΕ μέσω της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Επιβατών, της οποίας είμαστε μέλος, ενώ επιφυλασσόμαστε και για ένδικα μέσα προστασίας των συμφερόντων των ελλήνων επιβατών, στο βαθμό που παραβιάζεται η εύρυθμη λειτουργία και το υγιές καθεστώς ανταγωνισμού της αγοράς επιβατικών μεταφορών.
Ζητάμε από την κυβέρνηση την ύστατη αυτή ώρα να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μην καταργήσει πολύτιμους στρατηγικούς και οικολογικούς-συγκοινωνιακούς πόρους εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής (όπως ακριβώς η επίλυση του προβλήματος της Ολυμπιακής δεν οδήγησε σε καταργήσεις περιφερειακών αεροδρομίων και πτήσεων).
Να διορθώσει τα κακώς κείμενα στον Όμιλο ΟΣΕ χωρίς να τιμωρήσει αυτούς που είναι οι μόνοι που δεν φταίνε, δηλ. τους έλληνες πολίτες-επιβάτες, στερώντας τους το αγαθό μιάς σωστά σχεδιασμένης σύγχρονης σιδηροδρομικής συγκοινωνίας, που κατά ένα σημαντικό ποσοστό της δικαιούται να είναι επιδοτούμενη. Να σεβαστεί την περιουσία του ελληνικού λαού και τις πρόσφατες επενδύσεις που έγιναν σε υποδομή και τροχαίο υλικό, να μην κλείσει ούτε μέτρο από το δίκτυο και να προβεί στην ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, μη υποκύπτοντας στις πιέσεις του λόμπυ των κατασκευαστών-παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων και άλλων αντιδραστικών κύκλων που δεν θέλουν την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, που είναι μέσο μαζικής μεταφοράς με πολύτιμες ιδιότητες και επιδόσεις, όταν οργανωθεί και λειτουργήσει σωστά, όπως μας δείχνει η ευρωπαική εμπειρία. Ζητάμε ακόμα να ανοίξει επιτέλους η εκμετάλλευση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και σε άλλες εταιρείες εκμετάλλευσης, που ενδεχομένως θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τμήμα του δικτύου με καλύτερους όρους (οικονομικούς και λειτουργικούς).
Τέλος απαιτούμε η αρμοδιότητα καθορισμού δρομολογίων, τιμολογίων και επιδότησης και ελέγχου των σιδηροδρομικών και λεωφορειακών συγκοινωνιών σε τοπική, αστική-προαστιακή και περιφερειακή κλίμακα, να μεταφερθεί από τους φορείς του Κεντρικού Κράτους, στις αιρετές πλέον περιφερειακές αρχές (Περιφέρειες) που θεσπίζει το Σχέδιο Καλλικράτης, με παράλληλη μεταφορά των κατάλληλων οικονομικών πόρων και δημιουργία ανάλογων επιτελικών οργάνων συγκοινωνιακού σχεδιασμού και ελέγχου, ώστε ο σχεδιασμός της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης να ΜΗΝ γίνεται από άσχετους γραφειοκράτες και συνδικαλιστές στην Αθήνα, αλλά από φορείς αποκεντρωμένους και πιο κοντά στον έλληνα πολίτη της Περιφέρειας και τις ανάγκες του.
Κύριοι, της κυβέρνησης ετοιμάζεστε να κάνετε ένα εγκληματικό λάθος από αμέλεια ασχετοσύνη και αλαζονεία. Κανένα ΔΝΤ δεν σας είπε να κόψετε γραμμές των τραίνων, αυτό που σας είπε ,και αρνείστε να το ακούσετε, είναι «περιορίστε τα έξοδα και το σπάταλο κράτος».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο