Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2020

Σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό: Προλαβαίνει το Ταμείο Ανάκαμψης;




Εναλλακτικές, η σύνδεση με το Πλατυγιάλι και το τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι
Τις προτάσεις των 13 Περιφερειαρχών ζήτησε την προηγούμενη εβδομάδα ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Ο λόγος για τα έργα υποδομών, που θα προωθηθούν για χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης...


Το Υπουργείο Υποδομών διαθέτει φυσικά τη δική του λίστα με έργα εθνικής κυρίως εμβέλειας όμως η λίστα αυτή θα συμπληρωθεί με τις προτάσεις των Περιφερειών με μεγάλα έργα σε περιφερειακό επίπεδο. Η ύπαρξη του Ταμείου Ανάκαμψης θα λειτουργήσει ευεργετικά στην απουσία έργων που παρατηρείται από το 2017 και έπειτα, με κυριότερη αιτία το “μπούκωμα” του ΕΣΠΑ από έργα-γέφυρες και τις δυσκολίες του ν.4412/2016. Θεωρείται δε πως θα δώσει μεγάλες ανάσες στον κατασκευαστικό κόσμο που αναμένει την εισροή κεφαλαίων από νέα έργα μιας και είναι κοινό μυστικό ότι οι περισσότερες εταιρείες έχουν “στεγνώσει” λόγω έλλειψης αντικειμένου.

Στην Αιτωλοακαρνανία σύμφωνα με δημοσίευμα του ypodomes.com  η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, προϋπολογισμού περί τα 100 εκατ. €, φέρεται να είναι μια από τις προτάσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Δεν χωρά αμφιβολία πως ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης θα ήθελε να προχωρήσει η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, γι’ αυτό εξάλλου μετά την πρόσφατη συνάντηση του Περιφερειάρχη με τον Υπουργό Υποδομών ανακοινώθηκε πως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα αναλάβει να ολοκληρώσει τις υπολειπόμενες μελέτες για την ωρίμανση του έργου, έχοντας ως βάση με μελέτη – δωρεά του Αγρινιώτη μηχανικού Χρήστου Ράδου.

Ωστόσο παραμένει ακόμη αβέβαιο αν  το έργο της σύνδεσης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό έχει τις προϋποθέσεις (και αν θα μπορέσει να τις αποκτήσει σύντομα) που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση των έργων. Και αυτό γιατί τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2022. Συνυπολογίζοντας τις διαδικασίες και τους χρόνους της δημοπράτησης, αυτό σημαίνει ότι σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα το έργο της σύνδεσης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό θα πρέπει να είναι απολύτως ώριμο για δημοπράτηση. Κάτι που σήμερα δεν υπάρχει… και είναι αμφίβολο αν προλαβαίνει να συμβεί. Εδώ βεβαίως ανακύπτουν οι ευθύνες για την απραξία στην ωρίμανση του έργου τα τελευταία δυόμισι χρόνια, από τότε δηλαδή ο Χρ. Ράδος δώρισε στο Ελληνικό Δημόσιο την αρχική μελέτη οδοποιίας του έργου. Αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση…

Αυτός εξάλλου είναι ο σημαντικότερος παράγοντας του θέτει το Υπουργείο  Υποδομών για την ένταξη έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η ωριμότητα των έργων. Δηλαδή οι όποιες προτάσεις να μπορούν να είναι άμεσα υλοποιήσιμες. Αυτό σημαίνει πως τα προτεινόμενα έργα πρέπει να έχουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και οριστικές μελέτες (εκτός αν κάποια έργα προωθηθούν με τη μέθοδο μελέτης-κατασκευής). Επίσης σημαντικό θα είναι να έχουν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις και να υπάρχει κτηματολόγιο (που επιταχύνει την όλη διαδικασία). Μάλιστα το Υπουργείο θέλει να πετύχει τις πρώτες εντάξεις ακόμη πριν το τέλος του 2020, πράγμα που δείχνει και την βιασύνη που υπάρχει, αλλά και την ανάγκη για ώριμα έργα.

Αν πάντως η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό δεν προλάβει το Ταμείο Ανάκαμψης, τότε προφανώς θα προωθηθούν άλλα έργα στο Ταμείο Ανάκαμψης, έργα που εξάλλου σήμερα που μιλάμε έχουν πολύ μεγαλύτερο βαθμό ωριμότητας για την ένταξή τους. Τέτοια έργα είναι η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Πλατυγιάλι και το τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι.

Τα έργα του υπουργείου Υποδομών

Σύμφωνα με πληροφορίες τα έργα μέχρι τώρα αγγίζουν τα 7 δισ.ευρώ και αφορούν μεγάλα και μεσαίου προϋπολογισμού έργα από το Υποδομών και τις Περιφέρειες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο Κώστας Καραμαμλής προσανατολίζεται να εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης σημαντικά έργα όπως:

-Η παράκαμψη Χαλκίδας η οποία τίθεται σε άμεση προτεραιότητα
-Το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία όπου υπάρχουν δυσκολίες στη χρηματοδότηση λόγω των απαιτήσεων που έχουν θέσει οι διευθύνσεις της Κομισιόν.
-Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως αυτές διαμορφώνονται (αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου).
-Ο ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα, το τμήμα, Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, το οποίο δεν βρίσκεται στα υπό δημοπράτηση τμήματα Χανιά-Χερσόνησος-Νεάπολη
-Οδικά έργα μετά τον Άγιο Νικόλαο στο τμήμα μέχρι τη Σητεία.
-Ο Οδικός άξονας Δράμα-Αμφίπολη.
-Η οδική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό.
-Ο οδικός άξονας Μαυροβούνι-Έδεσσα
-Η παράκαμψη Λαγκαδίων

-Η συνολική αναβάθμιση του επαρχιακού οδικού δικτύου της Κρήτης με 200 εκατ.ευρώ.
-Η προμήθεια λεωφορείων σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη
-Η προμήθεια επτά συρμών για το Μετρό της Αθήνας

Επίσης στις υπό συζήτηση προτάσεις είναι και το μεγάλο έργο-ΣΔΙΤ για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης το οποίο είναι μία ανάσα από την προκήρυξη του διαγωνισμού. Όπως και στην περίπτωση της Αττικής Οδού αφορά τη χρηματοδότηση για τη συμβολή του δημοσίου.

Δημήτρης Παπαδάκης Εφημερίδα Συνείδηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο