Πολλή συζήτηση γίνεται εσχάτως για το ποιος θα είναι ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός που θα οδηγήσει τη χώρα σε δεύτερες εκλογές εάν – το πιθανότερο – δεν προκύψει κυβέρνηση μετά τις εκλογές με απλή αναλογική. Ας δούμε λοιπόν τι λέει το σύνταγμα στο άρθρο 37 παρ. 3:
«Αν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, επιδιώκει τον σχηματισμό Κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών και, σε περίπτωση αποτυχίας, .......
«Αν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, επιδιώκει τον σχηματισμό Κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών και, σε περίπτωση αποτυχίας, .......
Διαβάστε περισσότερα »αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον σχηματισμό Κυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Βουλή».
Άρα, διαδικαστικά, πρώτα αναζητείται η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής και ύστερα πάμε σε πρόεδρο ανώτατου δικαστηρίου.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι, εάν υπάρχει ανησυχία για θερμό επεισόδιο με την Τουρκία ή αυξημένη ανάγκη διαχείρισης των τουρκικών προκλήσεων, θα πρέπει να βρεθεί πρόσωπο το οποίο θα είναι αποδεκτό από όλα τα κόμματα. Θα πρέπει επίσης να έχουν βολιδοσκοπηθεί εκ των προτέρων οι πρόεδροι των ανώτατων δικαστηρίων, ώστε, σε περίπτωση επικείμενης άρνησής τους, να εξαντληθούν εγκαίρως όλα τα περιθώρια σχηματισμού πολιτικής κυβέρνησης και να μην προκύψει αδιέξοδο.
Συνεπώς θα πρέπει να μην υποτιμηθεί προκαταβολικά η πολιτική διαδικασία μεταξύ των κομμάτων υπό την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Άλλωστε αυτή η διαδικασία ήταν που έδωσε τη λύση στο πρόσωπο του Παναγιώτη Πικραμμένου, τότε προέδρου του ΣτΕ, ύστερα από τις ατελέσφορες εκλογές του Μαΐου του 2012. Δεν υπήρξε ορισμός από τον αείμνηστο Κάρολο Παπούλια, αλλά συμφωνία.
Αλήθεια, θυμάστε ποιος είχε προτείνει τον Πικραμμένο; Ο τότε πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Καμμένος! Αφού βεβαίως είχαν προηγηθεί και απορριφθεί οι προτάσεις του Αλέξη Τσίπρα για τον Γεράσιμο Αρσένη και για την παραμονή του Λουκά Παπαδήμου, που είχε διεξαγάγει τις αμέσως προηγούμενες εκλογές.
Μια ακόμη λεπτομέρεια: Το 2012, από τις πρώτες μέχρι τις δεύτερες εκλογές, μεσολάβησαν… 42 ημέρες (από τις 6 Μαΐου στις 17 Ιουνίου)! Συνεπώς μην θεωρήσετε βέβαιη την ημερομηνία των δεύτερων εκλογών όταν μάθετε την ημερομηνία των πρώτων…
Και μια ακόμη συνταγματική πρόβλεψη, που αχρείαστη να είναι και μακριά από μας (άρθρο 53, παράγραφος 3): «Σε περίπτωση πολέμου η βουλευτική περίοδος παρατείνεται σε όλη τη διάρκειά του. Αν η Βουλή έχει διαλυθεί, η διενέργεια των εκλογών αναστέλλεται έως ότου τελειώσει ο πόλεμος, ανακαλείται δε αυτοδικαίως η Βουλή που έχει διαλυθεί έως το τέλος του».
topontiki.gr
Άρα, διαδικαστικά, πρώτα αναζητείται η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής και ύστερα πάμε σε πρόεδρο ανώτατου δικαστηρίου.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι, εάν υπάρχει ανησυχία για θερμό επεισόδιο με την Τουρκία ή αυξημένη ανάγκη διαχείρισης των τουρκικών προκλήσεων, θα πρέπει να βρεθεί πρόσωπο το οποίο θα είναι αποδεκτό από όλα τα κόμματα. Θα πρέπει επίσης να έχουν βολιδοσκοπηθεί εκ των προτέρων οι πρόεδροι των ανώτατων δικαστηρίων, ώστε, σε περίπτωση επικείμενης άρνησής τους, να εξαντληθούν εγκαίρως όλα τα περιθώρια σχηματισμού πολιτικής κυβέρνησης και να μην προκύψει αδιέξοδο.
Συνεπώς θα πρέπει να μην υποτιμηθεί προκαταβολικά η πολιτική διαδικασία μεταξύ των κομμάτων υπό την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Άλλωστε αυτή η διαδικασία ήταν που έδωσε τη λύση στο πρόσωπο του Παναγιώτη Πικραμμένου, τότε προέδρου του ΣτΕ, ύστερα από τις ατελέσφορες εκλογές του Μαΐου του 2012. Δεν υπήρξε ορισμός από τον αείμνηστο Κάρολο Παπούλια, αλλά συμφωνία.
Αλήθεια, θυμάστε ποιος είχε προτείνει τον Πικραμμένο; Ο τότε πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Καμμένος! Αφού βεβαίως είχαν προηγηθεί και απορριφθεί οι προτάσεις του Αλέξη Τσίπρα για τον Γεράσιμο Αρσένη και για την παραμονή του Λουκά Παπαδήμου, που είχε διεξαγάγει τις αμέσως προηγούμενες εκλογές.
Μια ακόμη λεπτομέρεια: Το 2012, από τις πρώτες μέχρι τις δεύτερες εκλογές, μεσολάβησαν… 42 ημέρες (από τις 6 Μαΐου στις 17 Ιουνίου)! Συνεπώς μην θεωρήσετε βέβαιη την ημερομηνία των δεύτερων εκλογών όταν μάθετε την ημερομηνία των πρώτων…
Και μια ακόμη συνταγματική πρόβλεψη, που αχρείαστη να είναι και μακριά από μας (άρθρο 53, παράγραφος 3): «Σε περίπτωση πολέμου η βουλευτική περίοδος παρατείνεται σε όλη τη διάρκειά του. Αν η Βουλή έχει διαλυθεί, η διενέργεια των εκλογών αναστέλλεται έως ότου τελειώσει ο πόλεμος, ανακαλείται δε αυτοδικαίως η Βουλή που έχει διαλυθεί έως το τέλος του».
topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο