Περισσότερο υποψιασμένοι πρέπει να είναι στις ηλεκτρονικές συναλλαγές τους οι χρήστες του διαδικτύου στην Αιτωλοακαρνανία, καθώς οι αριθμοί των απατών στο νομό αυξάνονται συνεχώς.....
Στοιχεία σοκ για τις απάτες το 2021 παρέθεσε η ΕΛΑΣ στη «Σ»
Με την έλευση της πανδημίας οι διαδικτυακές συναλλαγές και η επαφή των πολιτών με το διαδίκτυο αυξήθηκε σε ιστορικά μάλιστα υψηλά επίπεδα και εκτιμάται πως αυτό θα εδραιωθεί σε σημαντικό βαθμό στη ζωή των Ελλήνων, ακόμη και μετά την λήξη της πανδημίας!
Παράλληλα όμως, μαζί με τη νέα ψηφιακή καθημερινότητα των Ελλήνων και των Αιτωλοακαρνάνων οι «νέες» μορφές απάτης έκαναν περισσότερο αισθητή την παρουσία τους και οι γνώστες του ψηφιακού κόσμου καλούν σε εγρήγορση όλους τους χρήστες του διαδικτύου, αναφορικά με την ασφαλή χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και την ενημέρωσή τους για τις σύγχρονες μορφές ηλεκτρονικής απάτης.
Συνεχώς γίνονται συστάσεις στους συναλλασσόμενους για την ενδελεχή ενημέρωσή τους, αλλά και την αύξηση της προσοχής τους στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου, στην παροχή προσωπικών στοιχείων σε τρίτους και γενικότερα σε κάθε μορφής δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον ψηφιακό κόσμο που «κρύβεται» πίσω από την οθόνη του υπολογιστή μας ή του κινητού τηλεφώνου.
Οι τέσσερις νέες και περισσότερο εξελιγμένες μορφές απάτης, πλέον, είναι οι απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, ηλεκτρονικές απάτες μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, κλοπές στοιχείων ταυτότητας κλπ, και απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).
Στην καθημερινότητα των Αιτωλοακαρνάνων παρουσιάζονται, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που εξασφάλισε η «Σ» από την ΕΛ.ΑΣ, πολλές περιπτώσεις απάτης μέσω διαδικτύου και sms!
«Εμβαθύνοντας» στις περιπτώσεις αυτές πρόκειται για απάτες μέσω αποστολής μαζικών μηνυμάτων, απομακρυσμένης πρόσβασης αποστολής e-mail σε πελάτες και όχι μόνο, αλλά και πιο εξεζητημένοι τρόποι απ’ αυτούς!
Το 2021 στην Αιτωλοακαρνανία τελέστηκαν συνολικά 110 απάτες, εκ των οποίων οι 71 είναι μέσω διαδικτύου και sms!
Πλέον έχει πάψει να «πείθει» το τέχνασμα των επιτηδείων με την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος, ενώ στο «χορό» αρχίζει και μπαίνει σιγά – σιγά και η μέθοδος της απάτης σε επιχειρήσεις με πρόφαση τη λάθος πληρωμή, η οποία «συνοδεύεται» με την απαίτηση της επιστροφής χρημάτων, μέθοδος που έχει παρουσιαστεί σε μεγάλο βαθμό στην Αθήνα, αλλά και σε άλλα αστικά κέντρα του εξωτερικού στον χώρο των επιχειρήσεων παντός τύπου και κάθε βεληνεκούς φυσικά.
Στην Αιτωλοακαρνανία το 2021 έχουν προκύψει συνολικά 4 τέτοιες περιπτώσεις, 2 στην περιοχή ευθύνης της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ακαρνανίας (με έδρα το Αγρίνιο) και 2 στην περιοχή ευθύνης της Αστυνομικής Διεύθυνσης Αιτωλίας (με έδρα το Μεσολόγγι).
Παρά όμως την μεγάλη «εξειδίκευση» που παρουσιάζεται στις μεθόδους εξαπάτησης από τους επιτήδειους, καλά φαίνεται πως κρατούν και οι άλλες μορφές απάτης που προφανώς γίνονται με πιο «κλασικό» τρόπο, καθώς στην Αιτωλοακαρνανία κατά το 2021 υπήρξαν συνολικά 50 απάτες με κάθε άλλη μορφή, πέραν δηλαδή των διαδικτυακών και της απάτης σε επαγγελματίες και επιχειρηματίες με τη μέθοδο της διαφθοράς, της λάθος πληρωμής!
Στον ακόλουθο πίνακα που παρουσιάζει η «Σ» αποτυπώνεται για κάθε μια από τις δύο Αστυνομικές Διευθύνσεις της Αιτωλοακαρνανίας, την Αστυνομική Διεύθυνση Ακαρνανίας και την Αστυνομική Διεύθυνση Αιτωλίας, ο αριθμός των τετελεσμένων, των αποπειρών, των εξιχνιάσεων απατών, αλλά και η μεθοδολογία που επέλεξαν να δράσουν οι επιτήδειοι!
Διευκρινίζεται ότι σε όλες τις περιπτώσεις απατών, διενεργείται προανάκριση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες και αρκετές υποθέσεις εξιχνιάζονται σε μεταγενέστερο χρόνο.
Χρήσιμες συμβουλές
Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους, οι οποίοι με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα αποσπούν – κυρίως από ηλικιωμένους – χρηματικά ποσά, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Ελλάδας συμβουλεύει τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών τους αλλά και κατά τις διαδικτυακές συναλλαγές τους μέσω e-banking.
Διαδικτυακές απάτες
Η μη αυτοπρόσωπη παρουσία του αγοραστή και η άγνωστη ταυτότητα του πωλητή (ή υποψήφιου απατεώνα) έχουν συμβάλει στην αύξηση των περιπτώσεων απάτης, με την χρήση πιστωτικών καρτών στο Διαδίκτυο.
Οι απάτες αυτής της μορφής πραγματοποιούνται με την αλίευση (phising) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών, προκειμένου να επιτευχθεί η παράνομη μεταφορά χρημάτων σε λογαριασμούς μελών τους που βρίσκονται στην Ελλάδα ή οι χρεώσεις πιστωτικών καρτών πολιτών μέσω του διαδικτύου για αγορές διάφορων προϊόντων.
Αυτή η μέθοδος πραγματοποιείται κυρίως ως ακολούθως:
· Είτε οι χρήστες του διαδικτύου δίνουν οι ίδιοι άθελά τους τα στοιχεία σε κακόβουλους χρήστες του διαδικτύου. Ειδικότερα, ο ανυποψίαστος πολίτης λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή sms με φερόμενο αποστολέα Πιστωτικό Ίδρυμα, στο οποίο τηρεί λογαριασμό, με το οποίο του ζητείται να συμπληρώσει τα στοιχεία του (ονοματεπώνυμο, αριθμός λογαριασμού και πιστωτικής κάρτας κλπ), για λόγους π.χ. ενημέρωσης των αρχείων της τράπεζας, ειδάλλως ο λογαριασμός του θα κλείσει.
Το μήνυμα, μέσω υπερσυνδέσμου, τους οδηγεί σε μια πλασματική ιστοσελίδα της τράπεζας, με αποτέλεσμα ο πολίτης να πείθεται και να χορηγεί τα επίμαχα στοιχεία.
· Είτε κάποιος κακόβουλος χρήστης του διαδικτύου δημιουργεί μια πλασματική ιστοσελίδα και με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να συγκεντρώνει στοιχεία κι αριθμούς πιστωτικών καρτών χρηστών του διαδικτύου, οι οποίοι έχοντας εξαπατηθεί, νομίζουν ότι πρόκειται για κάποιο διαδικτυακό κατάστημα και κάνουν τις αγορές τους.
· Είτε επιτήδειοι καταφέρνουν να αποκτούν φυσική πρόσβαση στα στοιχεία πιστωτικών καρτών πολιτών, σημειώνοντας αυτά και εν συνεχεία τα χρησιμοποιούν σε διαδικτυακές αγορές, καθώς για τις αγορές αυτές δεν είναι απαραίτητη η φυσική κατοχή της πιστωτικής κάρτας, παρά μόνο τα στοιχεία αυτής.
Κωνσταντίνος Χονδρός – Εφημερίδα “Συνείδηση”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο