Τρίτη, 15 Ιουνίου 2021

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος: Ομιλία επί των άρθρων του Νομοσχεδίου για το ποδόσφαιρο


Κύριε Πρόεδρε, Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ημέρα έναρξης των πανελλαδικών εξετάσεων σήμερα.
Να ευχηθώ σε όλους τους υποψηφίους καλή επιτυχία, και καλή δύναμη στους ίδιους και στις οικογένειές τους.
Καλή δύναμη στους εκπαιδευτικούς που σηκώνουν το βάρος των εξετάσεων......

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η σημερινή ακρόαση των φορέων ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη, για το διακύβευμα των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου.
Και μάλιστα, σε αρκετά άρθρα επιβεβαίωσε τις επιφυλάξεις μας.
Πιο συγκεκριμένα λοιπόν επί των άρθρων :
Στο πρώτο μέρος του Νομοσχεδίου, τα άρθρα 1-3 περιγράφουν τις αλλαγές στη δομή της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού.
Μετά τις 2 παρατάσεις που έχετε δώσει στη θητεία των μελών της με τις σημερινές ρυθμίσεις, η Επιτροπή θα έχει λειτουργική ανεξαρτησία, έναντι οποιουδήποτε κυβερνητικού φορέα.
Δεν θα υπόκειται σε εποπτεία, έλεγχο νομιμότητας ή σκοπιμότητας.
Για τον ορισμό των μελών της, θα μεσολαβεί γνώμη της Βουλής.
Ασαφές ωστόσο αν οι αλλαγές αυτές, αρκούν για την πραγματική ανεξαρτησία της Επιτροπής και τη διαφάνεια στο χώρο του αθλητισμού – που είναι και το ζητούμενο.

Ακούσαμε επίσης από τους φορείς, ότι στις αρμοδιότητες της Επιτροπής μεσολαβεί μεγάλη γραφειοκρατία.
Με ποινές μάλιστα ποδοσφαιρικές, όταν δεν τηρούνται οι διαδικασίες.
Θα πρέπει να το δείτε, ώστε να μην έχουμε τα αντίθετα αποτελέσματα.
Να υπάρχει έλεγχος, αλλά με τρόπο αποτελεσματικό.
Και οι αλλαγές να γίνουν έγκαιρα, πριν την έναρξη των πρωταθλημάτων.

Με το άρθρο 6, ομάδες που μισθώνουν εγκαταστάσεις του Δημοσίου, θα μπορούν να τις ανακατασκευάζουν με έξοδά τους, και να συμψηφίζουν τα ποσά αυτά με οφειλόμενα μισθώματα.
Διάταξη που μπορεί να συνεισφέρει στην αναβάθμιση των δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων, που βλέπουμε να είναι συχνά σε παρακμή.
Αναμένουμε βέβαια, ότι η υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί, θα λαμβάνει υπ’όψιν τα οικονομο-τεχνικά δεδομένα των κατασκευαστικών εργασιών, ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
Περνάω στο 2ο μέρος του νομοσχεδίου, για την εναρμόνιση με την ολιστική μελέτη της FIFA-UEFA.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Να θυμίσω, ήταν Ιανουάριος του 2020, όταν ήρθε στη Βουλή η υπουργική τροπολογία για την αναμόρφωση των ποινών στις ομάδες, σε περίπτωση παράβασης της νομοθεσίας για την πολυιδιοκτησία.
Δηλαδή, ήταν μια νομοθετική διάταξη, που ρύθμιζε ευθέως θέματα του ποδοσφαίρου.
Ένα μήνα μετά, στις 25/2/2020, ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της FIFA και της UEFA, οπότε και υπεγράφη σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας.
Με ερώτηση που κατέθεσα τον Νοέμβριο του 2020, ζήτησα να μας γνωστοποιηθεί το περιεχόμενο της ολιστικής μελέτης και του Μνημονίου Συνεργασίας.
Το Υπουργείο δεν απάντησε ποτέ και η Σύμβαση δεν ήρθε ποτέ στη Βουλή.

Σήμερα, οι ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου, για την εναρμόνιση με κάποιες από τις προτάσεις της ολιστικής μελέτης, αφορούν τις λέσχες φιλάθλων, τις οργανωμένες μετακινήσεις των φιλάθλων και την αυστηροποίηση των ποινών για την αθλητική βία.
Για τις λέσχες και τις μετακινήσεις των φιλάθλων, όπως τόνισα και στη συζήτηση επί της αρχής, είναι σαφές ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός.
Οι λέσχες να λειτουργούν εντός της νομιμότητας και έτσι οι ομάδες θα ενθαρρυνθούν να τις αναγνωρίσουν.
Επίσης, οι μετακινήσεις των φιλάθλων να γίνονται οργανωμένα, με τρόπο γνωστό τόσο στις ομάδες όσο και στην Πολιτεία.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα μπορούμε να έχουμε αγώνες με φιλάθλους και των δύο ομάδων.
Ταυτόχρονα θα μπορεί να λειτουργεί ορθολογικά η ευθύνη των ομάδων για τις πράξεις των φιλάθλων τους.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η αθλητική βία είναι μάστιγα για το ελληνικό ποδόσφαιρο.
Πρέπει να εξαλειφθεί, όπως πρέπει να εξαλειφθεί και η αίσθηση της ατιμωρησίας.
Να αποδίδονται οι ευθύνες σε κάθε υπαίτιο επεισοδίων εντός και εκτός γηπέδων.
Ως μέτρο πίεσης, επαναφέρετε το ιδιώνυμο αδίκημα, δηλαδή την μη αναστολή ή μετατροπή των ποινών για αθλητική βία.
Για την εξάλειψη όμως της αθλητικής βίας, δεν αρκεί η αυστηροποίηση των ποινών.
Να μην ξεχνάμε, ότι το θεσμικό πλαίσιο, η Σύμβαση Μακόλιν και οι ποινές που έχουμε σήμερα, θα έπρεπε να έχουν ήδη αποδώσει αν η εφαρμογή τους ήταν σωστή.
Χρειάζεται λοιπόν μεθοδική προσέγγιση του φαινομένου, που έχει σύνθετα αίτια και δεν εξαντλείται στις οπαδικές αντιπαλότητες.

Περνάω αγαπητοί συνάδελφοι στο 3ο μέρος του Νομοσχεδίου, στην αναδιάρθρωση των κατηγοριών του επαγγελματικού ποδοσφαίρου.
Η Football League καταργείται και συνενώνεται με τη Superleague 2.
Οι ομάδες υποχρεώνονται να καταβάλουν εγγυητική επιστολή 100.000 ευρώ, προϋπόθεση καθόλου αυτονόητη για πολλές ομάδες ιδίως της Football League.
Επιπλέον υποχρεούνται, να διαμορφώσουν το μετοχικό τους κεφάλαιο στις 250.000 ευρώ και να περιλαμβάνουν σε κάθε φύλλο αγώνα, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, ποδοσφαιριστές που συμμετέχουν σε ελληνική εθνική ομάδα.
κ. Υπουργέ,
Το ελληνικό ποδόσφαιρο βιώνει μια περίοδο βαθιάς κρίσης.
Το νέο πλαίσιο πρέπει να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των ομάδων, χωρίς άδικους αποκλεισμούς.
Ακούσαμε από τους φορείς ότι η Superleague 2 είναι θετική απέναντι στο εγχείρημα.
Θα ήταν χρήσιμο ωστόσο να έχουμε και την άποψη των ομάδων της Football League.
Γιατί το ζήτημα είναι σύνθετο και επιφέρει αλλαγές τόσο αγωνιστικές, όσο και οικονομικές.
Το 4ο μέρος του Νομοσχεδίου, άρθρα 27-32, αφορά τον Εθνικό Οργανισμό Καταπολέμησης του Ντόπινγκ.
Καταρχάς η εναρμόνιση με τον νέο Κώδικα του WADA, αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας.
Όσον αφορά δε, τα θέματα της στελέχωσης του ΕΟΚΑΝ, να τονίσω ότι ο Οργανισμός, είναι επιφορτισμένος με ένα πολύ σημαντικό έργο και είναι αναγκαίο να εξοπλιστεί, με κατάλληλους πόρους και προσωπικό, ώστε να είναι αποτελεσματικός.
Προσωπικό που θα προσληφθεί με ανοιχτές διαδικασίες, με διαφάνεια και αντικειμενικότητα.
Όπως σας είχα επισημάνει και κατά την κύρωση του κώδικα του WADA το Δεκέμβρη, η συγκρότηση του Οργανισμού επιβάλλεται να γίνει με όλες τις εγγυήσεις διαφάνειας.
Σας είχα προτείνει επίσης τότε, να μεσολαβεί γνώμη της Επιτροπής Διαφάνειας ή της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την επιλογή της διοίκησης του Οργανισμού.
Πρόταση που εξασφαλίζει τη διαφάνεια στον Οργανισμό.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στα θέματα των προπονητών:
Έχω αναφερθεί πολλές φορές στο παρελθόν στο «θολό» τοπίο εντός του οποίου οι προπονητές στη χώρα μας, ασκούν το επάγγελμά τους.
Όλοι γνωρίζουμε, ότι πολλοί είναι αναγκασμένοι να εργάζονται ανασφάλιστοι.
Κάτι που απέκτησε τραγικές διαστάσεις την περίοδο της πανδημίας, όταν προπονητές δεν μπορούσαν να λάβουν την αποζημίωση από το κράτος, όπως άλλοι εργαζόμενοι.
Φέρνετε λοιπόν κ. Υπουργέ, ένα νέο πλαίσιο για το επάγγελμα του προπονητή.

Με υποχρεωτική απασχόληση Προπονητή σε κάθε άθλημα.
Και υποχρεωτική απασχόληση των Προπονητών, με έγγραφη σύμβαση εργασίας και κατώτατη αμοιβή 250 ευρώ.
Διατάξεις θετικές που καταπολεμούν την ανασφάλιστη εργασία.
Προβλέπεται επίσης, η συμμετοχή εκπροσώπου τους στο ΔΣ των Ομοσπονδιών, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημα των προπονητών.
Ωστόσο, εδώ θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει σωματείο προπονητών.
Έτσι ώστε, να μπορεί να ορίζεται και πάλι εκπρόσωπος, πχ με απόφαση του ΔΣ της Ομοσπονδίας όπως συμβαίνει με τον εκπρόσωπο των αθλητών.
Να διευκρινιστεί επίσης πώς θα ορίζεται ο εκπρόσωπος, σε Ομοσπονδίες με περισσότερα αθλήματα.
Θα σταθώ ωστόσο στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΣΕΦΑΑ-ΤΕΦΑΑ.
Με τα τρία επίπεδα προπονητικής που προβλέπει το άρθρο 37, οι απόφοιτοι ΣΕΦΑΑ – ΤΕΦΑΑ,τοποθετούνται στο 1ο επίπεδο στην ειδικότητά τους.
Αυτό όμως, δεν ισχύει ειδικά για όσους έχουν ειδικότητα το ποδόσφαιρο.
Καθώς με το άρθρο 37, τα επαγγελματικά τους δικαιώματα καθορίζονται από την ΕΠΟ, σύμφωνα με τη Σύμβαση Προπονητικής UEFA- ΕΠΟ και τον Κανονισμό Προπονητών Ποδοσφαίρου.
Το δε πτυχίο τους, ορίζεται ρητά στο άρθρο 38, ότι είναι ισότιμο με το δίπλωμα UEFA Β.
κ. Υπουργέ,
Το ελληνικό ποδόσφαιρο πρέπει να λειτουργεί με ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές.
Και η ΕΠΟ δεσμεύεται από τις συμβάσεις που υπογράφει με την UEFA.
Ωστόσο, το να της αποδίδουμε την αρμοδιότητα να καθορίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων πανεπιστημίου στη χώρα μας, είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.
Κάθε πτυχιούχος στη χώρα μας, γνωρίζει ότι έχει τα επαγγελματικά δικαιώματα που του αποδίδει το κράτος.
Και τούτο σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και το πλαίσιο προσόντων του ΕΟΠΠΕΠ.
Οι απόφοιτοι των ΣΕΦΑΑ-ΤΕΦΑΑ, πραγματοποιούν 4ετείς πανεπιστημιακές Σπουδές, με παιδαγωγική επάρκεια.
Σε Τμήματα με εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών που υπόκεινται στην αξιολόγηση της ΕΘΑΕΕ.

κ. Υπουργέ,
Διαμορφώστε το πλαίσιο για τους αποφοίτους ΣΕΦΑΑ, με βάση το νόμο.
Με σεβασμό στο αυτοδιοίκητο και στις δεσμεύσεις έναντι της UEFA.
Χωρίς να τους στερείτε το δικαίωμα να εργαστούν στην ειδικότητά τους.
Χωρίς να τους οδηγείτε σε σεμινάρια τα οποία προσφέρονται σε κάθε ενδιαφερόμενο,
είτε έχει πτυχίο είτε όχι, όπου καλούνται να καταβάλλουν υψηλά δίδακτρα.
Νωρίτερα, πρότεινα στην Επιτροπή, να εξεταστεί η δυνατότητα, για συνέργειες μεταξύ πανεπιστημίων και ΕΠΟ, ώστε τα σεμινάρια της UEFA, να μπορούν να πραγματοποιούνται εντός των πανεπιστημιακών σπουδών, χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Πρόταση που θα μπορούσε να λύσει προβλήματα.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Περνάω στο τελευταίο μέρος του Νομοσχεδίου.
Θετική η πρόβλεψη για κοινωνική ασφάλιση των αθλητών, καθώς και η θέση πλαισίου για ελεύθερες μεταγραφές, που αποδεσμεύει τους αθλητές.
Θετικές οι ρυθμίσεις, για την αναγνώριση της προσφοράς των Ολυμπιονικών.
Όπως επίσης, για την αναγνώριση των επιδόσεων των αθλητών το 2019 και το 2021,
δεδομένου ότι το 2020 δεν πραγματοποιήθηκαν αγώνες λόγω της πανδημίας.
Τέλος, όσον αφορά στις ρυθμίσεις για τα αθλητικά σωματεία :
Η παράταση, για την εναρμόνιση των καταστατικών με το νόμο, είναι αναγκαία.
Η γραφειοκρατία είναι μεγάλη και τα σωματεία βρίσκονται αντιμέτωπα με παθογένειες ετών, που πολλές φορές οφείλονταν στο ίδιο το κράτος.
Μη ξεχνάμε επίσης, την περίοδο βαθιάς κρίσης, που διέρχεται ο ερασιτεχνικός αθλητισμός λόγω της πανδημίας, επί ένα και πλέον έτος.
Διαφωνούμε ωστόσο με την πρόβλεψη για απαγόρευση χρήσης εγκαταστάσεων των ΟΤΑ, από αθλητικά σωματεία που δεν έχουν γραφτεί στο Μητρώο από 1/9/2021.
Ξέρετε ότι το Μητρώο δεν λειτούργησε όπως αναμενόταν.
Και όπως σας έχω τονίσει και στο παρελθόν, η καταγραφή των σωματείων πρέπει να γίνεται με ένα ανοιχτό Μητρώο, χωρίς ασφυκτικές προθεσμίες και χωρίς να αποκλείει τους αθλητές από τους χώρους προπόνησης.
Ολοκληρώνοντας αγαπητοί συνάδελφοι, το Νομοσχέδιο, φιλοδοξεί να φέρει μια μεταρρύθμιση στο χώρο του αθλητισμού.

Τούτο όμως δε θα γίνει με αποσπασματικές ρυθμίσεις.
Σας καλούμε να εξετάσετε τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας και να τις κάνετε αποδεκτές.
Επί των άρθρων επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: