Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017

Ο ναός του Ηρακλή και η Αγία Δευτέρα στα Βλυζιανά Ξηρομέρου

 Ο ναός βρίσκεται πάνω στη αρχαία οδό που ένωνε την ενδοχώρα  με τις παράλιες πόλεις των Ακαρνάνων τον Αστακό την Αλυζία και την πόλη των Οινιάδων .
Πρόκειται για το ιερό του Ηρακλή
 Πάνω του είναι χτισμένη  η εκκλησία της Αγ.Δευτέρας  στην τοιχοδομή της υπάρχουν μέλη του αρχαίου ναού ενώ στο εσωτερικό μπροστά από το ιερό δύο κίονες χρησιμοποιούνται  ως μανουάλια .
Παντού στον χώρο υπάρχουν διάσπαρτα τμήματα του  ναού  και στο πίσω μέρος μια μεγάλη δεξαμενή.
Δυστυχώς και εδώ ο χώρος ειναι λεηλατημένος καθώς σε διάφορα σημεία φαίνεται να έχουν γίνει παράνομες ανασκαφές.




Πληροφορίες παρακάτω από vlyziananews.blogspot.gr
ΑΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
  Είμαι η Ιουλία Κρικρή ,κάτοικος Βλυζιανών και θέλω να σας πω γεγονότα του χωριού μου όπως τα έχω ακούσει από παλιότερους και κυρίως από τον πατέρα μου.Το κυριότερο ιστορικό μνημείο στα Βλυζιανά είναι στην Αγία Δευτέρα που χτίστηκε στα ερείπια  του ναού του Ηρακλέους.
Τότε η περιοχή ονομαζόταν Ακαρνανία από τα Ακαρνανικά όρη.Οι Ακαρνάνες ήταν σύμμαχοι των Αθηναίων και ήταν τραχείς και άγριοι άνθρωποι,καθώς ζούσαν αυτόνομοι πάνω στα βουνά τους.Ήταν όμως ευφυείς και ευρηματικοί. Στην σημερινή Αιτωλοακαρνανία ,στην αρχαιότητα είχαν χτιστεί 40 θέατρα,πολλά από τα οποία λειτουργούν και σήμερα,και άλλων σώζονται τα ερείπιά .

Όταν ο βασιλιάς Φίλιππος κατέλαβε την περιοχή ,κατέστρεψε τον ναό του Ηρακλέους.Άλλοι λένε πως το άγαλμα του Ηρακλέους ήταν χρυσελεφάντινο και το πρόσφεραν στον βασιλιά. Άλλοι πάλι λένε πως ήταν μαρμάρινο και πως βρίσκεται θαμμένο στα θεμέλια του ναού.
Οι Ακαρνάνες αγαπούσαν πολύ τον Ηρακλή.΄Ισως παρομοίαζαν τους εαυτούς τους με αυτόν ή ίσως ήθελαν να του μοιάσουν.
Μετά την καταστροφή του ναού , δεν αναφέρεται τίποτε ,ούτε στη γραπτή ούτε στην προφορική παράδοση για πάρα πολλά χρόνια.Τον 16ο  αιώνα υπήρχε στην περιοχή μας ένας μικρός οικισμός κτηνοτρόφων.Η ονομασία του ήταν από τότε ΒΛΥΖΙΑΝΑ.Δεν άλλαξε ποτέ όνομα. Το όνομα μάλλον το πήρε επειδή λόγω των πετρωμάτων <<ανάβλυζαν>> παντού  νερά.
Τα Βλυζιανά πολιούχο Άγιο είχαν τον Άη Βλάση . Η εκκλησία προς τιμήν του είναι χτισμένη πάνω σ’ένα βράχο και σώζεται μέχρι σήμερα.Εκεί που βρίσκεται η εκκλησία προς τιμήν του σημερινού πολιούχου Άη Νικόλα,ήταν το θαφτήρι και υπήρχε και ένα μικρό εκκλησάκι στο όνομα του Άη Νικόλα. Καθώς το χωριό μεγάλωνε , το θαφτήρι  μεταφέρθηκε στον κάμπο , κάτω από το χωριό και στον χώρο που ήταν έχτισαν την εκκλησία του Άη Νικόλα.Είχε ξυλόγλυπτο τέμπλο , βυζαντινές εικόνες και πολλά κειμήλια που χάθηκαν. Τον χώρο έξω από την εκκλησία τον έφτειαξαν με πέτρινη μάντρα στρογγυλή και το ονόμασαν ΚΟΥΛΟΥΡΙ. Είχε και 4 σκάλες που τις έκλεισαν.
Στη δεξιά πλευρά του αυλόγυρου ο προπάππος μου, Βασίλης Γεροπάνος ,είχε φυτέψει έναν πλάτανο που έγινε τεράστιος και τον γκρέμισαν για να ανοίξουν  τον δρόμο.
Το χωριό  αποφάσισε να γίνεται το πανηγύρι έξω από την εκκλησία στις 20 Μαϊου που γιορτάζεται η ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου Νικολάου. Την πρώτη χρονιά όμως, τα σφαχτά που είχαν φέρει για το πανηγύρι ,χάλασαν -μάλλον από τη ζέστη. Το γεγονός θεωρήθηκε θαύμα . Έτσι αποφάσισαν να χτίσουν εκκλησία πάνω στα ερείπια του ναού του Ηρακλέους την οποία θα ονόμαζαν ΑΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΑ ,και θα γιόρταζε την Δευτέρα του Πάσχα.
Έκαναν την Λειτουργία στην Αγιά Δευτέρα και ακολουθούσε το πανηγύρι στο Κουλούρι.Όταν κάποια στιγμή έφεραν μαστόρους από την Ήπειρο για να χτίσουν την Αγιά Δευτέρα , ξαφνικά αυτοί εξαφανίστηκαν.Λένε ότι ενώ έσκαβαν για τα θεμέλια βρήκαν ή το άγαλμα του Ηρακλή ή θησαυρό.Κανείς δεν ξέρει. Οι κάτοικοι , πάντως, της εποχής εκείνης δεν είχαν αγγίξει τίποτε.Μία φορά προσπάθησαν να μεταφέρουν έναν κίονα να τον τοποθετήσουν στηνΑγία Τράπεζα του Άη Νικόλα που χτιζόταν τότε. Στάθηκε αδύνατον, δεν μπορούσαν να τον μεταφέρουν , το θεώρησαν ασέβεια και παράτησαν την προσπάθεια.
Τελικά η Αγιά Δευτέρα χτίστηκε και ήταν ο αγαπημένος τόπος του Δεσπότη.Παραθέριζε εκεί το καλοκαίρι. Είχαν φτειάξει και δεξαμενή για νερό που σώζεται μέχρι σήμερα.Η Αγιά Δευτέρα συνδεόταν με πλακόστρωτο μονοπάτι με την Ζαπατίνα Παναγιά στο χωριό Ζάβ΄τσα , με τον Άγιο Δημήτριο στο χωριό Αετός και με τον Άη Γιώργη στο χωριό Μπαμπίνη.’Οταν πέθανε ο Δεσπότης, σύμφωνα με την επιθυμία του , θάφτηκε στην αυλή της  Αγιά-Δευτέρας.

Στο βάθος η βυζαντινή ακρόπολη του Αετού κάτω δεξιά η εκκλησία του Αγ.Δημητρίου

Μονή Παναγίας Ζαπατίνα στο Αρχοντοχώρι
 Μονή Παναγίας Ζαπατίνα στο Αρχοντοχώρι
Περισότερα για την μονή Ζαπατίνα εδώhttp://discoveryaitoloakarnania.blogspot.gr/2016/05/blog-post_11.html
Για χρόνια οι ιερόσυλοι τυμβωρύχοι προσπαθούσαν να ανακαλύψουν τον τάφο και στο τέλος τα κατάφεραν.Ο τάφος ήταν εκεί ακριβώς που τον ήθελε η προφορική παράδοση του χωριού.Ο τάφος ήταν φτειαγμένος από σκαλιστή πέτρα και υπήρχαν τρία σκαλιά  εκεί που βρισκλοταν η κεφαλή του Δεσπότη. Για την Αγιά Δευτέρα δεν έχει ενδιαφερθεί καμμία κρατική υπηρεσία μέχρι σήμερα. Μόνον ο δάσκαλος Γεράσιμος Παπατρέχας,από το διπλανό χωριό Μαχαιρά.Κατάφερε και έβγαλε άδεια για ανασκαφή, όλα ήταν έτοιμα όταν έγινε η Χούντα του Παπαδόπουλου και όλα έμειναν στη μέση. Ο Παπατρέχας  πέθανε και έτσι μετά την πτώση της Χούντας δεν έγινε τίποτε.Δυστυχώς ο ναός του Ηρακλέους ή  η Αγιά Δευτέρα έχει γίνει στόχος αχαιοκάπηλων πάμπολλες φορές. Δεν έχουν αφήσει πέτρα πάνω στην πέτρα.Μήπως ήρθε ο καιρός να υπερασπιστούμε την κληρονομιά και το παρελθόν μας;

Γύρω υπάρχουν διάσπαρτα τα μέλη του αρχαίου ναού









Οι λαθρανασκαφές έχουν πληγώσει τον χώρο


















 Ο κάμπος των Βλυζιανών

 Η τοιχοδομή της εκκλησίας με μέλη του αρχαίου ναού, δυστιχώς η νότια πλευρά έχει καλυφθεί με τσιμέντο
 http://discoveryaitoloakarnania.blogspot.gr/

3 σχόλια:

  1. ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΙΣ "ΕΥΛΟΓΙΕΣ" ΤΗΣ ΕΚΛΗΣΙΑΣ. ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΝΑΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΑ 80% ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ ΚΑΘΕ ΤΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟ. ΔΙΑΒΑΣΤΕ "Η σφαγή των Ελλήνων από το Βυζάντιο και την Εκκλησία" ΣΤΟ http://www.tsantiri.gr/themata/i-sfagi-ton-ellinon-apo-to-vizantio-ke-tin-ekklisia-diavaste-ola-ta-stichia/ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΕΙΟ ΚΩΔΙΚΑ (ΝΑΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ).ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΑΣΥΝΔΕΤΕΣ .ΑΠΛΑ Η ΕΝΟΙΑ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΡΗΜΑ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ. ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΣΟ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΩΝ/ΛΕΩΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΦΕΔΡΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΙΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%AC%CF%81%CF%87%CE%B7%CF%82_%CE%92%CE%B1%CF%81%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%82)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευτυχως που το στηριζεις αυτο που λες πανω σε δημοσιευσεις του al tsantiri news , του αθεου ομοφιλοφιλου Λαζοπουλου και θες μετα να μας πεισεις γισ τα λεγομενα σου

      Διαγραφή
  2. ...και καλά έκαναν διότι κάτι ήξεραν. Ελλάς και Ορθοδοξία μαζί.
    Έχουν διασωθεί αρχαία κείμενα που το αποδεικνύουν
    Στην Πολιτεία του Πλάτωνα (B, V , 362) – βιβλίο που όλοι το αποδέχονται – περιέχεται μία προφητεία ισάξια μ’ αυτές των προφητών της Παλαιάς Διαθήκης:
    «Θα απογυμνωθεί απ’ όλα εκτός της δικαιοσύνης, διότι φτιάχτηκε αντίθετος στην ως τότε συμπεριφορά. Χωρίς να αδικήσει κανέναν θα δυσφημισθεί πολύ ως άδικος ώστε να βασανισθεί για την δικαιοσύνη και θα γεμίσει με δάκρυα εξαιτίας της κακοδοξίας αλλά θα μείνει αμετακίνητος μέχρι θανάτου και ενώ θα είναι δίκαιος θα θεωρείτε άδικος για όλη του τη ζωή. Έχοντας τέτοιες διαθέσεις ο δίκαιος θα μαστιγωθεί, θα στρεβλωθεί, θα δεθεί, θα ανάψουν τα μάτια του και στα τελευταία του αφού πάθει κάθε κακό θα καρφωθεί πάνω σε πάσσαλο, και να ξέρεις ότι δεν είναι δίκαιο αλλά αφού έτσι το θέλει ας γίνει».
    Στο έργο Προμηθεύς Δεσμώτης του Αισχύλου, ο Προμηθέας όντας φυλακισμένος στον Καύκασο προλέγει ότι ο λυτρωτής του θα γεννηθεί από την παρθένο Ιώ και τον Θεό (στ.772, 834, 848) θα είναι δηλαδή υιός Θεού και υιός Παρθένου. Αυτός ο Θεάνθρωπος θα καταλύσει την εξουσία των παλαιών θεών και θα αφανίσει αυτούς και την δύναμή τους (908,920). Ο Ερμής τότε σταλμένος από τον Δία προαναγγέλλει στον Προμηθέα τα εξής:
    «Τοιούδαι μόχθου τέρμα μη τί προσδόκα πριν αν θεός τις διάδοχος των σων πόνων φανή, θελήση τ’ είς αναύγητον μολείν ‘Άιδην, κνέφαια τ’ άμφί Ταρτάρου βάθη» μετάφραση «μην περιμένεις να λυτρωθείς από τους πόνους προτού θεός πάρει τα πάθια τα δικά σου πάνω του και με τη θέλησή του κατέβει στον ‘Άδη τον ανήλιαγο, στους άφεγγους του Ταρτάρου βυθούς» (στ. 1041-1043).
    Ο Σωκράτης στην απολογία του αναφέρει τα ακόλουθα:
    «Θα μείνετε κοιμισμένοι σε όλη σας τη ζωή εάν δεν σας λυπηθεί ο Θεός να σας στείλει κάποιον άλλον» (Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους 18{31α}).
    Στο Άγιον Όρος υπάρχουν χειρόγραφα που διασώζουν προφητείες της Σίβυλλας –της ιέρειας του Απόλλωνα– για την έλευση του Χριστού π.χ σε χειρόγραφο με την ονομασία «Υπόμνημα εις τον Άγιον Απόστολον Φίλιππον» πού φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρείου αναφέρονται τα εξής:
    «Ύστερα από πολύ καιρό θα φθάσει κάποιος εις αυτήν την πολυδιηρημένην γη και θα γεννηθεί με σάρκαν αμόλυντον. Με ανεξάντλητα όρια ώς Θεότητα θα λυτρώσει τον άνθρωπον από την φθοράν των ανίατων παθών. Και θα τον φθονήσει άπιστος λαός και θα κρεμασθεί ψηλά ώς κατάδικος εις θάνατον. Όλα αυτά θα τα υποφέρει με πραότητα».
    Ο μεγάλος εκκλησιαστικός συγγραφέας Κλήμης ο Αλεξανδρεύς (2ος αιώνας μ.Χ), ο οποίος στο έργο του Στρωματείς (5,13) δηλώνει απερίφραστα: «Ούκ οίμαι υπό Ελλήνων σαφέστερον προσμαρτυρήσεσθαι τόν Σωτήρα ημών» δηλαδή «δεν είναι δυνατόν, νομίζω, να προαναγγελθεί σαφέστερα από τους Έλληνες ό Σωτήρας μας».
    Βλέπουμε λοιπόν ότι οι σοφοί Έλληνες της αρχαιότητας όχι μόνο πίστευαν σε ένα Θεό αλλά μίλησαν κιόλας για την τριαδικότητα Του, για την διττή φύση του Χριστού, για την Σταύρωση και την Ανάστασή Του. Προσπαθούσαν να αποδεσμευτούν από τη δυναστεία των θεών και να πλησιάσουν τον ένα και αληθινό Θεό.
    Αποδεικνύεται πως περίμεναν καρτερικά την έλευση του Χριστού για αιώνες. Γι’ αυτό και όταν έγινε η συνάντηση Χριστού και Ελλήνων, ο Χριστός είπε: «Ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξασθή ο Υιός του Ανθρώπου» (Κατά Ιωάννην -12,23) δηλαδή «έφτασε ή ώρα να δοξαστεί ο Υιός του Ανθρώπου (=ο Χριστός)». Και έτσι έγινε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο