Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Περί εθνικών εορτασμών


Γράφει ο: Βασίλης Ζαγκότας
               Εκπαιδευτικός, ιστορικός

       Η τάση του Έλληνα να ταυτίζεται με συλλογικότητες είναι άνευ προηγουμένου. Δεν μπορεί να χαρακτηριστεί βεβαίως παράλογη, μιας και ο άνθρωπος διέπεται από έμφυτη τάση ένταξης σε ομάδες, αλλά ο Έλληνας απλά το... παρακάνει λίγο. 
      Η πολιτική του τοποθέτηση, για παράδειγμα, δημιουργεί βλακώδη στερεότυπα: ο δεξιός είναι συντηρητικός, λάτρης του γράμματος του νόμου, φανατικά θρησκευόμενος, ευαίσθητος ως προς τα εθνικά θέματα και ολίγον ανεκτικός με το διαφορετικό.
       Ο αριστερός πάλι είναι προοδευτικός, λάτρης του πνεύματος του νόμου, από ολίγον έως καθόλου θρησκευόμενος, εναλλακτικός στις απόψεις του με τα εθνικά θέματα και πολύ ανεκτικός με το διαφορετικό....



       Οι... μπαρούφες αυτές είναι αποτέλεσμα μιας έτσι κι αλλιώς απαράδεκτης ετικετοποίησης που παράγεται από εγκεφάλους που, αν αξιοποιούνταν διαφορετικά, η χώρα αυτή τη στιγμή δεν θα βούλιαζε αλλά θα παρήγαγε πολιτισμό.
           Πριν από κάποια χρόνια, σε σχολείο της επαρχίας, γνωστός μου συνάδελφος επεχείρησε να οργανώσει μια μικρή γιορτή για την Ημέρα του Μακεδονικού Αγώνα. 
        Τίποτα παραπάνω από μια ολιγόλεπτη ομιλία, ελάχιστα ποιήματα και μερικά τραγούδια από τους μαθητές, όλα εν ώρα λειτουργίας του σχολείου. Επειδή ακριβώς επρόκειτο για εκδήλωση εντός ωραρίου, ρώτησε το διευθυντή του αν πρέπει να ζητήσει κάποια άδεια από την προϊσταμένη αρχή. Το σχόλιο συναδέλφου ήταν ότι "δεν χρειάζεσαι άδεια, την πήρες ήδη από τον Καρατζαφέρη". 
        Το παράδειγμα αυτό δεν είναι δυστυχώς το μόνο: σε άλλο επαρχιακό σχολείο, αρκετά χρόνια πριν, όταν ο δάσκαλος ζήτησε την άδεια από το διευθυντή του για να στήσει παρόμοια εκδήλωση, έλαβε αρνητική απάντηση με τη δικαιολογία ότι "δεν προβλέπεται από το νόμο". Και φυσικά δεν έγινε τίποτα. 
       Η δική μου εμπειρία, πάλι, είναι πολύ διαφορετική: στο Δημοτικό Σχολείο του Αστακού τιμήσαμε αρκετές φορές την Ημέρα Μνήμης της Ποντιακής Γενοκτονίας και τον Μακεδονικό Αγώνα με εκδηλώσεις και πλήρη συμμετοχή από μαθητές και γονείς.

          Τίποτε από αυτά δεν θα γραφόταν βεβαίως εάν το επίσημο Κράτος είχε προβλέψει να εορτάζεται επίσημα η Ημέρα του Μακεδονικού Αγώνα και η Ημέρα της Ποντιακής Γενοκτονίας. 
       Πολλώ δε μάλλον αν είχε εντάξει τους εορτασμούς στα πλαίσια των σχολικών δραστηριοτήτων. Μικρός λαός είμαστε, πολλούς πολέμους και καταστροφές ζήσαμε: οφείλουμε να τις μνημονεύουμε και να τις θυμόμαστε. 
           Όχι επειδή -όπως κάποιοι εκ του πονηρού θα υποθέσουν- για να καλλιεργήσουμε το μίσος, αλλά για να κάνουμε την αυτοκριτική μας και να διορθώσουμε τα λάθη μας. 
        Επειδή οι νεκροί της Μικρασίας δεν συνωστίζονταν σε καμιά προβλήτα, ο Παλληκαρίδης, ο Αυξεντίου και οι Κύπριοι ήρωες δεν απαγχονίστηκαν για να δεχτούμε σήμερα ντε φάκτο τον Αττίλα, οι φαντάροι μας δεν έχασαν τα πόδια τους από κρυοπαγήματα στην Πίνδο για να μιλάνε σήμερα κάποιοι για Τσαμουριές και άλλες φαντασίες
       Και, τέλος, επειδή ο Παύλος Μελάς, αυτός ο ήρωας που άφησε τις ανέσεις της αθηναϊκής μπελ-επόκ για να θυσιαστεί στα μακεδονικά βουνά, δεν έχασε το κεφάλι του για τη σύνθετη ονομασία.

6 σχόλια:

  1. ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΙΣΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΛΛΑ ΘΑ ΗΘΕΛΑ Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙ -ΣΑΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ-ΕΑΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ ΕΝ ΕΤΕΙ 1933-34 ΠΕΡΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ''ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ'' ΛΑΟΥ ΕΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ,ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙ ΕΑΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ ΠΕΡΙ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ''ΑΣΙΚΟΤΣΙΦΛΙΚΑΔΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ'', ''ΤΗΝ ΗΤΤΑ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΟΧΙ ΑΠΛΩΣ ΧΑΡΗΚΑΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΠΙΔΙΩΞΑΝ''ΟΠΩΣ ΠΟΛΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΓΡΑΨΑΝ.Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΛΛΙΣΤΑ ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕΙ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΔΩΤΕΣ, ΦΤΑΝΕΙ ΟΙ ΠΡΟΔΩΤΕΣ ΝΑ ΜΕΤΑΝΙΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΝ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΣΥΓΝΩΜΗ. ΟΙ ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΠΟΤΕ,ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΤΟ ΠΡΟΔΩΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΕΡΓΟ.ΕΥΤΥΧΩΣ ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΠΟΤΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΡΘΩΣ !! ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΟΝ ΑΡΗ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΠΟΚΗΡΥΞΕΙ ΤΟ Κ.Κ.Ε το 1945 ; τον ΑΠΕΚΑΤΑΣΤΗΣΕ ΜΟΛΙΣ ΠΕΡΥΣΙ ΤΟ 2011. ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ σήμερα ΣΤΟ 4% .ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ φίλε,

    Οι απόψεις της Αριστεράς περί του Μακεδονικού και της Εκστρατείας του '22 είναι ευρέως γνωστές. Υπάρχουν σε πολλά βιβλία ιστορίας και είναι εύκολο να τις αναζητήσει κανείς και στο διαδίκτυο. Έχει καταγραφεί επίσης και η στάση του ΚΚΕ για το Μακεδονικό κατά τη δεκαετία του '90, όπου η ίδια η ΓΓ του συντασσόταν με την κοινή γραμμή του Κράτους.
    Όπως έχει καταγραφεί επίσης τόσο η δράση όσο και η ατιμωρησία των γερμανοτσολιάδων, το ξεπούλημα της Κύπρου και της Βορείου Ηπείρου, το ότι το Μακεδονικό "σε 10χρόνια θα έχει ξεχαστεί".

    Από ιδρύσεως του Κράτους, τα πολιτικά κόμματα είναι φερέφωνα ξένων δυνάμεων. Συντάχθηκαν πότε με την Αγγλία, πότε με τις ΗΠΑ, πότε με τη Ρωσία, πότε με την ΕΣΣΔ, πότε με τη Γαλλία. Ελάχιστα όμως την Ελλάδα. Και, κατά την εποχή της παγκοσμιοποίησης, οπότε ο πλούτος πέρασε από τις εθνικές οικονομίες στις πολυεθνικές εταιρείες και στα χέρια λίγων οικογενειών, η πολιτική δεν έκανε τίποτε άλλο από το να υπηρετεί αυτά τα ξένα οικονομικά συμφέροντα.

    Οι ώρες της Ελλάδας είναι κρίσιμες και τα εθνικά ζητήματα είναι παραγκωνισμένα. Στην αυγή του νεοοθωμανισμού, οι αποφάσεις χρειάζονται ομοψυχία και σύμπνοια. Για τον λόγο αυτό πρέπει να θυμηθούμε τους αγώνες κατά τους οποίους οι Έλληνες πολέμησαν ο ένας δίπλα στον άλλο και όχι ο ένας απέναντι στον άλλο.

    ΒΖ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΑΥΤΟΙ αγαπητε κ.12.21μ.μ ήταν μονον οι Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-1913 και ο Ελληνοϊταλικός 1940-1941. Στη Μ.Ασία ήμασταν όντως διχασμενοι ( Βενιζελικοί- Βασιλικοί ).Προσωπικα είμαι της άποψης του ρητού " Εν τη Ενώσει η ισχύς " και προς αυτή την κατευθυνση συμπορεύομαι απο 15ετίας και πλέον που με ορίμασε η κοινωνία και η ίδια η ζωή.
    Ξ.Μ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. k.Ζαγκότα επειδή έχω σπουδάσει ιστορικός συμφωνώ με όσα λέτε περιεκτικά στο τελευταίο σχόλιό σας και αναρωτιέμαι, δεν υπάρχει ένας, μόνο ένας Έλληνας σαν τον Μελά, σαν τον Καποδίστρια, σαν τον Μαβίλη, σαν τον Μπάυρον μήπως? Οι ανούσιες αντιπαραθέσεις δεν οδηγούν πουθενά, αυτό που έχει σημασία είναι δούμε την ουσία και γιατί φτάσαμε στον πάτο σαν έθνος,χωρίς αξίες και ιδανικά.Πραγματικά μόνο ένα θαύμα θα μας σώσει έτσι όπως καταντήσαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγαπητέ μου 04:59,

    Η σωτηρία υπάρχει αλλά είναι μακριά και δύσκολη. Βρίσκεται στην ενίσχυση της Παιδείας. "Από τα γράμματα θα έρθει η ελευθερία" έλεγε ο Κοραής και δεν μας τιμά καθόλου που εν έτει 2012 είναι ακόμη επίκαιρος.

    Το δημόσιο σχολείο χρειάζεται ριζική μεταρρύθμιση, δηλαδή πιο ευέλικτα προγράμματα σπουδών, αντικείμενα που δεν θα αλληλοεπικαλύπτονται, σωστή διαχείριση του προσωπικού και των μεταβολών του, διαρκή αναθεώρηση των βιβλίων, θερινές επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς και πολλά άλλα τα οποία για να παρουσιαστούν θα χρειαστούν σελίδες επί σελίδων.
    (Υπάρχουν όμως εδώ: http://zagkotas.blogspot.gr/2012/03/blog-post_24.html)

    Πριν από όλα αυτά χρειάζεται να κατεβάσουμε τις κίτρινες, πράσινες, κόκκινες κλπ σημαιούλες και να δράσουμε με γνώμονα το εθνικό-συλλογικό συμφέρον. Διαφορετικά η μόνη σημαία που θα κυματίζουμε -και γρηγορότερα ίσως απ' όσο φανταζόμαστε- θα είναι η λευκή.

    ΒΖ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο