Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024

Τέλος ταφής – Γ.Γ. Δήμου Αγρινίου: «Δεν μπόρεσαν οι κυβερνήσεις να κάνουν ΧΥΤΥ όπως πρέπει και έβαλαν ποινή στους δήμους»!


Τέλος ταφής: Προσφυγή 166 δήμων στο ΣτΕ όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, στην οποίο ο Γ.Γ. του Δήμου Αγρινίου Δ. Τζιώλης τονίζει μεταξύ άλλων: «Δεν μπόρεσαν οι κυβερνήσεις να κάνουν ΧΥΤΥ όπως πρέπει και έβαλαν ποινή στους δήμους»!....
Αναλυτικά το δημοσίευμα: 
Με ομαδική προσφυγή 166 δήμων της χώρας και την ΚΕΔΕ να ηγείται της προσπάθειας απάντησε η Αυτοδιοίκηση στην κίνηση της κυβέρνησης να κρατήσει υποχρεωτικά από τους πόρους των δήμων τα τέλη ταφής απορριμμάτων που δεν έχουν πληρωθεί. Συγκεκριμένα, κατατέθηκε την Δευτέρα 12/2 στο ΣτΕ κατά της υποχρεωτικής και αναδρομικής είσπραξης του τέλους ταφής.

Η ΚΕΔΕ θεωρεί τον νόμο άδικο και αντισυνταγματικό  – μέσω τροπολογίας που πέρασε η κυβέρνηση – καθώς θα επιφέρει οικονομικά προβλήματα στους δήμους πολλοί από τους οποίους θα αναγκαστούν να αυξήσουν τα δημοτικά τέλη για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες τους υποχρεώσεις. Να σημειωθεί ότι τα χρήματα που θα εισπράξει η κυβέρνηση από το τέλος ταφής ανέρχονται στα 240 εκατομμύρια ευρώ και θα αξιοποιηθούν για την ανακύκλωση των απορριμμάτων και οι δήμοι μιλούν για αρπαγή των χρημάτων από τους πόρους των δήμων από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, μέσω της ψηφισθείσας  τροπολογίας που πέρασε νύχτα από τη Βουλή
Η ΚΕΔΕ, από την πρώτη στιγμή με ανακοίνωση της, σημείωνε ότι ην τροπολογία αυτή η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχείρησε να εμφανίσει σαν …θετική για τους δήμους αφού δήθεν τα ποσά του «τέλους» θα καλυφθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, επί της ουσίας αποτελούν μια ακόμα «αιμορραγία» για τους ΟΤΑ αφού θα παρακρατηθούν από δικούς τους πόρους.




Ο Δημήτρης Τζιώλης

Για κανονική ποινή από την κεντρική εξουσία προς τους δήμους λόγω δικής της ανικανότητας κάνει λόγο ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αγρινίου κ. Δημήτρης Τζιώλης. «Στην ουσία εξανεμίζεται η αύξηση κατά 200 εκ. ευρώ για το 2024 στους ΚΑΠ των δήμων, ενώ το υπόλοιπο ποσό ύψους 30 εκ. ευρώ θα κληθούν να το πληρώσουν οι δήμοι από τα ανταποδοτικά τους έσοδα. Αυτό σημαίνει ότι μετακυλίεται το κόστος στους δημότες μέσω των τελών, κάτι που δεν μπορεί να είναι αποδεκτό. Πρόκειται για ποινή κανονική που επιβάλλεται στους πόρους της Αυτοδιοίκησης, μόνο και μόνο γιατί οι κυβερνήσεις δεν μπόρεσαν να κάνουν τους ΧΥΤΥ-με τα εργοστάσια επεξεργασίας να προηγούνται- που έπρεπε να αντικαταστήσουν τους ΧΥΤΑ και να μην θάβονται απορρίμματα. Φυσικά η μεγάλη ευθύνη είναι της περιόδου 2015-2019 όταν υπήρχε μια ιδεοληψία κατά των ΣΔΙΤ από την τότε κυβέρνηση που τα είχε μπλοκάρει όλα λόγο αγκύλωσης. Τελικά οι μόνοι ΧΥΤΥ που έγιναν ήταν στη Δυτική Μακεδονία με ΣΔΙΤ!», εξηγεί ο κ. Τζιώλης.



Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ

Κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η αίτηση ακύρωσης της ΚΕΔΕ και 164 δήμων της χώρας κατά τριών αποφάσεων του υπουργείου Εσωτερικών, με τις οποίες παρακρατούνται από τους ΚΑΠ των δήμων, «οφειλόμενα» ποσά, από τη μη καταβολή τέλους ταφής απορριμμάτων και κατ΄ επέκταση κατά της θέσπισης της επιβολής του τέλους ταφής των απορριμμάτων στους δήμους.

Ειδικότερα με την πρώτη προσβαλλόμενη απόφαση παρακρατήθηκε το συνολικό ποσό 48.637.601,30 ευρώ από τους ΟΤΑ α’ βαθμού, ως δήθεν οφειλόμενο τέλος ταφής για το α’ εξάμηνο του 2023.Με τη δεύτερη προσβαλλόμενη απόφαση επιχορηγήθηκε ο Εθνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) με συνολικό ποσό 129.141.872,00 ευρώ για την εξόφληση του δήθεν οφειλόμενου ποσού των ΟΤΑ. α΄ βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022 και για το τέλος ταφής α΄ εξαμήνου έτους 2023. Η επιχορήγηση του ΕΟΑΝ προκύπτει εξ ολοκλήρου από παρακρατήσεις, σε βάρος των δήμων της χώρας, από τους οφειλόμενους σε αυτούς ΚΑΠ. Με την τρίτη προσβαλλόμενη απόφαση παρακρατήθηκε εκ νέου σε βάρος των δήμων της χώρας συνολικό ποσό 6.708.689,21 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι το τέλος ταφής απορριμμάτων επιβάλλεται στους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) και στους δήμους ή τα νομικά πρόσωπα που ανήκουν στους ΟΤΑ και ασκούν τις αρμοδιότητες των ΦοΔΣΑ. Το τέλος ταφής υπολογίζεται κλιμακωτά, αυξανόμενο ανά έτος αρχής γενομένης από το έτος 2022, και συγκεκριμένα ορίζεται σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά 5 ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο.

Από την 1η Ιανουαρίου 2026 το τέλος ταφής ορίζεται σε 45 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η.01.2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη. Για το 2024 οι δήμοι θα επιβαρυνθούν με το ποσό των 240 εκ. ευρώ για την αναδρομική καταβολή του τέλους ταφής των απορριμμάτων των ετών 2022, 2023 και του πρώτου εξαμήνου του 2024.
Οι λόγοι ακύρωσης του τέλους ταφής απορριμμάτων είναι οι εξής:

Πλημμελής μεταφορά στην εσωτερική έννομη τάξη της Οδηγίας Πλαίσιο 2008/98/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τα απόβλητα, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Οι δήμοι και οι ΦοΔΣΑ δεν έχουν την αρμοδιότητα ούτε τους απαιτούμενους πόρους για την κατασκευή μονάδων εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων, το δε Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αναπτύξει μέχρι στιγμής την κατάλληλη τεχνολογική επάρκεια, ώστε να μειωθεί ο όγκος των αποβλήτων που διατίθεται μέσω υγειονομικής ταφής.

Το άρθρο 38 του ν. 4819/2021 έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας, του κράτους δικαίου και της αναλογικότητας (άρθρα 4 παρ. 1 και 25 του Συντάγματος), επιβάλλει το τέλος ταφής ως διοικητική κύρωση στους δήμους χωρίς υπαιτιότητα αυτών.

Η θέσπιση του τέλους ταφής, όπως επιχειρείται με το άρθρο 38 του ν. 4819/2021, αντίκειται ευθέως και προδήλως στη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 εδ. δ’ του Συντάγματος) αλλά και στο άρθρο 102 του Συντάγματος περί οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των δήμων.

Γιάννης Συμψηρής – Εφημερίδα “Συνείδηση”

1 σχόλιο:

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο