ΝΙΚΟΣ
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
Στις 31 Ιανουαρίου κλειδώνει όπως όλα δείχνουν η παράδοση στην κυκλοφορία του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Αμβρακία Οδός.
Εκείνη την ημέρα κατά πάσα πιθανότητα στον άξονα θα παραστεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, ο επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίος Βαγγέλης Μυτιληναίος κ.α.....
Να θυμίσουμε πως τα έργα εκτελεί η εταιρεία ΜΕΤΚΑ μέλος της Μυτιληναίος ενώ αναθέτουσα αρχή του έργου είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με την απόδοση αυτού του τμήματος όλος ο άξονας της Αμβρακίας Οδού μήκους 48χλμ, δηλαδή από το Άκτιο μέχρι το νότιο άκρο της λίμνης Αμβρακίας θα έχει δοθεί στην κυκλοφορία. Να θυμίσουμε πως τα έργα έχει αναλάβει από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ η ΜΕΤΚΑ (μέλος της Mytilineos) από τα τέλη του 2020.
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, μήκους 48,5 χλμ έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Είναι έργο γέφυρα, καθώς ξεκίνησε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Το μεγάλο έργο της Αμβρακίας Οδού
Με την τρέχουσα εργολαβία ολοκληρώνεται μια κατασκευή ετών που ξεκίνησε το 2010 για τον αυτοκινητόδρομο που ενώνει το Ακτιο με την Αμβρακία. Τα διασπασμένα σε τέσσερα τμήματα έργα συνάντησαν μεγάλα προβλήματα και έπεσαν πάνω στην οικονομική κρίση η οποία συμπαρέσυρε το έργο και τις εταιρείες που το είχαν αναλάβει.
Ο 48,5 χιλιομέτρων άξονας είχε μείνει ημιτελής και το 2018 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την κατασκευή των υπολειπομένων εργασιών συνολικού μήκους περί τα 32,2 km,, που δεν ολοκληρώθηκαν, στο πλαίσιο των αρχικών συμβάσεων και συγκεκριμένα:
— τμήμα από Χ.Θ 0+000 έως Χ.Θ 1+300 το σύνολο των εργασιών,
— τμήμα από Χ.Θ 17+600 έως Χ.Θ 48+497 ολοκλήρωση υπολειπομένων εργασιών.
Ο νέος άξονας έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και διαθέτει 2 λωρίδες +ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Διαθέτει ανισόπεδους κόμβους και αυξάνει γεωμετρικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας. Ο υφιστάμενος δρόμος είναι διαβόητος για τα συνεχή τροχαία που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.
Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.
Παράλληλα με την παράδοση των έργων για τη διπλή οδική σύνδεση Λευκάδας μέχρι τα τέλη του 2024, ολοκληρώνεται το πλέγμα των νέων οδικών αξόνων στην περιοχή της Δυτικής Αιτωλοακαρνανίας.
Ένα έργο με ιστορία
Η μετατροπή του οδικού άξονα από το Άκτιο μέχρι την λίμνη Αμβρακία, ήταν ένα σχέδιο που ξεκίνησε να συζητείται από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Αλλαγές επί αλλαγών και σχέδια επί σχεδίων, έφεραν τελικά ως αποτέλεσμα την “σαλαμοποίηση” του δρόμου σε 4 εργολαβίες και η δημοπράτηση τους πραγματοποιήθηκε το 2009. Τελικά στις 16 Μαρτίου 2010 οι 4 εργολαβίες υπογράφονται. Αρχικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου σύμφωνα με τη σύμβαση ήταν 36 μήνες, δηλαδή πλήρης παράδοση του έργου το 2013.
Τα παρατράγουδα με την κατασκευή άρχισαν από νωρίς. Το έργο αντιμετώπισε προβλήματα με τη γεωμορφολογία του εδάφους (υπήρξαν σημαντικές κατολισθήσεις), τις απαλλοτριώσεις και προβλήματα βιωσιμότητας των αναδόχων που κοινό σημείο είχαν την “πατρότητα” καθώς ήταν κάτω από την ομπρέλα τότε της ΑΕΓΕΚ.
Το 2013 το έργο παρέμενε ανώριμο κατασκευαστικά, με τα παραπάνω προβλήματα να το “πνίγουν”. Στα επόμενα χρόνια η πρόοδος του έργου παρέμεινε αναιμική και είναι χαρακτηριστικο ότι το 2016 η συνολική πρόοδος δεν ξεπερνούσε το 50% με τις εργολαβίες να καθηλώνουν το έργο. Σε εκείνη τη χρονική στιγμή και με δεδομένη την αδυναμία της εταιρείας να ολοκληρώσει, σε 3 από τις 4 εργολαβίες προστέθηκε η ΑΚΤΩΡ ή η ΤΟΜΗ προκειμένου να διασωθεί το έργο και να μπορέσει να ολοκληρωθεί. Αποτέλεσμα ήταν η απόδοση 17 χιλιομέτρων μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας την Άνοιξη του 2019. Ήταν το πρώτο μεγάλο τμήμα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία.
Στο μέτωπο των απαλλοτριώσεων το σκηνικό παρέμεινε το ίδιο, ειδικά στο δυτικό τμήμα του έργου και από το 2017 άρχισε να καλλιεργείται η ιδέα μίας εργολαβίας-σκούπας η οποία θα αναλάμβανε να ολοκληρώσει το έργο. Οι αντίμαχοι αυτής της ιδέας, κυρίως φορείς της περιοχής υποστήριζαν ότι θα έπρεπε τουλάχιστον να δοθεί το δυτικό άκρο προς Άκτιο και το ανατολικό προς την Αμβρακία (με σύνδεση με την Ιόνια) από τις υφιστάμενες εταιρείες.
Τελικά δημοπρατήθηκε και η εργολαβία-σκούπα ύψους 150 εκατ. ευρώ την οποία ανέλαβε η ΜΕΤΚΑ μέλος της Μυτιληναίος. Το καλοκαίρι του 2020 δίνεται στην κυκλοφορία ακόμα ένα τμήμα 17χλμ από τον Δρυμό μέχρι την Αμβρακία κάνοντας δυνατή την λεγόμενη “παράκαμψη Αμφιλοχίας”. Αυτό που πλέον αναμένεται είναι η τρέχουσα εργολαβία να καταλήξει με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου.
ypodomes
Ελπίζω να μην έχει ανώτατο όριο τα 110 χιλιόμετρα όπως η Ιόνια οδός (στο περισσότερο μέρος). Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί σύγχρονος αυτοκινητόδρομος έχει 110 όριο ενώ η Ολυμπία οδός που κατασκευάστηκε την ίδια εποχή έχει όριο 130. Μάλλον γυρεύω "ψύλλους στα άχυρα".
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα τέλεια, στην πλάτη του κοσμάκη (ιδιοκτητών γης) που παραμένουν απλήρωτοι για τις ιδιοκτησίες τους, εδω και 14 χρόνια . Το κράτος , τα υπουργεία τζάμπα μάγκες και στους εργολάβους τα μπόνους. Σάπιοι, αϊ σιχτήρ.
ΑπάντησηΔιαγραφήτο κράτος αργεί αλλά πληρώνει, αντίθετα απο κάποιους ιδιώτες
ΔιαγραφήΔΕΝ ΣΕ ΦΤΑΝΟΥΝ 110 ΧΛΜ ΓΙΑ ΤΟΣΕΣ ΜΙΚΡΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ . ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ 110 ΧΛΜ ΑΥΤΟΣ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΟ 90-95 ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΗΓΑΙΝΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑ. ΑΝΤΙ ΝΑ ΠΕΙΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΛΕΑ ΖΗΤΑΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
ΑπάντησηΔιαγραφή