Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015

Νώντας Νικάκης: Η Ανασύσταση των ΜΟΜΑ θα βάλει τέλος στη Διαπλοκή

     Ο Λυκειάρχης Νώντας Νικάκης από τη Βόνιτσα, με αφορμή την επανασύσταση των ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως) που ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, μας γράφει: 

Η Ανασύσταση των ΜΟΜΑ βάζει τέλος στη Διαπλοκή

      Με ικανοποίηση μεγάλο μέρος του λαού μας δέχθηκε την είδηση από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Καμμένο, ο οποίος περιόδευσε στις πληγείσες περιοχές στον Έβρο και ανακοίνωσε με αφορμή τις τελευταίες καταστροφές την επανασύσταση των ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως).
     Είχα την τύχη από νέος να παρακολουθώ το έργο που προσέφερε το Μηχανικό τμήμα του Στρατού και να διαπιστώσω από κοντά σε πολλά μέρη  της χώρας  ειδικά στην ύπαιθρο σε πολλά χωριά της δυτικής και ανατολικής Μακεδονίας με την ιδιότητα του γεωτεχνικού, την τεράστια προσφορά  αυτού του σώματος  του στρατού μας. 
     Και που δεν πήγαιναν, δεν άφησαν βουνό για βουνό, ορεινό για ορεινό χωριό, δρόμους γεφύρια, κτίρια οικισμοί, αποστραγγιστικά, κάθε είδους έργα πέρασαν από τα χέρια τους, που ακόμα και σήμερα αποτελούν κοσμήματα για τις περιοχές τους. 
     Πολλά διδάχθηκα από τον αείμνηστο συμπατριώτη μας Στρατηγό Ευσέβιο Χούσο από το Θύρρειο, ο οποίος υπηρέτησε Διοικητής στην  ΜΟΜΑ  Κοζάνης και εάν ζούσε σίγουρα σήμερα θα είχε να πει πολλά για την ανασυγκρότηση της υπαίθρου και σίγουρα θα αρθρογραφούσε............

 
     Στην περιοχή μας η ΜΟΜΑ έκανε δυναμικά την εμφάνιση της την περίοδο 1962-63 όταν ήταν ΜΕΡΑΡΧΟΣ στην 8η μεραρχία Ιωαννίνων ο Στρατηγός Μπούρος από την Σταμνά Μεσολογγίου.  
  Στη περιοχή μας εκτέλεσαν τα οδικά έργα: ο δρόμος Κατούνα -  Αετός - Τρύφου – Λουτράκι, Πάλαιρος - Μύτικας και ένα  μέρος Μύτικας – Αστακός - Αρχοντοχώρι-Παναγούλα, Αετός - Μπαμπίνη  και αγροτικοί δρόμοι σε όλα τα χωριά  του Ξηρόμερου. 
         Η Υπηρεσία των ΜΟΜΑ καταργήθηκε το 1992, αλλά από την δεκαετία του ’80 είχε αρχίσει η συρρίκνωση τους, όταν τα πολιτικά κόμματα και οι κυβερνήσεις έκαναν παρεμβάσεις στο έργο του σώματος με διορισμούς πολιτικού προσωπικού με αποτέλεσμα να φτάσει στο σημείο να μην μπορεί να καλύψει τα λειτουργικά της  έξοδα.
      Δεν θα ξεχάσω τις συζητήσεις την περίοδο του 1990 με τον συμπατριώτη μας Κώστα Χατζή δικηγόρο και πρόεδρο του ΟΔΔΥ της περιόδου εκείνης ο οποίος μου έλεγε για την άριστη κατάσταση των μηχανημάτων της ΜΟΜΑ που έφερναν συχνά για να δημοπρατηθούν. 
      Θα ήταν παράλειψη να μην σας ενημερώσω και για κάποια άλλη υπηρεσία του Υπουργείου Γεωργίας, την ΥΕΒ την λεγόμενη Μηχανοκαλλιέργεια με τεράστια προσφορά στον πρωτογενή τομέα και σύντομα θα ανεβάσω σχετικό άρθρο. 

ΠΟΣΑ ΔΙΣ ΘΑ ΓΛΙΤΩΣΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ;

ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΤΙ ΓΡΑΦΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΥΠΗΡΕΤΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΜΟΜΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ: 

ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΟΙ ΛΟΓΟΙ 
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ Μ.Ο.Μ.Α.

Δημήτριος Πασσιάς Συνταγματάρχης Ε.Α

       Βρήκα αυτό το άρθρο που φαινομενικά είναι άσχετο με την σημερινή κατάσταση αλλά όταν το διαβάσετε θα δείτε ότι δεν είναι.
    Οι Μ.ΟΜ.Α. (Μεικτές Ομάδες Μηχανικής Ανασυγκροτήσεως) ήταν μία κρατική οντότητα με απίστευτη κοινωνική προσφορά, την οποία υπονόμευσε και ακύρωσε ο κομματικός συνδικαλισμός προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων. Έτσι μπόρεσαν να ανθίσουν οι μεγαλοεργολάβοι των υπερτιμημένων και κάτω των προσδοκιών, δημοσίων έργων, που βουλιάζουν την χώρα και συνεχίζουν να πλουτίζουν αχόρταγα, άρρηκτα διαπλεκόμενοι με τους διεφθαρμένους κομματανθρώπους που έχουν απλωθεί σαν καρκίνωμα σ’ όλον τον κρατικό ιστό.

Γιατί αποφασίσθηκε η κατάργηση των ΜΟΜΑ;
    Είναι γνωστό ποσό σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ στην μεταπολεμική ανασυγκρότηση της χώρας. Tο ερώτημα όμως που γεννάται, είναι γιατί αποφασίσθηκε η κατάργηση των ΜΟΜΑ.
    Προκειμένου να γίνει κατανοητό και να καταδειχθεί το μέγεθος και το εύρος της στρατιωτικής και της κοινωνικής προσφοράς αυτής της ειδικής υπηρεσίας που αποτέλεσε το υπόβαθρο για την ανάπτυξη της χώρας, κρίνεται αναγκαίο να αναφερθούν τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με την δημιουργία, την αποστολή και τα έργα αυτής της υπηρεσίας.
      Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949). Επίσης, το κατεστραμμένο και απηρχαιωμένο οδικό δίκτυο της χώρας, δημιούργησαν την ανάγκη ταχείας ανασυγκρότησης της χώρας, όχι μόνο με έργα οδοποιίας αλλά και με άλλα έργα υποδομής όπως αεροδρόμια, εγγειοβελτιωτικά μικρά έργα κοινής ωφέλειας και οικοδομικά. Το 1957 κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. 
    Γι’ αυτό το σκοπό συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά (7) Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.) Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα, Ιωάννινα.
         Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από Αξκούς και οπλίτες του Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό Αξκών από τα λοιπά όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π).

Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:
    Σε περίοδο ειρήνης με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.
     Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπειπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.),

Συνοπτικός Απολογισμός Έργου των ΜΟΜΑ.
     Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.
   Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.
 Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.
   Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν προκατασκευασμένα σπίτια. 
       Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π. 
     Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
         Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους. Τα έργα αυτά δεν είναι δυνατόν να απαριθμηστούν εδώ γιατί μόνο τα σπουδαιότερα από αυτά υπερβαίνουν τα 700.
         Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το παρόν σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.). Όμως αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες.
          Η επί 35 χρόνια προσφορά των ΜΟΜΑ ήταν τεράστια για την ανασυγκρότηση της χώρας με έργα οδοποιίας, αεροδρόμια και με άλλα έργα υποδομής, ιδίως στην ορεινή και νησιωτική Ελλάδα, υπήρξε τεράστια και ο λαός ιδίως της υπαίθρου έχει αναγνωρίσει αυτή την προσφορά και γι’ αυτό πάντα αναφέρεται με επαινετικά λόγια. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;
         Η απάντηση θα πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα επαγγελματικών ομάδων και στη πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης. Η αντίστροφη μέτρηση για την κατάργηση των ΜΟΜΑ, άρχισε μετά την μεταπολίτευση, όταν τα συνδικαλιστικά όργανα των εργοληπτικών εταιρειών, πίεζαν τις κυβερνήσεις για την περικοπή των πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. 
       Στη συνέχεια στη δεκαετία του ’80 άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ, ο αχαλίνωτος συνδικαλισμός και ο υπέρμετρος διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα η εκτέλεση πολλών εξ’ αυτών να γίνεται αντιοικονομική.
       Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετα από εντόνες πιέσεις των συνδικαλιστικών οργάνων, μεγάλοεργολάβων και μεγάλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ, για μια ακόμη φορά το ιδιωτικό συμφέρον τέθηκε πάνω από τα δημόσιο συμφέρον.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο