Αστακός: μεγάλα σχέδια, μεγάλες επιφυλάξεις
Γιατί αντιδρά η Μπιρμπίλη
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
Γιατί αντιδρά η Μπιρμπίλη
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
Εργο-πιλότος σχετικά με την προσπάθεια προσέλκυσης μεγάλων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα θεωρείται από την κυβέρνηση το μεγάλο ενεργειακό πρότζεκτ του Αστακού από το Κατάρ. Μια επένδυση που σε πρώτη φάση προβλέπει τη δημιουργία μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 1.010 ΜW με καύσιμο το LΡG, με το 70% της παραγόμενης ενέργειας να εξάγεται (όπως έχει δεσμευθεί η κοινοπραξία του έργου) μέσω υποβρυχίου καλωδίου στη γειτονική Ιταλία. Ωστόσο, αρκετές επιφυλάξεις διατηρεί η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη.
Στην πλήρη ανάπτυξή της η επένδυση προβλέπει τη δημιουργία ενός τέρμιναλ αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου LΝG, αλλά και τη δημιουργία στην περιοχή θερμοκηπίων άλγης για την περιοχή βιοκαυσίμων. Δείγμα της σημασίας που δίνει στην επένδυση η κυβέρνηση είναι ότι η ΡΑΕ χρειάστηκε λιγότερο από έναν μήνα από την κατάθεση της σχετικής αίτησης για να εκδώσει τον Μάιο θετική γνωμοδότηση για την άδεια παραγωγής της μονάδας ηλεκτρισμού. Εν συνεχεία τον Σεπτέμβριο, αν και με κάποια καθυστέρηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, υπεγράφη η κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει πως μεταξύ των επιτρεπόμενων χρήσεων στη Ναυτική και Βιομηχανική Περιοχή Αστακού είναι και η ηλεκτροπαραγωγή με καύσιμο το LΡG, καθώς και η αποθήκευση-υγροποίηση φυσικού αερίου LΝG.
Η παραγωγή
Πάντως, η υπουργός Τίνα Μπιρμπίλη, που έχει και τον τελικό λόγο για την έκδοση της άδειας παραγωγής της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το LΡG, εμφανίζεται να διατηρεί ακόμη αρκετές επιφυλάξεις σχετικά με το επιχειρηματικό σχέδιο της κοινοπραξίας Αstakos Ρower Ρlan Consortium. Η υπουργός φέρεται να έχει ζητήσει εγγράφως από τη ΡΑΕ περισσότερα στοιχεία, τόσο για την επιχειρηματική υπόσταση των μελών της συγκεκριμένης κοινοπραξίας, όσο και για το αν είναι επαρκείς οι μελέτες σχετικά με την επικινδυνότητα του καυσίμου LΡG, καθώς και για τις τυχόν επιπτώσεις που θα έχει η διάθεση στην ελληνική αγορά του συνόλου της παραγόμενης ενέργειας από τη μονάδα ηλεκτρισμού των 1.010 ΜW.
Η υπουργός εμφανίζεται να διατηρεί επιφυλάξεις κατά πόσον θα διοχετευθεί, όπως είναι η πρόθεση της κοινοπραξίας, το 70% της παραγόμενης ενέργειας της μονάδας στην Ιταλία και δεν θα διοχετευθεί τελικά και το 100% στην ελληνική αγορά. Διότι, μια μονάδα ισχύος 1.010 ΜW με καύσιμο το LΡG δεν προβλέπεται στο εθνικό σχέδιο της χώρας για την επίτευξη του στόχου «20-20-20» μέχρι το 2020, που έχει σταλεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ούτε το ελληνικό σύστημα μπορεί να την αντέξει, όπως λένε στο υπουργείο, επαναλαμβάνοντας ότι ο χαρακτήρας της επένδυσης, όπως αρχικώς παρουσιάστηκε προκειμένου να δοθεί άδεια παραγωγής, είναι κατά 70% εξαγωγικός.
Μελέτη ασφαλείας
Το θέμα σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος συνδέεται και με τη μελέτη επικινδυνότητας που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη σχετικά με το καύσιμο LΡG. Για το θέμα έχει εκφραστεί δημοσίως η υπουργός Τίνα Μπιρμπίλη από τον περασμένο Μάιο, τονίζοντας ότι επειδή το συγκεκριμένο καύσιμο έχει συνδεθεί κατά το παρελθόν με αρκετά ατυχήματα είναι απαραίτητο να εκπονηθεί μελέτη, αφού η συγκεκριμένη επένδυση διέπεται από τους όρους της Οδηγίας «Σεβέζο ΙΙ» για την πρόληψη και καταστολή βιομηχανικών ατυχημάτων μεγάλης έκτασης. Ο αντίλογος από την πλευρά της κοινοπραξίας είναι ότι η ασφάλεια ή μη μιας τέτοιας επένδυσης εξαρτάται από τις προδιαγραφές της, που όπως τονίζουν θα είναι οι μεγαλύτερες δυνατές για τέτοιου είδους έργα, ελαχιστοποιώντας τις πιθανότητες παρόμοιων ατυχημάτων. Εξηγούν μάλιστα ότι οι προδιαγραφές των εγκαταστάσεων LΡG όπου έχουν σημειωθεί στο παρελθόν ατυχήματα ήταν πολύ χαμηλές.
Πηγή: http://www.tanea.gr/
Στην πλήρη ανάπτυξή της η επένδυση προβλέπει τη δημιουργία ενός τέρμιναλ αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου LΝG, αλλά και τη δημιουργία στην περιοχή θερμοκηπίων άλγης για την περιοχή βιοκαυσίμων. Δείγμα της σημασίας που δίνει στην επένδυση η κυβέρνηση είναι ότι η ΡΑΕ χρειάστηκε λιγότερο από έναν μήνα από την κατάθεση της σχετικής αίτησης για να εκδώσει τον Μάιο θετική γνωμοδότηση για την άδεια παραγωγής της μονάδας ηλεκτρισμού. Εν συνεχεία τον Σεπτέμβριο, αν και με κάποια καθυστέρηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, υπεγράφη η κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει πως μεταξύ των επιτρεπόμενων χρήσεων στη Ναυτική και Βιομηχανική Περιοχή Αστακού είναι και η ηλεκτροπαραγωγή με καύσιμο το LΡG, καθώς και η αποθήκευση-υγροποίηση φυσικού αερίου LΝG.
Η παραγωγή
Πάντως, η υπουργός Τίνα Μπιρμπίλη, που έχει και τον τελικό λόγο για την έκδοση της άδειας παραγωγής της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το LΡG, εμφανίζεται να διατηρεί ακόμη αρκετές επιφυλάξεις σχετικά με το επιχειρηματικό σχέδιο της κοινοπραξίας Αstakos Ρower Ρlan Consortium. Η υπουργός φέρεται να έχει ζητήσει εγγράφως από τη ΡΑΕ περισσότερα στοιχεία, τόσο για την επιχειρηματική υπόσταση των μελών της συγκεκριμένης κοινοπραξίας, όσο και για το αν είναι επαρκείς οι μελέτες σχετικά με την επικινδυνότητα του καυσίμου LΡG, καθώς και για τις τυχόν επιπτώσεις που θα έχει η διάθεση στην ελληνική αγορά του συνόλου της παραγόμενης ενέργειας από τη μονάδα ηλεκτρισμού των 1.010 ΜW.
Η υπουργός εμφανίζεται να διατηρεί επιφυλάξεις κατά πόσον θα διοχετευθεί, όπως είναι η πρόθεση της κοινοπραξίας, το 70% της παραγόμενης ενέργειας της μονάδας στην Ιταλία και δεν θα διοχετευθεί τελικά και το 100% στην ελληνική αγορά. Διότι, μια μονάδα ισχύος 1.010 ΜW με καύσιμο το LΡG δεν προβλέπεται στο εθνικό σχέδιο της χώρας για την επίτευξη του στόχου «20-20-20» μέχρι το 2020, που έχει σταλεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ούτε το ελληνικό σύστημα μπορεί να την αντέξει, όπως λένε στο υπουργείο, επαναλαμβάνοντας ότι ο χαρακτήρας της επένδυσης, όπως αρχικώς παρουσιάστηκε προκειμένου να δοθεί άδεια παραγωγής, είναι κατά 70% εξαγωγικός.
Μελέτη ασφαλείας
Το θέμα σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος συνδέεται και με τη μελέτη επικινδυνότητας που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη σχετικά με το καύσιμο LΡG. Για το θέμα έχει εκφραστεί δημοσίως η υπουργός Τίνα Μπιρμπίλη από τον περασμένο Μάιο, τονίζοντας ότι επειδή το συγκεκριμένο καύσιμο έχει συνδεθεί κατά το παρελθόν με αρκετά ατυχήματα είναι απαραίτητο να εκπονηθεί μελέτη, αφού η συγκεκριμένη επένδυση διέπεται από τους όρους της Οδηγίας «Σεβέζο ΙΙ» για την πρόληψη και καταστολή βιομηχανικών ατυχημάτων μεγάλης έκτασης. Ο αντίλογος από την πλευρά της κοινοπραξίας είναι ότι η ασφάλεια ή μη μιας τέτοιας επένδυσης εξαρτάται από τις προδιαγραφές της, που όπως τονίζουν θα είναι οι μεγαλύτερες δυνατές για τέτοιου είδους έργα, ελαχιστοποιώντας τις πιθανότητες παρόμοιων ατυχημάτων. Εξηγούν μάλιστα ότι οι προδιαγραφές των εγκαταστάσεων LΡG όπου έχουν σημειωθεί στο παρελθόν ατυχήματα ήταν πολύ χαμηλές.
Πηγή: http://www.tanea.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο