Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

ΑΠΟΨΗ: Τί λέει η Εκκλησία για το καρναβάλι;

Αναδημοσιεύουμε από το Blog του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου Κατούνας, άρθρο με τίτλο: «Το καρναβάλι λοιμική νόσος...» κατά του καρναβαλιού και των καρναβαλικών εκδηλώσεων
Το καρναβάλι λοιμική νόσος...
         Διαστάσεις λοιμικς νόσου προσλαμβάνει κάθε χρόνο τ καρναβάλι, φο πολλο δήμαρχοι κα λλοι φορες πιδεικνύουν συνήθιστο ζλο κα κοπιώδη δραστηριότητα γι τ ποις θ ργανώσει τ ντυπωσιακότερο καρναβάλι ξοδεύοντας τεράστια ποσ κα πασχολώντας κατοντάδες χιλιάδες νθρώπων.....


       Κα δν εναι βέβαια μόνο σπατάλη τόσων χρημάτων, πο θ μποροσαν ν διατεθον σ κάλυψη λλων σπουδαίων ναγκν, χι μόνο στν νακούφιση πτωχν κα νδεν νθρώπων, λλ κα σ πολιτιστικος κα πνευματικος στόχους, στ βελτίωση π.χ. τν συνθηκν γείας κα παιδείας. 
    Τ σημαντικώτερο εναι θικ ζημία κα βλάβη π τν ναισχυντία τς γύμνιας, τν ξετσιπωσι τς ασχρότητας, τς βωμολοχίες κα τ πορνικ σματα κα θεάματα, τν παρότρυνση σ σαρκικ μαρτήματα κάτω μάλιστα π τν λευθερία κινήσεων πο προσφέρει μάσκα, συλο διαντροπις κα ποπροσωποίησης
       Κάτω π τ προσωπεο νθρωπος παύει ν εναι πρόσωπο, πο χει πέναντί του κα βλέπει τν Θε κα τος συνανθρώπους — πρς + ψις ψ— κα μεταβάλλεται σ πρόσωπο ν, μέλος νς νωνύμου πλήθους, πο κινεται μόνο π μπαθες ρέξεις κα πιθυμίες.
      Παλαιότερα τ καρναβάλι εχε κάποια σεμνότητα στν μφάνιση σων παιρναν μέρος, κα κκλησία τ νεχόταν, μολονότι κατ᾿ κρίβειαν καταδικάζεται π τος κανόνες· πολ περισσότερο σήμερα, πο χει ποστ τελεία λλαγ π τ χείρω με εσαγόμενα πρότυπα καρναβαλιο π μεγαλουπόλεις το ξωτερικο, κα πολλς φορς μ περιφερόμενους κα δρ μειβόμενους ξένους καρναβαλικος θιάσους, που κυριαρχον ο γυμνς γυνακες. 
       Δν πρέπει ν παραβλέψουμε κα τν διαφαινόμενη σαφ τάση τν φορέων πο ργανώνουν τ καρναβάλι πιστροφς στ παγανιστικ εδωλολατρικ παρελθόν, π᾿ που κατάγεται τ καρναβάλι, μ σύγχρονη διαφορία κα περιφρόνηση τν ρχν το Χριστιανισμο κα τς κκλησίας, πο βαλε τέρμα στ παλιά, ξερίζωσε τς κακς συνήθειες κα εσήγαγε τ νέο νθρωπο τς ρετς κα τς γιότητας. ταν πρόκειται μερικο ν ντισταθον στ Χριστ κα στ Εαγγέλιο, ξεχνον τν κσυγχρονισμ κα τν πρόοδο κα πιστρέφουν αἰῶνες πίσω, στ σκοτάδι τς πρ Χριστο ποχς.
          Ἡ πόλη τς Θεσσαλονίκης κα μαζ μ᾿ ατν σες λλες πόλεις δν ργανώνουν καρναβαλικς κδηλώσεις πρέπει ν καυχνται, γιατ δν μολύνουν τν τμόσφαιρά τους μ τς ασχρότητες κα βωμολοχίες το καρναβαλιο κα δν ποδιώχνουν τσι τν χάρη κα προστασία το Θεο κα τν γίων πολιούχων τους. 
     Ο δημοτικο ρχοντες πίσης πρέπει ν γνωρίζουν τι ο πιστο Χριστιανο λαμβάνουν π᾿ ψιν κα κρίνουν θετικ ρνητικ λες τς νέργειές τους, καταδικάζουν δ περίφραστα σα καταδικάζουν ο κανόνες τς κκλησίας.
         Κα γι ν μν πάρχει π᾿ ατο καμμία μφιβολία κα μφιταλάντευση, οτε κ μέρους λαϊκν πιστν, οτε πολ περισσότερο κ μέρους κληρικν, ο ποοι πιδεικνύουν δικαιολόγητη λαστικότητα κα πιείκεια, παραθέτουμε τν 62 κανόνα τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου, ποος καταδικάζει τς μεταμφιέσεις κα τς μάσκες, πως κα τος χορος κα τος στεϊσμούς, πο λάμβαναν χώρα σ παρόμοιες καρναβαλικς ορτς το παρελθόντος, κα πιβάλλει στος κληρικούς, πο μετέχουν τν ποιν τς καθαιρέσεως, στος δ λαϊκος τν ποιν το φορισμο: 
      «Τς οτω λεγομένας Καλάνδας, κα τ λεγόμενα Βοτά, κα τ καλούμενα Βουμάλια, κα τν ν τ πρώτ το Μαρτίου πιτελουμένην πανήγυριν, καθάπαξ κ τς τν πιστν πολιτείας περιαιρεθναι βουλόμεθα. λλ μ κα τς τν γυναικν δημοσίας ρχήσεις, κα πολλν λύμην κα βλάβην μποιεν δυναμένας. τι μν κα τς νόματι τν παρ᾿ λλησι ψευδς νομασθέντων θεν, ξ νδρν γυναικν γινομένας ρχήσεις κα τελετάς, κατ τί θος παλαιν κα λλότριόν του τν Χριστιανν βίου, ποπεμπόμεθα, ρίζοντες μηδένα νδρα γυναικείαν στολν νδιδύσκεσθαι γυνακα τν νδράσιν ρμόδιον λλ μήτε προσωπεα κωμικ σατυρικ τραγικ ποδύεσθαι· μήτε τ το βδελυκτο Διονύσου νομα τν σταφυλν κθλίβοντος ν τος ληνος πιβον μηδ τν ονον ν τος πίθοις πιχέοντας, γέλωτα πικινεν γνοίας τρόπω ματαιότητος τ τς δαιμονιώδους πλάνης, νεργοντας. Τος ον π το νν τι τν προειρημένων πιτελεν γχειροντας, ν γνώσει τούτων καθισταμένους, τούτους, ε μν κληρικο εεν, καθαιρεσθαι προστάσσομεν, ε δ λαϊκοί, φορίζεσθαι».
       γιος ωάννης Χρυσόστομος ναφερόμενος στ πιχείρημα τι μ τς καρναβαλικς κδηλώσεις διασκεδάζουν κα εφραίνονται ο νθρωποι, ξεφεύγουν π τν καθημερινότητα, παντ τι ατ εναι τελείως παράλογο, διότι χαρ κα εφροσύνη πρέπει ν συμβαδίζουν μ τν θικ κα τν επρέπεια. 
       Ὅταν μεταβάλλεται να σπίτι σ πορνεο, εναι ντροπ ν σχυρίζεται κανες τι πρόκειται γι δον κα εχαρίστηση. Πολ περισσότερο, ταν λόκληρες πόλεις μεταβάλλονται σ πορνεα κατ τν περίοδο τς ποκρις. 
    Σ λίγο λη λλάδα, χώρα τν γίων κα τν μαρτύρων, θ μεταβληθε σ πέραντο πορνεο. Στατιστικς στ πόλη τν Πατρν χουν δείξει τι μετ τς καρναβαλικς κδηλώσεις ριθμς τν κτρώσεων φθάνει σ νησυχητικ σημεο: «Πορνεον γέγονέ σου οκία, μανία κα οστρος, κα οκ ασχύνη τατα δονν καλν;».
          Ο τρες πρτες βδομάδες το Τριωδίου ρίσθηκαν π τν κκλησία γι τν σταδιακ προετοιμασία τν πιστν στος πνευματικος γνες τς γίας κα Μεγάλης Τεσσαρακοστς κα χι γι γλέντια κα ξεφαντώματα
      Εναι περίοδος κατανύξεως, περισυλλογς κα μετανοίας (προσθήκη «λ. ψις»: βλέπε κα τ βιβλίο « Μεγάλη Τεσσαρακοστή» του λεξάνδρου Σμέμαν). 
       Τ εαγγελικ ναγνώσματα το Τελώνου κα Φαρισαίου, το σώτου Υο, τς Δευτέρας Παρουσίας κα Κρίσεως, μαζ μ τος μπνευσμένους μνους, εναι σχυρ προτροπ πρς μετάνοια κα πιστροφή· λο τ τος γλεντον κα διασκεδάζουν ο νθρωποι. 
      Πότε θ συμμαζευθον στν αυτό τους, γι ν συνέλθουν πνευματικά, ν σκεφθον ψηλότερα θέματα, ν δηγηθον στν ατογνωσία κα στν θεογνωσία; 
      Ὅ, τί πρόκειται ν κερδίσουν π τος πνευματικος γνες τς γίας Τεσσαρακοστς, προλαβαίνει Διάβολος κα τος τ φαιρε μ τ καρναβάλι, τ ποο ο γιοι νομάζουν «σατανικ πομπή». 
    Ὁ γιος Νικόδημος γιορείτης στ βιβλίο του «Χρηστοήθεια τν Χριστιανν», ναφερόμενος σ σα γίνονται κατ τς πόκριες γράφει: 
     «Κατ᾿ λήθειαν μπορε ν επ τινάς, τι τότε ο Χριστιανο δαιμονίζονται λοι· διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδον συνειδήτως, ως κα ατο ο πλέον γέροντες... τότε δν χει διαφορν μέρα π τν νύκτα· διότι πίσης μ τν μέραν κα λη νύκτα ξοδεύεται ες χορος κα παίγνια κα ταξίας κα μασκαραλίκια· τότε δι ν επ τσι, πανηγυρίζει σέλγεια· ορτάζει κολασία· εφραίνεται μέθη· γάλλεται τρυφ κα σωτεία· χορεύει διάβολος μ δέκα μανδήλια κα συγχορεύει μ ατν λον τ πλθος τν δαιμόνων διότι σον κέρδος κάμνουν ες μόνας τς ποκρέας, δν μπορον ν τ κάμουν ες λον τν χρόνον».
     σα σχετικ λέγει γιος Νικόδημος γι τς καρναβαλικς κδηλώσεις κα τν ζημία πο προκαλον τ τελειώνει λέγοντας πς εναι φροσύνη ν καταστρέφουμε προκαταβολικ κα ν χρηστεύουμε τν γία Τεσσαρακοστή· προτρέπει πίσης τος ρχιερες, τος πνευματικος κα τος διδασκάλους ν μποδίσουν τ μεγάλο ατ κακό. 
         Τώρα ο μν ρχιερες κα ο πνευματικο σιωπον, ν πρεπε ν μ συχάζουν μπροστ στν πέκταση το κακο, πολλο δ π τος δασκάλους κα τος γονες ργανώνουν ο διοι γι τ παιδιά τους καρναβαλικς κδηλώσεις: 
     «συγκρίτως γρ εναι μεγαλυτέρα βλάβη, που προσλαμβάνουν ες τς ποκρέας, πάρεξ φέλεια που λαμβάνουν π τν ρχομένην Τεσσαρακοστν λεως, λεως, λεως, ν γίν Θεός! Κα ατς εθε ν φωτίσ τος γίους ρχιερες κα πνευματικος κα διδασκάλους ν μποδίσουν τ τοιατα κακά, μ φορισμος κα πιτίμια, καθς προστάζει κα ξβ´ κανν τς γίας κα Οκουμενικς στ´ Συνόδου».

π. Θεόδωρος Ζήσης - Τ καρναβάλι λοιμικ νόσος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο