Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021

Παλιάμπελα Βόνιτσας: Στα ολιγοθέσια από ιδεολογική στάση.

 Οι εκπαιδευτικοί στις εσχατιές της χώρας δίνουν και την ψυχή τους για να μένουν ανοιχτά τα σχολεία και τα μυαλά των παιδιών. 

Από το δημοτικό σχολείο στα Παλιάμπελα ΕΥΘΥΜΗΣ ΜΥΛΩΝΙΔΗΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκος Γιαννόπουλος
ΠΗΓΗ: news247.gr

Αν αναρωτιέστε πως μένουν ανοιχτά σχολεία, κυρίως δημοτικά, σε δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές αλλά και σε πολύ μικρά νησιά, αυτά που χαρακτηρίζουμε νησία της άγονης γραμμής, η απάντηση είναι μία: Μένουν ανοιχτά χάρη στην τρέλα και στην αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών, δημόσιων λειτουργών δηλαδή που έχουν κατασυκοφαντηθεί στην Ελλάδα.
 



Τα παραδείγματα είναι άπειρα κάθε σχολική σεζόν. Από τα απομακρυσμένα χωριά του Εβρου μέχρι το μικρότερο νησί των δωδεκανήσεων όπου υπάρχει μονοθέσιο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί με το κέφι και το μεράκι τους αλλά και με μεγάλο προσωπικό κόστος (στο ψυχολογικό κομμάτι και όχι μόνο) συμβάλλουν αποφασιστικά στο να μένουν οι μικρές αυτές κυψέλες παιδείας διαθέσιμες και στην αποφυγή της ταλαιπωρίας των μικρών μαθητών οι οποίοι παραμένουν στον τόπο τους για τη βασική εκπαίδευση.

Σήμερα, το Magazine παρουσιάζει δύο τέτοια χαρακτηριστικά παραδείγματα εκπαιδευτικών που βάζουν το εμείς πάνω από το εγώ και το κοινωνικό πάνω από το προσωπικό. Ένα σχολείο ενός χωριού της ηπειρωτικής χώρας και άλλο ένα ενός μικρού, πολύ μικρού, νησιού των Κυκλάδων είναι ακόμα ανοιχτά γιατί κάποιοι, ας το πούμε ανοιχτά και λαϊκά, γουστάρουν να κάνουν μάθημα στις συγκεκριμένες περιοχές. Θα διαπιστώσετε, άλλωστε, από τις αφηγήσεις τους, ότι αυτό μόνο εύκολο δεν είναι έστω και αν χαρίζει μοριοδότηση για μία καλύτερη μετάθεση στο μέλλον.

Παλιάμπελα Βόνιτσας: Στα ολιγοθέσια από ιδεολογική στάση.

Στα Παλιάμπελα της Αιτωλοκαρνανίας, 7 χιλιόμετρα μακριά από τη Βόνιτσα, η πραγματικότητα είναι σαφώς διαφορετική από αυτή της Ηρακλειάς με την έννοια ότι δεν υπάρχει η νησιωτική απομόνωση. Στο χωριό ζουν περίπου 500 κάτοικοι το χειμώνα και τα παιδιά στο ολιγοθέσιο σχολείο είναι αρκετά.

Το έργο, όμως, των εκπαιδευτικών, μπορεί να χαρακτηριστεί σαφώς πιο δύσκολο. Ο Ευθύμης Μυλωνίδης είναι ένας πολύπειρος δάσκαλος, ο οποίος, όπως μας πληροφορεί, εργάζεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια σε ολιγοθέσια σχολεία από ιδεολογική στάση: "Θέλω να υπηρετώ στα υποβαθμισμένα σχολεία. Σ' αυτά πηγαίνουν συνήθως αναπληρωτές και νεοδιοριζόμενοι αλλά εμένα, παρά τα χρόνια μου, δεν με πειράζει" μας λέει.

Η προετοιμασία του εκπαιδευτικού σε τέτοιου είδους σχολεία έχει μεγάλα ζόρια: "Έχουμε αρκετούς μαθητές, διαφορετικών τάξεων, άρα και διαφορετικών εκπαιδευτικών αναγκών, μέσα στην ίδια τάξη. Χρειάζεται, άρα, να ξοδέψει κανείς όλο το απόγευμά του για να προετοιμαστεί επαρκώς για διαφορετικά αντικείμενα, διαφορετικών τάξεων. Πρέπει να ετοιμάσει υλικό για τις σιωπηρές εργασίες των υπόλοιπων παιδιών έτσι ώστε να έχει το ελεύθερο να παραδώσει μάθημα σε μία τάξη.

Εχουμε πει πολλές φορές, υπάρχουν και τα σχετικά αιτήματα, στο Υπουργείο ότι τα βιβλία στα ολιγοθέσια σχολεία της επαρχίας θα έπρεπε να είναι διαφορετικά. Θίγονται θέματα μέσα στα βιβλία τα οποία σε καμία περίπτωση δεν αγγίζουν τα παιδιά της ελληνικής περιφέρειας που μεγαλώνουν σε μικρά χωριά. Αντίθετα η δική τους καθημερινότητα, τα ζητήματα που τους απασχολούν στις δικές τους κοινότητες, δεν υπάρχουν μέσα στα σχολικά βιβλία. Αφήστε που συχνά τα παιδιά, λόγω και της έλλειψης προσωπικού, αναγκάζονται πολλές φορές να πηδούν τάξεις, να πηγαίνουν από τη δευτέρα στην τετάρτη για παράδειγμα".

Παρά τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, τα σχολεία της περιφέρειας, ειδικά στα χωριά, εξακολουθούν να φυλλορροούν, ιδιαίτερα τα τελευταία δέκα χρόνια: "Δεν υπάρχουν παιδιά, αυτή είναι μία οδυνηρή πραγματικότητα" μας λέει με μία έκδηλη απογοήτευση ο κ. Μυλωνίδης. "Τα στοιχεία αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς μου. Καταγράφηκε μείωση 650 παιδιών στην πρώτη τάξη των σχολείων του νομού Αιτωλοκαρνανίας. Και αυτό φυσικά στοιχίζεται άμεσα με το δημογραφικό πρόβλημα και με το γεγονός ότι οι νέες οικογένειες διστάζουν για μία σειρά από λόγους να κάνουν παιδιά".

Ακόμα και με λίγα παιδιά πάντως, οι συνθήκες δουλειάς για τους εκπαιδευτικούς παραμένουν σκληρές και ιδιαίτερες: "Εγώ μένω περίπου 16 χιλιόμετρα μακριά από το χωριό. Κάνω δηλαδή σχεδόν 35 χιλιόμετρα την ημέρα. Υπάρχουν όμως συνάδελφοι στο νομό που κάνουν ακόμα και 140 χιλιόμετρα την ημέρα για να παρουσιαστούν στα σχολεία τους. Συνάδελφοι που έρχονται, ας πούμε από τα Ιωάννινα για να πάνε σε χωριά πολύ ορεινά, με στενούς δρόμους οι οποίοι γίνονται επικίνδυνοι το χειμώνα. Σας τα λέω μετά λόγου γνώσεως γιατί είμαι πρόεδρος του συλλόγου των δασκάλων και των νηπιαγωγών στη Βόνιτσα".

Αν και οι δυσκολίες είναι πολλές, οι σχέσεις που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί με τα παιδιά στα ολιγοθέσια σχολεία της επαρχίας είναι σχέσεις ζωής: "Ξέρουμε ακόμα και σε ποιο λουλουδάκι έχουν αλλεργία οι μαθητές μας. Τέτοια είναι η σχέση μας. Γνωριζόμαστε πολύ καλά, τους μιλάμε με τα μικρά τους ονόματα, είμαστε μία οικογένεια σ' αυτά τα σχολεία" εκμυστηρεύεται ο κ. Μυλωνίδης. "Θα πάμε μαζί εκκλησία την Κυριακή, θα πάμε μαζί στο καφενείο του χωριού για καφέ, είναι άλλο το δέσιμο. Και οι γονείς, οφείλω να το πω αυτό, μας περιβάλλον με αγάπη και εμπιστοσύνη.

Και ειδικά τους δασκάλους που αποφασίζουν να μείνουν στον τόπο τους, τους αγαπούν ακόμα περισσότερο. Στο τέλος της ημέρας αν τα πιτσιρίκια καταλάβουν ότι τα αγαπάς πραγματικά, επιστρέφουν την αγάπη τους επί χίλια. Γι' αυτό μένω στα ολιγοθέσια, αν και έχω κουραστεί. Διδάσκω σε αυτά δεκαεφτά, συνολικά, χρόνια".

Για το τέλος ένα δικαιολογημένο παράπονο για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας: "Θέλουν, λέει, να μας αξιολογήσουν και μας απειλούν συνεχώς μ' αυτό.

Ξέρουν, άραγε, στο Υπουργείο ότι κλείνουμε φεγγίτες με τα χέρια μας για να μην μπαίνουν νερά; 

Ξέρουν ότι πληρώσαμε για το internet της τηλεκπαίδευσης από την τσέπη μας; 

Ξέρουν ότι αγοράσαμε μαζί με το δήμο επτά τάμπλετ στα παιδιά μας για να μην μείνουν πίσω σε εκείνη την κρίσιμη συγκυρία;

Ξέρουν ότι το απόγευμα κάνουμε επιπλέον μαθήματα στο σχολείο για τη μελέτη των παιδιών; 

Όχι, δεν τα ξέρουν όλα αυτά".

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο news247.gr

3 σχόλια:

  1. Σε κάθε περίπτωσι, μπράβο και πάλι μπράβο.
    Τέτιοι δάσκαλοι με μεράκη είναι απαραίτιτοι
    Δεν ξέρω πόσα χρόνια έχι το ίδιο σχολίο ο δάσκαλος, αλλά πρέπι να εκτιμηθί, ειδικά αν μπορούσε να πάει αλλού και δεν το έκανε.
    πρέπι να υπάρχει νόμος, οι δάσκαλοι των μικρών σχολείων, να μένουν τουλάχιστον κάπια χρόνια
    στο ίδιο σχολίο, με κάποια ανταμοιβί βέβαια
    ο δάσκαλος μένοντας στο ίδιο σχολείο του χρόνου και του παραχρόνου, δίνει το παράδειγμα
    οι γονείς πρέπι να το εκτιμισουν και να κανουν κατι
    ενα χαρτι να παραμινι εκει στο υπουδγό, στο δημαρχο οπου γινετε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το σχολείο στα Παλιάμπελα είναι ολιγοθέσιο γιατί έχει λίγα παιδιά

    Δεν είναι ούτε δυσπρόσιτο ούτε παραμεθωριος

    Ούτε ανήκει σε υψηλή μοριοδοτηση σχολείων

    Απλά έχει λίγα παιδιά, δε θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς

    Εάν μένεις στην τριγύρω περιοχή ναι οκ θα το επιλέξεις.... Κερδίζεις στην απόσταση από το σπίτι σου αλλά δεν κερδίζεις τπτ σπουδαίο σε μόρια για να υπηρετήσεις

    Ναι ο αριθμός είναι μικρός, πολύ μικρός... Γύρω στα 15 παιδιά??? Και η συνδιδασκαλια έχει τις δυσκολίες της

    Αλλά ρε φίλοι μου.... Πού βα συγκρίνουμε τώρα το φόρτο δουλειάς σε πλήρη τμήματα των 24 και σε σχολεία θηρία των 300 παιδιών??

    Στατιστικά και μόνο τα θέματα που προκύπτουν καθημερινά είναι απλά πολλαπλάσια!!!

    Ο καλός ο δάσκαλος δεν κρίνεται από το μικρό σχολείο και τα λίγα παιδιά στην τάξη

    Οι ίδιοι οι μαθητές μπορούν και αξιολογούν τους δασκάλους τους... Έτσι γιατί η Αξιολόγηση είναι και επίκαιρη.

    Ας μην ευλογούμε τα ίδια μας τα γένια λοιπόν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχουν ΔΟΥΛΕΙΑ φίλε μου τα μεγάλα σχολεία για αυτό δεν είναι επιλογή πολλών!!!!

    Αν τα Παλιάμπελα ήταν μονοθέσιο ωστόσο, δε νομίζω ότι θα μενατε ένας δάσκαλος εκεί.

    2θεσιο με 2 δασκάλους το πρωί και έναν ολοήμερο, τι
    άλλο θέλεις?

    Ενώ ΟΛΟ το πρωινό μόνος σου... Αλλάζουν τα πράγματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο