ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Εξέδρα Αγιασμού, Αγίου Σπυρίδωνα Βόνιτσας
Από το 1880 μέχρι και το 1920 οι δύο ενορίες της Βόνιτσας (Άγιος Σπυρίδων στην περιοχή Αρδίκα και Άγιος Νικόλαος στη περιοχή Ρεστέλλα) ανταγωνίζονται με έργα, προκειμένου να επιλεχθεί η μία από της δύο εκκλησίες ως μοναδική ενορία της πόλης. Μέσα από αυτή την ευγενική άμιλλα οι δύο εκκλησίες μετατράπηκαν σε μουσεία θρησκευτικής τέχνης.......
Σε εκείνη την περίοδο, η εκκλησιαστική επιτροπή του Αγίου Σπυρίδωνα Βόνιτσας κάλεσε τον Λευκάδιο αγιογράφο ΓΑΖΗ για να επιμεληθεί των αγιογραφιών του ναού, ενώ η επιτροπή Αγίου Νικολάου κάλεσε τον αγιογράφο Σίδερη.
Με βάση ένα σχέδιο εξέδρας αγιασμού, (που είχε σχεδιάσει ο ΓΑΖΗΣ στην Πίζα της Ιταλίας), ένας Γερμανός αρχιτέκτονας (ασχολούνταν με την κατασκευή της παραδοσιακής προκυμαίας της πόλης) έφτιαξε την εξέδρα του αγιασμού. Ο ΓΑΖΗΣ έθεσε στην εξέδρα του αγιασμού, τα χρώματα του ευκαλύπτου, χρώματα που είχε θέσει και στην εσωτερική τοιχοποιία του ναού.
Η εξέδρα εκτός από τον πάγιο διάκοσμο της, σε κάθε χρήση της, την ημέρα του αγιασμού των υδάτων, περιλάμβανε στις τέσσερες εσωτερικές γωνίες της, μεγάλους κλάδους ευκαλύπτων, με πλούσιο φύλλωμα. Μια αναπαράσταση της βάπτισης στον Ιορδάνη ποταμό.
Η χρήση της εξέδρας συνεχίστηκε μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ’60. Όμως λόγω της φθοράς που είχε και της κακής συναρμολόγησης (χρήση προγκών στις τέσσερες γωνίες) η εξέδρα καταστράφηκε και αποσύρθηκε στο γυναικωνίτη του Αγίου Νικολάου.
Το 2015 άρχισε η προσπάθεια της αποκατάστασης της εξέδρας του αγιασμού. Το σαράκι είχε καταστρέψει μεγάλες επιφάνειες, ενώ οι γωνίες ήταν κατεστραμμένες από τις μεγάλες πρόγκες. Να σημειώσουμε ότι από τις τέσσερες γωνίες, μόνο μια γωνία υπήρχε. Με βάση αυτήν ως πρότυπο, κατασκευάστηκαν οι άλλες τρεις γωνίες. Το ίδιο έγινε και με τα κολωνάκια κάτω από τις κουπαστές.
Έτσι από το 2016 , στις ημέρες εορτασμού των Φώτων, στο κέντρο του Ναού τοποθετείται η εξέδρα του αγιασμού, η μοναδική εξέδρα αγιασμού στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο