«Παιδί» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας η Παναγιώτα Διαμαντή συγκινεί και εμπνέει με την πρωτοβουλία της να κρατήσει ανοιχτό σχολείο στη Φουρνά και «ζωντανό» το χωριό των παππούδων της....
«Ολη η αγωνία, όλο το άγχος και η κούραση, έσβησαν μεμιάς, όταν ακούσαμε τις νέες παιδικές φωνές στο χωριό. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις αυτά τα νέα παιδιά να ανθίζουν μέρα με τη μέρα, να έχουν γίνει μια παρέα με τα παιδιά του χωριού και να προσαρμόζονται στη νέα ζωή τους. Τα χωριά που πεθαίνουν είναι εκείνα στα οποία κλείνουν τα σχολεία. Όμως στη Φουρνά δράσαμε προληπτικά», αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η Παναγιώτα Διαμαντή, η 30χρονη δασκάλα, η οποία έγινε το πρόσωπο των ημερών, στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, για την πρωτοβουλία της, που συγκίνησε το πανελλήνιο, να κρατήσει «ζωντανό» δημοτικό σχολείο σε χωριό της Ευρυτανίας και κατ’ επέκταση και το ίδιο το χωριό.
Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ
«Παιδί» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η Παναγιώτα Διαμαντή εφάρμοσε στην πράξη από τον πρώτο κιόλας χρόνο διορισμού της στη δημόσια εκπαίδευση, το όραμα που της εμφύσησαν οι καθηγητές της στη σχολή. Να αλλάξει την κοινωνία προς το καλύτερο δημιουργώντας τις προϋποθέσεις της αλλαγής μέσα στο σχολείο.
Η 30χρονη σήμερα δασκάλα αποφοίτησε το 2015 από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στο ίδιο τμήμα έκανε και το πρώτο της μεταπτυχιακό, ενώ στο ίδιο τμήμα είναι υποψήφια διδάκτορας. Κάθε Σαββατοκύριακο βρίσκεται στον Βόλο, που θεωρεί πλέον δεύτερη πατρίδα της και δεν κρύβει την επιθυμία της να πάρει απόσπαση στην περιοχή για να διδάξει και ενδεχομένως να ακολουθήσει και καριέρα ακαδημαϊκού στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Διορίστηκε στη δημόσια εκπαίδευση την περσινή σχολική χρονιά 2023 – 2024. Ηταν επιλογή της να διοριστεί στο δημοτικό σχολείο στη Φουρνά, ένα χωριό της Ευρυτανίας, από όπου κατάγεται και ο πατέρας της. Δεν ήταν μόνο τα… «πατρικά χώματα» που την «τράβηξαν». «Ηθελα να ξεφύγω από τα σχολεία του αστικού κέντρου. Να προσφέρω σε μονοθέσια και ολιγοθέσια», λέει η εμπνευσμένη δασκάλα, που έμελλε να γίνει παράδειγμα προς μίμηση για συναδέλφους της και να παραδώσει… μαθήματα καταπολέμησης της ερημοποίησης της υπαίθρου, στην ίδια την Πολιτεία.
Εδρασαν προληπτικά
Κατά την περσινή σχολική χρονιά, η Παναγιώτα Διαμαντή είχε μόλις τρεις μαθητές στο δημοτικό σχολείο, στην α’, ε’ και στ’ τάξη. Το «εκτάκι» αποφοίτησε και φέτος θα έμεναν μόνο δύο μαθητές, εκ των οποίων ο ένας επίσης θα αποφοιτούσε και το επόμενο σχολικό έτος, μόνο ένα παιδί θα υπήρχε στο σχολείο.
«Ηδη από φέτος είναι σε αναστολή το νηπιαγωγείο του χωριού γιατί δεν υπάρχουν μαθητές. Στο χωριό δεν υπήρχαν οικογένειες με μικρότερα παιδιά», οι διαπιστώσεις της δασκάλας, η οποία μαζί με τον ιερέα της Φουρνάς, τον πατέρα Κωνσταντίνο, παιδιά του οποίου έχει μαθητές η Παναγιώτα Διαμαντή, αποφάσισαν να δράσουν για να κρατήσουν και το σχολείο τους ανοιχτό και το χωριό ζωντανό.
«Δράσαμε ουσιαστικά προληπτικά. Πηγαίνοντας στο χωριό διαπίστωσα ότι είναι ασφαλές και προσβάσιμο. Κάναμε συζητήσεις με τον ιερέα, βάλαμε κάτω τα δεδομένα και αποφασίσαμε να κάνουμε ένα κάλεσμα σε οικογένειες να έρθουν να ζήσουν στο χωριό. Κανείς δεν περίμενε την ανταπόκριση που υπήρξε», αναφέρει η δασκάλα.
Η αγγελία που έγινε viral
Με ένα απλό μήνυμα – αγγελία, η Παναγιώτα Διαμαντή συστηνόταν λέγοντας ότι είναι η δασκάλα του χωριού και καλώντας οικογένειες να μετακομίσουν στο χωριό και να γράψουν τα παιδάκια τους στο σχολείο.
Στο ίδιο μήνυμα εξηγούσε ότι για τις ενδιαφερόμενες οικογένειες παρέχεται δωρεάν σπίτι και ότι εξασφαλίζεται εργασία αλλά και τα πρώτα έξοδα. «Η κίνηση αυτή γίνεται για να κρατηθούν τα σχολεία ανοιχτά», κατέληγε το μήνυμα.
«Ηταν παραμονή Δεκαπενταύγουστου όταν αναρτήσαμε το μήνυμα. Μέσω του facebook ανάρτησα το μήνυμα στον τοίχο της σελίδας της ομάδας «Μαμάδες Μαγνησίας» και σε μία ακόμη πανελλήνια ομάδα γυναικών. Μέσα στην πρώτη εβδομάδα δεχτήκαμε 1.000 κλήσεις, έγιναν 10.000 κοινοποιήσεις του μηνύματος και 20.000 σχόλια», περιγράφει την ανέλπιστη επιτυχία της προσπάθειας.
«Δεν ήταν μόνο ενδιαφερόμενοι να έρθουν να μείνουν στο χωριό. Πολλοί άνθρωποι επικοινώνησαν μαζί μας για να μας βοηθήσουν σε κάθε επίπεδο» περιγράφει η δασκάλα.
«Βοήθησε η Παναγία, όπως λέει κι ο πάτερ» σχολιάζει η ίδια για τη μεγάλη ανταπόκριση που υπήρξε στο μήνυμα που βγήκε «στον αέρα» παραμονή του Δεκαπενταύγουστου.
Λίστα 100 οικογενειών
Οι δυο τους κατάρτισαν λίστα με 100 υποψήφιες οικογένειες που επιθυμούσαν να μείνουν στη Φουρνά. Η επιλογή ήταν αναγκαία, καθώς οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι. Στο χωριό υπάρχουν σπίτια της Εκκλησίας και του Δήμου που είναι κενά και θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν οικογένειες, όπως επίσης θα υπήρχε και οικονομική βοήθεια για τα πρώτα έξοδα των νέων κατοίκων, όμως οι δυνατότητες δεν ήταν απεριόριστες.
«Εμείς είχαμε στόχο για μία με δύο οικογένειες, αλλά τελικώς βρεθήκαμε με μια λίστα με 100 οικογένειες», αναφέρει.
Ισχυσαν λοιπόν, κοινωνικά κριτήρια. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οικογένειες, ενώ επιχειρήθηκε και να ταιριάξει το προφίλ των υποψηφίων κατοίκων με τη ζωή στο χωριό, όπου οι περισσότερες εργασίες που προσφέρονται είναι χειρωνακτικές.
«Τους καλέσαμε να γνωριστούμε, να γνωρίσουν κι εκείνοι το χωριό και να δουν αν θα μπορούσαν να μείνουν στον τόπο αυτό.
Οικογένεια με έξι παιδιά οι νέοι κάτοικοι της Φουρνάς
Αρχές Σεπτεμβρίου, η πρώτη οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Φουρνά. Είναι ένα ζευγάρι με έξι παιδιά, τα τρία εκ των οποίων ηλικίας δημοτικού, ένα γυμνασίου κι άλλα δύο που είναι μωρά.
Η οικογένεια ζούσε στην Αθήνα μέχρι να αποφασίσει για οικονομικούς λόγους να μεταναστεύσει στη Γερμανία και από εκεί να επαναπατριστεί εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετώπισε.
Ολο το χωριό έγινε μια αγκαλιά για τους νέους συντοπίτες του, που με την παρουσία τους ζωντάνεψαν τη Φουρνά και φυσικά το δημοτικό σχολείο.
Μάλιστα ο Αγιασμός φέτος έγινε με κάθε επισημότητα, με εκπροσώπους των αρχών να δίνουν το «παρών» και να γίνονται κοινωνοί σε μια προσπάθεια, αυτή της δασκάλας και του ιερέα, να ζωντανέψουν το σχολείο και το ίδιο το χωριό.
Αλλάζει η «τύχη» του χωριού
Η υπόθεση όμως δεν έκλεισε. Ηδη πληρεξούσιος δικηγόρος έχει αναλάβει να δημιουργήσει ένα νομικό πρόσωπο μέσω του οποίου θα μπορεί να γίνεται η διαχείριση των δωρεών που φθάνουν από κάθε γωνιά του κόσμου, είτε με την παροχή όλων των σχολικών ειδών σε όλους τους μαθητές του χωριού, όπως έκανε ομογενής από την Αμερική, είτε με την παροχή διαδικτυακών μαθημάτων ξένων γλωσσών για τα παιδιά, που προσφέρει φροντιστήριο από την Αθήνα.
Κάλεσμα υπάρχει και σε όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο χωριό. «Πρόκειται για ένα μέρος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ιστορικό και πολιτιστικό και τουριστικό. Και είναι παρθένο. Δεν έχει αξιοποιηθεί», σημειώνει η εμπνευσμένη δασκάλα που φαίνεται να έχει αποφασίσει να μην αλλάξει μόνο την… τύχη του σχολείου αλλά και ολόκληρου του χωριού.
«Νιώθω πραγματικά υπερήφανη για ό,τι έχει συμβεί. Δεν το περίμενα ότι θα υπάρχει τέτοια ανταπόκριση. Είμαι από τη φύση μου αιισιόδοξος άνθρωπος και προσπαθώ να αξιοποιώ ό,τι έχω στη διάθεσή μου. Αυτό όμως πήγε ανέλπιστα καλά» λέει δηλώνοντας χαρούμενη να βλέπει καθημερινά τα νέα παιδιά να προσαρμόζονται, να γίνονται μια παρέα με τα υπόλοιπα παιδιά του χωριού και να ανθίζουν. Και η ίδια βλέπει και τον δικό της ρόλο ως δασκάλας να αποκτά ουσιαστική σημασία, ως παιδαγωγού.
taxydromos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο