Τέλος άρδευσης που θα υπολογίζεται με βάση την κατανάλωση αλλά και
την έκταση των εκμεταλλεύσεών τους θα πρέπει να καταβάλουν οι αγρότες
για το νερό που χρησιμοποιούν στη διαδικασία παραγωγής, με βάση απόφαση
του υπουργείου Περιβάλλοντος που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
Η ημερομηνία εφαρμογής του νέου τέλους που έχει περιβαλλοντικό
χαρακτήρα δεν έχει ακόμα προσδιορισθεί. Ωστόσο, δεδομένου ότι με την
απόφαση υποχρεούνται οι πάροχοι ύδατος «να μεριμνήσουν για τη σταδιακή
τοποθέτηση υδρομετρητών στο σύνολο των χρηστών του δικτύου εντός
τριετίας», το μέτρο θεωρείται δύσκολο να ισχύσει πριν το 2020.
Όπως είχαν γράψει σε παλαιότερα ρεπορτάζ η εφημερίδα «Ύπαιθρος Χώρα»
και το ypaithros.gr, η χρέωση των τελικών χρηστών, δηλαδή των αγροτών,
θα γίνεται βάσει ενός μικτού συστήματος με δύο μέρη:
α) ένα σταθερό τέλος και
β) ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα νερού (ογκομετρική χρέωση ανά
κυβικό μέτρο κατανάλωσης νερού), το οποίο αυξάνεται βάσει της αύξησης
της κατανάλωσης
Το σταθερό τέλος εφαρμόζεται στην άρδευση ανά στρέμμα καλλιέργειας
ενώ τα μεταβλητά τέλη ανά κυβικό μέτρο εφαρμόζονται στους χρήστες,
ανάλογα με την μετρηθείσα ποσότητα του ύδατος για αγροτική χρήση που
καταναλώθηκε. Στα μεταβλητά τέλη περιλαμβάνεται και το περιβαλλοντικό
τέλος.
Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι εφικτή η καταμέτρηση του ύδατος για
άρδευση, ώστε να γίνεται χρέωση ανά κυβικό μέτρο, και μέχρι τοποθετηθούν
συστήματα μέτρησης, ο πάροχος εκτιμά την ποσότητα του ύδατος που
καταναλώθηκε, είτε κατά έκταση γης και είδος καλλιέργειας καθώς και
μέθοδο άρδευσης, είτε κατά χρόνο χρήσης του αρδευτικού νερού, ανάλογα με
τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές
προβλέψεις των Σχεδίων Διαχείρισης ΛΑΠ Λεκανών Απορροής Ποταμών), τους
κώδικες ορθών γεωργικών πρακτικών.
Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι όσο αυξάνονται τα στρέμματα αλλά και
οι ποτιστικές ανάγκες, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η επιβάρυνση των
παραγωγών.
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος πάντως,
αναφέρει στην επίσημη δήλωσή του ότι «στον τομέα της άρδευσης θέτει σε
προτεραιότητα τη βιωσιμότητα της αγροτικής δραστηριότητας του αγροτικού
εισοδήματος, εισάγει κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, δίνει έμφαση
στη μείωση κόστους λειτουργίας και θέτει περιβαλλοντικούς στόχους
μείωσης της κατανάλωσης».
Στη δε επίσημη ανακοίνωσή του το υπουργείο σημειώνει ότι «σχετικά με
το νερό αγροτικής χρήσης επίσης λαμβάνεται υπόψη ότι το νερό είναι
φυσικός πόρος και βασικό εργαλείο του πρωτογενούς τομέα, ο οποίος
αναγνωρίζεται ως κύριος πυλώνας ανάπτυξης για την χώρα. Οι αγρότες που
θα εφαρμόζουν καλές πρακτικές άρδευσης δεν θα επιβαρύνονται με
περιβαλλοντικά τέλη, ενώ από την καταβολή περιβαλλοντικών τελών θα
εξαιρούνται οι πιο αδύναμοι οικονομικά. Και στον τομέα του νερού
αγροτικής χρήσης δίνεται έμφαση στη μείωση του κόστους, ενώ δεν ζητείται
συνολική ανάκτηση του χρηματοοικονομικού κόστους αλλά διαμόρφωση
τιμολογιακών πολιτικών στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας των υπηρεσιών
άρδευσης».
Τι αναφέρει η απόφαση για την αγροτική χρήση
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΔΑΤΟΣ ΓΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ
Άρθρο 10 Γενικό πλαίσιο παροχής υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση
- Μέσω της τιμολόγησης υπηρεσιών παροχής ύδατος για αγροτική χρήση, καθορίζονται διαδικασίες ανάκτησης του περιβαλλοντικού κόστους και του κόστους πόρου, καθώς και κίνητρα για την ορθολογική διαχείριση των υδάτων, με βάση τη σταδιακή υλοποίηση μετρήσεων απολήψιμης ποσότητας.
- Οι χρήσεις ύδατος που δύναται να εμπίπτουν στην υπηρεσία παροχής ύδατος για αγροτική χρήση, είναι αυτές που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 2.
- Κάθε νέο και νόμιμα οργανωμένο συλλογικό δίκτυο καθώς και κάθε υφιστάμενο δίκτυο που επεκτείνεται και εκσυγχρονίζεται μετά την δημοσίευσης της παρούσας απόφασης, πρέπει να διαθέτει σύστημα καταγραφής των απολήψιμων ποσοτήτων ύδατος και υδρομετρητές στο σύνολο των χρηστών του δικτύου.
- Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση, μεριμνούν για τη σταδιακή τοποθέτηση υδρομετρητών στο σύνολο των χρηστών του δικτύου εντός τριετίας εφόσον αυτό είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτό. Το σχετικό κόστος δύναται να αναλαμβάνεται από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος και να ανακτάται μέσω της αποπληρωμής του από τους χρήστες. Εφόσον ο πάροχος εκτιμά ότι δεν είναι τεχνικά ή οικονομικά εφικτό να τοποθετούν συστήματα μέτρησης της κατανάλωσης ύδατος στο σύνολο του δικτύου εντός τριετίας, υποχρεούται να καταθέσει στη Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Σχέδιο Δράσης όπου θα προσδιορίζονται το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωση της τοποθέτησης συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης ύδατος (υδρομετρητών ή άλλου συστήματος ισοδυνάμου αποτελέσματος), τα μέτρα που απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης καθώς και λεπτομερές χρονοδιάγραμμα. Στο Σχέδιο Δράσης θα προσδιορίζεται επίσης υποχρεωτικά το συνολικό εκτιμώμενο κόστος, ο τρόπος χρηματοδότησης και το ποσοστό προόδου του έργου κατ’ έτος. Σε κάθε περίπτωση, η τοποθέτηση συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης ύδατος πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το 2024.
- Πάροχοι υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση είναι οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ, ΑΟΣΑΚ κ.α.), η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ, η Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ, η Εταιρεία Παγίων ΕΥΑΘ, οι ΟΤΑ Α΄και Β΄ βαθμού και λοιποί φορείς που παρέχουν νερό άρδευσης σε τελικούς χρήστες.
- Για την εφαρμογή του Κεφαλαίου αυτού, τα προβλεπόμενα περιβαλλοντικά τέλη επιβάλλονται στους τελικούς χρήστες αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αναθεώρησης των Σχεδίων Διαχείρισης.
- Με τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του εδαφίου (ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν. 3199/2003 που προστέθηκε με το άρθρο πέμπτο (παρ. 1β) του ν. 4117/2013, είναι δυνατόν να εξαιρούνται από τα περιβαλλοντικά τέλη: (α) χρήστες οι οποίοι, με την εφαρμογή πρακτικών ορθολογικής διαχείρισης υδάτων, συμβάλλουν στη διατήρηση ή/και βελτίωση της καλής κατάστασης των υδάτων, συμπεριλαμβανομένης της επαναχρησιμοποίησης λυμάτων, ευπαθείς (ευάλωτες ή ειδικές) κοινωνικά ομάδες πολιτών όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 1, παρ. 4 του ν. 4019/2011, όπως ισχύει.
Άρθρο 11
Γενικοί κανόνες τιμολόγησης υπηρεσιών παροχής ύδατος για αγροτική χρήση μέσω οργανωμένων συλλογικών δικτύων
- Τα τιμολόγια των υπηρεσιών παροχής ύδατος για αγροτική χρήση προσδιορίζονται από τους παρόχους των υπηρεσιών αυτών και εγκρίνονται από την αρμόδια αρχή, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας. Ο προσδιορισμός των τιμολογίων γίνεται κατά τρόπο ώστε τα συνολικά έσοδα των παρόχων να συμβάλουν στη βελτίωση της ανάκτησης του κόστους, χωρίς να ανατρέπονται οι συνθήκες βιωσιμότητας των αγροτικών χρήσεων, με εξαίρεση έτη στα οποία προηγήθηκαν περίοδοι καταστάσεων έκτακτων αναγκών ή ανωτέρας βίας, σύμφωνα με το άρθρο 9 της κοινής υπουργικής απόφασης 14689/2014 (Β’ 2878).
- Ο τρόπος τιμολόγησης από τους παρόχους των υπηρεσιών για αγροτική χρήση στους τελικούς χρήστες γίνεται βάσει μικτού συστήματος χρέωσης. Το σύστημα χρέωσης αποτελείται από δύο μέρη: α) ένα σταθερό τέλος και β) ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα νερού (ογκομετρική χρέωση ανά κυβικό μέτρο κατανάλωσης νερού), το οποίο αυξάνεται βάσει της αύξησης της κατανάλωσης αποτελώντας κίνητρο για τη μείωση της υπερκατανάλωσης λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές προβλέψεις των Σχεδίων Διαχείρισης ΛΑΠ, τους κώδικες ορθών γεωργικών πρακτικών, την κοινή υπουργική απόφαση Φ16/6631/01-06-1989 (Β’ 428) «Προσδιορισμός ανώτατων και κατώτατων ορίων των αναγκαίων ποσοτήτων για την ορθολογική χρήση του νερού στην άρδευση» καθώς και σχετικούς δείκτες αναφοράς ανά είδος καλλιέργειας, μέθοδο άρδευσης και κλιματική ζώνη.
– 2.1. Το σταθερό τέλος εφαρμόζεται στην άρδευση ανά στρέμμα
καλλιέργειας. Τα μεταβλητά τέλη ανά κυβικό μέτρο εφαρμόζονται στους
χρήστες, ανάλογα με την μετρηθείσα ποσότητα του ύδατος για αγροτική
χρήση που καταναλώθηκε. Στα μεταβλητά τέλη περιλαμβάνεται και το
περιβαλλοντικό τέλος.
– 2.2. Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι εφικτή η καταμέτρηση του
ύδατος για άρδευση ώστε να γίνεται χρέωση ανά κυβικό μέτρο, και μέχρι
την συμμόρφωση των παρόχων με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου
10, ο πάροχος εκτιμά την ποσότητα του ύδατος που καταναλώθηκε, είτε κατά
έκταση γης και είδος καλλιέργειας καθώς και μέθοδο άρδευσης, σύμφωνα με
την κείμενη νομοθεσία, είτε κατά χρόνο χρήσης του αρδευτικού νερού,
ανάλογα με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, λαμβάνοντας υπόψη τις
σχετικές προβλέψεις των Σχεδίων Διαχείρισης ΛΑΠ, τους κώδικες ορθών
γεωργικών πρακτικών, την κοινή υπουργική απόφαση Φ16/6631/ 01-06-1989
(Β’ 428) «Προσδιορισμός ανώτατων και κατώτατων ορίων των αναγκαίων
ποσοτήτων για την ορθολογική χρήση του νερού στην άρδευση» καθώς και
σχετικούς δείκτες αναφοράς ανά είδος καλλιέργειας, μέθοδο άρδευσης και
κλιματική ζώνη.
Άρθρο 12
Γενικοί κανόνες τιμολόγησης χρήσεων ύδατος εκτός οργανωμένων συλλογικών δικτύων
Η τιμολόγηση των χρήσεων ύδατος εκτός οργανωμένων συλλογικών
δικτύων, αφορά στην επιβολή του περιβαλλοντικού τέλους και είναι
αναλογική με την κατανάλωση ύδατος κάθε χρήστη (χρέωση ανά κυβικό
μέτρο).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο