Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Οι νέες εθνικές οδοί, που υλοποιούνται ανά την Ελλάδα, αποτελούν τη μοναδική κατηγορία μεγάλων έργων που δεν επηρεάζονται από το αυξημένο πολιτικό ρίσκο και τον κίνδυνο χώρας (country risk), που έχουν ενισχυθεί δραματικά, λόγω του ενδεχόμενου πρόωρων εκλογών, εάν δεν αναδειχθεί, μέχρι τη Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου, ο καινούργιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες αναμένεται να είναι εντός χρονοδιαγράμματος, δηλαδή το μεγαλύτερο τμήμα αυτών θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015, με τη χρηματοδότησή τους (μέσω δανεισμού και συμβολής του Δημοσίου) να είναι εξασφαλισμένη στο πλαίσιο των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης που εγκρίθηκαν πριν από έναν χρόνο από τη Βουλή......
Σήμερα στους τέσσερις (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Ιόνια Οδός και Ε65) από τους συνολικά πέντε οδικούς άξονες τα έργα εκτελούνται με γοργούς ρυθμούς, ενώ εξαίρεση αποτελεί ο Μορέας –έχει ολοκληρωθεί κατά 95%–, όπου οι εργασίες έχουν «παγώσει», καθώς εκκρεμεί η έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.
Το «Κ» παρουσιάζει σήμερα όλες τις τελευταίες λεπτομέρειες σχετικά με την πρόοδο των εργασιών στις νέες εθνικές οδούς.
-Ο άξονας Αθήνα-Καλαμάτα (Μορέας) έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό 95%, συρρικνώνοντας τη διαδρομή από την Αθήνα προς τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα σε περίπου 2 ώρες και μερικά λεπτά. Ωστόσο, σήμερα τα έργα έχουν «παγώσει» στον άξονα που συνέβαλε, σε μεγάλο βαθμό, στην μετατροπή της Καλαμάτας σε πρώτης κατηγορίας τουριστικό προορισμό. Και αυτό, επειδή εκκρεμεί ακόμη η έγκριση από τη Βουλή της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης του έργου που θα οδηγήσει στην αποπεράτωση του συνόλου του κλάδου Λεύκτρο-Σπάρτη και του περιφερειακού δρόμου της Καλαμάτας. Εξαιτίας της υποχώρησης του κυκλοφοριακού φορτίου, το έργο βρίσκεται αντιμέτωπο με χρηματοδοτικό κενό 250 έως 300 εκατ. ευρώ.
-Το τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), που εκτείνεται από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας και φτάνει έως το Κλειδί Ημαθίας, έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό 84%. Ποια είναι τα νέα τμήματα που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς;
-Από τον Ευαγγελισμό Λάρισας μέχρι την είσοδο της σήραγγας Τ1, μήκους 2,5 χλμ.
-Η πρώτη «δίδυμη» σήραγγα της κοιλάδας των Τεμπών (Τ1), μήκους 2 χλμ.
-Από την έξοδο της Τ1 μέχρι τη Σκοτίνα, μήκους 1,7 χλμ.
-Η δεύτερη δίδυμη σήραγγα –η μεγαλύτερη των Βαλκανίων–, μήκους 6 χλμ. (Τ2).
-Από την έξοδο της Τ2 στο Ομόλιο Λάρισας μέχρι τη Ραψάνη Θεσσαλίας. Είναι μήκους 3 χλμ. και θα ΧΧΧΧΧΧ με το υφιστάμενο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (τμήμα Ραψάνη-Αιγάνη) στο ύψος των διοδίων του Πυργετού. Σε αυτό θα κατασκευαστούν έξι γέφυρες, η μεγαλύτερη εκ των οποίων είναι αυτή του Πηνειού ποταμού, μήκους 200 μ.
-Νέο τμήμα ανοιχτής οδοποιίας από τη διασταύρωση της Αιγάνης έως και την είσοδο της σήραγγας Τ3 στην περιοχή του Παντελεήμονα, μήκους περίπου 5,5 χλμ.
-Η τρίτη «δίδυμη» σήραγγα που διανοίγεται στην περιοχή του Παντελεήμονα, μήκους περίπου 3 χλμ.
-Από την έξοδο της σήραγγας Τ3 μέχρι την ανοιχτή οδοποιία του νέου αυτοκινητοδρόμου, μήκους περίπου 1,7 χλμ.
-Ο άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος (Ολυμπία Οδός), που έχει αποπερατωθεί κατά 60%. Σήμερα περισσότερες από 20 εργοταξιακές ζώνες εκτείνονται σε μήκος 120 χιλιομέτρων, και συγκεκριμένα από τον ανισόπεδο κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου μέχρι την Περιμετρική της Πάτρας. Επίσης, από την Κόρινθο έως την Πάτρα κατασκευάζονται πάνω από 16 χλμ. σηράγγων, που έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 83%, και 209 γέφυρες, που έχουν κατασκευαστεί σε ποσοστό 58%. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2016, με ολιγόμηνη καθυστέρηση, υπολογίζεται ότι θα δοθεί στην κυκλοφορία και ο Κόμβος Ρίου. Όσον αφορά το έργο Πάτρα-Πύργος, που δημοπρατήθηκε το φθινόπωρο, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και δεν αναμένεται να είναι έτοιμο νωρίτερα από το 2018.
-Ο άξονας από το Αντίρριο μέχρι τον κόμβο της Εγνατίας Οδού στα Ιωάννινα (Ιόνια Οδός) έχει ολοκληρωθεί κατά 44,2%, με εργοτάξια να βρίσκονται στον Εύηνο, στον ανισόπεδο κόμβο Αμβρακίας, στη Γέφυρα Μενιδίου, στις περιοχές Συκούλα και Τούμπανο, στη Φιλιππιάδα και στο Επισκοπικό. Η αποπεράτωσή του θα μειώσει κατά μία ώρα τη διάρκεια της διαδρομής από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα. Η σήραγγα της Κλόκοβας θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2016.
-Στον αυτοκινητόδρομο από τον ημικόμβο με ΠΑΘΕ έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό και το τμήμα από την Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες (Ε65) εκτελούνται εργασίες στην Ανάβρα, στην Καρδίτσα και στον Πηνειό. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του άξονα είναι 45%, ενώ σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα - Καλαμπάκα - Εγνατία, που έχει ολοκληρωθεί κατά 15%.
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 20ης Δεκεμβρίου 2014
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο