Μία μεγάλη ιστορία που φτάνει στο τέλος της είναι η Ιόνια Οδός. Για να φτάσουμε εδώ χρειάστηκε να γίνουν αρκετές “υπερβάσεις” λόγω των δομικών προβλημάτων που παρουσιάζουν τα έργα στη χώρα μας. Ο αυτοκινητόδρομος Αντίρριο-Ιωάννινα, μήκους 196χλμ είναι ο πλέον πολυαναμενόμενος αυτοκινητόδρομος καθώς η περιοχή βρίσκεται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Σήμερα θα επιχειρήσουμε μία βουτιά στο “παρελθόν”, στο ιστορικό του έργου για να σας δώσουμε επακριβώς τι συνέβη, από την αρχή του διαγωνισμού της παραχώρησης μέχρι και προχθές με την παράδοση του τμήματος Κουβαράς-Αμφιλοχία..........
Στις αρχές του 2005 ξεκινά ο διαγωνισμός για την Ιόνια Οδό (που περιλαμβάνει και το τμήμα του ΠΑΘΕ Μεταμόρφωση-Σκάρφεια αλλά και τον κλάδο Σχηματάρι-Χαλκίδα).
Τον Φεβρουάριο του 2006 κατατέθηκαν οι προσφορές με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (σε κοινοπραξία με Ισπανικές εταιρείες) να παίρνει το έργο από την Vinci (σε κοινοπραξια με Ελληνικές εταιρίες).
Στις 19 Δεκεμβρίου 2006 υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας Οδού από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα μήκους 196χλμ. Ως δημόσιο έργο είναι σε κατασκευή το τμήμα της Παράκαμψης Άρτας (Κομπότι Άρτας-Φιλιππιάδα 17χλμ) και της Παράκαμψης Αγρινίου (Κεφαλόβρυσο-Κουβαράς 33χλμ). Σύνολο έτοιμου αυτοκινητόδρομου 33χλμ. H σύμβαση παραχώρησης κυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων στις 27 Μαρτίου 2007 και τα πρώτα έργα ξεκίνησαν λίγους μήνες αργότερα.
Στις 28 Μαϊου 2009 δίδεται ιστορικά ως πρώτο τμήμα της Ιόνιας Οδού στην κυκλοφορία η Παράκαμψη Αγρινίου από τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργο Σουφλιά. Τον Απρίλιο του 2011 δίδεται στην κυκλοφορία η Παράκαμψη Άρτας (ήδη από το 2003 είχε δοθεί ένα μικρό τμήμα). Σύνολο έτοιμου αυτοκινητόδρομου 50χλμ.
Από τότε έπρεπε να περάσουν 5,5 χρόνια και πλέον χρόνια για να δούμε το τρίτο τμήμα στη σειρά, αλλά το πρώτο αμιγές τμήμα της κατασκευής ως έργου παραχωρήσης της Ιόνιας Οδού από τον Κουβαρά μέχρι την Αμφιλοχία μήκους 26χλμ από τον νυν Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Σύνολο έτοιμου αυτοκινητόδρομου 76χλμ.
Ενδιάμεσα την Άνοιξη του 2011 τα έργα σταμάτησαν λόγω της διακοπής χρηματοδότησης του έργου. Θα χρειαστούν 2,5 χρόνια για να φτάσουμε τον Δεκέμβριο του 2013 στην υπογραφη νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τον τότε Υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, που έγινε η αιτία να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα.
ΤΑ ΔΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Στο έργο της Ιόνιας Οδού, όπως και σε όλα τα έργα των αυτοκινητόδρομων με παραχώρηση, τα δομικά προβλήματα των έργων στη χώρα κυριάρχησαν. Τα ζητήματα των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών δημιούργησαν τεράστια προβλήματα και υπήρξαν βασικοί παράγοντες ανάσχεσης της κατασκευαστικής προόδου.
Μεγάλο πρόβλημα είχε δημιουργήσει η αναφορά στην αρχική σύμβαση για παράδοση των απαλλοτριωθέντων χώρων σε διάστημα ενός έτους από την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης.
Είναι εκπληκτικό το γεγονός πως η παραχωρησιούχος για να τελειώσει τελικά το έργο αναγκάστηκε να κάνει μαζικές “ενοικιάσεις” στα απαλλοτριωθέντα ακίνητα, ενώ ακόμα τώρα, 10 χρόνια μετά, λύθηκαν τα τελευταία προβλήματα στις απαλλοτριώσεις.
Στο έργο της Ιόνιας Οδού η ιστορία της κατασκευής έχει περάσεις από πολλές και δύσκολες καταστάσεις. Όμως αυτό που τώρα έχει σημασία είναι το μέλλον. Ο Μάρτιος είναι κοντά και η προετοιμασία για την πλήρη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου είναι σε πλήρη εξέλιξη. Μιλώντας για προετοιμασία δεν αναφερόμαστε στο Υπουργείο, στην Περιφέρεια ή τον Παραχωρησιούχο.
Αναφερόμαστε στον κόσμο ο οποίος πλέον δεν κρατιέται με τίποτα και περιμένει να οδηγήσει από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα σε χρόνο ρεκόρ για τα σημερινά δεδομένα και να καμαρώσει για ένα έργο που τελικά δεν ήταν το “γιοφύρι της Άρτας” αλλά το καμάρι της Ηπείρου και όχι μόνο.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
http://www.agriniopress.gr/
Ιόνια Οδός, αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου σκανδάλου της εποχής μας, που είναι οι αυτοκινητόδρομοί. Παραχωρήσεις που εξασφαλίζουν μεγάλα κέρδη στους εργολάβους (που τυχαία είναι οι γνωστοί - γνωστοί) εις βάρος των υπολοίπων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κόστος είναι πολλαπλάσιο απο το πραγματικό, αφού θα το πληρώνουμε μεχρί το 2035 σε πανάκριβα διόδια, ενώ στο μεγαλύτερό μέρος τους έχουν γίνει με κρατικό χρήμα και μέσω ΕΣΠΑ.
Αν λάβουμε υπόψιν και τις υπερτιμολογήσεις που υπάρχουν.
Έργα που θα έπρεπε να είχαν παραδωθεί το 2010 maximum το 2013 παραδίδονται το 2017. Όλα αυτά τα χρόνια οι εταιρείες λαμβάνουν αποζημιώσεις. Για καθυστερήσεις οι συμβάσεις προβλέπουν τεράστιες αποζημίωσεις και κάθε χρόνο οι εταιρείες έπαιρναν ποσά κοντα στα 500 εκ ευρώ επειδή απλά δεν φτιάχνανε τα έργα που είχαν αναλάβει να φτιάξουν.
Κοίνως δώσε μου χρήμα να κάνω έργο ή δώσε μου χρήμα να μην το κάνω. Γι αυτό και δεν γινότανε τόσα χρόνια.
Επίσης τα διόδια κάθε χρόνο θα ανατιμούνται με βάση το τιμάριθμο. Κάθε χρόνο δηλαδή θα έχουν αύξηση κοντά στο 5% αν σκεφτεί κανείς ότι ο πληθωρισμός θα κινείται στο 3-4% σε κανονικές συνθήκες άρα ο τιμάριθμός θα είναι κοντά στο 5%.
Τουλάχιστον τώρα γίνονται τα βασικά για να έχουμε ασφαλή δρόμο να πηγαίνουμε σπίτι μας.
Αν γίνει και η Αμβρακία Οδός (αν και δεν είμαι αισιόδοξος να γίνει όπως είχε σχεδιαστεί...)
θα μπορούμε να κινούμαστε στην περιοχή μας με ασφάλεια και ταχύτητα.
Εδώ θα είμαστε να αλλάξουμε τις συνθήκες
ΓΡΑΨΕΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ . ΝΑ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΜΕ .ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΕΥΕ ΜΟΝΟ ΚΡΙΤΙΚΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΕΤΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΤΕ.ΟΧΟ ΑΜΠΕΛΟΦΥΛΟΣΟΦΙΕΣ
ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ