Οι τρεις εβδομάδες των Αποκριών ονομάζονται κατά χρονική σειρά Προφωνή, Κρεατινή και της Τυροφάγου.
Στο μέσο της Κρεατινής εβδομάδας βρίσκεται η Τσικνοπέμπτη, κατά την οποία παραδοσιακά
καταναλώνεται μεγάλη ποσότητα κρέατος, ενόψει της επερχόμενης νηστείας
της Σαρακοστής. Για την ορθόδοξη παράδοση, οι νηστείες της Τετάρτης και
της Παρασκευής είναι σημαντικές, οπότε η Πέμπτη θεωρούνταν η
καταλληλότερη μέρα για κραιπάλες.
Ονομάζεται
Τσικνοπέμπτη επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λιώνουν
το λίπος από τα χοιρινά και ο μυρωδάτος καπνός (τσίκνα) είναι διάχυτος
παντού.
Σύμφωνα με τη λαογραφία την ημέρα της Τσικνοπέμπτης:
–
Στη Θήβα αρχίζει ο «βλάχικος γάμος» που ξεκινά με το προξενιό δύο νέων,
συνεχίζει με το γάμο και τελειώνει την Καθαρή Δευτέρα με την πορεία των
προικιών της νύφης και το γλέντι των συμπεθέρων. Όλες αυτές οι
διαδικασίες είναι γεμάτες από σατυρική αθυροστομία, κέφι, γλέντι και
χορό. Ο «βλάχικος γάμος» είναι κατάλοιπο της πανάρχαιης λατρείας του
θεού Διονύσου που διαιωνίζει την οργιαστική θρησκεία του γιου της
Σεμέλης στη Θήβα. Το έθιμο αυτό αποτελεί μια παραλλαγή ενός γάμου
Βλάχων.
– Ιδιαίτερη
περίπτωση αποτελεί ο εορτασμός της στην Πάτρα κατά τη διάρκεια του
Πατρινού καρναβαλιού, όπου εκατοντάδες Πατρινοί από το μεσημέρι της
Τσικνοπέμπτης στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης, ακόμα και έξω
από τα καταστήματά τους. Τοπικά δρώμενα «ο γάμος της Γιαννούλας της
κουλουρούς» και «τα Τριτάκεια του Λάζαρη». Το επίκεντρο των εκδηλώσεων
είναι η Άνω Πόλη, η παλιά συνοικία Τάσι και κυρίως η πλατεία 25ης
Μαρτίου και οι δρόμοι γύρω από αυτή. Λαϊκά και καρναβαλικά δρώμενα,
μουσικές κομπανίες συμπληρώνουν τη βραδιά της άφθονης κατανάλωσης ψητού
κρέατος και οινοποσίας.
Η
Γιαννούλα ήταν υπαρκτό πρόσωπο, επρόκειτο για μια φτωχή γυναίκα της Άνω
πόλης που έζησε στην περίοδο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και κύρια
δραστηριότητά της ήταν η πώληση κουλουριών που της εξασφάλιζε τα προς το
ζην. Ορισμένοι Πατρινοί εκμεταλλευόμενοι την αφέλειά της και το
ευφάνταστο του χαρακτήρα της, της έταζαν πως θα την παντρέψουν με τον
πρόεδρο της Αμερικής Ουίλσον. Η σχετική φάρσα περιλάμβανε άφιξη του
Ουίλσον με πλοίο στο λιμάνι και άνοδό του στην Άνω πόλη όπου θα
τελούνταν και ο γάμος με τη Γιαννούλα. Η εύπιστη κουλουρού υποδεχόταν
τον υποτιθέμενο Ουίλσον, Ιούλσο όπως τον πρόφερε η ίδια, και που
φρόντιζαν πάντα να τον ντύνουν με φράκο και ημίψηλο, αλλά ώσπου να
αντιληφθεί την ειρωνεία της στιγμής, το πλήθος των συγκεντρωμένων για το
γάμο είχε διασκεδάσει με την ψυχή του. Το θέαμα επαναλήφθηκε αρκετές
χρονιές.
– Στην παλαιά πόλη
της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσα ή πετεγόλια ή
πετέγολα. Η πετεγολέτσα, το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν
είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό και αποτελεί μέρος του
Κερκυραϊκού Καρναβαλιού. Είναι θεατρικό είδος που μοιάζει πάρα πολύ με
την comedia dell’ arte. Τα πετεγολέτσα πραγματοποιούνται το βράδυ της
Τσικνοπέμπτης στις κεντρικές πλατείες ή τα στενά δρομάκια των διαφόρων
χωριών της Κέρκυρας, με αποκορύφωμα τα πετεγολέτσα που παίζονται στην
Πίνια που είναι τo κέντρο της παλιάς πόλης, κοντά στην τοποθεσία
“Κουκουνάρα”. Σ’ αυτήν συμμετέχουν και διάφορες νοικοκυρές από τα
κοντινά σπίτια, στήνοντας ένα πραγματικό, πετεγουλιό – κουτσομπολιό, στα
παράθυρα (φανέστρες) των σπιτιών τους με ξεκαρδιστικές ιστορίες
βγαίνουν στη φόρα όλα τα άπλυτα των υποτιθεμένων πού έπεσαν σε διάφορα
παραπτώματα, καυτηριάζοντας διαχρονικούς τύπους ανθρώπων και
καταστάσεων.
– Στην
κεντρική πλατεία της Ξάνθης πραγματοποιούνται εκδηλώσεις όπως η «Βραδιά
Παραδοσιακών Γεύσεων», όπου οι Λαογραφικοί Σύλλογοι της πόλης προσφέρουν
εδέσματα, χορό και μουσική από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
– Στο Ξινό Νερό Φλώρινας την Τσικνοπέμπτη γίνεται χορός μασκέ με ορχήστρα και παραδοσιακή μουσική.
–
Στο Ηράκλειο της Κρήτης, μικροί και μεγάλοι τριγυρίζουν στους δρόμους
και στις πλατείες της πόλης μεταμφιεσμένοι, τραγουδώντας και χορεύοντας.
–
Στις αλάνες των Σερρών ανάβονται μεγάλες φωτιές, στις οποίες αφού
ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Τέλος κάποιος από την παρέα με
χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα
με ένα ξύλο.
– Στην
Κομοτηνή καψαλίζουν μια κότα που πρόκειται να φαγωθεί την επόμενη
Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια
ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην
αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά
και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά πραγματοποιούν την παροιμία πως ο «έρωτας
περνάει από το στομάχι».
wikipedia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο