Τρέχουν τα έργα στο βόρειο τμήμα του Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία με στόχο να ολοκληρωθούν τέλη του 2025-αρχές του 2026. Μετά την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα και του τμήματος Τρίκαλα-Καλαμπάκα, τον περασμένο Απρίλιο, στο επίκεντρο των έργων είναι στο τελευταίο πλέον τμήμα των 45 χιλιομέτρων που θα φέρει την Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο πολύ πιο κοντά στην Κεντρική και νότια Ελλάδα και φυσικά στην Αθήνα.
Η πρόοδος του έργου σήμερα κινείται σε κάτι λιγότερο του 60% και στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχει πιάσει το 70%. Το πολύ θετικό στα υπό εξέλιξη έργα του βόρειου τμήματος είναι η απουσία μεγάλων τεχνικών που θα ανέβαζε και τον δείκτη δυσκολίας υλοποίησης του τμήματος. Για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σήμερα ένα από τα έργα-σημαίες στην περιοχή της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας.
Με την ολοκλήρωση των έργων και στο τμήμα Καλαμπάκα-Εγνατία, θα έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του ο Ε65, ο οποίος θα αποτελεί και επίσημα τον τρίτο κάθετο άξονα της Ηπειρωτικής χώρας μετά τον ΑΘΕ (Αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης) και την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα και μελλοντικά Κακαβιά). Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στην παράδοση του νότιου τμήματος, είχε χαρακτηρίσει τον Ε65 “ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας”.
Το πρώτο που θα συμβεί με την λειτουργία του, είναι η σύμπτυξη των αποστάσεων. Για παράδειγμα η διαδρομή Αθήνα-Γρεβενά θα είναι πλέον υπόθεση 4 ωρών, δηλαδή θα υπάρχει μια γεωμετρική μείωση στον χρόνο οδήγησης σχεδόν κατά δύο ώρες. Πέρα από το κέρδος του χρόνου υπάρχει και σημαντική μείωση των απαιτούμενων χιλιομέτρων που πρέπει να διανύσει ο οδηγός αλλά σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας μιας και σήμερα για να πάει κάποιος από την Θεσσαλία στα Γρεβενά πρέπει να χρησιμοποιήσει το πέρασμα της Κατάρας.
Επίσης, από την Αθήνα η Κοζάνη και η Καστοριά θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών με την χρήση και της Εγνατίας Οδού έναντι περίπου 5,5 και 6 ωρών αντίστοιχα. Το ίδιο χρήσιμη θα είναι και για την Ήπειρο καθώς θα δημιουργηθεί ένας δεύτερος εναλλακτικός άξονας (μετά την Ιόνια Οδό) προς την Αθήνα.
Το βόρειο τμήμα όπως και ο υπόλοιπος Ε65, έχει διατομή δύο λωρίδων κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση.θα δημιουργήσει ένα άξονα που θα ξεκινά από τη Λαμία και δια μέσω Καρδίτσας και Τρικάλων θα φτάνει στο Κηπουρειό Γρεβενών όπου θα υπάρχει συνδετήριος κόμβος. Θα έχει μήκος 182 χλμ και θα συνδέεται στο νότιο άκρο με τον ΑΘΕ και στο βόρειο με την Εγνατία Οδό.
Με την κατασκευή του βόρειου τμήματος, θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ. Παράλληλα είναι ένας άξονας (ειδικά με την κατασκευή του βόρειου τμήματος) που θα καταφέρει να κάνει πραγματικότητα την σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με εκείνο του Βόλου. Η διαδρομή μεταξύ των δύο λιμανιών που σήμερα γίνεται μεσω ΠΑΘΕ και Εγνατίας σε περίπου 5,5 ώρες θα πέσει στις 4 ώρες συμβάλοντας στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών.
Η σύνδεση τους θα γίνεται με την διαδρομή από Εγνατία Οδό στο τμήμα Ηγουμενίτσα-Κηπουργειό, από τον Ε65 στο τμήμα Κηπουργείο-Τρίκαλα, από την Ε.Ο. Τρίκαλα-Λάρισα και ακολούθως από Λάρισα μέχρι το λιμάνι του Βόλου. Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι με το βόρειο τμήμα γίνεται επίσης και δεύτερη σύνδεση των λιμανιών Πειραιά και Ηγουμενίτσας μετά από εκείνη μέσω Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού.
Η κατασκευή του έργου έχει αναληφθεί από την ΤΕΡΝΑ μέλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ η συντήρηση και λειτουργία θα είναι ευθύνη της Κεντρικής Οδού Α.Ε., του παραχωρησιούχου του άξονα του Ε65. Η χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι σήμερα το σημαντικότερο οδικό έργο που χρηματοδοτείται από το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Η χάραξη που επιλέχθηκε είναι τέτοια που δεν περιλαμβάνει μεγάλα τεχνικά έργα για σήραγγες καθώς η μεγαλύτερη δεν ξεπερνά τα 400 μέτρα. Συγκεκριμένα θα κατασκευασθούν:
– Δύο σήραγγες με συνολικό μήκος 65μ και 400μ.
– Δύο σήραγγες με εκσκαφή και επανεπίχωση ( Cut & Cover ) με συνολικό μήκος 264μ και 180μ ανά διεύθυνση.
– 31 γέφυρες/ άνω διαβάσεις.
– Έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
– Δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ).
– Ένας Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί.
Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν και χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com
Η πρόοδος του έργου σήμερα κινείται σε κάτι λιγότερο του 60% και στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχει πιάσει το 70%. Το πολύ θετικό στα υπό εξέλιξη έργα του βόρειου τμήματος είναι η απουσία μεγάλων τεχνικών που θα ανέβαζε και τον δείκτη δυσκολίας υλοποίησης του τμήματος. Για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σήμερα ένα από τα έργα-σημαίες στην περιοχή της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας.
Με την ολοκλήρωση των έργων και στο τμήμα Καλαμπάκα-Εγνατία, θα έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του ο Ε65, ο οποίος θα αποτελεί και επίσημα τον τρίτο κάθετο άξονα της Ηπειρωτικής χώρας μετά τον ΑΘΕ (Αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης) και την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα και μελλοντικά Κακαβιά). Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στην παράδοση του νότιου τμήματος, είχε χαρακτηρίσει τον Ε65 “ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας”.
Το πρώτο που θα συμβεί με την λειτουργία του, είναι η σύμπτυξη των αποστάσεων. Για παράδειγμα η διαδρομή Αθήνα-Γρεβενά θα είναι πλέον υπόθεση 4 ωρών, δηλαδή θα υπάρχει μια γεωμετρική μείωση στον χρόνο οδήγησης σχεδόν κατά δύο ώρες. Πέρα από το κέρδος του χρόνου υπάρχει και σημαντική μείωση των απαιτούμενων χιλιομέτρων που πρέπει να διανύσει ο οδηγός αλλά σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας μιας και σήμερα για να πάει κάποιος από την Θεσσαλία στα Γρεβενά πρέπει να χρησιμοποιήσει το πέρασμα της Κατάρας.
Επίσης, από την Αθήνα η Κοζάνη και η Καστοριά θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών με την χρήση και της Εγνατίας Οδού έναντι περίπου 5,5 και 6 ωρών αντίστοιχα. Το ίδιο χρήσιμη θα είναι και για την Ήπειρο καθώς θα δημιουργηθεί ένας δεύτερος εναλλακτικός άξονας (μετά την Ιόνια Οδό) προς την Αθήνα.
Το βόρειο τμήμα όπως και ο υπόλοιπος Ε65, έχει διατομή δύο λωρίδων κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση.θα δημιουργήσει ένα άξονα που θα ξεκινά από τη Λαμία και δια μέσω Καρδίτσας και Τρικάλων θα φτάνει στο Κηπουρειό Γρεβενών όπου θα υπάρχει συνδετήριος κόμβος. Θα έχει μήκος 182 χλμ και θα συνδέεται στο νότιο άκρο με τον ΑΘΕ και στο βόρειο με την Εγνατία Οδό.
Με την κατασκευή του βόρειου τμήματος, θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ. Παράλληλα είναι ένας άξονας (ειδικά με την κατασκευή του βόρειου τμήματος) που θα καταφέρει να κάνει πραγματικότητα την σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με εκείνο του Βόλου. Η διαδρομή μεταξύ των δύο λιμανιών που σήμερα γίνεται μεσω ΠΑΘΕ και Εγνατίας σε περίπου 5,5 ώρες θα πέσει στις 4 ώρες συμβάλοντας στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών.
Η σύνδεση τους θα γίνεται με την διαδρομή από Εγνατία Οδό στο τμήμα Ηγουμενίτσα-Κηπουργειό, από τον Ε65 στο τμήμα Κηπουργείο-Τρίκαλα, από την Ε.Ο. Τρίκαλα-Λάρισα και ακολούθως από Λάρισα μέχρι το λιμάνι του Βόλου. Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι με το βόρειο τμήμα γίνεται επίσης και δεύτερη σύνδεση των λιμανιών Πειραιά και Ηγουμενίτσας μετά από εκείνη μέσω Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού.
Η κατασκευή του έργου έχει αναληφθεί από την ΤΕΡΝΑ μέλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ η συντήρηση και λειτουργία θα είναι ευθύνη της Κεντρικής Οδού Α.Ε., του παραχωρησιούχου του άξονα του Ε65. Η χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι σήμερα το σημαντικότερο οδικό έργο που χρηματοδοτείται από το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Η χάραξη που επιλέχθηκε είναι τέτοια που δεν περιλαμβάνει μεγάλα τεχνικά έργα για σήραγγες καθώς η μεγαλύτερη δεν ξεπερνά τα 400 μέτρα. Συγκεκριμένα θα κατασκευασθούν:
– Δύο σήραγγες με συνολικό μήκος 65μ και 400μ.
– Δύο σήραγγες με εκσκαφή και επανεπίχωση ( Cut & Cover ) με συνολικό μήκος 264μ και 180μ ανά διεύθυνση.
– 31 γέφυρες/ άνω διαβάσεις.
– Έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
– Δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ).
– Ένας Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί.
Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν και χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com
Η Β.ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΟΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ.ΕΙΔΙΚΩΤΕΡΑ Η ΒΔ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΩΦΕΛΗΘΕΙ ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΟΝ .ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΤΟΜΕΑ . ΞΕΚΙΝΑΣ ΤΟ ΠΡΩΙ ΠΧ ΣΤΙΣ 6.30 ΚΑΙ ΦΘΑΝΕΙΣ ΣΤΑ ΜΕΤΕΩΡΑ ΣΤΙΣ 8.30 , ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΕΣΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΕΙΣΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥ Η ΠΑΣ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΣΑ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΕΠΑΦΕ ΣΟΥ ΚΑΙ ΑΡΓΑ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΓΥΡΝΑΣ . ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙ Ο ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΗΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΓΙΑ Γ .ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΤΕΡΝΑ ΚΛΠ
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα έρθει εδώ με οδικό δρόμο γεμάτο στροφές χωρίς μπάρες που δεν χωρούν δύο αυτοκίνητα για να βρεθούν στον γκρεμό και εδώ Ελλάδα είναι
ΑπάντησηΔιαγραφή