Με θέμα: «Η Ακολουθία του Εσπερινού, Λειτουργική Θεολογία και Πράξη: Ιδιαίτεροι Εσπερινοί και Τυπικές Διατάξεις» πραγματοποιήθηκε η τέταρτη Γενική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025, στον Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας Αγρινίου.....
Εισηγητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. Βασίλειος Αγγελάκης, Φιλόλογος και Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Αγρινίου.
Ο εισηγητής παρουσίασε την ακολουθία του Εσπερινού όχι ως απλή προκαταρκτική ακολουθία, αλλά ως θεμελιώδη έκφραση της λειτουργικής θεολογίας της Εκκλησίας, όπου εκφράστηκε η βιβλική θεώρηση του χρόνου, η σωτηριολογική προοπτική και η μυσταγωγική πορεία του λαού του Θεού από το σκότος στο φως. Τόνισε ότι ο Εσπερινός, ως έναρξη της λειτουργικής ημέρας, αποτέλεσε κατεξοχήν θεολογική πράξη και όχι απλή τελετουργική συνήθεια.
Επικεντρώθηκε στους ιδιαίτερους και σύνθετους Εσπερινούς του εκκλησιαστικού έτους και παρουσίασε τη θεολογική τους σημασία, καθώς και τις ακριβείς τυπικές διατάξεις, όπως παραδόθηκαν από την πατερική και λειτουργική παράδοση της Εκκλησίας. Ανέλυσε τον Εσπερινό με Λιτή και Αρτοκλασία, τον Εσπερινό της Αγρυπνίας, τον Εσπερινό με Θεία Λειτουργία, καθώς και τους εσπερινούς των Μεγάλων Δεσποτικών Εορτών, της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον Εσπερινό των Χριστουγέννων και των Θεοφανίων, όπου ανέδειξε τη διατήρηση της αρχαίας μορφής της εσπερινής Θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου, με εκτενή παλαιοδιαθηκικά αναγνώσματα και έντονο τυπολογικό χαρακτήρα. Παρουσίασε επίσης τις λειτουργικές ιδιομορφίες που προέκυψαν όταν οι εορτές συνέπεσαν με Σάββατο ή Κυριακή, καθώς και τη θεολογία και την ορθή κατανόηση του Μεγάλου Αγιασμού των Θεοφανίων.
Σημαντικό τμήμα της εισήγησης αφιέρωσε στους Εσπερινούς της Μεγάλης Εβδομάδας, δίνοντας έμφαση στη Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, στον Εσπερινό της Μεγάλης Πέμπτης, στην Αποκαθήλωση της Μεγάλης Παρασκευής και στον μυσταγωγικό Εσπερινό του Μεγάλου Σαββάτου, όπου ανέδειξε τη μετάβαση από το πένθος στην αναστάσιμη χαρά.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στα λεγόμενα «παραλειπόμενα» της ακολουθίας του Εσπερινού, επισημαίνοντας λεπτομέρειες που συχνά παραβλέφθηκαν στην ενοριακή πράξη, όπως ο χρόνος ανάγνωσης των ιερατικών ευχών, η τάξη της θυμιάσεως, η χρήση των μεγάλων προκειμένων, οι λεπτομέρειες της Εισόδου, οι παραλλαγές της Απόλυσης και οι διαφοροποιήσεις μεταξύ αρχιερατικής και ιερατικής τάξεως.
Τέλος, ανέπτυξε τη θεολογική και ιστορική σημασία της Αρχιερατικής Εσπερινής Θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου, ιδίως κατά το Μεγάλο Σάββατο, και την παρουσίασε ως κορυφαία έκφραση της πασχάλιας θεολογίας της Εκκλησίας. Υπογράμμισε, ότι η ένωση Εσπερινού και Θείας Λειτουργίας λειτούργησε ως ζωντανή μυσταγωγία της Θείας Οικονομίας, όπου η δύση του ηλίου συμβόλισε τον θάνατο, ενώ η Ευχαριστία προανήγγειλε το ανέσπερο φως της Αναστάσεως.
Η εισήγηση κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι η πιστή τήρηση του Τυπικού δεν συνιστά τυπολατρία, αλλά έκφραση θεολογικής ακρίβειας και εκκλησιαστικής συνείδησης, καθώς η λατρεία παρέμεινε ο κατεξοχήν χώρος όπου η Εκκλησία θεολόγησε, παιδαγώγησε και οδήγησε στη σωτηρία.
Ακολούθησε διάλογος μεταξύ των Ιερέων, που συντόνισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, κατά τον οποίο έδωσε τις απαραίτητες διευκρινήσεις και πρακτικές οδηγίες σχετικά με την τέλεση της Ακολουθίας του Εσπερινού στις έκτακτες περιόδους του εκκλησιαστικού έτους.
Την Ιερατική Σύναξη έκλεισε ο Σεβασμιώτατος, ο οποίος ευχαρίστησε τον π. Βασίλειο Αγγελάκη για την τεκμηριωμένη κατά πάντα εισήγησή του και αναφέρθηκε στα τρέχοντα ποιμαντικά και διοικητικά θέματα της Ιεράς Μητροπόλεως, παρουσιάζοντας κυρίως το πρόγραμμα και τις εκδηλώσεις που προγραμματίζονται για την περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις πρώτες εκδηλώσεις του επετειακού έτους 2026 που θα ξεκινήσει από την 1η Ιανουαρίου, δίδοντας κατάλληλες διευκρινήσεις και οδηγίες. Τέλος ευχήθηκε σε όλους του Ιερείς Καλά και Ευλογημένα Χριστούγεννα.
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες στον ακόλουθο σύνδεσμο https://photos.app.goo.gl/fahZJEKrFL5jR4t19
Εκ
του Γραφείου Τύπου
και Επικοινωνίας
της
Ιεράς Μητροπόλεως
.jpg)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο