«… Ευσπλαγχνίσθη ο Κύριος το γένος των ανθρώπων και
ήλθε και έγινε άνθρωπος τέλειος εκ Πνεύματος Αγίου, από τα καθαρώτατα αίματα
της Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας, και μας έβγαλεν από τας
χείρας του διαβόλου».
Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Γράφει ο καθηγητής Χρήστος Γερ. Σιάσος
Αύγουστος, ο ευλογημένος μήνας για όλο τον Ελληνισμό, για κάθε Χριστιανό, είναι το «Πάσχα του Καλοκαιριού». Ο ευλογημένος μήνας της Παναγιάς μας, της Παναγιάς όλου του κόσμου,...
που καθημερινά μας δείχνει, αγάπη, στοργή, καλοσύνη, παρηγοριά, παντοδυναμία, σοφία, μας ανακουφίζει από κάθε πόνο και θλίψη. Κοντά Της βρίσκουμε πάντα φως και ελπίδα. Παναγία, μια λέξη ευλογία, ηρεμία, χαρά, ειρήνη, όνειρο. Από τις αρχές του Αυγούστου και όλο το δεκαπενταύγουστο αρχίζει η προετοιμασία των πιστών για την μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, την Κοίμηση της Θεοτόκου. Όλοι οι Χριστιανοί τις ημέρες αυτές κατακλύζουν τα αμέτρητα προσκυνήματά Της, σε όλη την Ελλάδα και ανά τον κόσμο όλο, όπου λιτανεύονται οι θαυματουργές εικόνες Της.Κάθε Ιερός Ναός της Παναγιάς μας φέρει και μια ξεχωριστή
ονομασία Της, Κοσμοσωτήρα, Εικοσιφοίνισσα, Βρεφοκρατούσα, Ελεούσα, Θαλασσινή,
Γιάτρισσα, Μυρτιδιώτισσα, Τρυφερούσα, Γρηγορούσα, Δακρυρροούσα, Δαμάστα,
Λεσινιώτισσα, Αρεθιώτισσας, Κερασοβίτισσα και δεκάδες άλλα ξεπερνώντας σε αριθμό τα επτά
χιλιάδες προσωνύμιά Της. Πλήθος πιστών προσέρχεται στις εκκλησίες για να παρακολουθήσει
τις παρακλήσεις και να ακολουθήσει την περιφορά της εικόνας της Μεγαλόχαρης.
Αυτή είναι και η πιο γνωστή ονομασία της Παναγιάς μας αλλά και Φανερωμένη, χάρη
στις εικόνες οι οποίες φανερώθηκαν στους πιστούς στα χρόνια κυρίως, της
Τουρκοκρατίας αλλά και στις μέρες μας, σε θάλασσες, βράχους, βουνά, δένδρα και
σπηλιές.
Η Παναγία μας, το ιερότερο από τα πρόσωπα της
Ορθοδοξίας, δεν έχει μόνο θρησκευτική- λατρευτική σημασία για τους Έλληνες έχει
και Εθνική, αφού πολλές φορές το πρόσωπό Της έχει συνδεθεί με τους αγώνες του
Ελληνικού Έθνους. Το όνομα Μαρία σημαίνει Παντοδυναμία, σημαίνει Σοφία,
σημαίνει Αγαθότητα. Επίσης, οι Πατέρες της Γ΄ Οικουμενικής Συνόδου ονομάζουν
την Παρθένο Μαρία και Θεοτόκο.
Η λατρεία και η αγάπη των πιστών, Κληρικών και λαϊκών,
ανώνυμων και επώνυμων, φαίνεται και από τα πολυάριθμα προσωνύμια που έχει δώσει
στην Παναγιά μας, σε Ιερούς Ναούς και Ιερές Μονές, στις Άγιες και θαυματουργές
Εικόνες Της, όπου και αν βρέθηκαν αυτές. Η εικόνα της Παναγίας της Τήνου,
βρέθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1823, με την υπόδειξη της Παναγίας στη μοναχή
Πελαγία, στην Ιστορική Μονή της «Κυράς των Αγγέλων», στο Κεχροβούνι. Η Παναγία
Σουμελά, είναι το σύμβολο του Πόντου, της ποντιακής πίστης. Η ονομασία της
θαυματουργής εικόνας ήταν Αθηνιώτισσα. Την εικόνα της Παναγίας Σουμελά, σύμφωνα
με την παράδοση, αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς.
Η Παναγία Χοζοβιώτισσα της Αμοργού, που είναι χτισμένη από τον Βυζαντινό
Αυτοκράτορα Αλέξιο Α΄ Κομνηνό το 1088 μ.Χ. πάνω σε γκρεμό 300 περίπου μέτρων. Η
θαυματουργική εικόνα έφθασε εκεί από το μοναστήρι του Χοτζεβά της Παλαιστίνης
αφού ταξίδεψε πάνω σε μια βάρκα και περιπλανήθηκε αρκετό καιρό μέσα στη
θάλασσα.
Η Ιερά Μονή
Προυσού στην Ευρυτανία, είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου
και πανηγυρίζει με κάθε Θρησκευτική και Εκκλησιαστική λαμπρότητα, στις 23
Αυγούστου. Η εικόνα της Παναγίας έχει πολύ μεγάλη ιστορία, λόγω της καταγωγής
της από την Προύσα της Μικράς Ασίας, αλλά και πολύ μεγάλη χάρη. Εξάλλου
εικάζεται ότι είναι έργο του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά.
Η Παναγία Κερασοβίτισσα, όπως λέει η παράδοση, περί το
1700 μ. Χ. βρέθηκε στο χωριό Σακαρέτσι του Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας. Ένα παλληκάρι,
με τα αρχικά του ονόματός του Χ.Π. γεροδεμένο και με δυνατό χαρακτήρα έζησε
πολύ δύσκολα την εποχή εκείνη στο χωριό του το Σακαρέτσι όπου τον κυνηγούσαν οι
αλλόθρησκοι Βάρβαροι. Διέφυγε τη σύλληψη και με την εικόνα της Παναγίας αγκαλιά
έφυγε από τον τόπο του και αφού πέρασε φαράγγια, λαγκαδιές και κορυφογραμμές
έφθασε στην Ιερά Μονή της Μυρτιάς Τριχωνίδας. Εκεί οι Μοναχοί τον φιλοξένησαν
και το πρωί της άλλης ημέρας ακολούθησε το δρόμο για την άλλη κορυφογραμμή του
Αράκυνθου και έφθασε στο χωριό Κεράσοβο, σημερινό Άνω Κεράσοβο του Δήμου
Αγρινίου.
Σήμερα, η εικόνα βρίσκεται σε ξεχωριστό προσκυνητάρι
δεξιά στο Ναό με την ένδειξη ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΕΡΑΣΟΒΙΤΙΣΣΑ, όπως φαίνεται στη
φωτογραφία και δίπλα ο αείμνηστος πατέρας μου Γεράσιμος Λάμπρου Σιάσος ο οποίος
φρόντισε και έλαβε τη σχετική άδεια από τη Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας.
Το προσκυνητάρι είναι δωρεά του πατέρα μου και δύο άλλων χωριανών.
Η παράδοση και η έρευνά μου, σε όλη την Αγιοτόκο
Αιτωλοακαρνανία, που μετρά 1.285 εκκλησίες- παρεκκλήσια – εξωκλήσια – σπήλαια
και δέκα εννέα Αγίους μας λέει ότι, σύμφωνα με τα παραπάνω, το παλληκάρι πέρασε
μέσα από το καλντερίμι που ενώνει το Κάτω με το Άνω Κεράσοβο με την εικόνα της
Παναγίας μας στα χέρια και έφθασε στο χωριό. Εδώ ο νέος παρέδωσε την εικόνα της
Παναγίας, που την είχε ως φυλαχτό σε όλη τη διαδρομή του, στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως
της Παναγίας του χωριού.
Επίσης, στο
βιβλίο μου με τίτλο «Οι Αιτωλοακαρνάνες που έπεσαν το 1821», η καταγωγή των
Σιασαίων είναι από το Σακαρέτσι, σημερινό Περδικάκι της επαρχίας του Βάλτου,
από εδώ που ξεκίνησε ο νέος με την εικόνα της Παναγίας μας στα χέρια. Ο Σιάσος
ή Σάσιος Γιάννος ή Γιαννακός ήταν αγωνιστής από το παραπάνω χωριό, είχε Α.Μ.
7217, έλαβε μέρος σε πολλές μάχες κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821,
στου Πέτα, στα Τζουμέρκα, στην πολιορκία του Μεσολογγίου και αλλού. Η Επιτροπή
Εκδουλεύσεων τον κατέταξε στην Τάξη του Στρατιώτη. Το ίδιο και ο αδερφός του
Κώστας, ο οποίος έπεσε ηρωικά μαχόμενος στην Έξοδο του Μεσολογγίου στις 10 Απριλίου
1826.
Η Παναγία Κερασοβίτισσα εορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Αυγούστου και ο
Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου κατακλύζεται από πλήθος πιστών από όλα τα
χωριά της περιοχής για να ανάψουν ένα κεράκι και να προσκυνήσουν την
θαυματουργή εικόνα Της.
Το Απολυτίκιο της Παναγίας μας
Ἐν τῇ
Γεννήσει τὴν παρθενίαν ἐφύλαξας,
ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε.
Μετέστης πρὸς τὴν ζωήν,
μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς ζωῆς,
καὶ ταῖς πρεσβείαις ταῖς σαῖς λυτρουμένη,
ἐκ θανάτου τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Η Παναγία Κερασοβίτισσα,
δίπλα ο αείμνηστος Γεράσιμος Λ. Σιάσος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο