Στους Δήμους Ξηρομέρου, Ακτίου – Βόνιτσας και Ναυπακτίας έχει προταθεί η δημιουργία πλωτών φωτοβολταϊκών, που συναντά όμως την άρνηση των τοπικών κοινωνιών......
Αν και πολύ πρόσφατο το θεσμικό πλαίσιο για τα πλωτά φωτοβολταικά, τα παράλια της Αιτωλοακαρνανίας έχουν ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών εταιρειών, που θέλουν να εγκαταστήσουν στην περιοχή τέτοια συστήματα.
Την ίδια ώρα όμως η γνωμοδοτικού χαρακτήρα απόφαση των τοπικών κοινωνιών μέσω των Τοπικών Συμβουλίων και των Δημοτικών Συμβουλίων είναι αρνητική. Μέχρι στιγμής υπάρχουν τρεις τέτοιες υποθέσεις που καταγράφονται στην Αιτωλοακαρνανία και συγκεκριμένα στους Δήμους Ξηρομέρου, Ακτίου – Βόνιτσας και Ναυπακτίας.
Στον Αστακό συγκεκριμένα προτάθηκε η δημιουργία θαλάσσιου πλωτού φωτοβολταϊκού σταθμού, στην θέση Άγιος Νικόλαος, μέσα στον κόλπο του Αστακού, στο δυτικό τμήμα του. Η δεύτερη περίπτωση αφορά την περιοχή της Βόνιτσας και συγκεκριμένα τη χωροθέτηση θαλάσσιου πλωτού φωτοβολταϊκού σταθμού στη θέση “Βάγια”, στον Άγιο Νικόλαο Βόνιτσας. Και στις δύο περιπτώσεις τα δημοτικά συμβούλια έχουν γνωμοδοτήσει αρνητικά.
Η τρίτη και πιο πρόσφατη περίπτωση είναι η χωροθέτηση θαλάσσιου πλωτού φωτοβολταϊκού σταθμού στη θέση «Όρμος Καλαμάκι» στην κοινότητα Μακύνειας του Δήμου Ναυπακτίας. Πρόκειται ουσιαστικά ένα σημείο σε απόσταση περίπου 200 μέτρων από την παραλία Καλαμακίου, στην Παλιοβούνα. Και σε αυτή την περίπτωση το δημοτικό συμβούλιο Ναυπακτίας γνωμοδότησε αρνητικά.
Η αντίδραση των αυτοδιοικητικών της περιοχής εδράζεται κυρίως στο γεγονός ότι την ώρα που οι ίδιοι για να κάνουν έργα, λιμενικά και τουριστικά, πχ για αδειοδοτήσουν μια πλωτή εξέδρα χρειάζονται χρόνια γραφειοκρατικών διαδικασιών, οι αδειοδοτήσεις των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας γίνονται με fast truck διαδικασίες. Πέραν τούτου σε αρκετές περιπτώσεις τίθεται θέμα χωροταξίας και «σύγκρουσης δραστηριοτήτων», δηλαδή η τοποθέτηση τέτοιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών, θα αποτρέψει σύμφωνα με τους τοπικούς φορείς, την πιθανή τουριστική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, η συγκεκριμένη περιοχή «Καλαμάκι» στην περιοχή της Μακύνειας έχει προταθεί κατά καιρούς (δεν προχώρησε όμως) να λειτουργήσει ως καταδυτικό κέντρο. Θα πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι αυτού του τύπου τα φωτοβολταϊκά συστήματα, εκτός από τη δέσμευση μιας θαλάσσιας περιοχής, χρειάζονται και μια μικρότερη μεν παρακείμενη δε χερσαία έκταση για υποστηρικτικές εγκαταστάσεις.
Το ευνοϊκό καθεστώς
Το νομοσχέδιο του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εγκρίθηκε το περασμένο καλοκαίρι, για τα θαλάσσια φωτοβολταϊκά ισχύος από μισό μεγαβάτ έως ένα μεγαβάτ, προβλέπει μια σειρά από ευνοϊκές διατάξεις. Συγκεκριμένα ο σχεδιασμός των επίμαχων σταθμών γίνεται κατά παρέκκλιση των άλλων έργων καθώς απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, τη χορήγηση Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων και την υποχρέωση έκδοσης οικοδομικής άδειας.
Σύμφωνα με νέο θεσμικό πλαίσιο, η χωροθέτηση των πλωτών Φ/Β θα πραγματοποιείται σε θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις με παραχώρηση από το ελληνικό Δημόσιο, εφόσον έχει εκδοθεί βεβαίωση περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του σταθμού, για την εγκατάσταση και λειτουργία τους για χρονικό διάστημα 22 ετών.
Οι χερσαίες εκτάσεις που μπορεί να παραχωρηθούν είναι ακόμη και ο αιγιαλός ή η παραλία, οι δημόσιες γαίες, δασικές εκτάσεις καθώς και τα ακίνητα που διαχειρίζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Το ύψος του μισθώματος που δικαιούται το ελληνικό Δημόσιο ορίζεται σε 30 ευρώ ανά στρέμμα ανά έτος. Η υποχρέωση καταβολής μισθώματος θα αρχίζει από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης μίσθωσης και θα καταβάλλεται με τη συμπλήρωση ενός μηνός από την υπογραφή της.
Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα Συνείδηση
Νόμος Αιτολωακαρνανιας;; Η χωματερή τίς Ελλάδας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι θέλουν τίποτα αφού δεν προχωράνε τα των Δήμων -πολιτών γιατί να θέλουν οι πολυεθνικές να κάνουν τα δικά τους.
ΑπάντησηΔιαγραφή