Η εκκλησία της Παναγιάς Μαυρομάτας, σήμερα είναι κοιμητηριακός ναός του χωριού Παπαδάτου. Παλιότερα λειτουργούσε ως μοναστήρι. Η ίδρυση και το κτίσιμο του μοναστηριού σύμφωνα με την τοπική προφορική παράδοση τοποθετείται χρονολογικά γύρω στα 1700. Από την μελέτη των τοιχογραφιών οι ειδικοί την τοποθετούν το 1750. Με την ανάπτυξη του χωριού Παπαδάτου δηλαδή μετά το 1830 χάνεται η μοναστηριακή ζωή και μένει μόνο η εκκλησία, ένα ερειπωμένο και μια στέρνα αδιάψευστοι μάρτυρες του μοναστηριακού παρελθόντος..
Το νεκροταφείο του χωριού ήταν μέχρι τότε στον περίβολο του ενοριακού ναού του Αγίου Νικολάου. Η μεταφορά των οστών στο νέο Νεκροταφείο ολοκληρώθηκε το 1932.
Περιγραφή του Ναού
Εξωτερικά φαίνεται ότι είναι ρυθμού Βασιλικής άνευ τρούλου και εσωτερικά παρουσιάζεται ως ρυθμός βυζαντινός με τρούλο .Το δάπεδο είναι δύο σκαλοπάτια κάτω απ' την επιφάνεια της γης και πλακόστρωτο. Η κύρια είσοδος είναι δυτικά και μια δεύτερη είσοδο από την νότια πλευρά. Οι διαστάσεις της είναι 13,75μ. επί 6,85 μέτρα. Τα εννέα (9) παράθυρά της είναι μεν μικρά, αλλά πολύ ικανά να δώσουν στον εσωτερικό της χώρο πλούσιο φωτισμό. Αξιοθαύμαστη είναι και η υπέροχη ακουστικότητα του εσωτερικού χώρου. Στο λιθόχτιστο τέμπλο, δύο τοξωτά ανοίγματα οδηγούν από τον κύριο Ναό στο Ιερό. Οι τοιχογραφίες της Παναγιάς Μαυρομάτας είναι έργο λαϊκών ζωγράφων. Γενικά οι λαϊκοί καλλιτέχνες προσπαθούν με την κίνηση των χεριών και την ελαφριά στροφή της Κεφαλής αριστερά ή Δεξιά να ζωντανέψουν τα πρόσωπα, πράγμα που δείχνει ότι είχαν καλό πρότυπο.. Στο ιερό εικονίζονται οι μορφές των Πλατυτέρας με το Χριστό, η Μετάδοση και η μετάληψη των Αποστόλων. Στην κόγχη του Ιερού εικονίζονται οι συλλειτουργούντες Ιεράρχες, ο Στέφανος, ο Μελχισεδέκ και η Άκρα Ταπείνωση, όπου διακρίνονται μισοσβησμένα τα ονόματα πολλών μοναχών και ιερομονάχων.
Στον κύριο ναό ο Παντοκράτορας ο οποίος περιβάλλεται από μορφές Αγγέλων, προφήτες και ευαγγελιστές, εποπτεύει με την επιβλητική του μορφή από εκεί ψηλά τα πάντα. Οι ζωγράφοι ακολούθησαν το καθιερωμένο εικονογραφικό μεταβυζαντινό πρόγραμμα τοποθετώντας τις Χριστολογικές σκηνές στα ανώτερα τμήματα των τοίχων και πιο χαμηλά τη ζώνη των ολόσωμων αγίων. Η πολυκαιρία, η υγρασία και η άγνοια έχουν καταστρέψει σε μεγάλο βαθμό τις αγιογραφίες.
ΑΝΑΓΚΕΣ :Το μνημείο χρειάζεται επειγόντως μια πλήρη μελέτη συντήρησης και προστασίας, η σκεπή από πλάκες έχει αποσαθρωθεί επιταχύνοντας την φθορά του.
(Μνημεία πολιτισμού Δήμου Φυτειών χρήζοντα βοήθεια)
Πηγή: www.fities.org
Το νεκροταφείο του χωριού ήταν μέχρι τότε στον περίβολο του ενοριακού ναού του Αγίου Νικολάου. Η μεταφορά των οστών στο νέο Νεκροταφείο ολοκληρώθηκε το 1932.
Περιγραφή του Ναού
Εξωτερικά φαίνεται ότι είναι ρυθμού Βασιλικής άνευ τρούλου και εσωτερικά παρουσιάζεται ως ρυθμός βυζαντινός με τρούλο .Το δάπεδο είναι δύο σκαλοπάτια κάτω απ' την επιφάνεια της γης και πλακόστρωτο. Η κύρια είσοδος είναι δυτικά και μια δεύτερη είσοδο από την νότια πλευρά. Οι διαστάσεις της είναι 13,75μ. επί 6,85 μέτρα. Τα εννέα (9) παράθυρά της είναι μεν μικρά, αλλά πολύ ικανά να δώσουν στον εσωτερικό της χώρο πλούσιο φωτισμό. Αξιοθαύμαστη είναι και η υπέροχη ακουστικότητα του εσωτερικού χώρου. Στο λιθόχτιστο τέμπλο, δύο τοξωτά ανοίγματα οδηγούν από τον κύριο Ναό στο Ιερό. Οι τοιχογραφίες της Παναγιάς Μαυρομάτας είναι έργο λαϊκών ζωγράφων. Γενικά οι λαϊκοί καλλιτέχνες προσπαθούν με την κίνηση των χεριών και την ελαφριά στροφή της Κεφαλής αριστερά ή Δεξιά να ζωντανέψουν τα πρόσωπα, πράγμα που δείχνει ότι είχαν καλό πρότυπο.. Στο ιερό εικονίζονται οι μορφές των Πλατυτέρας με το Χριστό, η Μετάδοση και η μετάληψη των Αποστόλων. Στην κόγχη του Ιερού εικονίζονται οι συλλειτουργούντες Ιεράρχες, ο Στέφανος, ο Μελχισεδέκ και η Άκρα Ταπείνωση, όπου διακρίνονται μισοσβησμένα τα ονόματα πολλών μοναχών και ιερομονάχων.
Στον κύριο ναό ο Παντοκράτορας ο οποίος περιβάλλεται από μορφές Αγγέλων, προφήτες και ευαγγελιστές, εποπτεύει με την επιβλητική του μορφή από εκεί ψηλά τα πάντα. Οι ζωγράφοι ακολούθησαν το καθιερωμένο εικονογραφικό μεταβυζαντινό πρόγραμμα τοποθετώντας τις Χριστολογικές σκηνές στα ανώτερα τμήματα των τοίχων και πιο χαμηλά τη ζώνη των ολόσωμων αγίων. Η πολυκαιρία, η υγρασία και η άγνοια έχουν καταστρέψει σε μεγάλο βαθμό τις αγιογραφίες.
ΑΝΑΓΚΕΣ :Το μνημείο χρειάζεται επειγόντως μια πλήρη μελέτη συντήρησης και προστασίας, η σκεπή από πλάκες έχει αποσαθρωθεί επιταχύνοντας την φθορά του.
(Μνημεία πολιτισμού Δήμου Φυτειών χρήζοντα βοήθεια)
Πηγή: www.fities.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο