Ἡ γέννησίς σου Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οικουμένῃ, ἐκ σοῦ γὰρ ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν....
Ο εορτασμός της επετείου των γενεθλίων είναι ξένος προς την παράδοση της Ορθόδοξης Αγίας Εκκλησίας μας. Το έθιμο των γενεθλίων εις τον τόπο μας ήλθε από τη μη Ορθόδοξη Δύση, όπως και άλλα πράγματα. Η Ορθοδοξία τιμά την μνήμη των Αγίων την ημέρα της κοιμήσεως των, την ημέρα κατά την οποία πέρασαν εις την αιωνιότητα της ουρανίου βασιλείας. Ο καθένας κλείνοντας τα σωματικά μάτια αμέσως βλέπει την αιωνιότητα είτε του παραδείσου “οι πράξαντες το θέλημα του Θεού” είτε της κολάσεως” οι τα φαύλα πράξαντες”.
Όπως πολλοί κανόνες έχουν τις εξαιρέσεις, έτσι και αυτός ο κανόνας έχει τις εξαιρέσεις του. Η Αγία εκκλησία εορτάζει την γέννηση του Σωτήρα ημών Ιησού Χριστού, της Υπεραγίας Θεοτόκου και του Ιωάννη του Προδρόμου. Η αιτία για το γεγονός αυτό έγκειται στην ιδιαίτερη αποστολή του καθενός στην ιστορία της δράσεως της Αγίας Τριάδας για τη σωτηρία των ανθρώπων, αλλά και στην παράδοση ότι αμφότεροι υπήρξαν ευλογημένοι από την κοιλιά της μητέρας τους (καθώς και ο προφήτης Ιερεμίας). Με τη γέννηση της Παναγίας μας αρχίζει να υλοποιείται το προαιώνιο σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους. Η γενέθλιος ημέρα είναι η 8η Σεπτεμβρίου. Είναι η πρώτη Θεομητορική εορτή του εκκλησιαστικού έτους, το οποίο αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου.
«Σήμερα ολόκληρη η κτίση ένιωσε τον εαυτό της καλύτερο και λαμπρότερο, αφού έλαμψε το κοινό στολίδι του σύμπαντος – γεννήθηκε όχι απλώς η Παρθένος, αλλά μάλλον η οικουμένη ολόκληρη», αναφωνεί ο ιερός Καβάσιλας. Η Γέννηση της Κυρίας Θεοτόκου από στείρα μητέρα, την Αγία Άννα, «αποτελεί αιτία παγκοσμίου χαράς», διότι η Παναγία μας, ως νέα «ρίζα του γένους ημών», όπως αποκαλείται στα τροπάρια της εορτής, «έλυσε την ανθρώπινη στείρωση» (άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός) του πνευματικώς νεκρού, στείρου και άγονου κόσμου και έτσι «μπόρεσε να μας φέρει το άνθος της ζωής… τον γλυκύτατο καρπό, τον Σωτήρα Χριστό…»
Πληροφορίες για τους γονείς της Υπεραγίας Θεοτόκου, την ΄γέννησή της, τα παιδιά της χρόνια κλπ αντλούμε από το ¨Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου¨, επειδή τα ευαγγέλια δεν αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.
Γονείς της Παναγίας μας ήταν ο Ιωακείμ και η Άννα, άνθρωποι πιστοί εις τον νόμο του Θεού, με προσευχές, νηστείες και ελεημοσύνες περίμεναν την έλευση του Μεσσία. Ανήκαν στη μικρή ομάδα των Ισραηλιτών οι οποίοι ανέμεναν τον Μεσσία και Σωτήρα του κόσμου. Είχαν, όμως, ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετώπιζαν με καρτερία και εμπιστοσύνη εις τον Θεό. Ήταν άτεκνοι, - η Άννα στείρα και μεγάλης ηλικίας - και όμως ήλπιζαν. Η ατεκνία την εποχή εκείνη εθεωρείτο κατάρα. Ο κόσμος τους αποστρεφόταν για μόνο το λόγο της ατεκνίας. Θεωρούνταν στιγματισμένοι από τον Θεό και τα δώρα τους δεν γινότανε δεκτά από τους ιερείς.
Σε μια μεγάλη εορτή ο Ιωακείμ πήγε να προσφέρει πρώτος τα δώρα. Αλλά ο αρχιερέας Ρουβίμ τον απέτρεψε λέγοντάς του «Δεν επιτρέπεται να προσφέρεις πρώτος τα δώρα σου, καθότι σπέρμα οὐκ ἐποίησας ἐν τῷ Ἰσραήλ», επειδή δηλαδή είσαι άτεκνος. Ο δίκαιος άνδρας λυπήθηκε πολύ και απάντησε στον αρχιερέα: «Μόνο εγώ είμαι, ανάμεσα στις δώδεκα φυλές του Ισραήλ άτεκνος;». Αλλά θυμήθηκε τον πατριάρχη Αβραάμ, ο οποίος ήταν ευσεβής, αλλά και αυτός άτεκνος και ο Θεός τον αξίωσε να αποκτήσει κλήρα, τον Ισαάκ. Αυτή η σκέψη τον παρηγόρησε και του έδωσε την ελπίδα ότι ίσως κάμει ο Θεός έλεος και αποκτήσει και αυτός παιδί.
Λυπημένος αναχώρησε εις την έρημο χωρίς να ενημερώσει την Άννα. Έτσι λοιπόν η Άννα ήταν διπλά στεναχωρημένη. Χήρα και άτεκνη. Ο Ιωακείμ εις την έρημο άρχισε νηστεία και προσευχή για την λύση της ατεκνίας και ήταν αποφασισμένος να μη φύγει από εκεί αν δεν μάθαινε το λόγο του προβλήματος.
Πλησίαζε μεγάλη εορτή και η Άννα άκουσε την υπηρέτρια Ιουδίθ να της λέγει : «Κυρά μου μέχρι πότε θα ταπεινώνεις την ψυχή σου; Να, έφτασε η μεγάλη ημέρα του Κυρίου και δεν επιτρέπεται να πενθείς. Πάρε όμως αυτόν εδώ τον κεφαλόδεσμο, πού μου έδωσε η γυναίκα πού τον έφτιαξε και δεν επιτρέπεται να τον ανοίξω εγώ, μια υπηρέτρια, επειδή έχει σημασία βασιλική». Όμως η Άννα την επέπληξε θυμωμένη και με λυγμούς της είπε: «Φύγε από κοντά μου· αυτό εγώ ποτέ δεν το έκανα και όμως ο Κύριος με ταπείνωσε πάρα πολύ. Μήπως κάποιος πονηρός σου τον έδωσε και ήρθες για να με κάνεις συμμέτοχη στην αμαρτία σου;». Η Ιουδίθ της απάντησε, με θυμό και αυθάδεια: «Τι να σου καταραστώ, αφού ο Κύριος έκλεισε τη μήτρα σου για να μην αφήσεις απογόνους εις τον Ισραήλ;». Η Άννα περίλυπη, φόρεσε τα νυφικά της ρούχα και κατέβηκε εις τον κήπο, για περίπατο, μήπως και απαλύνει το διπλό πόνο της. Η ώρα ήταν περί την 9η, στάθηκε κάτω από μια δάφνη και προσευχήθηκε θερμά, με δάκρυα εις τα μάτια εις το Θεό, λέγοντας: «Ο Θεός των πατέρων ημών, ευλόγησε τη δούλη σου, άκουσε τη δέησή μου. Όπως ευλόγησες τη μήτρα της Σάρας και γέννησε τον Ισαάκ, αξίωσε και μένα να γίνω μητέρα». Σηκώνοντας ψηλά τα μάτια είδε εις στα κλαδιά της δάφνης μια φωλιά γεμάτη νεοσσούς και έβγαλε θρηνητική κραυγή λέγοντας: «Αλίμονο σε μένα, ποιος με γέννησε και ποια μήτρα με κυοφόρησε; Γιατί να είμαι άτεκνη και ως εκ τούτου καταραμένη εις τα μάτια του Ισραήλ, να με λοιδορούν και να με προσβάλλουν ακόμα και εις το ναό σου; Αλίμονο μου, δεν αξιώθηκα να μοιάσω ούτε με τα πουλιά, τα οποία είναι γόνιμα. Δεν εξομοιώθηκα ούτε με τα άγρια θηρία, τα οποία και εκείνα είναι γόνιμα, χάρη σε σένα Κύριε. Δεν εξομοιώθηκα με τα νερά αυτά, αφού και τούτα είναι γόνιμα. Αλίμονο μου, με ποιόν εξομοιώθηκα; Ούτε με τη γη, αφού και αυτή προσφέρει τούς καρπούς στον καιρό της και ευλογεί εσένα, Κύριε»!
Αφού τελείωσε την προσευχή της κάθισε για να ξεκουραστεί. Τότε έγινε το μεγάλο θαύμα. Λευκοφορεμένος Άγγελος Κυρίου εμφανίστηκε μπροστά της και της είπε «Άννα, ο Κύριος άκουσε την προσευχή σου. Θα συλλάβεις και θα γεννήσεις, ο καρπός σου θα γίνει γνωστός σ’ όλη την οικουμένη». Η αγία γυναίκα πίστεψε τα λόγια του Αγγέλου και είπε «Ζει Κύριος ο Θεός μου· αν γεννήσω, είτε αγόρι είτε κορίτσι, θα το προσφέρω ως δώρο στον Κύριο τον Θεό μου, για να τον λατρεύει και να τον υπηρετεί σ’ όλη τη ζωή του». Ο Άγγελος πήγε εις την έρημο, βρήκε τον Ιωακείμ και του ανήγγειλε το χαρμόσυνο μήνυμα : «Ιωακείμ, άκουσε Κύριος ο Θεός την προσευχή σου. Γύρνα πίσω εις το σπίτι σου, γιατί η Άννα, η γυναίκα σου, θα μείνει έγκυος».
Γεμάτος χαρά από το Αγγελικό μήνυμα γύρισε εις το σπίτι του, όπου τον περίμενε χαρούμενη και με ψυχική αγαλλίαση η Άννα, η οποία κρεμάστηκε εις τον τράχηλό του και του είπε «Ξέρω τώρα και δεν αμφιβάλω, ότι ο Θεός με ευλόγησε πάρα πολύ. Τώρα πια δεν είναι χήρα, και η άτεκνη και θα μείνω έγκυος». Ο Ιωακείμ ήταν τότε 83 ετών και η Άννα 70 δηλαδή υπέργηροι και ανθρωπίνως ήταν αδύνατο να τεκνοποιήσουν. Παρά ταύτα, υπακούοντας εις το θέλημα του Θεού ήλθαν εις σωματική συνάφεια, χωρίς σαρκική έλξη και ηδονή. Μόνο για το θέλημα του Θεού.
Μετά από εννέα μήνες ήλθε εις τον κόσμο ένα κοριτσάκι, όταν η Άννα πληροφορήθηκε το φύλο του παιδιού αναφώνησε : «Εμεγαλύνθη η ψυχή μου εν τη ημέρα ταύτη». Έβαλαν οι ευσεβείς γονείς το κοριτσάκι στο κρεβατάκι του και το ονόμασαν Μαρία. Τη μικρή Μαρία σε ηλικία τριών ετών την αφιέρωσαν εις τον Θεό κατά την υπόσχεσή τους. Η μικρή Μαρία μετά από ουκ πολλά κυοφόρησε τον Μονογενή Υιό και Λόγο του Θεού και Σωτήρα πάντων ημών Ιησού Χριστό. Έγινε η γέφυρα για να κατέβει, ως άνθρωπος από τον ουρανό εις την γη ο Θεός και ο άνθρωπος από την γη να ανέβει εις τον ουρανό. Έτσι αναδείκτηκε πλατυτέρα των ουρανών, τιμιοτέρα των Χερουβείμ, ενδοξοτέρα ασυγκρίτως των Σεραφείμ. Η αειπάρθενος είναι ανωτέρα πάντων των Αγίων, κατέχει τα δευτερεία μετά την Αγία Τριάδα. Είναι πάντα συμπαραστάτης μας άγρυπνος φρουρός μας και τρέχει πάντα εις την βοήθειά μας όταν με πίστη και πραγματική συντριβή προστρέξουμε εις την πλατειά αγκάλη Της. Είναι η μάνα μας.
Κάτι πολύ σπουδαίο καὶ πνευματικό, είπε ὁ σύγχρονος Όσιος Παΐσιος ὁ αγιορείτης: Δεν υπήρξε αγιότερο και απαθέστερο ζευγάρι απὸ τον Ιωακεὶμ και την Άννα. Και τούτο είναι εύλογο. Γιατί, αν όπως είπε ὁ Χριστός μας, εκ του καρπού το δένδρον γινώσκεται, ας αναλογισθούμε τι αρετή, τι αγιότητα είχαν οι Θεοπάτορες αυτοί, για να αξιωθούν να γεννήσουν την αγιωτέρα των ανθρώπων, που έγινε πλατυτέρα των ουρανών και υψηλότερη και των αγγέλων.
Σε κάθε ακολουθία ψάλλονται ειδικοί ύμνοι για την Θεοτόκο Παναγία, τα Θεοτοκία. Οι γονείς Της Άγιος Ιωακείμ και Αγία Άννα μνημονεύονται σε κάθε ακολουθία προς το τέλος της. Ευγνωμοσύνη απέραντη εις την Θεοτόκο και εις τους Αγίους γονείς Της οφείλουμε όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί και να καταφεύγουμε σε χαρές και λύπες εις την μεσιτεία Της. Να λυθεί η ατεκνία της αμαρτίας μας.
Ορθόδοξη υμνολογία της εορτής
Απολυτίκιο
Ἡ γέννησίς σου Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οικουμένῃ, ἐκ σοῦ γὰρ ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, καὶ λύσας τὴν κατάραν, ἔδωκε τὴν εὐλογίαν, καὶ καταργήσας τὸν θάνατον, ἐδωρήσατο ἡμῖν ζωὴν τὴν αἰώνιον.
Κοντάκιο
Ἰωακεὶμ καὶ Ἄννα ὀνειδισμοῦ ἀτεκνίας, καὶ Ἀδὰμ καὶ Εὔα, ἐκ τῆς φθορᾶς τοῦ θανάτου, ἠλευθερώθησαν, Ἄχραντε, ἐν τῇ ἁγίᾳ γεννήσει σου, αὐτὴν ἑορτάζει καὶ ὁ λαός σου, ἐνοχῆς τῶν πταισμάτων, λυτρωθεὶς ἐν τῷ κράζειν σοι· Ἡ Στεῖρα τίκτει τὴν Θεοτόκον, καὶ τροφὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Κάθισμα
Ἐκ τῆς ῥίζης Ἰεσσαί, καὶ ἐξ ὀσφύος τοῦ Δαυΐδ, ἡ θεόπαις Μαριάμ, τίκτεται σήμερον ἡμῖν, καὶ νεουργεῖται, ἡ σύμπασα καὶ θεουργεῖται. Συγχάρητε ὁμοῦ, ὁ οὐρανός καὶ ἡ γῆ· αἰνέσατε αὐτήν, αἱ πατριαὶ τῶν ἐθνῶν, Ἰωακεὶμ εὐφραίνεται, καὶ Ἄννα πανηγυρίζει κραυγάζουσα· Ἡ στεῖρα τίκτει τὴν Θεοτόκον, καὶ τροφὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Μυργιώτης Παναγιώτης
Μαθηματικός
Μικρασιατική εκστρατεία 100
και πλέον χρόνια από τότε.
Η λήξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου βρίσκει την πατρίδα μας με τους νικητές του πολέμου .Στη Σύνοδο Ειρήνης του Παρισιού συμμετέχει και η Ελλάδα. Με συμφωνία Άγγλων και Γάλλων η 1η ελληνική μεραρχία αποβιβάζεται εις την Σμύρνη με διοικητή τον συνταγματάρχη Ζαφειρίου. Η αποστολή του είναι η προστασία του ελληνικού πληθυσμού και των άλλων μη μουσουλμανικών εθνοτήτων από τη δράση των τούρκων ατάκτων και από τη αυθαιρεσία της Οθωμανικής διοίκησης. Από το 1914 είχαν ξεκινήσει οι τούρκοι τη διαδικασία εθνικής καθάρσεως. Οι κάτοικοι της Σμύρνης με χαρά και ενθουσιασμό υποδέκτηκαν τον ελληνικό στρατό. Τους επόμενους μήνες με έδρα τη Σμύρνη συγκροτήθηκε στρατιωτική μεραρχία. Εξέλιξη που δεν άρεσε στους τούρκους αντάρτες οι οποίοι άρχισαν ανταρτοπόλεμο. Αυτό είχε ως συνέπια η απόβαση των στρατευμάτων να μετατραπεί σε μακροχρόνια εκστρατεία.
Μετά από πίεση της Ελλάδος οι σύμμαχοι συμφωνούν για προέλαση του ελληνικού στρατού εις την ενδοχώρα της Μικράς Ασίας. Εν τω μεταξύ εις την Σύνοδο του Παρισιού συζητείται η τύχη των εδαφών της καταρέουσας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τον Αύγουστο του 1920 υπογράφεται η συνθήκη των Σεβρών . Σύμφωνα με την συνθήκη αυτή όλη η Θράκη (μέχρι την Κωνσταντινούπολη) παραχωρείται οριστικά εις την Ελλάδα. Παραχωρείται για 5 χρόνια η διοίκηση της περιοχής της Σμύρνης και μετά οι κάτοικοι με δημοψήφισμα αποφασίζουν σε ποια χώρα θα ανήκουν. Προσαρτώνται εις την Ελλάδα τα νησιά του Αιγαίου που κατείχαμε από τους βαλκανικούς πολέμους.
Την ίδια περίοδο εις το εσωτερικό της Τουρκίας έχουμε σύγκρουση πολιτικής και στρατιωτικής εξουσίας με τον επαναστατημένο Κεμάλ Αταρτούκ να ορκίζει δική του κυβέρνηση και να μεταφέρει την πρωτεύουσα από την Κωνσταντινούπολη εις την Άγκυρα. Από οργανώνει αντεπίθεση εναντίον των Ελλήνων και των Αρμενίων. Υπογράφει μυστικά συμφωνίες με την Σοβιετική Ένωση και αργότερα με την Ιταλία και Γαλλία και ισχυροποιεί την θέση του.
Το 1920 είναι καθοριστικό έτος για την μικρασιατική εκστρατεία. Ο Πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος προκηρύσσει εκλογές τις οποίες κερδίζει η ενωμένη αντιπολίτευση του Δημητρίου Γούναρη. Από δάγκωμα ουρακοτάγκου ο βασιλιάς Αλέξανδρος πεθαίνει . Κατά τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους κατόπιν δημοψηφίσματος επιστρέφει εις την χώρα ο βασιλέας Κωνσταντίνος Α΄ ο οποίος είναι αντιπαθής από τις δυνάμεις της Αντάντ που βρήκαν ευκαιρία να απαγκιστρωθούν(ιδίως Γαλλία και Ιταλία) από την στήριξη προς την Ελλάδα, της οποίας την κυβέρνηση είχαν προειδοποιήσει για τις συνέπειες που θα υφίστατο αν το δημοψήφισμα ήταν υπέρ της επιστροφής του Κωνσταντίνου. Μόνο η Αγγλία συνέχισε να στηρίζει την Ελλάδα μόνο σε διπλωματικό επίπεδο.
Την άνοιξη του 1921 ο ελληνικός στρατός αποφασίζει την προέλαση προς την Άγκυρα και καταλαμβάνει επίκαιρα σημεία Εσκί Σεχήρ και Αφιόν Καρασηχάρ, χωρίς να έχει εξαλείψει την τουρκική απειλή. Ο Κεμάλ ως αρχιστράτηγος του τουρκικού στρατού ακυρώνει με τους Γάλλους την συμφωνία των Σεβρών και ταυτόχρονα οι Γάλλοι εγκαταλείπουν την Κιλικία αφήνοντας άφθονο πολεμικό εις τα χέρια των τούρκων. Η προέλαση του ελληνικού στρατού προς την Άγκυρα ανακόπηκε εις την μάχη εις τον Σαγγάριον ποταμό τον Αύγουστο του 1921. Η στασιμότητα για ένα χρόνο κλόνισε το ηθικό του στρατού και συγχρόνως έδωσε χρόνο εις τον Κεμάλ για να οργανωθεί. Με την κατάσταση όπως διαμορφώθηκε από τις υπάρχουσες συνθήκες η ελληνική κυβέρνηση σε συνεργασία με τον Ύπατο αρμοστή Σμύρνης Στεργιάδη Αριστείδη αποφασίζει την στρατιωτική εκκένωση της μικράς Ασίας, ήδη από τον Απρίλιο του 1922. Τον Μάϊο του 1922 η κυβέρνηση Γούναρη παραιτείται και αναλαμβάνει η κυβέρνηση Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη. Ο αντιστράτηγος Αναστάσιος Παπούλας διαφωνεί με την κυβέρνηση και παραιτείται και αναλαμβάνει ο Γεώργιος Χατζηανέστης. Οι διπλωματικές προσπάθειες που γίνονται μεταξύ τούρκων και Ελλήνων δεν καταλήγουν σε συμφωνία. Η οικονομική κατάσταση της χώρας είναι κακή και το ημερήσιο κόστος ανέρχεται σε 8.000.000 δρχ. Μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης η αντιπαλότητα συνεχίζεται και οξύνεται, όπως φαίνεται από τα δημοσιεύματα του τύπου.
Την 6η Αυγούστου 1922 και ώρα 4.30 το πρωί ο τουρκικός στρατός εξαπολύει επίθεση εναντίον του ελληνικού ο οποίος αμύνεται και αναγκάζεται να οπισθοχωρεί. Άλλα τμήματα οπισθοχωρώντας βάδιζαν προς τα παράλια για αναχώρηση και άλλα παραδίνονταν. Τα τελευταία τμήματα του Γ σώματος στρατού εγκατέλειψαν την μικρά την 5η Σεπτεμβρίου 1922. Η κυβέρνηση Πρωτοπαπαδάκη παραιτείται και αναλαμβάνει πρωθυπουργός ο Ν. Τριανταφυλλάκος. Την 8η Σεπτεμβρίου μπαίνει εις την Σμύρνη ο πρώτος τούρκος στρατιώτης και στις 13 του μηνός αρχίζει η καταστροφή της πόλεως. Η φωτιά ξεκίνησε από τον αρμένικο συνοικισμό επεκτάθηκε και έκαψε τον ελληνικό και ευρωπαϊκούς. Οι τσέτες ανεξέλεγκτοί επιδόθηκαν σε λεηλασίες, βιασμούς φόνους. Αναφέρεται και απαγωγή κοριτσιών από το αμερικανικό κολέγιο. Την ίδια ημέρα τα τελευταία τμήματα του στρατού οχυρώνονται εις την χερσόνησο της Ερυθραίας και αρχίζει ο οργανωμένος επαναπατρισμός. Από τις 18 Σεπτεμβρίου 1922 αρχίζουν να καταφθάνουν κατά χιλιάδες οι πρόσφυγες εις την Αθήνα.
Το αποτέλεσμα πάνω από 25.000 νεκροί και τραυματίες από ελληνικής πλευράς και περισσότεροι από 1.500.000 Έλληνες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις πατρογονικές εστίες τους μετά από 2500 χρόνια, αφήνοντας πίσω τους πάνω από 600.000 νεκρούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε ο Βενιζέλος εις την Συνδιάσκεψη της Ειρήνης του Παρισιού εις την Μικρά Ασία κατοικούσαν 1.694.000, εις την Θράκη και περιοχή Κωνσταντινούπολης 731.000, περιοχή Τραπεζούντας 350.000 και εις τα Άδανα 70.000. Συνολικά οι Έλληνες ήταν 2.845.000 αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού που κυριαρχούσε οικονομικά και διατηρούσε την πολιτιστική του ταυτότητα σε ένα περιβάλλον εχθρικό . έχοντας 2.177 σχολεία με 177.505 μαθητές και 4.596 δασκάλους, καθώς και 2.232 εκκλησίες.
Οι τούρκοι ήθελαν να εξαφανίσουν ότι θύμιζε ελληνικό στοιχείο προβαίνοντας σε ανείπωτα εγκλήματα σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες μαζικούς εμπρησμούς ανθρώπων και κτιρίων, φόνους, βιασμούς και βασανιστήρια. Σύμφωνα με μαρτυρίες Αμερικανών παιδιά κάηκαν μέσα σε σχολεία, χριστιανοί κάηκαν μαζί με τις εκκλησίες και γνωστή την εποχή εκείνη Αμερικανίδα γιατρός, M. C. Elliott, περίθαλψε πάρα πολλές Ελληνίδες θύματα βιασμού, ενώ δεν καταγράφτηκαν βιασμοί γυναικών της Τουρκίας. Εις τα θύματα των χριστιανών συμπεριλαμβάνεται και ο Μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος, ο οποίος συνελήφθη βασανίστηκε , τυφλώθηκε και κομματιάστηκε από τον τουρκικό όχλο βρίσκοντας μαρτυρικό θάνατο .Μαζί μαζί με τον Μητροπολίτη δολοφονήθηκαν και δυο επίλεκτα μέλη της Μικρασιατικής Άμυνας, ο δημογέροντας Κλημάνογλου τον οποίο απαγχόνισαν και ο διαπρεπής νομικός Νικόλαος Τσουρούκτσογλου τον οποίο έδεσαν από τα πόδια πίσω από ένα αυτοκίνητο και τον έσυραν στους δρόμους της πόλης. Το αποκορύφωμα θα λέγαμε ότι ήταν η πυρπόληση της αρμενικής και ελληνικής συνοικίας όπου αναγκάστηκαν οι κρυμμένοι σε αυτά Έλληνες και Αρμένιοι να εξέλθουν για να μη καούν και έπεσαν εις τα χέρια των τούρκων που παραμόνευαν. Πριν τους εκτελέσουν τους υπέβαλλαν σε φρικτά βασανιστήρια. οι φόνοι, οι βιασμοί και γενικά η απάνθρωπη συμπεριφορά των εξαγριωμένων τούρκων ανάγκασαν τον Αμερικανό πρόξενο εις τη Σμύρνη George Horton),,να γράψει «Ένα από τα δυνατότερα συναισθήματα που πήρα μαζί μου απ’ τη Σμύρνη ήταν το συναίσθημα της ντροπής, διότι άνηκα στο ανθρώπινο γένος»
Οι συνέπειες
Μετά από την κατάρρευση του μετώπου, εις την Αθήνα βενιζελικοί αξιωματικοί με το Κίνημα της 11ης Σεπτεμβρίου 1922 απαιτούν την απομάκρυνση του βασιλιά Κωνσταντίνου τον οποίο θεωρούν ως βασικό υπεύθυνο και την ορκωμοσία νέας κυβέρνησης η οποία θα είναι αρεστή εις τις δυνάμεις της Αντάντ. Ο βασιλιάς αποχωρεί εις το εξωτερικό και η κυβέρνηση παραιτείται. Συστήνεται έκτακτο στρατοδικείο το οποίο με συνοπτικές διαδικασίες καταδικάζει εις θάνατον έξι τους Δημητρίου Γούναρη, Νικόλαου Θεοτόκη, Γεωργίου Χατζανέστη, Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη, Γεωργίου Μπαλτατζή και Νικόλαου Στράτου, στις 28 Νοεμβρίου 1922, απόφαση που θεωρήθηκε από πολλούς ως προαποφασισμένη, για αυτό τον λόγο ονομάστηκε ¨δίκη των έξι¨. Η απόφαση εκτελέστηκε την ίδια ημέρα εις το Γουδί έγινε ο τουφεκισμός των καταδικασθέντων. Η εκτέλεση των έξι προκάλεσε αντιδράσεις και εις το εσωτερικό και εις το εξωτερικό .Το 2010 ο Άρειος Πάγος, το ανώτατο δικαστήριο της χώρας , αναίρεσε την καταδικαστική απόφαση και απάλλαξε τους έξι από την κατηγορία, τους αθώωσε.
Η έλευση τόσων χιλιάδων ξεριζωμένων από τα πατρογονικά εδάφη Ελλήνων επηρέασε το κοινωνικό γίγνεσθαι του τόπου. Το πολιτικό και πολιτιστικό. Ήταν φορείς άλλου τρόπου ζωής, με διαφορετικές συνήθειες και διαφορετικής κουλτούρας. Οι ντόπιοι ,πολλές φορές, τους αντιμετωπίζουν με επιφυλακτικότητα. Ήλθαν φτωχοί και εξαθλιωμένοι αφού όλα τα υπάρχοντα περιουσιακά τους στοιχεία παρέμειναν στη Τουρκία. Έφεραν μαζί τους ελάχιστα οικογενειακά κειμήλια, εικόνες και ψυχή και καρδιά γεμάτη από Ελλάδα και ορθοδοξία. Αυτά ήταν δυνατόν να μεταφέρουν τις δύσκολες εκείνες στιγμές Αυτά δεν μπορούσε ο τούρκος να τα αρπάξει, ήταν ριζωμένα βαθιά εις το υποσυνείδητο. Με ρίζες που χάνονταν στα βάθη των αιώνων. Αγιοτόκος η Μικρά Ασία με πλούσια προσφορά εις την ορθοδοξία και εις το ελληνικό πνεύμα δηλαδή εις τον ελληνοχριστιανισμό. Πολλές οικογένειες διασκορπιστήκανε και το ένα μέλος αναζητούσε το άλλο. Η φτωχή και ταλαιπωρημένη από τους πολέμους Ελλάδα έπρεπε να υποδεκτεί και να εξασφαλίσει τα αναγκαία και απαραίτητα, ως η μητέρα, εις τους πολυπληθείς πρόσφυγες . Εις τα προσφυγόπουλα ,τα οποία δεν είχαν εις τον ήλιο μοίρα και που την κεφαλήν κλείναι. Πρόβλημα ζωής και θανάτου. Ξαφνικά από νοικοκύρης εις τον τόπο και αφέντης να βρίσκεσαι στους πέντε ανέμους, σε μια χώρα την μητρόπολη του ελληνισμού, αλλά ευρισκομένη σε κατάσταση φτώχειας. Μπόλιασαν παραγωγικά τις δικές της ιδέες με των ντόπιων και βγήκανε κερδισμένοι όλοι. Άλλωστε όλοι είχαν την ίδια μάνα την Ελλάδα. Είχαν την ίδια θρησκεία, την Ορθοδοξία. Εις τον ίδιο Θεό πίστευαν και εναπέθεταν τις ελπίδες τους. Με την ανταλλαγή των πληθυσμών η πατρίδα μας έγινε πιο ομοιογενής θρησκευτικά και εθνικά. Οι μουσουλμάνοι της Ελλάδος είναι ΄Ελληνες πολίτες. Δεν υπάρχουν τούρκοι εις την Ελλάδα βάσει των συνθηκών που έχει υπογράψει και η Τουρκία. Τα γραφόμενα ή λεγόμενα περί του αντιθέτου στερούνται οποιασδήποτε βάσης νομικής ή επιστημονικής. Εκφράζουν, μύχιους πόθους, μιας ομάδας εθνομηδενιστών , δεν θα πω προδοτών, που ρίχνουν νερό εις τον μύλο της ανωμαλίας .Πρέπει να αντιληφθούν ότι δεν προσφέρουν υπηρεσίες καλές εις την πατρίδα τους την Ελλάδα και ότι στηρίζουν τις ανιστόρητες ορέξεις σουλτάνων της περιοχής και περιφρονούν την ιστορική αλήθεια.
Δεν τα γράφουμε για να δημιουργήσουμε έχθρα και αντιπαλότητα με τους γείτονες. Δεν θα λησμονήσουμε και δεν θα παραχαράξουμε την ιστορική αλήθεια. Για χιλιάδες χρόνια το ελληνικό πνεύμα ζούσε και θαυματουργούσε εις τα παράλια του πόντου και της μικράς Ασίας δημιουργώντας πολιτισμό και μνημεία τα οποία, σήμερα, διαφημίζουν σε ολόκληρο τον κόσμο να πάνε να τα θαυμάσουνε. Τα δημιουργήματα των Ελλήνων. Είναι λάθος να λέγεται ότι η ελπίδα «πάλι δικά μας θαναι» θάφτηκε εις τα ερείπια της μικρασιατικής καταστροφής.
Δεν χαρίζουμε τίποτα. Υπερασπιζόμαστε τα ιερά χώματα της πατρίδας μας και τα όσια του ελληνισμού. Το αποδείξαμε πολλές φορές. Παλαιόθεν και εσχάτως. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν θα χρειαστεί. Ο Ελληνισμός κρύβει πατριωτισμό, χριστιανοσύνη, ηρωισμό και αυταπάρνηση.
Ας τα σκεφθούν όσοι ονειρεύονται μεγαλεία και δόξα της καρδιάς των τα γαλάζια σύνορα. Η Ιστορία άλλα λέγει. Ας την διαβάσει και ας τη μελετήσει. Θα βγει πολλαπλά ωφελημένος.
Μυργιώτης Παναγιώτης
Μαθηματικός
Σεπτεμβριανά 1955
μια ακόμη μαύρη σελίδα για τους γείτονες Τούρκους.
Το 330 μ.Χ., 11 Μαΐου, θεμελιώνεται η Κωνσταντινούπολη και καθίσταται η πρωτεύουσα του βυζαντινού ελληνισμού (βυζαντινής αυτοκρατορίας). Σημείο αναφοράς παγκόσμιο για πολλούς αιώνες. Ακτινοβολεί ελληνικό πνεύμα και Ορθοδοξία. Είναι η ¨Νέα Ρώμη¨ του αυτοκράτορα Μ. Κωνσταντίνου και περνά στο θυμικό των Ελλήνων ως η¨ Βασιλεύουσα¨ στα χρόνια της βυζαντινής εποποιίας και ως ¨Πόλη¨ στα δύσκολα χρόνια της τουρκοκρατίας. Οι τούρκοι την ονομάζουν Ισταμπούλ¨ που είναι παράφραση της προτάσεως ¨εις την Πόλη». Σύμβολο της μεγάλης ιδέας του γένους ¨πάλι δικά μας θα ‘ναι¨.
Η παρουσία των Ελλήνων εις περιοχές της Τουρκίας (Πόντος, Μικρά Ασία κλπ) είναι συνεχής και διαχρονική. Μετά τη μικρασιατική καταστροφή υπογράφεται το 1927 η συνθήκη της Λωζάνης, η οποία προβλέπει ότι από την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών εξαιρούνται οι Έλληνες της Πόλης και οι μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης. Μετά την υπογραφή της συνθήκης αρχίζει συστηματικά οργανωμένο σχέδιο οικονομικής και φυσικής εξόντωσης των Ελλήνων. Συγκεκριμένα:. Το 1923 Έλληνες της Κωνταντινούπολης, Τενέδου και Ίμβρου, 30.000 στον αριθμό, καταφεύγουν εις την Ελλάδα για να σωθούν. Απαγορεύτηκε σε αυτούς να επιστρέψουν και οι περιουσίες των δημεύτηκαν. Οι αιρετοί άρχοντες Ίμβρου και Τενέδου απολύονται και απαγορεύεται να λειτουργούν ελληνικά σχολεία. Το 1930 η Μεγάλη Εθνοσυνέλευση της Τουρκίας ψηφίζει νόμο ο οποίος απαγορεύει να ασκούν οι Έλληνες 30 επαγγέλματα. Ο στόχος προφανής. Πολλοί έρχονται ως πρόσφυγες εις την Ελλάδα. Την περίοδο 1941-42 ψηφίζεται νόμος, γνωστός ως Varlik Vergisi, με τον οποίο επιβάλλεται υπερβολική φορολογία εις τους ομοεθνείς μας. Υπολογίζεται ότι 2.000 Έλληνες έχασαν την περιουσία τους. Επί πλέον επιστρατεύει χιλιάδες άντρες ηλικίας 18 έως 45 από Έλληνες, Εβραίους και Αρμένιους και τους οδηγεί εις τα βάθη της Ανατολίας εις τα στρατόπεδα εξόντωσης. Μέχρι το 1955 ο τουρκικός τύπος, με τις ευλογίες των κυβερνήσεων, με δημοσιεύματα προσπαθεί να εμφανίσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τους Έλληνες της Πόλης να επιδιώκουν την ένωση με την Ελλάδα και την αναβίωση της Μεγάλης Ιδέας και της Ρωμαίικης αυτοκρατορίας.Καταβάλλεται προσπάθεια από τους κυβερνόντες Τούρκους να φανατίσουν τους πολίτες τους και ιδιαίτερα τους εθνικιστές με σκοπό να χρησιμοποιηθούν την κατάλληλη στιγμή. Πιστεύουν οι Τούρκοι ότι η κατάλληλη στιγμή έφθασε. Το καλοκαίρι του 1955 ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος αγωνίζεται για την ένωση της Μεγαλονήσου με την Ελλάδα. Η προσπάθεια αυτή ερμηνεύεται ως απειλή εξαφάνισης των τουρκοκυπρίων. Ο τούρκος πρωθυπουργός Varlik Vergisi, δηλώνει ότι στις 28 Αυγούστου οι Έλληνες θα σφάξουν τους τουρκοκύπριους. Επί πλέον τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γείτονές μας οφείλονται εις την δράση των Ελλήνων. Το σκηνικό είναι έτοιμο. Το σύνθημα μένει για να δράσει σχεδιασμένα και προγραμματισμένα ο όχλος και οι φανατικοί. Η στιγμή του προγκρόμ έφθασε.
Πράκτορας της Τουρκίας τοποθετεί βόμβα εις το τουρκικό προξενείο στη Θεσσαλονίκη, η οποία εκρήγνυται και παίρνει φωτιά το παραπλήσιο σπίτι, εις το οποίο πιθανολογείται ότι γεννήθηκε ο Κεμάλ Αταρτούκ. Επρόκειτο για τον Οκτάι Ενγκίν, ο οποίος σπούδαζε εις τη Θεσσαλονίκη, και ο οποίος αργότερα έγινε διοικητής τουρκικής περιοχής. Αυτό είναι, το σύνθημα δόθηκε. Το ¨νέο¨ έφθασε γρήγορα εις την Πόλη.
Ο συγκεντρωμένος όχλος που είχε από ημέρες μεταφερθεί στην Πόλη, περίπου 300.000 άνθρωποι, αρχίζει το έργο του. Καταστρέφει ότι μη μουσουλμανικό υπάρχει και κυρίως ότι ελληνοχριστιανικό. Σπίτια καίγονται, καταστήματα λεηλατούνται και παραδίνονται εις τις φλόγες, εκκλησίες βεβηλώνονται και ιερείς οδηγούνται σε περιτομές και εις τον θάνατο. Άλλοι γυμνώθηκαν και διαπομπεύθηκαν, εξαναγκαζόμενοι να φωνάζουν: «Η Κύπρος είναι τουρκική», ενώ υπάρχουν μαρτυρίες ότι σε κάποιο ιεροδιάκονο έγινε αναγκαστική περιτομή. Ο Επίσκοπος Παμφίλου Γεράσιμος και ο ηλικιωμένος μοναχός Χρύσανθος Μαντάς ξυλοκοπήθηκαν μέχρι θανάτου, ενώ ο Μητροπολίτης Ηλιουπόλεως Γεννάδιος παραφρόνησε από τους ξυλοδαρμούς και ύστερα από λίγο χρόνο απεβίωσε. Από την μανία του όχλου και τα νεκροταφεία βεβηλώθηκαν. Γυναίκες βιάστηκαν. Υπήρχε σχέδιο εξαφανισμού συγκεκριμένων στόχων. Καταγεγραμμένοι ονομαστικά. Πολύ μεγάλες οι ζημιές υπολογίζονται σε 1 έως 2 δισεκατομμύρια τουρκικές λίρες της εποχής.
Ο τύπος της εποχής γράφει «θάνατος στους γκιαούρηδες», «θάνατος στους Έλληνες προδότες», «εμπρός για τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα» κ.ά. Αυτά ήταν και τα συνθήματα που ακούγονταν κατά τη διάρκεια της λεηλασίας. Αφού ολοκληρώθηκε η λεηλασία την 02.00 ώρα της 7ης Σεπτεμβρίου κηρύχτηκε στρατιωτικός νόμος και ηρέμησαν τα πράγματα. Το κυρίως προγκρόμ έγινε εις την Κωνσταντινούπολη. Έκτροπα και λεηλασίες έγιναν και εις την Σμύρνη.
Ο ασθενής και κλινήρης Έλληνας πρωθυπουργός δεν μπορούσε να αντιδράσει. Μετά την ανάδειξη του Κωνσταντίνου Καραμανλή στην πρωθυπουργία στις 6 Οκτωβρίου 1955 και την αποχή της Ελλάδος από γυμνάσια του Ν.Α.Τ.Ο. στην Μεσόγειο, η Άγκυρα υποχρεώθηκε να αποδώσει μια στοιχειώδη ηθική ικανοποίηση στην Ελλάδα. Στις 24 Οκτωβρίου τίμησε σε ειδική τελετή στο στρατηγείο του Ν.Α.Τ.Ο. στην Σμύρνη την ελληνική σημαία, την οποία ύψωσε ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών.
Από το 1955 έως το 1958 οι Έλληνες της Πόλης προόδευσαν οικονομικά. Από το 1958 αρχίζει πάλι κύκλος διωγμών. Έτσι, το έτος αυτό εκδηλώνεται σαμποτάζ οικονομικό εναντίον των επαγγελματιών και εμπόρων. Το 1964 ανακαλούν οι τούρκοι το σύμφωνο φιλίας των δυο χωρών με αποτέλεσμα 65.000 Έλληνες να απελαθούν χωρίς αποζημίωση από την Πόλη μέχρι το 1965. Επίσης, το 1964, άρχισε να εφαρμόζεται ο νόμος περί «ανοικτών φυλακών» στην Ίμβρο. Με την ελεύθερη δράση και κυκλοφορία των φυλακισμένων στο νησί οι Έλληνες αναγκάζονται να το εγκαταλείψουν. Το 1971, το έγκλημα ολοκληρώθηκε με την αυθαίρετη απαλλοτρίωση των ελληνικών περιουσιών. Την ίδια χρονιά, η Άγκυρα έκλεισε τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης.
Σήμερα εις την Πόλη ζουν πολλοί λίγοι Έλληνες. Μετριούνται σε χιλιάδες με τα δάκτυλα του ενός χεριού. Η Ελληνική μειονότητα έχει εξαφανιστεί. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι ηλικιωμένοι. Η συστηματική προσπάθεια χρόνων απέδωσε καρπούς. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης, Έλληνες πολίτες, αυξάνονται και πληθύνουν γιατί δεν εφάρμοσε η πατρίδα μας τακτικές γενοκτονίας και αφανισμού μειονοτήτων.
Κλείνουμε με λίγες απλές σκέψεις, επίκαιρες πάντα, γιατί οι εξ ανατολών γείτονές μας φροντίζουν να μας θυμίζουν γεγονότα που φέρουν εις την επιφάνεια στιγμές από το παρελθόν τους για το οποίο δεν θα πρέπει να αισθάνονται και τόσο υπερήφανοι.
Ξέρουμε να φυλάμε Θερμοπύλες. Γνωρίζουμε να αγωνιζόμαστε για πατρίδα Ελλάδα, Ελευθερία, Δημοκρατία και Ελευθερία.
Τις έννοιες αυτές που γεννήθηκαν εις την Ελλάδα αποδείξαμε ότι γνωρίζουμε και έχουμε τις δυνάμεις να τις υπερασπιστούμε. Μέχρι τελικής νίκης. Μέχρι της τελευταίας ρανίδος του αίματός μας. Ένα μικρό μνημόσυνο εις τα αθώα θύματα των Σεπτεμβριανών ή κατά άλλους ¨της νύκτας των κρυστάλλων¨.
Αιωνία η μνήμη.
Το αίμα τους ποτίζει τον Ελληνισμό.
Μυργιώτης Παναγιώτης
Μαθηματικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο