Τετάρτη 23 Απριλίου 2025

Σύννεφο τα «ραβασάκια» για δικαιώματα μουσικής - Νέο «χτύπημα» στην εστίαση και στην Αιτωλοακαρνανία


Επιχειρήσεις εστίασης και στην Αιτωλοακαρνανία έλαβαν ειδοποιήσεις για αναδρομικά δικαιώματα μουσικής  χιλιάδων ευρώ....

Ολοένα και περισσότερες είναι οι καταγγελίες που προέρχονται τόσο από σωματεία όσο και από  μεμονωμένους ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ειδοποιήσεις που τους καλούν να καταβάλουν χρήματα για την άδεια χρήσης μουσικής στους χώρους τους.

Οι επιστολές αυτές, που προέρχονται από οργανισμό συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, αναφέρουν ότι η άδεια είναι απαραίτητη για τη νόμιμη χρήση μουσικής και περιλαμβάνουν αναλυτικό πίνακα με τις οφειλόμενες αμοιβές, συχνά καλύπτοντας αναδρομικά αρκετά έτη, τα οποία είναι κάποιες χιλιάδες ευρώ.


Το ζήτημα έχει μεγάλη βαρύτητα για τον κλάδο, καθώς ουσιαστικά πρόκειται για «βόμβα» στα θεμέλια της εστίασης!


Ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Εστίασης, Αναψυχής και Ψυχαγωγίας Αγρινίου Κώστας Ναστούλης μίλησε αναλυτικά για το ζήτημα στην εφημερίδα «Συνείδηση».


Σύμφωνα με τον κ. Ναστούλη: «Η αναπαραγωγή μουσικής σε καταστήματα εστίασης, όπως  εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας που προσφέρουν στον πελάτη. Ωστόσο, η χρήση μουσικών έργων συνεπάγεται και υποχρεώσεις για την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, που στην πράξη έχουν δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και αμφιλεγόμενες καταστάσεις για τους επαγγελματίες του κλάδου».


Βάσει του ελληνικού και ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου, όπως τονίζει ο κ. Ναστούλης, «κάθε κατάστημα οποιαδήποτε κλάδου που αναπαράγει μουσική οφείλει να εξασφαλίζει άδειες δημόσιας εκτέλεσης από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Οι βασικοί φορείς είναι η Αυτοδιαχείριση και η ΕΔΕΜ για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών και ο GEA για τα συγγενικά δικαιώματα των εκτελεστών και παραγωγών».


Μεμπτά σημεία – Η φωνή της αγοράς


Παρόλο που η υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων είναι θεμιτή και λογική, στην πράξη προκύπτουν σοβαρά προβλήματα τονίζει ο κ. Ναστούλης, αναλύοντας μάλιστα τα προβλήματα αυτά.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τον κ. Ναστούλη τα προβλήματα είναι:


1.Ασαφής ενημέρωση και πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων: Οι επιχειρηματίες συχνά δεν γνωρίζουν σε ποιον φορέα οφείλουν τι. Η πολυδιάσπαση μεταξύ Αυτοδιαχείρισης, ΕΔΕΜ, GEA, και άλλων ίσως επιμέρους οργανισμών δημιουργεί σύγχυση, υπέρογκες χρεώσεις και δυσκολία συμμόρφωσης.


2.Έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο τιμολόγησης των αδειών χρήσης μουσικής: Η τιμολόγηση για τη χορήγηση αδειών δημόσιας εκτέλεσης μουσικών έργων βασίζεται, κατ’ αρχήν, σε κριτήρια όπως το εμβαδόν του καταστήματος, η φύση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η διάρκεια λειτουργίας (εποχικότητα), καθώς και ο τρόπος χρήσης της μουσικής (ενδεικτικά: αναπαραγωγή μέσω ηχητικού εξοπλισμού, παρουσία DJ ή ζωντανής μουσικής κ.α.).


Ωστόσο, στην πράξη, παρατηρείται συχνά ελλιπής ή και εσφαλμένη τιμολόγηση, κυρίως λόγω της απουσίας άμεσης και τεκμηριωμένης επικοινωνίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης πνευματικών ή συγγενικών δικαιωμάτων. Επιπλέον, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου η εκτίμηση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση, ο καθορισμός του ύψους των οφειλών, να βασίζεται αυθαίρετα σε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πρακτική που ενέχει σοβαρούς κινδύνους λανθασμένων και άδικων απαιτήσεων.


3. Επιβολή τελών σε καταστήματα με ήπια ή τυχαία χρήση μουσικής: Ακόμα και καταστήματα που απλώς παίζουν ραδιόφωνο υπόκεινται σε τέλη, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη αν η μουσική είναι κύριο χαρακτηριστικό της εμπειρίας ή συμπληρωματική.


4.Αναδρομική διεκδίκηση χρηματικών αξιώσεων: Κατόπιν της λύσης και εκκαθάρισης της ΑΕΠΙ και ενόσω υφίστατο κενό στη θεσμική εκπροσώπηση των δικαιούχων, οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης δεν προέβησαν σε καμία ουσιαστική ειδοποίηση ή αξίωση καταβολής δικαιωμάτων από τους χρήστες μουσικών έργων. Στο πλαίσιο αυτό, εγείρονται εκ των υστέρων, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή συνεννόηση, υπέρογκες οικονομικές απαιτήσεις με αναδρομική ισχύ από το έτος 2018 και εφεξής, γεγονός που εγείρει ζητήματα δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και ασφάλειας δικαίου.


5.Ασάφεια και επικάλυψη ποσοστών εκπροσώπησης: Οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης προβάλλουν ισχυρισμούς περί υψηλών ποσοστών εκπροσώπησης του παγκόσμιου ρεπερτορίου (π.χ. 70% ή 80%). Ωστόσο, το άθροισμα αυτών των ποσοστών υπερβαίνει το 100%, γεγονός που δημιουργεί σύγχυση και εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη σαφήνεια και την ακρίβεια των ισχυρισμών εκπροσώπησης.


6.Ασάφεια στο ρεπερτόριο εκπροσώπησης: Παρατηρείται σημαντική ασάφεια ως προς την ακριβή έκταση και το περιεχόμενο του ρεπερτορίου που εκπροσωπεί κάθε οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικών ή συγγενικών δικαιωμάτων. Οι οργανισμοί συχνά προβάλλουν γενικές και μη τεκμηριωμένες δηλώσεις περί εκπροσώπησης μεγάλου ποσοστού του παγκόσμιου ή εγχώριου ρεπερτορίου, χωρίς να παρέχουν αναλυτικούς και επαληθεύσιμους καταλόγους έργων ή συμβάσεων εκπροσώπησης. Το γεγονός αυτό καθιστά αδύνατη την ορθή και τεκμηριωμένη επιλογή αδειοδότησης από την πλευρά των χρηστών, δημιουργεί υπερβάλλουσες ή αλληλεπικαλυπτόμενες οικονομικές απαιτήσεις και υπονομεύει τη νομική βεβαιότητα, καθώς δεν μπορεί να διαπιστωθεί με σαφήνεια ποιος οργανισμός νομιμοποιείται να εισπράττει δικαιώματα για ποια συγκεκριμένα έργα.


Οφειλές και συνέπειες


Η μη έκδοση άδειας ή η καθυστέρηση στην καταβολή των τελών οδηγεί σε σωρευτικές οφειλές που συχνά μετατρέπονται σε νομικές υποθέσεις. Αυτό, όπως τονίζει ο κ. Ναστούλης, έχει ως αποτέλεσμα οικονομική επιβάρυνση, δικαστικές διαμάχες και, σε κάποιες περιπτώσεις, διοικητικές κυρώσεις, όπως αναστολή λειτουργίας.


Τι ζητά ο κλάδος


Οι επαγγελματίες της εστίασης σύμφωνα με τον κ. Ναστούλη, «δεν αρνούνται την ανάγκη να αμείβονται οι δημιουργοί. Αντίθετα, ζητούν ένα δίκαιο, διαφανές και απλοποιημένο σύστημα που θα λαμβάνει υπόψη τη φύση και τον τρόπο χρήσης της μουσικής. Για αρχή ένας ενιαίος φορέας είσπραξης, το πάγωμα ή η διαγραφή αξιώσεων παρελθόντων ετών, η δυνατότητα ευέλικτων ρυθμίσεων και η σαφής ενημέρωση, θα έδιναν "ανάσα" σε έναν ήδη πιεσμένο κλάδο».

Εφημερίδα «Συνείδηση» - Κώστας Χονδρός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο