Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

Β. Χαραλαμπογιάννη στο aftodioikisi.gr για Δημόσιο: Έρχονται αλλαγές σε ΒΑΕ, πειθαρχικό, επιλογή προϊσταμένων, κώδικα – Τι λέει για 13ο μισθό, προσλήψεις

Χρίστος Βούζας


Συμμετοχή των συνδικαλιστών στα Πειθαρχικά του Δημοσίου αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου συζητά η κυβέρνηση, μετά τις αντιδράσεις της ΑΔΕΔΥ για τον αποκλεισμό του από αυτά...... Τα παραπάνω τονίζει στο β΄ μέρος της συνέντευξης στο aftodioikisi.gr η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη: «Επειδή, όμως, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων σίγουρα μπορούν να εισφέρουν στη διαδικασία εξέτασης μιας πειθαρχικής υπόθεσης, φωτίζοντας διάφορες πτυχές της, έχουμε κάνει σκέψεις για τη δυνατότητά τους να προσέρχονται και να τοποθετούνται στις συνεδριάσεις του νέου ενιαίου πειθαρχικού οργάνου, εκθέτοντας τις απόψεις τους», λέει χαρακτηριστικά. Παράλληλα η υφυπουργός Εσωτερικών τονίζει ότι εντός του 2025 θα θεσμοθετηθούν νέα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε όλους τους τομείς του δημοσίου, νέο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων, ενιαίος Κώδικας Προσωπικού του Δημοσίου αλλά και τα HRMS, το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού. Αναφορικά με τις αυξήσεις στο δημόσιο, τονίζει ότι στόχος είναι έως τον Απρίλιο του 2027 να έχει αυξηθεί ο μισθός όλων των δημοσίων υπαλλήλων σε σχέση με σήμερα κατά 100 ευρώ μηνιαίως ή 1.200 ετησίως, δηλαδή, ένας μισθός. Τέλος, σε σχέση με τις προσλήψεις τονίζει ότι «μόνο κατά την περίοδο 2020-2025, προχωρήσαμε στην έγκριση 111.535 προσλήψεων στο σύνολο των φορέων του δημοσίου σε όλη την Ελλάδα», ενώ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση θα γίνουν 3.522 προσλήψεις εντός του 2025.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της υφυπουργού Εσωτερικών Β. Χαραλαμπογιάννη στο aftodioikisi.gr είναι το εξής:

-Κυρία υπουργέ, θα ήθελα να συνεχίσουμε τη συζήτησή μας με την διαδικασία αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο στην οποία αντιδρά η ΑΔΕΔΥ. Ποιες κυρώσεις θα έχουν οι εργαζόμενοι του δημοσίου που δεν θα συμμετέχουν στην διαδικασία της αξιολόγησης;


Μπορώ να σας πω ότι μετά την εφαρμογή του Ν. 4940/2022 που θεσπίσαμε, το σύστημα Αξιολόγησης – Στοχοθεσίας δεν είναι μια υπόθεση εργασίας ούτε ένα κενό γράμμα, αλλά οργανικό μέρος της δημόσιας διοίκησης.  Ήδη από το 2023, το πρώτο έτος εφαρμογής του, συμμετείχαν σε αριθμητικό επίπεδο οι περισσότεροι υπάλληλοι και προϊστάμενοι από τότε που έχουμε ηλεκτρονικά στοιχεία καταχωρίσεων, δηλαδή πάνω από 165.000 υπάλληλοι, ενώ για το 2024 έχουν τεθεί πάνω από 188.000 στόχοι.


Πρόκειται για υποχρεωτική διαδικασία, που εμπίπτει στα υπηρεσιακά καθήκοντα κάθε υπαλλήλου και προϊσταμένου. Στο πλαίσιο αυτό, έχει προβλεφθεί η σύσταση Επιτροπών Εποπτείας Αξιολόγησης με κύρια αποστολή τους την ουσιαστική εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης. Στις Επιτροπές αυτές μετέχουν μέλη του ΑΣΕΠ, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και στελέχη από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Πιο συγκεκριμένα, εφόσον διαπιστωθούν αποκλίσεις ή διαμορφούμενες τάσεις ως προς την τήρηση της διαδικασίας, οι εν λόγω Επιτροπές μπορούν να λάβουν μια σειρά από διορθωτικά μέτρα, καθώς έχουν τεθεί πολλαπλές δικλείδες για την άρτια εφαρμογή του.

Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο σύστημα είναι προσανατολισμένο στην ουσία δηλαδή, την διαρκή βελτίωση των δεξιοτήτων των υπαλλήλων του δημοσίου, αλλά και την επιβράβευση όσων εργάζονται για την αποδοτικότερη αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του και όχι μια προσχηματική αξιολόγηση με το 97% να εμφανίζονται «άριστοι» ή «πολύ επαρκείς», αλλά να μην καταγράφεται καμία βελτίωση στους δείκτες εξυπηρέτησης του πολίτη.


-Ποιες, όμως θα είναι οι κυρώσεις γι’ αυτούς που δεν θα συμμετέχουν;


H αξιολόγηση είναι μια υποχρεωτική διαδικασία η οποία διέπει προφανώς και τους προϊσταμένους και τους υπαλλήλους. Όποιος δεν συμμετέχει σε μία υποχρεωτική διαδικασία, η πειθαρχική οδός είναι δεδομένη. Θα εξεταστεί κάθε περίπτωση διακριτά και θα επιβληθεί όποια ποινή προβλέπεται στις αντίστοιχες περιπτώσεις.

 


-Η κυβέρνηση με την αξιολόγηση, ισχυρίζεται ότι επιδιώκει να γίνει καλύτερο το Δημόσιο. Ωστόσο, με τόσες ελλείψεις προσωπικού σε πολλούς τομείς (σ.σ. για παράδειγμα πρόσφατα η ΚΕΔΕ έκανε λόγο για 35.000 κενές θέσεις στους δήμους), μήπως βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο;


Θα μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ με στοιχεία. Για πρώτη φορά από το 2019 και εξής οι προσλήψεις προγραμματίζονται σε ετήσια βάση, αφού έχουν εγκριθεί στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, αυτό του Υπουργικού Συμβουλίου, με βάση τις άμεσες προτεραιότητες της δημόσιας διοίκησης και της χώρας.


Μόνο κατά την περίοδο 2020-2025, προχωρήσαμε στην έγκριση 111.535 προσλήψεων στο σύνολο των φορέων του δημοσίου σε όλη την Ελλάδα.


Από αυτές, το 26% αφορούσε στην παιδεία, το 17% την υγεία, το 14% την άμυνα, το 12% την τοπική αυτοδιοίκηση και το 7% στην προστασία του πολίτη. Ειδικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που αναφερθήκατε, ιδίως το 2025, αποφασίστηκε μια από τις ισχυρότερες ενισχύσεις της περιόδου από το 2020 και μετά. Οι εγκριθείσες προσλήψεις για το σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ανέρχονται στις 3.522, δηλαδή στο 18% των συνολικών εγκρίσεων για το έτος.


Δόθηκε δε, προτεραιότητα στην κάλυψη των αναγκών σε εξειδικευμένο προσωπικό και επίσης εγκρίθηκε το σύνολο των αιτημάτων σε προσωπικό ανταποδοτικών υπηρεσιών, οι οποίες όπως γνωρίζει και η ίδια η ΚΕΔΕ, για πολλά χρόνια είχαν μείνει εκτός εγκρίσεων. Παράλληλα, υπήρξε μέριμνα για την κάλυψη αναγκών σε φορείς που εδρεύουν στις πληγείσες περιοχές, καθώς για τους μικρότερους δήμους. Η κατανομή ανά κατηγορία δήμων είναι ενδεικτική: σε μικρούς νησιωτικούς δήμους εγκρίθηκε το 85% των αιτημάτων και στους μικρούς ηπειρωτικούς και μικρούς ορεινούς δήμους 74%.


Στο ενδιάμεσο εργαστήκαμε για τον εκσυγχρονισμό των οργανισμών των φορέων, ώστε να περιλαμβάνουν τις θέσεις που πραγματικά τους είναι απαραίτητες. Η προσπάθεια, λοιπόν, που καταβάλουμε για την εξοικονόμηση πόρων προς κάλυψη των κενών θέσεων των φορέων είναι και τιτάνια και πάντα ποιοτικά στοχευμένη.


-Επιπλέον, την ώρα που η ΑΔΕΔΥ χαρακτηρίζει «κοροϊδία» τις αυξήσεις μισθών, 12 ευρώ το μήνα από 1/4/25, η κυβέρνηση αποκλείει την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού. Γιατί ένας δημόσιος υπάλληλος να έχει κίνητρο να εργαστεί περισσότερο, όταν σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, αντιμετωπίζεται ως «παιδί κατώτερου θεού»;


Κοιτάξτε, για πρώτη φορά οι μισθοί του δημοσίου πλέον θα αυξάνονται ετησίως, αναλόγως της αύξησης του κατώτατου μισθού. Στόχος είναι έως τον Απρίλιο του 2027 να έχει αυξηθεί ο μισθός όλων των δημοσίων υπαλλήλων σε σχέση με σήμερα κατά 100 ευρώ μηνιαίως ή 1.200 ετησίως.


Πρόκειται, δηλαδή για την συνέχεια των σημαντικών αυξήσεων που δόθηκαν πέρυσι, για πρώτη φορά μετά από 14 έτη, τόσο το βασικό μισθό, όσο και στα οικογενειακά επιδόματα και τα επιδόματα θέσεων ευθύνης. Επιπροσθέτως ενισχύονται συγκεκριμένες ομάδες. Υπενθυμίζεται ότι από 1η Ιανουαρίου οι εφημερίες των ιατρών του ΕΣΥ, που αυξήθηκαν πέρυσι κατά 20%, πλέον φορολογούνται αυτοτελώς, ενώ τα στελέχη των σωμάτων Ασφαλείας, της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού θα λαμβάνουν από 1η Ιουλίου επιπλέον 100 ευρώ μηνιαίως, αναγνωρίζοντας την επικινδυνότητα της φύσεως του επαγγέλματος. Παράλληλα, ξεδιπλώνεται σταδιακά η πολιτική για τα νέα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε όλους τους τομείς του δημοσίου.


Απώτερος στόχος, ωστόσο αποτελεί η διαμόρφωση ενός ελκυστικού εργασιακού περιβάλλοντος, το οποίο να προσελκύει, αξιοποιεί και επιβραβεύει ταλέντα.


Υπενθυμίζω ότι ήδη από το 2025, εφαρμόζεται το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής, όπου πλέον, η παραγωγικότητα και η αποτελεσματικότητα επιβραβεύονται για εκείνους που συμμετέχουν στην επίτευξη συγκεκριμένων επιλέξιμων προς ανταμοιβή στόχων, για την προώθηση έργων υψηλής σημασίας και με θετικό αποτύπωμα στην καθημερινότητα του πολίτη. Μακριά από άκριτες, ισοπεδωτικές επιδοματικές πολιτικές που κατά κόρον χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν, επιβραβεύουμε στοχευμένα όσους παράγουν συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα.


-Ναι αλλά, όπως γνωρίζετε, ο διακαής πόθος των δημοσίων υπαλλήλων, και σωστά κατά την άποψή μου εφόσον ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα, είναι η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού. Θεωρείτε ότι δεν υπάρχει ούτε ένα μικρό παραθυράκι ανοιχτό ως προς αυτή την κατεύθυνση;


Αυτό δεν είναι κάτι που δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ στο πλαίσιο του υπουργείου Εσωτερικών, δεδομένου ότι πρόκειται για μία αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Σε ευρύτερο όμως σχόλιο να πω ότι το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι η δημοσιονομική ισορροπία της χώρας. Άρα, αν υπάρχουν περιθώρια αυτά θα μας τα υποδείξει το υπουργείου Εθνικής Οικονομίας κι Οικονομικών, Οι αποφάσεις όμως λαμβάνονται με γνώμονα του να μην ριψοκινδυνεύσει πάλι η χώρα να βρεθεί σε μνημόνια.


-Μιλήσατε για το μπόνους έως 15% που θα δοθεί  το 2025 στους πιο αποτελεσματικούς δημοσίους υπαλλήλους. Ωστόσο, η ΑΔΕΔΥ απαντά ότι  «πρόκειται για ξαναζεσταμένο φαγητό το οποίο είχε πρωτοσερβιρισθεί το 2022 με την ψήφιση τότε του Ν. 4940 που προέβλεπε τη χορήγηση bonus σε ορισμένες κατηγορίες Δ.Υ., με βάση την επίτευξη των στόχων (υπάλληλοι στο ταμείο ανάκαμψης κ.α.).Τότε το ποσό που διατέθηκε ήταν 20.000.000€ που αντιστοιχούσαν σε 33€ αύξηση ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ (20.000.000 :600.000= 33,33€). Τώρα το ποσό… διπλασιάζεται και φτάνει στο αστρονομικό ποσό των  40.000.000€ (!!!) τον χρόνο και το μέτρο αφορά όλες τις δημόσιες υπηρεσίες (εφόσον πιάσουν τους στόχους) κι αντιστοιχεί, θεωρητικά, με «αύξηση» σε 66€ τον χρόνο (40.000.000:600.000=66,66€ τον χρόνο)». Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική;


 Θα μου επιτρέψετε να υπενθυμίσω ότι το μπόνους του ν.4940/2022 ήταν πιλοτικής εφαρμογής και αφορούσε ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων και ειδικότερα τους υπαλλήλους των υπηρεσιών, οι οποίες λόγω αρμοδιότητας τους, συμμετείχαν άμεσα στην υλοποίηση έργων των Ετήσιων Σχεδίων Δράσης (ΕΣΔ) των Υπουργείων και μόνο.


Εκτός από το μπόνους για τα ΕΣΔ, εξακολουθεί να υφίσταται το μπόνους για το Ταμείο Ανάκαμψης (10 εκ. ευρώ), καθώς και αυτό για τους δημοσιονομικούς στόχους, περί τα 9 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, το μπόνους του Ν. 5149/2024 αφορά  ή μπορεί να αφορά ένα μεγαλύτερο πεδίο εφαρμογής σε επίπεδο φορέων. Ιδίως, όταν προβλέπεται η δυνατότητα καθορισμού οριζόντιων επιλέξιμων προς ανταμοιβή στόχων ανά έτος, για φορείς ομοειδούς σκοπού ή φορείς που υλοποιούν συγκεκριμένη δημόσια πολιτική, από τους εποπτεύοντες Υπουργούς. Έτσι, για πρώτη φορά μπορούν να λάβουν χρηματική ανταμοιβή υπηρεσίες και φορείς που έως τώρα δεν συμμετείχαν, όπως υπάλληλοι που υπηρετούν σε φορείς όπως: ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, Νοσοκομεία, οριζόντιες υποστηρικτικές υπηρεσίες (βλ. διοικήσεις ανθρώπινου δυναμικού) κ.ά., ακόμα και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, με κύρια προϋπόθεση να υλοποιούν στοχοθεσία του Ν. 4940/2022 και έχουν ενσωματώσει στην στοχοθεσία τους, με μετρήσιμους δείκτες, έργα υψηλής προτεραιότητας και ουσιαστικής συμβολής στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και στην αποστολή εκάστου υπουργείου ή φορέα.


Για το λόγο αυτό, αυξήσαμε το συνολικά διαθέσιμο ποσό σε 40.000.000 εκατομμύρια ευρώ, αλλά το ποσό αυτό δεν διαιρείται με το σύνολο των 600.000 τακτικών υπαλλήλων του Δημοσίου, αλλά με ένα υποσύνολό του. Άρα, ο θεωρητικός -μπακαλίστικος, θα μου επιτρέψετε- υπολογισμός που αναφέρατε είναι απολύτως εσφαλμένος. Παράλληλα, σε επίπεδο σχεδιασμού, η επιλογή των έργων που μπορούν να συνδεθούν με τη χρηματική ανταμοιβή κάθε χρονιάς πραγματοποιείται από το Υπουργικό Συμβούλιο, κατόπιν πρότασης της Επιτροπής Κινήτρων και Ανταμοιβής, ενός νέου διϋπουργικού οργάνου που αναλαμβάνει την αξιολόγηση των προτάσεων κάθε Υπουργείου. Ταυτόχρονα, στην πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου αποτυπώνονται όλα τα στοιχεία των έργων, τα οποία απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμετοχής (δείκτες, ορόσημα, συγκεκριμένες οργανικές μονάδες, αρχικά ποσά κατανομής). Με αυτόν τον τρόπο, κάθε φορέας και κάθε υπηρεσία, γνωρίζει από την αρχή ποιοι στόχοι θα συμμετέχουν στο bonus της χρονιάς.


Επιπλέον, προβλέπεται με μεθοδικό τρόπο και συγκεκριμένους απλούς μαθηματικούς τύπους που αναγράφονται ρητά, η κατανομή της χρηματικής ανταμοιβής ανά φορέα (είτε αυτός είναι Υπουργείο, είτε άλλος φορέας), ώστε να μην υπάρχουν αμφισβητήσεις. Ακόμη, εισάγεται η έννοια του κατώτατου ορίου ανταμοιβής ανά υπάλληλο (επιπλέον του ανώτατου ορίου που υπήρχε έως τώρα), προκειμένου να αποσοβηθεί ο κίνδυνος εκφύλισης της ανταμοιβής σε παροχή επιδοματικού χαρακτήρα, ο οποίος αντικατοπτρίζεται στον προαναφερόμενο υπολογισμό σας με μια φιλοσοφία «όλα για όλους ανεξαρτήτως επίδοσης».


Και επειδή θέσατε και το ζήτημα της αμφισβήτησης, σημειώνω ότι η επιλογή των δικαιούχων, προς ανταμοιβή, υπαλλήλων διενεργείται από τον προϊστάμενο της οικείας Γενικής Διεύθυνσης (και ελλείψει αυτού από τον αμέσως κατώτερο προϊστάμενο) και όχι από την πολιτική ηγεσία. Από ποιον άλλο δηλαδή θα μπορούσε να γίνει αυτή η επιλογή; Ποιος άλλος θα μπορούσε να έχει πλήρη γνώση του ρόλου κάθε θέσης και υπαλλήλου, εάν όχι ο προϊστάμενος του; Και όλα αυτά αποτυπώνονται σε ένα Πληροφοριακό Σύστημα, προκειμένου να υπάρχει διασφάλιση των στοιχείων αξιολόγησης και ελέγχου.


Γίνεται, λοιπόν, κατανοητό ότι το μπόνους του νέου θεσμικού πλαισίου προάγει την ομαδικότητα και τη συνεργατικότητα στο πλαίσιο της κοινής προσπάθειας για την επίτευξη συλλογικών στόχων, τόσο εντός της οργανικής μονάδας, όσο και μεταξύ υπηρεσιών που εξυπηρετούν κοινούς στόχους. Έτσι αλλάζει τελικά η κουλτούρα της δημόσιας διοίκησης, δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον για την μεγιστοποίηση της απόδοσης του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού του Δημόσιου Τομέα και την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς τους πολίτες.


-Επίσης, το τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των δημοσίων υπαλλήλων, αμφισβητεί τη διαδικασία, καθώς, όπως τονίζει η κυβέρνηση, όπως είπατε κι εσείς, βάζει τους προϊστάμενους να μοιράζουν τα μπόνους, οι οποίοι ωστόσο, όπως υποστηρίζει η ΑΔΕΔΥ, από το 2011 που έχουν να γίνουν κρίσεις στο Δημόσιο, τοποθετούνται με αποφάσεις των ίδιων των υπουργών…


Η αλήθεια είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις φορέων του Δημοσίου έχουν καθυστερήσει οι επιλογές και για αυτό, προσωρινά, γίνονται τοποθετήσεις. Αυτό, όμως, δεν αναιρεί την αυτονόητη εξουσία και υποχρέωση του προϊσταμένου να αξιολογεί τους υφισταμένους του, που απορρέει από την ιεραρχική διάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης.


Είναι, άλλωστε, απόλυτα εύλογο, διότι ο προϊστάμενος είναι αυτός που έχει την καθαρή και πλήρη εικόνα της υπηρεσίας του και, τελικά, την ευθύνη για τις λαμβανόμενες αποφάσεις, μεταξύ των οποίων και για την καταβολή της χρηματικής ανταμοιβής στους δικαιούχους υπαλλήλους. Υπενθυμίζω ότι στη φιλοσοφία του Ν. 5149/2024 δεν ήταν να ανταμείβονται συλλήβδην και ισομερώς όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι -κάτι τέτοιο δεν θα ήταν ανταμοιβή αλλά οιωνεί επίδομα-, αλλά να επιβραβεύονται οι μονάδες και οι υπηρετούντες σε αυτές υπάλληλοι που έχουν συμβάλει ουσιωδώς στην επίτευξη επιλεγέντων στόχων. Το ποιοι είναι αυτοί οι υπάλληλοι, λοιπόν, τελεί σε γνώση των προϊσταμένων τους και μόνο.


-Αλήθεια, επειδή ακούμε κατά καιρούς εξαγγελίες για αλλαγές στο σύστημα επιλογής των προϊσταμένων στο Δημόσιο, έχετε επεξεργαστεί ένα τέτοιο σχέδιο. Κι αν ναι, ποιες είναι οι βασικές του κατευθύνσεις και ποιο το χρονοδιάγραμμα θεσμοθέτησης και εφαρμογής του;


Με το ισχύον σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων, η διαδικασία είναι σύνθετη και δίνει βαρύτητα στα τυπικά προσόντα και την εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, που αποτελούν αντικειμενικά κριτήρια, αλλά δεν αξιολογούν τις διοικητικές ικανότητες των υποψηφίων. Επιπλέον, η διαδικασία απαιτεί σημαντικό χρόνο λόγω της μη αυτοματοποίησης του υπολογισμού της μοριοδότησης και της διαχείρισης ενστάσεων.

Παρατηρείται, επίσης, ανομοιογένεια στην εφαρμογή των διαδικασιών από τις διάφορες διευθύνσεις και έλλειψη ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας για τη διαχείριση της επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο. Σκοπός της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας, λοιπόν, που θα παρουσιαστεί εντός του 2025 είναι η εισαγωγή ενός νέου Συστήματος Επιλογής Προϊσταμένων οργανικών μονάδων φορέων του Δημοσίου, μέσω του οποίου θα αναδεικνύονται οι ικανότεροι και καταλληλότεροι προϊστάμενοι, με στόχο την αποτελεσματική εκπλήρωση των αρμοδιοτήτων τους προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος με όρους ταχύτητας στην διεκπεραίωση της διαδικασίας.

 -Τον Ιανουάριο παρουσιάσατε στο υπουργικό συμβούλιο μαζί με τον υπουργό Εσωτερικών Θ. Λιβάνιο σχέδιο νόμου που προβλέπει μεγάλες αλλαγές στη διαδικασία απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης στο Δημόσιο, καθώς καταργούνται τα Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια όργανα και η εκπροσώπηση των εργαζομένων σε αυτά και αντικαθίστανται με μέλη του Ν.Σ.Κ και ένα  Κεντρικό Πειθαρχικό Όργανο. Ωστόσο, οι συγκεκριμένες εξαγγελίες έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από την ΑΔΕΔΥ, η οποία κάνει λόγο για «μετατροπή των Πειθαρχικών Συμβουλίων σε ελεγχόμενα ποινικά δικαστήρια για τους δημοσίους υπαλλήλους…υπονομεύοντας κάθε έννοια τήρησης της αμεροληψίας, με πλήρη έλεγχο και κατεύθυνση αποφάσεων από το κράτος και την κυβέρνηση. Γιατί πώς αλλιώς μπορεί να αποτυπωθεί π.χ. η κατηγορία της «ανάρμοστης συμπεριφοράς εντός κι εκτός υπηρεσίας», όταν κυρίως στοχεύει στους συνδικαλιστές εργαζόμενους παρά στα σοβαρά αδικήματα;», προσθέτει η ΑΔΕΔΥ. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική;


Δεν συμμερίζομαι την κριτική και επιτρέψτε μου να σας εξηγήσω γιατί. Καταρχάς, η κατάργηση των Πρωτοβάθμιων και του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου και η αντικατάστασή τους από ένα ενιαίο πειθαρχικό όργανο υπαγορεύθηκε από την ανάγκη επιτάχυνσης απονομής της πειθαρχικής δικαιοσύνης.


Πιο συγκεκριμένα, η σημερινή σύνθεση των Πειθαρχικών Συμβουλίων αποτελείται εν πολλοίς από πρόσωπα, των οποίων η συμμετοχή σε όργανα απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης δεν αποτελεί βασικό, αλλά πρόσθετο καθήκον. Δηλαδή, οι δικαστές και εισαγγελείς είναι επιφορτισμένοι με τις δικαιοδοτικές τους αρμοδιότητες και οι υπάλληλοι και οι αιρετοί εκπρόσωποί τους εργάζονται στις υπηρεσίες τους.


Έτσι, αποφασίστηκε η σύσταση ενός νέου οργάνου το οποίο θα αποτελείται εξ ολοκλήρου από λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι οποίοι συμμετέχουν και σήμερα στα πειθαρχικά όργανα, άρα, έχουν συσσωρευμένη πείρα και φυσικά τα εχέγγυα ορθοκρισίας και αμεροληψίας. Η απασχόλησή τους θα είναι πλήρης και αποκλειστική, προκειμένου να είναι αφοσιωμένοι και αδιάσπαστοι στο έργο τους. Επομένως, η αλλαγή της σύνθεσης ήταν οριζόντια και όχι μονόπλευρη.


Επειδή, όμως, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων σίγουρα μπορούν να εισφέρουν στη διαδικασία εξέτασης μιας πειθαρχικής υπόθεσης, φωτίζοντας διάφορες πτυχές της, έχουμε κάνει σκέψεις για τη δυνατότητά τους να προσέρχονται και να τοποθετούνται στις συνεδριάσεις του νέου ενιαίου πειθαρχικού οργάνου, εκθέτοντας τις απόψεις τους.

 -Έχετε προαναγγείλει την θεσμοθέτηση ενός  ενιαίου κώδικα προσωπικού του Δημοσίου, στον οποίο θα τίθενται διατάξεις που θα είναι κοινές για το σύνολο των υπαλλήλων του Δημοσίου, ώστε να μπει τέλος στον κατακερματισμό που παρατηρείται σήμερα. Πότε θα τον δούμε να γίνεται πράξη;


Είναι κοινό μυστικό ότι υφίσταται κατακερματισμός διατάξεων που αφορούν στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης. Για να τον αντιμετωπίσουμε, αφού επεξεργαστήκαμε καλές πρακτικές από χώρες του εξωτερικού, αποφασίσαμε να θεσμοθετήσουμε έναν ενιαίο Κώδικα Προσωπικού του Δημοσίου. Ο νέος Κώδικας θα αποτελεί ένα εκσυγχρονισμένο, ενιαίο και ομοιογενές κανονιστικό κείμενο που θα λαμβάνει υπόψη του τυχόν ιδιαιτερότητες, αλλά και θα εξαλείφει επικαλύψεις, ασάφειες και αντιφάσεις, συντελώντας στον εκσυγχρονισμό και στην καλύτερη λειτουργία του συνόλου των φορέων του Δημοσίου και των ΟΤΑ. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο, το οποίο περιλαμβάνεται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Εσωτερικών για το 2025, επομένως, εντός του έτους θα έχει υλοποιηθεί.


 -Έχετε, επίσης, εξαγγείλει ότι εντός του 2025 θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το HRMS, το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, το μεγάλο ψηφιακό διοικητικό σύστημα του Δημοσίου που περιλαμβάνει το σύνολο των λειτουργιών του ανθρώπινου δυναμικού σε όλους τους φορείς του. Πότε προσδιορίζετε την έναρξη της λειτουργίας του και τι ευελπιστείτε να αλλάξει στο Δημόσιο;


Γνωρίζετε ότι το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού υπήρξε μια πάγια απαίτηση της δημόσιας διοίκησης, που έμενε επί δεκαετίες επί χάρτου. Πρόκειται για ένα σύνολο δράσεων που θα απλοποιήσουν και θα μετασχηματίσουν ψηφιακά όλες τις λειτουργίες διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου. Με έναν τίτλο θα σας έλεγα ότι πρόκειται για το κατεξοχήν όχημα ψηφιακού μετασχηματισμού των διαδικασιών του ανθρώπινου δυναμικού της Διοίκησης.


Και αυτό, γιατί θα περιλαμβάνει το σύνολο των λειτουργιών του ανθρώπινου δυναμικού σε όλους τους φορείς του. Ωστόσο, δεν ερχόμαστε να ψηφιοποιήσουμε την γραφειοκρατία και θέλω να είναι σαφές αυτό. Αντίθετα,  πρώτα μελετάμε κάθε διαδικασία, την ανασχεδιάζουμε, την θεσμοθετούμε και ως τελευταίο βήμα έρχεται το πληροφοριακό σύστημα, ώστε να εξυπηρετήσει τα προηγούμενα. Αυτήν την προσέγγιση την έχουμε εφαρμόσει ήδη, απλοποιώντας, και ψηφιοποιώντας στο μεγαλύτερο μέρος τους, διαδικασίες όπως: η Κινητικότητα, η Αξιολόγηση, η Στοχοθεσία κ.ά.


Πολύ περισσότερο, όταν ο πρώτος ολοκληρωμένος κύκλος στοχοθεσίας στο Δημόσιο είναι γεγονός! Για πρώτη φορά βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία καταχώρισης μετρήσεων στους στόχους που έχουν τεθεί για το 2024, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 4940/2022. Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά αποτυπώνονται συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα ως προς την πορεία υλοποίηση τους. Επομένως, η στρατηγική μας γίνεται πράξη και ο τρόπος προσέγγισης κάθε διαδικασίας, όπως σας ανέφερα προηγουμένως, φέρνει αποτέλεσμα.


Σημειωτέον ότι όλες οι σχετικές δράσεις μέχρι σήμερα, υποστηρίζονται ψηφιακά από το πληροφοριακό σύστημα του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού. Το σύστημα αυτό ξεκίνησε ως «Απογραφή» τον Ιούλιο του 2010 και μετεξελίχθηκε, αυτά τα 15 περίπου χρόνια που λειτουργεί, σε Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού. Έχουν εξοικειωθεί με αυτό όλα τα στελέχη των Διευθύνσεων Διοικητικού/Προσωπικού όλων των Φορέων της Διοίκησης.


Περνώντας πλέον στην επόμενη φάση και με στόχο τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης από το σύστημα του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού («Απογραφή») στο νέο Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, μελετάμε την επιλογή σταδιακής διάθεσης και ενεργοποίησης του νέου συστήματος.


Υπολογίζουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι  θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε την λειτουργία του, ενεργοποιώντας αρχικά τις βασικές λειτουργικές περιοχές. Στόχος είναι η εξοικείωση των χρηστών με το σύστημα και το νέο περιβάλλον λειτουργίας αλλά και η επικαιροποίηση, συμπλήρωση και διόρθωση των υφιστάμενων δεδομένων μέσω των νέων, αναβαθμισμένων δυνατοτήτων που αυτό προσφέρει, ώστε να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα με όσο το δυνατόν πιο πλήρη και αξιόπιστα δεδομένα.


Μετά την περίοδο εξοικείωσης και ποιοτικής αναβάθμισης των δεδομένων σταδιακά ανά λίγους μήνες, σκοπεύουμε να διαθέτουμε νέες λειτουργικές περιοχές, για να φτάσουμε σε ένα χρόνο περίπου από σήμερα στην πλήρη ενεργοποίηση όλων των δυνατοτήτων του συστήματος. Με αυτή την προσέγγιση φιλοδοξούμε να δίνουμε εύλογο χρόνο τόσο σε εμάς στο Υπουργείο, όσο και στα στελέχη της Διοίκησης να εξοικειώνονται και επομένως να εκμεταλλεύονται όλες τις νέες δυνατότητες του συστήματος.


Καταλήγοντας, θα έλεγα ότι το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε ένα Δημόσιο για το οποίο, οι εργαζόμενοι σε αυτό, αλλά και όλοι οι πολίτες, θα είναι υπερήφανοι.


–Διάβαζα πρόσφατα ότι στην Ιταλία, εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης «αντιλαμβάνεται» το περιεχόμενο των 4.000 e-mails που λαμβάνει ο οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης ετησίως και τα προωθεί στις αρμόδιες διευθύνσεις, ενώ στη Γαλλία η εφαρμογή AI με τίτλο «Albert», χρησιμοποιείται σε πολυάριθμους τομείς του γαλλικού δημοσίου, επιτρέποντας, για παράδειγμα, στους δικαστές να διαχειριστούν ευκολότερα υποθέσεις αστικών ή εμπορικών διαφορών, ενώ μέσω της εν λόγω εφαρμογής οι γαλλικές αρχές δημοσίων εσόδων εντόπισαν 140.000 περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Είμαστε πολύ μακριά από το να δούμε τέτοιες καινοτομίες να εφαρμόζονται και στην χώρα μας;


Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) δεν είναι κάτι που θα δούμε στο μέλλον – είναι ήδη εδώ και αλλάζει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού Δημοσίου. Το Υπουργείο Εσωτερικών αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη σε σημαντικούς τομείς, όπως η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ο καθορισμός στόχων, η απλούστευση των διαδικασιών και η εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων, με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης επιτρέπει την επίτευξη πιο στοχευμένων αποτελεσμάτων και τη διασφάλιση ενός σύγχρονου, αποδοτικού δημόσιου τομέα.


Όπως προανέφερα, για να διαχειριζόμαστε καλύτερα το προσωπικό του Δημοσίου, δημιουργούμε ένα καινοτόμο σύστημα που χρησιμοποιεί δεδομένα και Τεχνητή Νοημοσύνη για να βοηθήσει στην ορθότερη κατανομή των προσλήψεων. Το σύστημα αυτό, το οποίο δοκιμάζεται ήδη σε εννέα υπηρεσίες, θα επιτρέπει στις δημόσιες αρχές να λαμβάνουν πιο δίκαιες και τεκμηριωμένες αποφάσεις για προσλήψεις και μετακινήσεις υπαλλήλων. Έτσι, θα εξασφαλίσουμε ότι οι θέσεις καλύπτονται με τον πιο αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο, μεγιστοποιώντας την απόδοση του ανθρώπινου δυναμικού.


Η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται επίσης για τον καθορισμό στόχων και την αξιολόγηση των προϊσταμένων, βελτιώνοντας τη σαφήνεια και την αποτελεσματικότητα αυτών. Είμαστε πρωτοπόροι, καθώς έχουμε αναπτύξει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που αναλύει και βελτιώνει τους στόχους των δημοσίων υπαλλήλων, με 155.000 στόχους να έχουν αναλυθεί το 2023. Το 2025 θα προστεθεί ψηφιακός βοηθός για τη θέσπιση στόχων και ένα νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβών, βασισμένο σε δείκτες μέτρησης. Μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης, θα αναλύεται η απόδοση, θα παρέχονται αυτοματοποιημένες αξιολογήσεις και θα εντοπίζονται περιοχές βελτίωσης.


Η εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί προτεραιότητα στη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή. Το 2024, περισσότεροι από 20.000 υπάλληλοι παρακολούθησαν προγράμματα επιμόρφωσης σε συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες, όπως η Google και η Microsoft. Το 2025, το πρόγραμμα θα διευρυνθεί με εξειδικευμένα σεμινάρια και ασύγχρονα μαθήματα, ώστε ακόμα περισσότεροι υπάλληλοι να αποκτήσουν γνώσεις για τις νέες τεχνολογίες και να εξοικειωθούν με τις εξελίξεις της Τεχνητής Νοημοσύνης.


Η ΤΝ συμβάλλει επίσης στη μείωση της γραφειοκρατίας. Στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (ΜΙΤΟΣ), χρησιμοποιούμε Τεχνητή Νοημοσύνη για να εντοπίζουμε και να καταργούμε περιττές διαδικασίες, επιταχύνοντας την εξυπηρέτηση των πολιτών. Παράλληλα, αναπτύσσουμε εργαλεία που θα ενημερώνουν τους πολίτες για θέσεις εργασίας και ευκαιρίες στο Δημόσιο, προσαρμόζοντας την πληροφόρηση στις ανάγκες του κάθε ενδιαφερόμενου και διευκολύνοντας τη διαδικασία αίτησης.


Επιπλέον, προχωράμε στην αναβάθμιση του συστήματος δεξιοτήτων στο ελληνικό Δημόσιο και στη βελτίωση της εικόνας του ΑΣΕΠ. Χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη, προβλέπουμε τις μελλοντικές ανάγκες και επικαιροποιούμε τις περιγραφές θέσεων εργασίας, εξασφαλίζοντας έναν πιο σύγχρονο και ευέλικτο δημόσιο τομέα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας.


Η Ελλάδα δεν ακολουθεί απλώς τις διεθνείς εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά εφαρμόζει ένα στρατηγικό σχέδιο που μεταμορφώνει τη δημόσια διοίκηση. Η βελτίωση της δημόσιας διοίκησης αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της κυβέρνησης, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους πολίτες και την ενίσχυση της αποδοτικότητας. Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών, η Ελλάδα διασφαλίζει τη δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού, καινοτόμου και ψηφιακά αναβαθμισμένου δημόσιου τομέα, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες προκλήσεις και βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών.

Θα ήθελα να ολοκληρώσουμε την συνέντευξή μας με μια προσωπική ερώτηση: Παρότι συμμετέχετε στο δημόσιο βίο της χώρας από το 2011 αρχικά ως επικεφαλής του Γραφείου των Γενικών Γραμματέων, Δ. Στεφάνου και Θ. Λιβάνιου, και στη συνέχεια ως γενική γραμματέας (2019) και τώρα υφυπουργός Εσωτερικών (2023) δεν έχετε εκτεθεί στη λαϊκή ψήφο. Μήπως είναι καιρός να σας δούμε υποψήφια βουλευτή στη Φθιώτιδα, απ’ όπου και κατάγεστε;


Για να σας είμαι ειλικρινής, έχοντας υπηρετήσει τη δημόσια διοίκηση ως μέρος της αρχικά και στην συνέχεια ως πολιτική προϊστάμενος, έχω αφοσιωθεί με όλες μου τις δυνάμεις στον μετασχηματισμό του Δημοσίου για δύο λόγους: ο πρώτος είναι γιατί ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μου έδωσε την ευκαιρία να εφαρμόσω μια ολιστική πολιτική για τη δημόσια διοίκηση γνωρίζοντας εκ των ενόντων τις παθογένειες, τις αδυναμίες, τις δυνατότητες. Ξέρετε, το να εμπιστευθείς έναν άνθρωπο της διοίκησης, για να την αλλάξει, είναι τεράστιο στοίχημα, προσωπικό και συλλογικό.


Ταυτόχρονα, η συνολική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης καταλήγει στο… ΑΕΠ. Αν η δημόσια διοίκηση λειτουργήσει με όρους του 21ου αιώνα, τότε θα μπορεί να «τρέξει» τους φακέλους νέων και σταθερών ξένων επενδύσεων, θα μπορέσει να καταστήσει φιλικότερη τη χώρα σε επενδυτικά σχήματα, θα μπορέσει, με αυτόν τον τρόπο, να διευρύνει τον εθνικό κύκλο εργασιών, ας μου επιτραπεί η αναλογία, για να φτάσουμε σε νέες θέσεις εργασίας, παραγωγή πλούτου, αύξηση του ΑΕΠ, θετικό και αυξημένο ρυθμό ανάπτυξης.


Όλα τα παραπάνω περνούν μέσα από το ελληνικό Δημόσιο και για το λόγο αυτό στη δεδομένη χρονική στιγμή έχουν απορροφήσει όλη μας τη δράση και την προσοχή. Εξάλλου, η εφαρμοσμένη πολιτική, αυτή που βελτιώνει με απτά αποτελέσματα την καθημερινότητα των πολιτών, δεν βρίσκει πουθενά τέτοιο ευρύ πεδίο εφαρμογής, όσο στο ελληνικό Δημόσιο.

aftodioikisi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο