Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

Εκλογικός νόμος Λιβάνιου: Δέκα Δήμαρχοι μιλούν στο Aftodioikisi.gr


Νίκος Αναστασίου - Kaizen

Ποικίλες αντιδράσεις έχουν προκληθεί στον χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης μετά τις εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιου στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ. Υπάρχουν δήμαρχοι που αντιδρούν, κυρίως στο ζήτημα του εκλογικού νόμου, λέγοντας ότι οι εξαγγελίες αυτές έγιναν πολύ πρόωρα και εντελώς ξαφνικά, ενώ κάποιοι άλλοι βλέπουν θετικά κάποια σημεία, ωστόσο περιμένουν να δουν περισσότερα στοιχεία και λεπτομέρειες ώστε να σχηματίσουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη......

Οι αλλαγές που πρότεινε το ΥΠΕΣ αφορούν τόσο στο σύστημα εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, όσο και ζητήματα διακυβέρνησης, εποπτείας, οικονομικής διαχείρισης, καταστατικής θέσης των αιρετών και αρμοδιοτήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης.


Την άποψή τους για τις εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιου, παραθέτουν Δήμαρχοι στο Aftodioikisi.gr:

Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Α’ Αντιπρόεδρος ΚΕΔΕ:

“Για τον εκλογικό νόμο, πρέπει να συμφωνήσουμε πρώτα ότι ο σημερινός νόμος που ζήτησε η Αυτοδιοίκηση και πήρε το 2019, δεν είναι καλός. Κάτι που η Αυτοδιοίκηση δεν έχει έως σήμερα πει. Για να μπορέσουμε να κουβεντιάσουμε για νέο εκλογικό νόμο, πρέπει να συμφωνηθεί η αναγκαιότητα αλλαγής του σημερινού εκλογικού νόμου. Δεν αποτελεί προτεραιότητα της ΚΕΔΕ, στα πλαίσια της διαμόρφωσης του νέου κώδικα της Αυτοδιοίκησης η αλλαγή του ισχύοντος εκλογικού νόμου των αυτοδιοικητικών εκλογών. Όσον αφορά στην δευτερολογία του κ. Λιβάνιου στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ, θέλω να πω ότι, ο υπουργός Εσωτερικών έχει συνηθίσει την Αυτοδιοίκηση πάντα σε ήπιους τόνους και θετική γλώσσα. Για τον λόγο αυτό η καταληκτική του ομιλία η οποία ήταν σε αρκετά υψηλούς τόνους και επιθετικό ύφος, αιφνιδίασε αρκετούς από τους αυτοδιοικητικούς που βρίσκονταν στο ακροατήριο. Έχω τη βεβαιότητα ότι η τοποθέτησή του αυτή δεν θα επηρεάσει το θετικό κλίμα και τις καλές σχέσεις που η Αυτοδιοίκηση έχει, με το Υπουργείο Εσωτερικών και με τον υπουργό, αναπτύξει”.

Κώστας Πελετίδης, Δήμαρχος Πατρέων:

“Είμαστε αντίθετοι για τον εκλογικό νόμο. Εμείς είμαστε υπέρ της απλής αναλογικής και είναι εμφανές ότι η κυβέρνηση πάει να παραποιήσει την αξία της ψήφου των πολιτών. Επίσης, δεν ήταν και η σωστή στιγμή που τέθηκε το ζήτημα, αφού έχουμε πολύ καιρό ακόμη μπροστά μας για τις επόμενες εκλογές. Για το Συνέδριο θέλω να πω ότι γίνεται αυτό που ήδη είχαμε προβλέψει μετά και από τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό. Δεν πρόκειται να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας για τις ανάγκες του λαού μας. Χρειάζεται οργάνωση για να παλέψουμε γι αυτά που δικαιούμαστε, δηλαδή τα 8,3 δις που πρέπει να πάρουν οι δήμοι και επίσης, να γίνουν προσλήψεις για να μπορούν να έρθουν σε πέρας οι ανάγκες των δήμων και των πολιτών μας. Απαιτείται συσπείρωση για να ανατραπεί η πολιτική της κυβέρνησης η οποία υποστηρίζει τους ομίλους και όχι τον λαό.”


Γιάννης Μυλωνάκης, Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής:

“Γενικά είναι θετικό το ότι υπήρχε ολοκληρωμένη εισήγηση. Δεν είμαι ενάντια στις αλλαγές όμως είναι μια συζήτηση που ξεκινάει και στην οποία πρέπει να βρούμε θετικά και αρνητικά σημεία που πρέπει να διορθώσουμε. Αυτά που έχουν λειτουργήσει δεν πρέπει να τα πειράξουμε, όμως η μεταρρύθμιση είναι αναγκαίο να γίνει. Πρέπει να υπάρχει ένας ενιαίος κώδικας με όλη τη νομοθεσία για την τοπική αυτοδιοίκηση, που έως τώρα δεν υπήρχε. Φαίνεται, ως προς τη δομή του, ότι έχει γίνει καλή επεξεργασία. Όσον αφορά στο εκλογικό σύστημα υπάρχει μια επιφύλαξη στο κατά πόσο μπορεί να λειτουργήσει θετικά και να αποφευχθούν τα όποια προβλήματα που υφίστανται σήμερα. Μέσα από τη συζήτηση είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξει μια συμφωνία και μέσω της ΚΕΔΕ, προς το καλύτερο αποτέλεσμα. Είναι θετικό ότι η ηγεσία του ΥΠΕΣ ήταν στη Ρόδο και παρακολούθησε όλο το Συνέδριο, τα προβλήματα όμως παραμένουν και πρέπει να συνεχιστεί ο διάλογος ώστε να βρεθούν λύσεις.”


Αθανάσιος Μαμάκος, Δήμαρχος Λαρισαίων:

“Με αφορμή τα όσα παρουσίασε από το βήμα του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ ο Υπουργός Εσωτερικών, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής:

1. Προφανώς και δεν αποτελεί προτεραιότητα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ένα νέο εκλογικό σύστημα. Ιδιαίτερα μάλιστα, ένα μόλις χρόνο μετά τη διεξαγωγή των δημοτικών εκλογών, με ένα διαφορετικό εκλογικό σύστημα από αυτό που ίσχυσε για τις προηγούμενες. Και δεν είναι προτεραιότητα, γιατί αυτό που κυριαρχεί στους προβληματισμούς των ανθρώπων της αυτοδιοίκησης είναι

η οικονομική κατάσταση των δήμων,

η

έλλειψη προσωπικού

που οδηγεί σε σημαντικότατα προβλήματα λειτουργίας και ο σχεδιασμός για το μέλλον  σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που είναι μπροστά μας.

 2. Τα όσα ανακοινώθηκαν δημιουργούν μεγάλο προβληματισμό και για την ουσία της διαδικασίας εκλογής δημοτικών αρχών αλλά και για την δυνατότητα εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλου. Υπάρχουν πάρα πολλά κενά και πολλά ερωτηματικά.

 3. Μια ουσιαστική μεταρρύθμιση πρέπει να ξεκινά από τη σχέση κράτους – αυτοδιοίκησης, το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων, τη ρύθμιση της χρηματοδότησης με καθαρούς όρους, το τέλος της περιόδου όπου η αυτοδιοίκηση μετατρέπεται σε επαίτη της κάθε κυβέρνησης για αυτά που δικαιούται και να καταλήγει στις διαδικασίες που αναβαθμίζουν τη σχέση των πολιτών με τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς μέσα από την συμμετοχή, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και τον έλεγχο των όποιων αποφάσεων.

 4. Σε κάθε περίπτωση θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της διαδικασίας για την διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου, διεκδικώντας σθεναρά την αποδοχή των θέσεων που η αυτοδιοίκηση έχει διαμορφώσει αυτά τα χρόνια.”

Στέργιος Τσίρκας, Δήμαρχος Μαραθώνα:

“Δεν είμαι αντίθετος με τις μεταρρυθμίσεις που εξαγγέλθηκαν, έχουν τα αρνητικά και τα θετικά, όμως θα πρέπει όλα αυτά να εξεταστούν και να αποφασίσουμε όλοι μαζί. Όπως επίσης με τον εκλογικό νόμο, με τον οποίο συμφωνώ σε πολλά, όμως είναι νωρίς ακόμη για να συζητηθεί κάτι τέτοιο.

Αυτή τη στιγμή θεωρώ ότι το βασικότερο ζήτημα είναι

οικονομική βιωσιμότητα των δήμων.

Θα πρέπει να διατεθούν απο την κεντρική κυβέρνηση οι απαραίτητοι πόροι, όπως επίσης και το προσωπικό, αφού υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε πολλούς τομείς.”.

Αλέξης Αθανασίου, Δήμαρχος Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης:

“Εξεπλάγην ευχάριστα με τον Υπουργό Εσωτερικών διότι στην νέα κωδικοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εντόπισε τα 10 πιο σημαντικά κεφάλαια και ανέλυσε, πολύ επιγραμματικά, τις προτάσεις. Από κει και πέρα υπάρχουν απορίες:


Ο εκλογικός νόμος. να δούμε πρώτα τις λεπτομέρειες.

Ορεινοί δήμοι και νησιωτικότητα.

Διοικητικό-οικονομικά των Δήμων. Τι ακριβώς περιλαμβάνει.

Υπηρεσίες δόμησης που θέλουν από τους δήμους να περάσουν στο κράτος. Αυτό το θεωρώ “βόμβα”. Στις Κυκλάδες, είχαμε μία από τις πιο διεφθαρμένες Πολεοδομίες της χώρας. Ο Δήμος μας τα τελευταία 14 χρόνια έχει κάνει τεράστια προσπάθεια για να την οργανώσει και να την στελεχώσει για να λειτουργεί υποδειγματικά όπως τώρα. κατά τη γνώμη μου αυτό θα φέρει πολλές και αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Ωστόσο, να πω ότι είναι θετικό αυτό που είπε ο υπουργός Εσωτερικών ότι όλα αυτά θα γίνουν γρήγορα, θα μπουν σε διαβούλευση με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και με τις διορθώσεις, προσθήκες, αφαιρέσεις, κλπ θα μπούμε σε έναν δρόμο με κοινές συνιστώσες”.


Ανδρέας Κονδύλης, Δήμαρχος Αλίμου:

“Οι εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών κ. Λιβάνιου περιλαμβάνουν την επίλυση εκκρεμοτήτων, που εδώ και πολλά χρόνια ζητάμε να προχωρήσουν. Ιδιαίτερα ο νέος Κώδικας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ Κράτους – Περιφερειών – Δήμων αποτελούν θέματα πρωταρχικής σημασίας, ώστε να μπορούμε όλοι να λειτουργούμε αποτελεσματικότερα και τελικά οι πολίτες να εξυπηρετούνται καλύτερα.


Στα θετικά των εξαγγελιών πρέπει να συμπεριλάβουμε και την ηλεκτρονική ψήφο, καθώς θα διευκολύνει πολλούς εκλογείς, ώστε να ασκούν το δικαίωμά τους χωρίς να ταλαιπωρούνται. Εκτιμώ ότι σε έναν βαθμό, αυτό θα ενισχύσει και τα ποσοστά της συμμετοχής των πολιτών στις τοπικές εκλογές.

Από την άλλη, είναι εντελώς περιττή η συζήτηση για αλλαγή του εκλογικού συστήματος στους Δήμους και τις Περιφέρειες και ιδιαίτερα η ψηφοφορία για δύο γύρους, σε μία και μόνη διαδικασία, όπως προτείνεται. Πέρα από την υποβάθμιση της ψήφου, ιδίως του “πρώτου γύρου”, η οποία τίθεται ουσιαστικά υπό αίρεση, το σύστημα αυτό θα προκαλέσει σύγχυση σε αρκετούς εκλογείς και ενδέχεται να οδηγήσει σε αποτέλεσμα που θα είναι σε αναντιστοιχία με την πραγματική λαϊκή βούληση. Στον “δεύτερο γύρο” κανονικά επιλέγεις μεταξύ των δύο επικρατέστερων. Το ποιοί είναι οι δύο επικρατέστεροι, δεν το γνωρίζεις όταν ψηφίζεις στον πρώτο γύρο, ακριβώς γιατί ακόμα δεν έχει εκφραστεί η λαϊκή ετυμηγορία. Άρα, καλείσαι να ψηφίσεις, χωρίς να γνωρίζεις όλα τα δεδομένα.

Το εκλογικό σύστημα που ισχύει σήμερα έχει ψηφιστεί σχετικά πρόσφατα, από τη σημερινή Κυβέρνηση, και σε γενικές γραμμές έχει υπάρξει πολύ επιτυχημένο. Δεν υπάρχει ουσιαστική ανάγκη για αλλαγές στο σύστημα αυτό, εκτός ίσως από δευτερεύοντα ζητήματα, όπως ο αριθμός των υποψήφιων Συμβούλων. Κατά την άποψή μου, η συζήτηση θα πρέπει να επικεντρωθεί όχι στο πώς θα εκλέγονται οι τοπικές αρχές, αλλά στο πώς θα λειτουργήσουν μετά την εκλογή τους. Όπως και να εκλέγεται μία Δημοτική Αρχή, πρέπει να έχει τους πόρους (χρήματα, προσωπικό) και τα θεσμικά εργαλεία (νομοθεσία) για να κάνει έργο. Τα ζητήματα αυτά μας “καίνε” και για αυτά πρέπει να υπάρξει διάλογος και τελικά χειροπιαστό αποτέλεσμα.”

Γιάννης Λαγουδάκος, Δήμαρχος Περάματος:

“Οι καθαρές λύσεις στα  σχέδια νόμου είναι οι ξεκάθαρες προτάσεις.


 Α) Εφόσον η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών θέλει να αλλάξει  τον τρόπο εκλογής των δημάρχων πιο ξεκάθαρη εκλογή είναι: Την πρώτη Κυριακή όποιον ψηφίσει πρώτον ο λαός και όχι εκλογή δημάρχου με Πυθαγόρειο θεώρημα. Αλήθεια ο Πρωθυπουργός των Ελλήνων εκλέγεται με το θεώρημα της υποτίνουσας  ή με καθαρή λαϊκή εντολή;

Β) Αποδεχόμαστε την ευθύνη της λάτρας των εργασιών του κράτους  μόνο όταν συνοδεύονται  από τους αντίστοιχους πόρους.α)Κατάργηση των σχολικών επιτροπών β)Διαχείριση φαινομένων Πολιτικής Προστασίας γ)Διαχείριση ευθύνης αδέσποτων από τη γέννησή τους μέχρι το τελικό στάδιο της αποτέφρωσης τους. δ) Προσεισμική, αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία δημοσίων κτιρίων  από ευθύνη του κράτους έγινε και αυτό ευθύνη των Δήμων χωρίς να συνοδεύονται από τις εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ  που χρειάζεται η ευθύνη αυτή.


Ο υπουργός κ. Λιβάνιος, για να τον λιβανίσω και λίγο, είναι  ο πιο γνώστης υπουργός του υπουργείου Εσωτερικών των τελευταίων 20 ετών και ο καταλληλότερος για τη θέση αυτή. Γνωρίζει τα προβλήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και γι αυτό οφείλει να είναι ειλικρινής και αποτελεσματικός και όχι το αντίθετο απέναντι στους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.”.


Ιωάννης Κοκκαλιάρης, Δήμαρχος Κοζάνης:

“Όσον αφορά σττον εκλογικό νόμο, δεν συμφωνώ σε όλα. Σε κάποια έχει δίκιο ο υπουργός αλλά ολ΄αυτά πρέπει να είναι αντικείμενο συζήτησης με την ΚΕΔΕ. Τα ακούσαμε για πρώτη φορά, ξαφνικά. Εμείς περιμέναμε κάποια άλλα πράγματα.


Το θέμα της Αυτοδιοίκησης δεν είναι ο εκλογικός νόμος, είναι κυρίως τα οικονομικά, το τέλος ταφής, η έλλειψη προσωπικού, αλλά και οι αρμοδιότητες που πρέπει να ξεκαθαριστούν.

Επίσης, η Αυτοδιοίκηση ζητά ενεργειακό χώρο επειδή το βασικό πρόβλημα που υπάρχει και θα βοηθήσει και στα οικονομικά των Δήμων, είναι η ενέργεια.”


Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων & Αντικυθήρων:

“Ο Υπουργός παρουσίασε σειρά προτάσεων και αλλαγών που θα ενσωματωθούν στο νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης, μετά από συζήτηση και διαβούλευση με την ΚΕΔΕ.


Σημαντικές προτάσεις που χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, όπως ο νέος εκλογικός νόμος για την ανάδειξη των Δημοτικών Αρχών από το 2028 και μετά. Δε θα σταθώ, όμως, σε αυτό. Θα σταθώ στην υιοθέτηση προτάσεων που ως Επιτροπή Νήσων της ΚΕΔΕ έχουμε κάνει εδώ και καιρό, όπως: η κατάργηση της δυνατότητας μετάθεσης όσων εκλέγονται στην Αυτοδιοίκηση, που αποτελεί εργαλειοποίηση της εκλογής και της διάθεσης προσφοράς στα κοινά, η συμπερίληψη ειδικών προβλέψεων και κεφαλαίων στον Κώδικα Αυτοδιοίκησης για τους νησιωτικούς (και ορεινούς) Δήμους, ο τρόπος και τα όρια ελέγχου των δαπανών και των Δήμων εν γένει, η οργάνωση του αποκεντρωτικού συστήματος σε νέα βάση, ο σαφής επανακαθορισμός των αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε κεντρικό κράτος, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση και αποκεντρωμένες διοικήσεις, η καταστατική θέση των αιρετών κ.λπ.


Η Επιτροπή Νήσων θα ζητήσει να υπάρξει εξειδίκευση των προτάσεων και θα υποβάλει τις δικές της στοχευμένες θέσεις στη διαβούλευση.”

aftodioikisi.

1 σχόλιο:

  1. Μόνο διορισμένοι, απο την εκάστοτε κυβέρνηση. Την μεταπόλιτευση και τις εκλογές τις έχουμε δει. Αποτελέσματα μηδέν.Όλοι για δουλειά και όχι καρέκλες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο