ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Συνθήκη ειρήνης και φιλίας μεταξύ Ρώμης και Θυρρείου
έτος 94 π.Χ
Γράφει ο Ντίνος Στυλιανός
Γιατί η πανίσχυρη και κυρίαρχη Ρώμη, μετά την νίκη της επί της Καρχηδόνας, συνάπτει συμμαχία ειρήνης και φιλίας με το αρχαίο Θύρρειο;
Από το 146 π.Χ, η Ρώμη έχει κυριαρχήσει και επί των Καρχηδονίων. Τα Ελληνιστικά Βασίλεια βρίσκονται με κάθε μορφής υποδούλωση στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία....
Όμως το 94 πΧ, στην Ρώμη, όταν Ύπατοι ήταν ο Γαϊος Κοίλιος και ο Λεύκιος Δομίτιος Αηνόβαρβος, η Ρωμαϊκή Σύγκλητος ενέκρινε την συμμαχία με το αρχαίο Θύρρειο.
Μια Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία , που μόνο τα στρατεύματά της αριθμούσαν σε εκατοντάδες χιλιάδες οπλιτών-ιππέων-ναυτών, διακηρύσσει την συνθήκη με το Βασίλειο του αρχαίου Θυρρείου, το οποίο δεν υπερέβαινε τον πληθυσμό των 70.000 ατόμων, ενόπλων και αμάχων.
Μια συμμαχία που το κείμενό της άρχιζε με τις λέξεις: «Ειρήνη, φιλία και συμμαχία να υπάρχουν». Οι λέξεις « Ειρήνη, φιλία» προσανατολίζουν το είδος και τον σκοπό αυτής της συνθήκης. Είναι η γνωστοποίηση σε όλους της υπηκόους της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας ότι η Ρώμη αναγνωρίζει, σέβεται και τιμά τους κατοίκους του αρχαίου Θυρρείου, ανεξάρτητα του μικρού του πληθυσμού και της ελάχιστης στρατιωτικής δύναμης..
Τα ερωτήματα για αυτή την συνθήκη αναγεννιούνται και πληθύνονται μετά την ύπαρξη και του άλλου σοβαρού ερωτήματος:
Γιατί η Ρώμη, το 31 πχ, μετά την ναυμαχία του Ακτίου, δεν κατέστρεψε το αρχαίο Θύρρειο, που ήταν σύμμαχος της Κλεοπάτρας; Γιατί δεν έσπειρε τον τόπο με αλάτι, όπως συνήθιζε να κάνει κατά των ηττημένων;
Το κείμενο της συνθήκης το μετέφεραν από την Ρώμη στο αρχαίο Θύρρειο, οι Ρωμαίοι Λεύκιος Γέλλιος και ο γιός του. Πρεσβευτές του αρχαίου Θυρρρείου ήταν ο Δωρόθεος γυιός του Ιάσονος, και ο Δαίδαλος, γιός του Μένανδρου.
Ας δούμε το αρχαίο κείμενο μέσα από το σύγγραμμα:
Επίσης το ανωτέρω απόσπασμα της συνθήκης ειρήνης, περιέχεται στο σύγγραμμα του Ιωάννη Νεραντζη: «Επιγραφές και αρχαιολογικά ευρήματα αρχαίας Ακαρνανίας, στο μουσείο Θυρρείου Ακαρνανίας». Πρόκειται για το «ευαγγέλιο» των αρχαιολογικών θησαυρών, που βρέθηκαν στην περιοχή του αρχαίου Θυρρείου. Η πρόνοια του συγγραφέα, μας άφησε παρακαταθήκη την γνώση αλλά και το παράπονο, για την φυγή στο άγνωστο, της πολιτιστικής μας κληρονομιάς:
«Η ξενιτιά, σας χαίρεται, και εγώ έχω τον καημό σας»
Μέρος της επί μαρμάρου επιγραφής
για την συνθήκη ειρήνης και φιλίας
μεταξύ Ρώμης και Θυρρείου
έτος 94 π.χ
Συμμαχία ποτί Ρωμαίους.
'Επί υπάτων Γαίου Κοιλίου Κάλδου Γαίου υιού,
Λευκίου Λομετίου Γναίον Λίνοβάρβου,
στρατηγούντος κατά πόλιν Γαίου Σεντίου Γαίου υιού,
έπί δε τών ξένων Λευκίου Γελλίου Λευκίου υιού πίναξ
συμμαχίας άνετέθη κατά συγκλήτου δόγμα
πρεσβευσάντων Δωροθέου του Ίάσονος τού Μενάνδρου
Τώ δήμω τών ' Ρωμαίων και τώ δήμω τώ Θυρρείων
ειρήνη καί φιλία και συμμαχία έστω…
Μετάφραση από τον φιλόλογο, Γεράσιμο Αραβανή
Συμμαχία προς τους Ρωμαίους
Επί Υπάτων Γαϊου Κοίλιου, γιού του Κάλδου Γαϊου,
Λευκίου Δομετίου Γναίου Αινοβάρδου,
όταν ήταν στρατηγός στην πόλη ο Γαϊος Σέντιος, γιός του Γάϊου
και επί των φιλοξενούμενων, κατόπιν συνθήκης Λεύκιου Γέλλιου
και του γιού του Λεύκιου,
αναρτήθηκε πίνακας συμμαχίας , σύμφωνα με την απόφαση της συγκλήτου.
Καθήκοντα πρεσβευτή εκτέλεσαν ο Δωρόθεος γυιός του Ιάσονος,
και ο Δαίδαλος, γιός του Μενάνδρο,
για τον δήμο των Ρωμαίων και τον δήμο των Θυρρείων αντίστοιχα.
Ειρήνη, φιλία και συμμαχία να υπάρχουν…
Η «ανέλπιστος γή», όπως την περιγράφει ο Ρωμαίος ποιητής Βιργίλιος, στο έπος «Αινειάδα», η γή του αρχαίου Θυρρείου, που έσωσε τους κυνηγημένους από τους Αχαιούς Τρώες, δεν είχε σβήσει από την μνήμη των σεβαστών της Ρώμης.
(Βλέπε εργασία «Η επί ένα έτος παραμονή των Τρώων στο αρχαίο Θύρρειο»).
ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Ρωμαιοκρατία σταυροφόροι τουρκοκρατία από Έλληνες γραικυλοι όπως αποκαλούσαν υποτιμητικά εμας τους Έλληνες οι Ρωμαίοι
ΑπάντησηΔιαγραφή