Θολή επένδυση με γκρίζες συμφωνίες και θεαματική ΚΑΤΑΡρευση
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι επέμεναν χθες το βράδυ ότι η κυβέρνηση σε ό,τι την αφορά είχε εκτελέσει στο ακέραιο το έργο της, δηλαδή το θεσμικό πλαίσιο για μια ιδιωτική επένδυση, με την αδειοδότηση για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την αδειοδότηση για την περιβαλλοντική μελέτη και τα όρια ασφαλείας των εγκαταστάσεων.
Το βάρος της ακύρωσης της συμφωνίας, κατά τους ίδιους, έγκειται σε «ασυμφωνία» των εμπλεκόμενων εταιρειών, ελληνικών και του Κατάρ, που «δεν τα βρήκαν» στις τιμές πωλήσης του LPG στην Ελλάδα.
.
Σαν χάρτινος πύργος
Είναι πραγματικά αξιοπερίεργη η συνολική στάση της κυβέρνησης απέναντι στην πρώτη απόπειρα ιδιωτικής επένδυσης-μαμούθ στη χώρα και μάλιστα στον τομέα της ενέργειας, η οποία πολυδιαφημίστηκε τους τελευταίους μήνες από τα ίδια τα κυβερνητικά στελέχη και κατ' ουσίαν άνοιξε το δρόμο για την κατασκευή του νόμου fast track για τις «στρατηγικές επενδύσεις» στην Ελλάδα.
Μέχρι σήμερα ουδείς έχει αποσαφηνίσει πώς προκλήθηκε το ταξίδι-αστραπή κυβερνητικών εκπροσώπων και μη στο Κατάρ, γιατί και πώς αυτοί οι «ειδικοί απεσταλμένοι» της κυβέρνησης Παπανδρέου κατέληξαν τόσο γρήγορα και τόσο απλά σε μια τόσο κολοσσιαία κατ' αρχήν συμφωνία στον τομέα της ενέργειας, η οποία χθες το βράδυ κατέρρευσε και πάλι για απροσδιόριστους μέχρι στιγμής λόγους σαν χάρτινος πύργος.
Σαν χάρτινος πύργος
Είναι πραγματικά αξιοπερίεργη η συνολική στάση της κυβέρνησης απέναντι στην πρώτη απόπειρα ιδιωτικής επένδυσης-μαμούθ στη χώρα και μάλιστα στον τομέα της ενέργειας, η οποία πολυδιαφημίστηκε τους τελευταίους μήνες από τα ίδια τα κυβερνητικά στελέχη και κατ' ουσίαν άνοιξε το δρόμο για την κατασκευή του νόμου fast track για τις «στρατηγικές επενδύσεις» στην Ελλάδα.
Μέχρι σήμερα ουδείς έχει αποσαφηνίσει πώς προκλήθηκε το ταξίδι-αστραπή κυβερνητικών εκπροσώπων και μη στο Κατάρ, γιατί και πώς αυτοί οι «ειδικοί απεσταλμένοι» της κυβέρνησης Παπανδρέου κατέληξαν τόσο γρήγορα και τόσο απλά σε μια τόσο κολοσσιαία κατ' αρχήν συμφωνία στον τομέα της ενέργειας, η οποία χθες το βράδυ κατέρρευσε και πάλι για απροσδιόριστους μέχρι στιγμής λόγους σαν χάρτινος πύργος.
.
Τα παράδοξα
Αναλυτικότερα:
Η συμφωνία-μαμούθ στον τομέα της ενέργειας με το Κατάρ προέβλεπε ότι στην περιοχή του Αστακού (που είναι περιοχή χαρακτηρισμένη περιβαλλοντικώς ως NATURA) θα εγκαθίσταντο εγκαταστάσεις για την παραγωγή 1.100 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούν περίπου 1,2 δισ. κυβικά μέτρα αέριο, παράγωγο πετρελαίου (όχι φυσικό αέριο).
Τα στοιχεία αυτά έρχονται αμέσως αμέσως σε κόντρα με τα 1,2 δισ. κυβικά φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ελλάδα.
Η κατασκευή των εγκαταστάσεων στην περιοχή του Αστακού, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, είναι και αυτή θηριώδης. Για μια μονάδα παραγωγής 400 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας απαιτούνται κατ' ελάχιστον 300 εκατ. ευρώ, επομένως για εγκατάσταση μονάδας 1.100 μεγαβάτ (ή 1,1 γιγαβάτ), η επένδυση θα ανερχόταν σε 1 δισ. ευρώ! Με τέτοιο μέγεθος, προφανώς επρόκειτο για παγκόσμια πατέντα.
Σημειώνεται ότι το αέριο παράγωγο πετρελαίου χρησιμοποιείται για οικιακή χρήση σε χώρες όπως η Συρία, ο Λίβανος, η Αίγυπτος, το Πακιστάν κ.λπ. Δεν χρησιμοποιείται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τις ΗΠΑ.
Περί Ιταλίας...
Οι κυβερνητικοί παράγοντες στην Ελλάδα έχουν επιμείνει ασαφώς μέχρι τώρα ότι το 70% της ηλεκτρικής ενέργειας που θα παραγόταν από τον Αστακό θα πήγαινε στην Ιταλία...
Ομως μόλις χθες το βράδυ έγινε λόγος ότι οι εταιρείες της επένδυσης είχαν «προχωρημένες συζητήσεις» (;) με την ιταλική εταιρεία EDISSON, που είναι από μόνη της ένας κολοσσός στον τομέα της ενέργειας.
Είναι άγνωστο για την ώρα πώς και γιατί δημιουργήθηκε η κατ' αρχήν ισχυρή εντύπωση ότι η Ιταλία και οι ιταλικές εταιρείες ενέργειας-κολοσσοί (ΕΝΙ, EDISSON, ENEL) ήταν παραπάνω από πρόθυμες να πάρουν από τον Αστακό ηλεκτρική ενέργεια, τη στιγμή που οι ίδιες εταιρείες πρέπει να αποσβέσουν το κόστος των δικών τους επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας.
Επιπροσθέτως, για να σταλούν τα υποτιθέμενα 700 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας από τον Αστακό στην Ιταλία θα έπρεπε να είχε συμφωνηθεί η τοποθέτηση υποθαλάσσιου καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, με προδιαγραφές αντοχής 1.000 μεγαβάτ, έτσι ώστε να υπάρχει ο όρος προσβασιμότητας και τρίτων μερών (third parties access) στο έργο, διότι διαφορετικά προσκρούει στην απαγόρευση μονοπωλίου στην Ε.Ε.
Αλλά ακόμα και αν τα πράγματα είχαν προχωρήσει στις «συνεννοήσεις» με την Ιταλία, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ιταλία για τέτοιου μεγέθους περιβαλλοντική άδεια, για καλώδιο μεταφοράς ενέργειας χρειάζεται περίπου μία δεκαετία (!) και μία πενταετία για την κατασκευή ενός τέτοιου καλωδίου.
Ομως, ακόμα και αν το ρεύμα από τον Αστακό έφτανε στην Ιταλία θα έπρεπε το ελληνικό ρεύμα να είχε ανταγωνιστική τιμή για να πουληθεί στη χώρα, όπου οι ενεργειακοί κολοσσοί ΕΝΙ, EDISSON, ENEL έχουν εγκαταστάσεις πολλών δισεκατομμυρίων για απόσβεση, με φυσικό αέριο από τη Ρωσία, τη Λιβύη και την Αίγυπτο (σε μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου). Αλλά και στην περίπτωση χαμηλότατης τιμής πώλησης του ελληνικού ρεύματος από τον Αστακό, είναι αμφίβολο αν θα απέφευγε τον έλεγχο από την Ε.Ε. λόγω dubbing. Το υπόλοιπο 30% του ηλεκτρικού ρεύματος που θα παραγόταν στον Αστακό θα έμπαινε στην ελληνική αγορά.
Δεν θα άντεχαν
Η αρχική ελληνική άποψη ήταν ότι οι Καταριανοί θα «πωλούσαν τσάμπα» στην Ελλάδα το αέριο παράγωγο πετρελαίου, που έτσι και αλλιώς το έχουν σε υπερπαραγωγή και... το πετάνε, και έμενε να οριστεί η τιμή μεταφοράς του αερίου αυτού σε κρυογονική μορφή από ειδικά τάνκερ στην Ελλάδα.
Χθες το βράδυ, απροσδιόριστες πληροφορίες ανέφεραν ότι οι εταιρείες της «ιδιωτικής επένδυσης» στον Αστακό «δεν τα βρήκαν» στην τιμή πώλησης του LPG στην Ελλάδα, με τους Καταριανούς να θέλουν τη διεθνή τιμή.
Επιπροσθέτως η εισαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος 300 μεγαβάτ στην ελληνική αγορά από τον Αστακό εκ των πραγμάτων θα ανέτρεπε την ίδια την εσωτερική αγορά ενέργειας εκ βάθρων, είτε επρόκειτο για τα φωτοβολταϊκά είτε για μονάδες αιολικής ενέργειας είτε ακόμα και την ίδια τη ΔΕΗ.
Με το δεδομένο ότι οι παραγωγοί ρεύματος αυτή τη στιγμή στη χώρα αναγκάζονται να συμφωνούν στη χαμηλότερη τιμή πώλησης του προϊόντος καθημερινώς, είναι αμφίβολο αν μπορούσαν να αντέξουν μια εξόχως ανταγωνιστική χαμηλή τιμή του ρεύματος από τον Αστακό, δημιουργώντας έτσι πολλαπλά ερωτήματα, όχι μόνο για τη βιωσιμότητα των παραγωγών ενέργειας, αλλά και για την ίδια τη ΔΕΗ ώς ένα βαθμό.
Επιπροσθέτως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δίπλα στην εγκατάσταση του LPG στον Αστακό είχαν παρουσιαστεί και άλλα μεγαλεπήβολα σχέδια για μονάδα παραγωγής LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), με δεδομένο όμως ότι αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη περιοχή ούτε αγωγός υπάρχει αλλά ούτε και βιομηχανική ζώνη ικανή να απορροφήσει ανάγκες σε φυσικό αέριο.
Το ρωσικό αέριο
Τέλος, το έργο του Αστακού και ο πιθανός χρόνος κατασκευής του συμπίπτει χρονικά τουλάχιστον με τη λήξη της συμφωνίας το 2016 με τη Ρωσία για την παροχή ρωσικού φυσικού αερίου στην Ελλάδα, που τροφοδοτεί ήδη μεγάλες μονάδες στην Ελλάδα.
Είναι άγνωστο αν μπορεί εκ των προτέρων να αποκλειστεί η σκέψη ότι το έργο του Αστακού θα μπορούσε να γίνει πλήρως ανταγωνιστικό προς το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Ομοίως είναι άγνωστο αν μπορεί να αποκλειστεί εκ των προτέρων η σκέψη ειδικών ότι η Μόσχα θα μπορούσε να ρίξει την τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, κατά τρόπο ώστε να είναι ασύμφορη όλη η μονάδα του Αστακού στη χώρα...
Πέραν των περιβαλλοντικών κινδύνων, που μυστηριωδώς κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ότι δεν υπερβαίνει... τους κινδύνους μόλυνσης από το φυσικό αέριο (;), υπάρχουν ορατοί κίνδυνοι και για τη θαλάσσια μεταφορά του LPG. Ενα τέτοιο ειδικό τάνκερ (αξίας περίπου 100 εκατ. δολαρίων έκαστο) οφείλει σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές να ακολουθεί ειδικό πλου έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι κανένα άλλο πλοίο δεν βρίσκεται σε απόσταση αρκετών μιλίων από αυτό. Η περίπτωση ενός τέτοιου θαλάσσιου ατυχήματος ούτε καν υπολογίζεται
http://www.enet.gr/
Τα παράδοξα
Αναλυτικότερα:
Η συμφωνία-μαμούθ στον τομέα της ενέργειας με το Κατάρ προέβλεπε ότι στην περιοχή του Αστακού (που είναι περιοχή χαρακτηρισμένη περιβαλλοντικώς ως NATURA) θα εγκαθίσταντο εγκαταστάσεις για την παραγωγή 1.100 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούν περίπου 1,2 δισ. κυβικά μέτρα αέριο, παράγωγο πετρελαίου (όχι φυσικό αέριο).
Τα στοιχεία αυτά έρχονται αμέσως αμέσως σε κόντρα με τα 1,2 δισ. κυβικά φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ελλάδα.
Η κατασκευή των εγκαταστάσεων στην περιοχή του Αστακού, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, είναι και αυτή θηριώδης. Για μια μονάδα παραγωγής 400 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας απαιτούνται κατ' ελάχιστον 300 εκατ. ευρώ, επομένως για εγκατάσταση μονάδας 1.100 μεγαβάτ (ή 1,1 γιγαβάτ), η επένδυση θα ανερχόταν σε 1 δισ. ευρώ! Με τέτοιο μέγεθος, προφανώς επρόκειτο για παγκόσμια πατέντα.
Σημειώνεται ότι το αέριο παράγωγο πετρελαίου χρησιμοποιείται για οικιακή χρήση σε χώρες όπως η Συρία, ο Λίβανος, η Αίγυπτος, το Πακιστάν κ.λπ. Δεν χρησιμοποιείται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τις ΗΠΑ.
Περί Ιταλίας...
Οι κυβερνητικοί παράγοντες στην Ελλάδα έχουν επιμείνει ασαφώς μέχρι τώρα ότι το 70% της ηλεκτρικής ενέργειας που θα παραγόταν από τον Αστακό θα πήγαινε στην Ιταλία...
Ομως μόλις χθες το βράδυ έγινε λόγος ότι οι εταιρείες της επένδυσης είχαν «προχωρημένες συζητήσεις» (;) με την ιταλική εταιρεία EDISSON, που είναι από μόνη της ένας κολοσσός στον τομέα της ενέργειας.
Είναι άγνωστο για την ώρα πώς και γιατί δημιουργήθηκε η κατ' αρχήν ισχυρή εντύπωση ότι η Ιταλία και οι ιταλικές εταιρείες ενέργειας-κολοσσοί (ΕΝΙ, EDISSON, ENEL) ήταν παραπάνω από πρόθυμες να πάρουν από τον Αστακό ηλεκτρική ενέργεια, τη στιγμή που οι ίδιες εταιρείες πρέπει να αποσβέσουν το κόστος των δικών τους επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας.
Επιπροσθέτως, για να σταλούν τα υποτιθέμενα 700 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας από τον Αστακό στην Ιταλία θα έπρεπε να είχε συμφωνηθεί η τοποθέτηση υποθαλάσσιου καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, με προδιαγραφές αντοχής 1.000 μεγαβάτ, έτσι ώστε να υπάρχει ο όρος προσβασιμότητας και τρίτων μερών (third parties access) στο έργο, διότι διαφορετικά προσκρούει στην απαγόρευση μονοπωλίου στην Ε.Ε.
Αλλά ακόμα και αν τα πράγματα είχαν προχωρήσει στις «συνεννοήσεις» με την Ιταλία, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ιταλία για τέτοιου μεγέθους περιβαλλοντική άδεια, για καλώδιο μεταφοράς ενέργειας χρειάζεται περίπου μία δεκαετία (!) και μία πενταετία για την κατασκευή ενός τέτοιου καλωδίου.
Ομως, ακόμα και αν το ρεύμα από τον Αστακό έφτανε στην Ιταλία θα έπρεπε το ελληνικό ρεύμα να είχε ανταγωνιστική τιμή για να πουληθεί στη χώρα, όπου οι ενεργειακοί κολοσσοί ΕΝΙ, EDISSON, ENEL έχουν εγκαταστάσεις πολλών δισεκατομμυρίων για απόσβεση, με φυσικό αέριο από τη Ρωσία, τη Λιβύη και την Αίγυπτο (σε μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου). Αλλά και στην περίπτωση χαμηλότατης τιμής πώλησης του ελληνικού ρεύματος από τον Αστακό, είναι αμφίβολο αν θα απέφευγε τον έλεγχο από την Ε.Ε. λόγω dubbing. Το υπόλοιπο 30% του ηλεκτρικού ρεύματος που θα παραγόταν στον Αστακό θα έμπαινε στην ελληνική αγορά.
Δεν θα άντεχαν
Η αρχική ελληνική άποψη ήταν ότι οι Καταριανοί θα «πωλούσαν τσάμπα» στην Ελλάδα το αέριο παράγωγο πετρελαίου, που έτσι και αλλιώς το έχουν σε υπερπαραγωγή και... το πετάνε, και έμενε να οριστεί η τιμή μεταφοράς του αερίου αυτού σε κρυογονική μορφή από ειδικά τάνκερ στην Ελλάδα.
Χθες το βράδυ, απροσδιόριστες πληροφορίες ανέφεραν ότι οι εταιρείες της «ιδιωτικής επένδυσης» στον Αστακό «δεν τα βρήκαν» στην τιμή πώλησης του LPG στην Ελλάδα, με τους Καταριανούς να θέλουν τη διεθνή τιμή.
Επιπροσθέτως η εισαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος 300 μεγαβάτ στην ελληνική αγορά από τον Αστακό εκ των πραγμάτων θα ανέτρεπε την ίδια την εσωτερική αγορά ενέργειας εκ βάθρων, είτε επρόκειτο για τα φωτοβολταϊκά είτε για μονάδες αιολικής ενέργειας είτε ακόμα και την ίδια τη ΔΕΗ.
Με το δεδομένο ότι οι παραγωγοί ρεύματος αυτή τη στιγμή στη χώρα αναγκάζονται να συμφωνούν στη χαμηλότερη τιμή πώλησης του προϊόντος καθημερινώς, είναι αμφίβολο αν μπορούσαν να αντέξουν μια εξόχως ανταγωνιστική χαμηλή τιμή του ρεύματος από τον Αστακό, δημιουργώντας έτσι πολλαπλά ερωτήματα, όχι μόνο για τη βιωσιμότητα των παραγωγών ενέργειας, αλλά και για την ίδια τη ΔΕΗ ώς ένα βαθμό.
Επιπροσθέτως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δίπλα στην εγκατάσταση του LPG στον Αστακό είχαν παρουσιαστεί και άλλα μεγαλεπήβολα σχέδια για μονάδα παραγωγής LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), με δεδομένο όμως ότι αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη περιοχή ούτε αγωγός υπάρχει αλλά ούτε και βιομηχανική ζώνη ικανή να απορροφήσει ανάγκες σε φυσικό αέριο.
Το ρωσικό αέριο
Τέλος, το έργο του Αστακού και ο πιθανός χρόνος κατασκευής του συμπίπτει χρονικά τουλάχιστον με τη λήξη της συμφωνίας το 2016 με τη Ρωσία για την παροχή ρωσικού φυσικού αερίου στην Ελλάδα, που τροφοδοτεί ήδη μεγάλες μονάδες στην Ελλάδα.
Είναι άγνωστο αν μπορεί εκ των προτέρων να αποκλειστεί η σκέψη ότι το έργο του Αστακού θα μπορούσε να γίνει πλήρως ανταγωνιστικό προς το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Ομοίως είναι άγνωστο αν μπορεί να αποκλειστεί εκ των προτέρων η σκέψη ειδικών ότι η Μόσχα θα μπορούσε να ρίξει την τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, κατά τρόπο ώστε να είναι ασύμφορη όλη η μονάδα του Αστακού στη χώρα...
Πέραν των περιβαλλοντικών κινδύνων, που μυστηριωδώς κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ότι δεν υπερβαίνει... τους κινδύνους μόλυνσης από το φυσικό αέριο (;), υπάρχουν ορατοί κίνδυνοι και για τη θαλάσσια μεταφορά του LPG. Ενα τέτοιο ειδικό τάνκερ (αξίας περίπου 100 εκατ. δολαρίων έκαστο) οφείλει σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές να ακολουθεί ειδικό πλου έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι κανένα άλλο πλοίο δεν βρίσκεται σε απόσταση αρκετών μιλίων από αυτό. Η περίπτωση ενός τέτοιου θαλάσσιου ατυχήματος ούτε καν υπολογίζεται
http://www.enet.gr/