Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

Θεριεύουν σχολική βία και εκφοβισμός στην Αιτωλοακαρνανία


Θεριεύουν σχολική βία και εκφοβισμός όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, στην οποία ο Βαγγέλης Τσούκας Πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας τονίζει μεταξύ άλλων: «Πρέπει να συμπεριλάβουμε τα παιδιά στις πρωτοβουλίες μας»......
Αναλυτικά το δημοσίευμα: 
Η βία μεταξύ των παιδιών στο σχολείο δεν είναι κάτι το καινούριο. Το πρόβλημα υπήρχε από την αρχή της μαζικής εκπαίδευσης, αλλά πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις μετά την πανδημία ενώ νέοι όροι έχουν τεθεί μετά την μετατροπή του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε πολυπολιτισμικό. Το σχολείο αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας και όταν η κοινωνία “νοσεί”, θα “νοσεί” και το σχολείο. Μεταφέρονται σε αυτό όλες οι παθογένειες των ενήλικων, του κράτους και της κοινωνίας, όπως π.χ. η κυριαρχία του κόσμου των κοινωνικών δικτύων.

Με τον όρο σχολικός εκφοβισμός, γνωστός στη διεθνή επιστημονική ορολογία ως bullying, εννοείται η επαναλαμβανόμενη και εσκεμμένη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή παιδιών παρόμοιας ηλικίας, με σκοπό την πρόκληση πόνου και αναστάτωσης. Αποτελεί μία κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη αντικειμενική (π.χ. σωματική) ή αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητα). Ωστόσο, ο σχολικός εκφοβισμός δεν θα πρέπει να συγχέεται με τις περιπτώσεις όπου τα παιδιά κάνουν αστεία μεταξύ τους διασκεδάζοντας και οι δύο αληθινά. Το φαινόμενο παίρνει έκταση παντού γύρω μας.

Η βία μεταξύ των μαθητών μπορεί να πάρει τις εξής μορφές:
α) σωματική

β) συναισθηματική

γ) λεκτική

δ) σεξουαλική

ε) ηλεκτρονική

Μιλώντας πρόσφατα στο «Δυτικά Fm 92,8» ο Πρόεδρος της Β ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας Βαγγέλης Τσούκας ανέφερε ότι είναι ένα φαινόμενο που πήρε μεγάλη έκταση μετά τον εγκλεισμό των παιδιών στην πανδημία και ότι «χρειάζονται δράσεις συμπεριληπτικές, με τα παιδιά μέσα όχι να γίνονται ημερίδες και συζητήσεις ερήμην τους».





Ο Βαγγέλης Τσούκας

«Είναι ανησυχητικό το φαινόμενο, στην Αιτωλοακαρνανία μπορεί να μην έχουμε τα φαινόμενα άλλων περιοχών αλλά έχουμε και περιστατικά και καταγγελίες. Δυστυχώς πολλά παιδιά νιώθουν γκετοποιημένα και άλλα παιδιά νιώθουν ότι με τη σωματική δύναμη μπορούν να επιβληθούν όχι μόνο πάνω στους συμμαθητές τους αλλά και στους καθηγητές ή ακόμη και στα συνθήματα στους τοίχους. Φυσικά και νιώθουμε ανησυχία, ειδικά βλέποντας πολλούς γονιούς να μην αποδέχονται τις πράξεις των παιδιών τους ή να μην δείχνουν κανένα ενδιαφέρον. Αν δεν έχουμε επαφή με τους γονείς όλο τον χρόνο δεν γίνεται τίποτε. Δεν αρκούν οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί που έρχονται μια φορά την εβδομάδα, χωρίς να παραγνωρίζουμε ότι πλέον υπάρχουν και κάνουν δουλειά. Πρέπει να προλάβουμε τις εξελίξεις να μην περιμένουμε να γίνει κάποιο επεισόδιο, ειδικά από την στιγμή που ξέρουμε την τεράστια δύναμη της εικόνας και τα πρότυπα των παιδιών μέσα από το Tik Tok και τα άλλα “social”, επισημαίνει ο κ. Τσούκας.

Στην ερώτηση πάντως, από την εμπειρία του, ποιο είναι το στοιχείο-κλειδί για όλο το πρόβλημα είναι σαφής: «Η οικογένεια έχει τον πρώτο λόγο, αυτό είναι σαφές. Όσο όμως το σχολείο δεν έχει δυνατά και χρήσιμα ερεθίσματα για το παιδί, όσο τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος βάζουν στην άκρη εκείνα του σχολείου, η κατάσταση θα χειροτερεύει», τονίζει με έμφαση.

Το νομοσχέδιο

Πρόσφατα το υπουργείο Παιδείας έφερε στο προσκήνιο(Μάρτιος του 2023) ένα ειδικό νομοσχέδιο για τον εκφοβισμό που δεν φαίνεται ακόμα να έχει εμπεδωθεί ιδιαίτερα.
Το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής μέτρα:


· διπλασιασμός αριθμού ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που υπηρετούν στα σχολεία,

· θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής σε κάθε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,

· ενδυνάμωση υποστηρικτικών φορέων -όπως τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ)- με αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού,

· συνεργασία με αρμόδιους φορείς για στοχευμένες παρεμβάσεις στα σχολεία,

· εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Γυμνάσιο

· τα προγράμματα «Ημερολόγια Εκφοβισμού» (για μαθητές Γυμνασίου) και «Σχολική Διαμεσολάβηση: Πρόληψη και Επίλυση της Ενδοσχολικής Βίας» (για μαθητές από ΣΤ’ Δημοτικού και άνω),

· επιμορφώσεις σε πάνω από 125.000 εκπαιδευτικούς σε σχετικά θέματα,

· τα 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών και τα νέα σχολικά εγχειρίδια που θα τα συνοδεύουν καλλιεργούν το πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων (π.χ. μέσα από τα κείμενα στα μαθήματα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας).

Στο μεταξύ, πλατφόρμα έχει αναπτυχθεί από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με την κεντρική επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Σε αυτήν, οι μαθητές μπορούν να αναφέρουν περιστατικά συμπληρώνοντας την ειδικά διαμορφωμένη φόρμα καταγραφής περιστατικού ανώνυμα ή επώνυμα, ενώ οι γονείς μπορούν να αναφέρουν περιστατικά επώνυμα.

Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα σχολικού εκφοβισμού να μιλήσουν και να υποστηριχθούν. Απαιτείται η σύνδεση με κωδικούς Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (για μαθητές) ή Taxis (για γονείς). Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) αναπτύσσει νέο και εμπλουτισμένο υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Έρευνα – σοκ: Ένα στα τρία παιδιά έχει δεχτεί bullying και σχολικό εκφοβισμό

Σύμφωνα και με έρευνα του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στο πλαίσιο, της Πανελλαδικής Σχολικής Εκστρατείας Ευαισθητοποίησης του, «Μίλα Τώρα», για το φαινόμενο της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, τα αποτελέσματα ήταν εξίσου ανησυχητικά. Η έρευνα, που συνδέει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού με την ευημερία των παιδιών, πραγματοποιήθηκε σε 2.293 παιδιά σε όλη την Ελλάδα, για το σχολικό έτος 2022-2023.
Τονίζεται πως:

1 στα 3 παιδιά, δηλαδή το 32,4%, σε όλη τη χώρα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν πώς έχουν δεχτεί σχολικό εκφοβισμό.
1 στα 6 παιδιά σε όλη την Ελλάδα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν ότι αισθάνονται πώς το σχολείο τους δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους.
100% των παιδιών που θα προτιμούσε να απευθυνθεί για βοήθεια σε τηλεφωνική γραμμή, σημειώνει την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 του Οργανισμού.
Ο σχολικός εκφοβισμός, είναι φυλετικός, ενώ, εκδηλώνεται περισσότερο σε κορίτσια και σε φτωχά παιδιά
Τα παιδιά που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να καταστούν θύματα εκφοβισμού από συμμαθητές τους είναι κατά κύριο λόγο, παιδιά που έχουν μεταναστεύσει στην Ελλάδα από άλλες χώρες, κορίτσια, παιδιά που βιώνουν υλική στέρηση και παιδιά που διαβιούν σε μονογονεϊκό νοικοκυριό με μητέρα.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα βασικές αιτίες που οι νέοι (16-20 ετών) αποδίδουν την πυροδότηση του εκφοβισμού είναι η διαφορετικότητα και συγκεκριμένα η διαφορετική εθνικότητα (85%), σεξουαλική ταυτότητα (82%) και νοητική ικανότητα (82%).

Επιπλέον, σύμφωνα με την Εθνική Έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ για διαδικτυακές συνήθειες (2021-2022), μόνο το 35% των παιδιών που έπεσε θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού απευθύνθηκε σε κάποιον ενήλικα για βοήθεια.

Γιάννης Συμψηρής 
Εφημερίδα “Συνείδση”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο