Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Νέοι μηχανικοί συνθλίβονται από μία στείρα νομοθεσία που δεν αντικατοπτρίζει τις συνθήκες στην Ελλάδα της κρίσης

       Η μακροχρόνια ύφεση και οι πολύπλευρες συνθήκες κρίσης έχουν δημιουργήσει στρεβλώσεις τόσο στην αγορά εργασίας, όσο και στα ασφαλιστικά δεδομένα χιλιάδων ελευθέρων επαγγελματιών. Σύμφωνα με στοιχεία, το «κούρεμα» των τραπεζών μείωσε τα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ (Ταμείο Συντάξεων Μηχανικών Δημοσίων Έργων) σχεδόν κατά 2 δις ευρώ. Το Ταμείο των μηχανικών ήταν από τα λεγόμενα υγιή ταμεία, ενώ το νεοσύστατο των ελεύθερων επαγγελματιών ΕΤΑΑ (Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολούμενων) καλείται να αντιμετωπίσει την νέα πραγματικότητα για το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών. 
Οι μηχανικοί και λοιποί ελεύθεροι επαγγελματίες είναι γνωστό πως έως την προηγούμενη χρονιά δεν ήταν καν δυνατό να εισαχθούν στο Ταμείο Aνεργίας, κάτω από οποιοδήποτε κριτήριο. Ειδικά, όμως. για τους διπλωματούχους μηχανικούς, έχει δημιουργηθεί ταυτόχρονα και  ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρίας απέναντι στο δημόσιο, εξαιτίας της ισχύουσας νομοθεσίας, που δεν έχει προσαρμοστεί στην σημερινή κατάσταση που διαμόρφωσε η οικονομική κρίση.
 
Όπως τονίζει με Επίκαιρη Ερώτησή της στον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, η Βουλευτής Αιτωλ/νίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, αν ένας ιδιώτης μηχανικός δεν καταβάλει την ασφαλιστική του εισφορά, έστω και για ένα εξάμηνο, αφενός χάνει το δικαίωμα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης μέχρι την τακτοποίηση της εκκρεμούσας οφειλής και αφετέρου χρωστάει στο ΤΣΜΕΔΕ το πλήρες ποσό της καθυστερούμενης οφειλής και μάλιστα με έντοκες προσαυξήσεις. Ο ιδιώτης μηχανικός, έτσι,  εμφανίζεται να οφείλει, και μάλιστα έντοκα, για μια υπηρεσία που το ασφαλιστικό ταμείο του έχει στην ουσία διακόψει.
 
Ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται, αφού βάσει νόμου συνδέεται άμεσα η ιδιότητα του μηχανικού με την ασφαλιστική ενημερότητα και έτσι απαγορεύεται επί της ουσίας στους μηχανικούς να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά, αν δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους στο ΤΣΜΕΔΕ.
 
Σε συνδυασμό με την πρωτοφανή περιδίνηση στην οποία έχει περιέλθει ο κατασκευαστικός τομέας, οι μηχανικοί είναι πλέον εγκλωβισμένοι, αφού αδυνατούν να αναλάβουν εργασίες που δυνητικά θα τους επέτρεπαν να καταβάλουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές. Έτσι, όχι μόνο δεν είναι συνεπείς, αλλά και το κράτος χάνει πολύτιμα έσοδα και πόρους για την βιωσιμότητα του Ταμείου.
 
Το αρμόδιο Υπουργείο οφείλει –με βάση τα πραγματικά σημερινά δεδομένα– να αναθεωρήσει το σύστημα διακανονισμού των ασφαλιστικών εισφορών, ώστε  να επιλυθεί σταδιακά το πρόβλημα των συσσωρευμένων οφειλών. Ειδικά για τους νέους μηχανικούς, που ξεκινούν με όνειρα και μεράκι την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, θα πρέπει να υπάρχει ένα  χρονικό διάστημα 2 έως 3 ετών, που θα αποσυνδέεται πλήρως η χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας από την άσκηση του επαγγέλματος.
 
Η ιδιαιτερότητα της σημερινής οικονομικής συγκυρίας, επιβάλει και ιδιαίτερες και τολμηρές λύσεις. Δεν μπορεί να πλήττεται ανεπανόρθωτα ο πυρήνας του επαγγέλματος του μηχανικού και η αξιοπρέπεια των επαγγελματιών. Ειδικά δε για τους νέους ανθρώπους, η νομοθεσία δεν πρέπει να είναι στείρα κανονιστική, αλλά να προσαρμόζεται στις πραγματικές συνθήκες.  
 
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης ΕΔΩ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο