Δευτέρα 6 Μαΐου 2013

Άγιος Γεώργιος, ο Δρακοκτόνος


Γράφει η Μαρία Νίκου Αγγέλη



       Ο Άγιος Γεώργιος έμεινε γνωστός στην παράδοση για τη σφαγή ενός δράκου και τη σωτηρία μιας πριγκίπισσας! Η πριγκίπισσα είχε αφεθεί ως θυσία στο άγριο κτήνος, για να ελευθερωθεί έτσι η πηγή με το νερό…
     Δε θα επιχειρήσω ερμηνεία της παράδοσης και της  δρακοκτονίας.
       Θα παραθέσω απλά ένα αφηγηματικό τραγούδι, που εξιστορεί το συγκεκριμένο  θαύμα του Αγίου:

Το μάθατε τι έγινε σε τόπο ξακουσμένο;
Εκεί ήτανε και φώλιαζε θεριό καταραμένο
Κι αν δεν του δίνανε άνθρωπο να φάει πρωί και βράδυ
Κανέναν δεν άφηνε νερό να πάει να πάρει
Γι’ αυτό ερίχνανε λαχνό κι όποιον το παιδάκι θα πέσει θα έστελνε στον Δράκοντα να φάει.........



Και έτυχε και για τη βασιλοπούλα για να τη φάει ο Δράκοντας, την όμορφη κυρούλα!
Και ο βασιλιάς με κλάματα εφώναξε σταθείτε.
Το βιος μου να μου πάρετε και το παιδί μου αφήστε!
Ο κόσμος αποκρίθηκε όλοι με στόμα ένα:
Ή δος μας το κορίτσι σου ή παίρνουμε εσένα!

Κι ο Άγιος ΓΕΩΡΓΙΟΣ τ’ άκουσε εις την Καππαδοκία
Το γρηγορότερο άλογο ανέβηκε με βία.
Δίνει βιτσιά στο άλογο στη βρύση κατεβαίνει.
Βλέπει την κόρη που έστεκε σαν μήλο μαραμένη!
-Για φεύγα απ’ εδώ  παλικάρι μου, για να μην φάει εσένα
Αυτό το άγριο θεριό που τώρα θα φάει εμένα.
-Ησύχασε κορίτσι μου και μην παραφοβάσαι
Και του Κυρίου τ’ όνομα πάντα να θυμάσαι!

Όλα τα όρη τρέμουνε σαν το θεριό μουγκρίζει.
Τα φύλλα από τα κλαδιά πέφτουνε κίτρινα και μαραμένα.
Και η κόρη από το φόβο της μένει δίχως αίμα.
Δίνει βιτσιά στο άλογο και το θεριό σκοτώνει!
-Για πες μου παλικάρι μου, για πες μου τ όνομά σου
Για να ‘τοιμάσω χάρισμα να στείλω στην αφεντιά σου.

ΓΕΩΡΓΙΟ με κράζουνε εις την Καππαδοκία.
Αν θέλεις να μου φτιάξεις χάρισμα
Φκιάξε μου μια εκκλησία
Να’χει στη μέση μια ζωγραφιά
Να’χει έναν καβαλάρη
Που να σκοτώνει το θεριό
Με ένα βαρύ κοντάρι!

       Το τραγούδι αυτό που αναφέρεται στο  πιο γνωστό θαύμα του Αγίου Γεωργίου, το τραγούδησε πέρσι σε μια εκδρομή στη Φλώρινα ο κ. Χρήστος Κασκαβέλης. Το απέδωσε εξαιρετικά!
     Τον συγχάρηκα και εκείνος συγκινημένος μου είπε ότι το τραγουδάει από παιδί…
 Το είχε μάθει «πάππου προς πάππου», για να χρησιμοποιήσω την έκφρασή του…

Ο Άγιος Γεώργιος ο πολιούχος της Μαχαιράς Ξηρομέρου   
        Του ζήτησα να μου το γράψει γιατί μου άρεσε πολύ και γιατί  η εκκλησία του  χωριού μου είναι αφιερωμένη στο συγκεκριμένο Άγιο.
   Και μάλιστα στο εξωτερικό της εκκλησίας του Μαχαιρά Ξηρομέρου υπάρχει αγιογραφία του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Δημητρίου. Καβαλάρηδες και οι δύο!
Οι δυο αγιογραφίες στον Άγιο Γεώργιο Μαχαιράς
     Εδώ, θα αναφέρω το εξής: όταν ήμουνα παιδί μπέρδευα τους δυο Αγίους! Ρωτούσα τη μάνα μου: Ποιος είναι ο ένας και ποιος ο άλλος…
Πώς να τους ξεχωρίζω;
      Η μάνα μου αγόρασε την εικόνα του Αγίου Δημητρίου, γατί ο αδελφός μου έχει το όνομα Του. Την κρέμασε στο εικονοστάσι του σπιτιού μας, για να «φ’λάει το πηδί μ’», όπως έλεγε η ίδια!
      Έτσι, ξεκαθάρισα ότι ο Άγιος Δημήτριος είναι εκείνος με  το κόκκινο άλογο κι ο Άγιος Γεώργιος με  το λευκό!
   Ο κ. Χρήστος, συνταξιούχος αξιωματικός  από τη Ματαράγκα,  μου έγραψε το τραγούδι του Αγίου Γεωργίου και το είχα φυλαγμένο…
Με την ευκαιρία της εορτής του Αγίου Γεωργίου το δημοσιεύω.

Ελπίζω να αρέσει και σε σας φίλες και φίλοι!
Χρόνια πολλά !
Και
Καλή διασκέδαση στα πανηγύρια του Ξηρομέρου: στη Μπαμπίνη και στα Βλυζιανά!

*Οι φωτογραφίες είναι του Χριστόδουλου Κουβέλη

1 σχόλιο:

  1. Πολύ ωραίο!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Βοήθειά μας
    ο Αι Γιώργη μας!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο