Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΙΣΣΑ: Πάμε για μελίκοκκα;


          "Πάμε για μελίκοκκα;" Μια φράση  που ακούγονταν πολύ στις παλιότερες γενιές… και κυρίως από τα παιδιά....
     Τότε που παρέμεναν αδιάφορα για το τηλεοπτικό πρόγραμμα και προτιμούσαν να παίζουν ή να πηγαίνουν απ΄τη μια άκρη του χωριού στην άλλη για να μαζέψουν μελίκκοκα… μία από τις αγαπημένες  συνήθειες των παιδιών της δικής μου γενιάς.
       Μιλάω για  τους    μικροσκοπικούς γλυκούς καρπούς του δέντρου της μελικκοκιάς.....


    
      Αφιέρωναν ώρες ολόκληρες  για το μάζεμα, συνήθως τ’ αγόρια πήγαιναν, μαζί με τους κολλητούς τους…
       Σκαρφαλωμένα πάνω στα ψηλά δέντρα να προσπαθούν να γεμίσουν τσάντες με μελίκκοκα…. ακόμη πιο παλιά που δεν υπήρχαν σακούλες, τα παιδιά μετέτρεπαν τις μπλούζες τους  σε σακίδιο…(κι αν άνοιγε άντε να  τα μαζέψουν  από κάτω)…
          Πολλοί που στα χωράφια τους είχαν μελικοκιές δεν άφηναν τα παιδιά να τα μαζέψουν {όπως και τα κορόμηλα,σύκα, ρόδια (τώρα κανένα παιδί δεν πάει για μελίκκοκα ,ούτε καν τα γνωρίζουν)}.
Έφευγαν μεσημέρι και γύριζαν απόγευμα…
      Για όσους δε γνωρίζουν: η μελικοκκιά είναι φυλλοβόλο δέντρο με χρυσοπράσινα φύλλα, τα οποία έχουν σχήμα λόγχης και  από κάτω χνούδι. Ανθεκτικό στις δύσκολες καιρικές συνθήκες ,αλλά και σε ασθένειες, με ευλύγιστα κλωνάρια.
    Λένε, ότι τα μελίκοκκα ήταν ο λωτός των αρχαίων Ελλήνων…
      Ωριμάζουν μέσα φθινοπώρου, έχουν πολύ γλυκιά γεύση, όταν ωριμάζουν γίνονται μωβ σκούρα ως μαύρα.  Αποτελείται από  λεπτό φλοιό, κίτρινη ψίχα και κουκούτσι που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του καρπού (για να καταλάβεις τη γεύση τους πρέπει να φας 5-6 μαζί).
      Το Ξηρόμερο είναι γεμάτο από μελικοκιές… μόνο που δεν έχουν παιδιά σκαρφαλωμένα πάνω τους….




8 σχόλια:

  1. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΛΙΑΛΙΟΣ20 Σεπτεμβρίου 2012 στις 12:18 μ.μ.

    εχω 2 μελικοκιες κατω απο το σπιτι στην ακρη στο ποταμι μαζεψτε μια σακουλα και στειλτε την με κανα ταξι .......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχει φτάξει κανένας ποτό από μελίκοκα; Ας γράψει τη συνταγή.
    Καλημέρα Άρης Μπιτσώρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αχχχχ!!!! τι μου θυμηζετε τωρα ..... υπηρχε μια εξω απο το δημοτικο σχολειο μου . . μετα την κοψανε για να περασει δρομος . θα με κανετε να ερθω κατα ξηρωμερο μερια να μαζεψω κανα μελικοκκο .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ειμαι μεγαλος σε ηλικια, μολις 23 χρονων και μεγαλομενος στην Αθηνα.Μελικοκα εχω να φαω γυρω στα 7 με 8 χρονια.Ειμαι τυχερος που πατερας και μπαρμπαδες στο χωριο μου εχουν μαθει σχεδον τα παντα για τις παλιες συνηθειες στο Ξηρομερο οποτε μου εμαθαν και για τα μελικοκα. Θυμαμαι που ανεβαιναμε στις μελικοκες και κατι γιαγιαδες και θειαδες που μας εβλεπαν και μας φωναζαν "σωστε καμαρια μ κανα κι για μας" και αλλες φορες να μας κυνηγανε που μπαιναμε στα χωραφια τους και τος τρωγαμε τα μελικοκα. Βεβαια οποιος μας κυνηγαγε μετα τον πλησιαζαμε με τροπο και του διναμε αρκετα απο τα μελικοκα που ειχαμε για να μας αφησει την επομενη φορα. Φοβερες αναμνησεις στο χωριο .
    Πρεπει εμεις οι νεοτεροι να βοηθησουμε να μην σβησει η παραδοση, αν και μοιαζει δυσκολο αυτο γιατι πρεπει να αλλαξει η νοοτροπια των νεων.
    Αχ Ξηρομερο μια ζωη θα σ αγαπω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΘΑ ΤΡΩΜΕ ΜΕΛΙΚΟΚΚΑ ΚΟΥΜΑΡΑ ΚΙ ΑΓΡΑΠΙΔΙΑ . Ααα.ΞΕΧΑΣΑ ΤΗ ΜΠΑΖΙΝΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΠΙΡΜΠΛΩΝΙΑ ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ο χαφρης θέλει μελικοκα τωρα κια μια μπακακολα κια κολάτα
    ΜΕΛΙ!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ΜΠΑΡΟΥΤ ΚΑΚΙΑΑΑ!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θυμάμαι κι εγώ (στην Κέρκυρα) το μεγάλο αδελφό μου να μαζεύει μελίκοκκα.
    Έκτοτε κανένας γύρω μου δεν ξέρει ούτε καν τη λέξη.
    Σ' ευχαριστώ για την ανάμνηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θυμάμαι κι εγώ (στην Κέρκυρα) το μεγάλο αδελφό μου να μαζεύει μελίκοκκα.
    Έκτοτε κανένας γύρω μου δεν ξέρει ούτε καν τη λέξη.
    Σ' ευχαριστώ για την ανάμνηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο